AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #21 Skrevet 21. mars 2018 Quote Jeg mener det er egoistisk å skulle ha en katt inne eller i bånd fordi man selv er redd for å miste den. Bedre med et kort og godt liv fylt med spenning og frihet, enn et liv med restriksjoner og mangel på frihet. Huset mitt er ved en trafikkert vei og kattene mine får gå ut og inn akkurat som de ønsker. Det har gått fint hittil, og de har lært seg å passe seg for biler. Skulle uhellet først skje så kan jeg med god samvittighet tenke at de i det minste hadde et godt liv. Er det ikke egoistisk å ha katt som får gå fritt ute, der det er stor fare for at den blir påkjørt eller skadet da? Synes logikken er litt bakvendt, da bør du vel heller si at kun folk som bor på landet kan ha katt? Jeg har 2 innekatter, de kan gå inn og ut slik de ønsker i innhegning (5x10meter), og de har det helt supert. Går også tur med de, og har hatt de med meg på fly, tog og bil, når vi er på familiens feriehus går de gjerne på stranda/bergene, og de hadde nok blitt med på en båttur også. I nabolaget mitt blir mange katter påkjørt, funnet ved veien eller kravler hjem med brukne ben og rygger. Når man har sett det er det et enkelt valg å ha innekatt Innekatter som ikke får minst like mye oppmerksomhet som en lykkelig hund derimot, det synes jeg ikke noe om. Det er mye mer arbeid med innekatter, de må stimuleres og finner på ugang om de kjeder seg. Anonymkode: 59779...e7e 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #22 Skrevet 21. mars 2018 Tusen takk for gode tips. Jeg har nå lest høyt for samboer, for han tror nemlig bånd på katt er dyreplageri. Argumentet om at det er dyreplageri å la den gå løs var nytt, men det er jo helt riktig. Katten vår ble angrepet et par ganger og fikk skader som måtte behandler hos dyrlege. Det var sikkert både vondt og skremmende. Og til slutt ble han påkjørt, heldigvis døde han momentant, men han skulle jo levd i mange år til. Katten vi hadde kunne nok vært lært opp til å gå i bånd. Han var daglig med på tur med hunden og da gikk han stort sett og diltet noen meter bak oss på gangveien. Men jeg skjønner at vi gjorde alt feil når vi prøvde sele. Vi bare satt den på og tok han med ut. Det ble jo altfor mye nytt på en gang og det tok han ca tre sekunder å komme seg løs. Jeg tror vi har kommet på gli når det gjelder å skaffe ny katt, men det blir nok ikke før etter sommeren. Jeg føler at det blir mye å ta med en liten kattunge på når båtsesongen starter. Den bør vel få litt tid på å bli kjent med oss og hunden (og selen) før vi begynner å reise. Båten er forøvrig på 34 fot, så det er nok av plass inne for katten. Jeg har et spørsmål til deg @Diamant20: Hva gjør dere med kattedo på båten? Anonymkode: ba62f...ede 1
Uni Skrevet 21. mars 2018 #23 Skrevet 21. mars 2018 On 3/18/2018 at 4:19 PM, AnonymBruker said: Naboen går ofte tur med kattene, uten bånd da. De følger etter, haha. Har sett en som gikk på tur med katt i bånd, så ut som den likte det. Anonymkode: 4a827...8eb Kan ha vært meg En brunflekket og en svart-hvit katt som dilter etter meg på tur i området.
Diamant20 Skrevet 21. mars 2018 #24 Skrevet 21. mars 2018 Vi setter bare kattedoen undre sofabordet, men den er i en pose når vi kjører så det ikke spruter kattesand til alle kanter.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #25 Skrevet 21. mars 2018 1 minutt siden, Diamant20 skrev: Vi setter bare kattedoen undre sofabordet, men den er i en pose når vi kjører så det ikke spruter kattesand til alle kanter. Lurt! Men gjør den helst fra seg når dere er i land? Anonymkode: ba62f...ede
Diamant20 Skrevet 21. mars 2018 #26 Skrevet 21. mars 2018 Han går på do i land og i båten avhengi av vær, vind, forhold (øy, by.....)hvor mange folk det er der og lignende. Vi bruker Bæsjeposer til hund for å rense doen med.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #27 Skrevet 21. mars 2018 2 minutter siden, Diamant20 skrev: Han går på do i land og i båten avhengi av vær, vind, forhold (øy, by.....)hvor mange folk det er der og lignende. Vi bruker Bæsjeposer til hund for å rense doen med. Takk for svar! Kan jeg spørre om hva slags katt du har? Gjerne dere andre som har katt i sele også Anonymkode: ba62f...ede
Diamant20 Skrevet 21. mars 2018 #28 Skrevet 21. mars 2018 Jeg har bare en vanlig huskatt som er veldig rolig da. Han har alltid vært mye roligere enn søskene sine. Du burde kanskje se etter en rolig kattunge/katterase. Katten min er også sånn som finner seg i alt, selv om jeg hadde satt Jan i dusjen (som han hater) hadde han ikke kort eller bitt meg.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #29 Skrevet 21. mars 2018 Jeg har to katter, og har hatt dem begge i bånd. Han ene Max er en reddhare, og likte generelt ikke å være ute, men hadde null problem med båndet i seg selv 😸 Han andre Pepsi, han elsket det. Han startet å male når jeg tok frem båndet, og elsket når jeg tok det på ham 😸😸 Han også var noe redd av seg ute, særlig når vi traff på andre folk. Men igjen båndet var det null problem å få ham til å like. Startet når de var små kattunger. Du har jo også Jesperpus og broren Kasper som er gode eksempler på at katter fint kan være med ut på tur i bånd 😸😸 Så kan jo anbefale bloggen hans om du er interessert i å lese om en katt som er med ut på eventyr 😸 Jeg har nå flyttet, og her er det ikke en hovedvei rett ved huset, så nå har jeg invisert i GPS, ikke at de engentlig vil mer en 1 meter utenfor dørstokken da De synes det er fryktelig skummelt det ute 😸 Anonymkode: e624d...6a8
Navne Løs Skrevet 21. mars 2018 #30 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Kan jeg spørre om hva slags katt du har? Gjerne dere andre som har katt i sele også Anonymkode: ba62f...ede Min "hundekatt" var en god, gammeldags huskatt. Omplasseringskatt
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #31 Skrevet 27. mars 2018 Men hvis man først vurderer å ha katten i bånd, kan man ikke heller skaffe seg en annen hund istedenfor da? Et dyr som faktisk tåler bånd bedre istedenfor å tvinge en katt til å leve livet som en hund. Man velger det dyret som passer best for livsstilen og i TS sitt tilfelle høres det gunstigere ut med en ekstra (gjerne liten) hund. Katt i bånd blir som å ha fisk på land - ikke i sitt rette element. Selv om det kanskje finnes fiskearter som overlever lenger på land enn andre så er det ikke ideelt. Anonymkode: 02a94...2d1
Diamant20 Skrevet 27. mars 2018 #32 Skrevet 27. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvis man først vurderer å ha katten i bånd, kan man ikke heller skaffe seg en annen hund istedenfor da? Et dyr som faktisk tåler bånd bedre istedenfor å tvinge en katt til å leve livet som en hund. Man velger det dyret som passer best for livsstilen og i TS sitt tilfelle høres det gunstigere ut med en ekstra (gjerne liten) hund. Katt i bånd blir som å ha fisk på land - ikke i sitt rette element. Selv om det kanskje finnes fiskearter som overlever lenger på land enn andre så er det ikke ideelt. Anonymkode: 02a94...2d1 Det kan jo være at TS ikke har tid til gjøre det som kreves for å ha en grei hund. Det er ganske store forskjeller på å lære en katt å gå i bånd, enn en hund skal greie de tingene enn hund bør kunen. Det kan også hende at TS er redd for hunder. Vi vet ikke. Selv foretrekker jeg katter. Katter er også mye enklere i hverdagen enn en hund. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #33 Skrevet 27. mars 2018 26 minutter siden, Diamant20 skrev: Det kan jo være at TS ikke har tid til gjøre det som kreves for å ha en grei hund. Det er ganske store forskjeller på å lære en katt å gå i bånd, enn en hund skal greie de tingene enn hund bør kunen. Det kan også hende at TS er redd for hunder. Vi vet ikke. Selv foretrekker jeg katter. Katter er også mye enklere i hverdagen enn en hund. TS har hund fra før, men katten døde. Jeg foretrekker også katt, og vi har alltid hatt katt i barndomsfamilien. Men jeg velger å ikke ha katt nå pga. ansvaret det medfører og at jeg bor i 4. etg. i blokk. Forutsetningen for å ha katt, er at man har tid og ork, kattepass når man er bortreist, og bor på et sted der det passer å ha katt. Det er mulig med innekatt, men det medfører mer arbeid og ork med stinkende kattedo inne osv, pluss at både katten og mennesket er best tjent med at katten er på et sted der den lett kan slippes ut i det fri uten å være i bånd Anonymkode: 02a94...2d1
Nmtt Skrevet 28. mars 2018 #34 Skrevet 28. mars 2018 På 18.3.2018 den 12.43, AnonymBruker skrev: Hvorfor det, når hunder må gå i bånd? Anonymkode: 107f9...e9f Du skjønner jo selv det å sammenligne en katt og en hund er helt feil eller?? 1
Nmtt Skrevet 28. mars 2018 #35 Skrevet 28. mars 2018 Til TS, hadde jeg vært deg hadde jeg søkt etter råd hos fagfolk og ikke KG. Du må finne hva som passer best for din kommende katt og ikke hva som passer deg.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #36 Skrevet 28. mars 2018 1 minutt siden, Nmtt skrev: Til TS, hadde jeg vært deg hadde jeg søkt etter råd hos fagfolk og ikke KG. Du må finne hva som passer best for din kommende katt og ikke hva som passer deg. Jeg har spurt hos forskjellige oppdrettere og de sier at det ikke er noe problem. Men de vil jo også selge meg en katt... Jeg spurte dyrlegen sist jeg var der, og han mente det var uproblematisk. Men jeg har jo ikke ringt rundt til flere, så jeg har et veldig tynt grunnlag. Har du forslag til flere fagfolk? Anonymkode: ba62f...ede
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #37 Skrevet 28. mars 2018 Jeg ser foresten at flere omplasseringsorganisasjoner selger katter som kun skal være inne. Men dette er voksne katter som har løpt fritt hele livet og jeg synes ikke noe om å plutselig ta fra dem den muligheten. Sannsynligvis burde de ikke gå ut døra i det hele tatt pga smittsomme sykdommer. Men jeg vil tro at disse menneskene ønsker det beste for katten og at den hadde blitt avlivet hvis det å være innekatt er så forferdelig. Til dere som mener jeg burde skaffe en (liten) hund til har sannsynligvis ikke eiet både hund og katt. Det er to vidt forskjellige dyr med to vidt forskjellige egenskaper. Det blir som om jeg ønsket meg et esel, men kjøpte geit i stedet. Begge kan klatre, begge har fire bein. Men der stopper det. Anonymkode: ba62f...ede 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #38 Skrevet 28. mars 2018 Jeg har to lykkelige og harmoniske katter som lever et supert inne-liv. Jeg startet som stor motstander av dette, da jeg har vært veldig opptatt av katter hele mitt liv, og blant annet har jobbet en del med Dyrebeskyttelsen. Med første ble jeg nærmest tvunget inn i dette, da han ikke kunne være ute. Men når jeg ser hvor godt han, og etterhvert lille-pus, har det, så er det ingen tvil hos meg om at innekatter har et supert liv. Og det skaper mye mindre bekymringer hos oss. Men det krever en del mer av eieren. Råd en er at den neppe vil gå i bånd, det er utelukkende plagsomt for en katt som vil gå der han vil og være på kjent område. Men løpestreng er en veldig god løsning. Videre anbefaler jeg seletøy for små hunder. Seletøyet for katter er håpløst. Dette supplerer jeg med tau, kabinkroker etc. fra Clas Ohlson. Så de har flere løsninger rundt huset. Men man må følge med, de er utsatt for andre dyr når de er bundet fast på den måten. Om man går for en slik løsning kan jeg ikke anbefale to katter varmt nok. Med unntak av mengden pels, kan jeg love at det er mye mindre jobb med to enn med en. De har så enormt mye glede og selskap i hverandre. Og vi kan la de være alene et-par uker i slengen med daglig tilsyn. Vi har også bygd kattegård, der de kan komme og gå via luke. Supert når vi lufter, da kan vi bare lukke en innerdør, så har de kattegård+vaskerom med mat og vann tilgjengelig. Båt har jeg ingen erfaring med, men da katter er stedsbundne er min prefererte løsning alltid at de har pass hjemme. Anonymkode: d9efc...a31
Nmtt Skrevet 28. mars 2018 #39 Skrevet 28. mars 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har spurt hos forskjellige oppdrettere og de sier at det ikke er noe problem. Men de vil jo også selge meg en katt... Jeg spurte dyrlegen sist jeg var der, og han mente det var uproblematisk. Men jeg har jo ikke ringt rundt til flere, så jeg har et veldig tynt grunnlag. Har du forslag til flere fagfolk? Anonymkode: ba62f...ede Jeg anbefaler deg min kattelege haha... Hun er spesialist på katt og jeg hører på alt hun sier til meg Oppdrettere hadde jeg vært forsiktig med, mange som er sleipe også.... Finn isåfall en seriøs og troverdig en.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #40 Skrevet 28. mars 2018 7 minutter siden, Nmtt skrev: Jeg anbefaler deg min kattelege haha... Hun er spesialist på katt og jeg hører på alt hun sier til meg Oppdrettere hadde jeg vært forsiktig med, mange som er sleipe også.... Finn isåfall en seriøs og troverdig en. Hva er min kattelege? Jeg synes det er håpløst å ta en såpass alvorlig avgjørelse ut ifra hva én person mener. Det er også et sjansespill å stole på en oppdretter som vil tjene tusenvis av kroner hvis de klarer å overbevise meg om at dette er en god idé. Derfor Kvinneguiden. Jeg har fått mange tips og innspill, føler jeg. 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to lykkelige og harmoniske katter som lever et supert inne-liv. Jeg startet som stor motstander av dette, da jeg har vært veldig opptatt av katter hele mitt liv, og blant annet har jobbet en del med Dyrebeskyttelsen. Med første ble jeg nærmest tvunget inn i dette, da han ikke kunne være ute. Men når jeg ser hvor godt han, og etterhvert lille-pus, har det, så er det ingen tvil hos meg om at innekatter har et supert liv. Og det skaper mye mindre bekymringer hos oss. Men det krever en del mer av eieren. Råd en er at den neppe vil gå i bånd, det er utelukkende plagsomt for en katt som vil gå der han vil og være på kjent område. Men løpestreng er en veldig god løsning. Videre anbefaler jeg seletøy for små hunder. Seletøyet for katter er håpløst. Dette supplerer jeg med tau, kabinkroker etc. fra Clas Ohlson. Så de har flere løsninger rundt huset. Men man må følge med, de er utsatt for andre dyr når de er bundet fast på den måten. Om man går for en slik løsning kan jeg ikke anbefale to katter varmt nok. Med unntak av mengden pels, kan jeg love at det er mye mindre jobb med to enn med en. De har så enormt mye glede og selskap i hverandre. Og vi kan la de være alene et-par uker i slengen med daglig tilsyn. Vi har også bygd kattegård, der de kan komme og gå via luke. Supert når vi lufter, da kan vi bare lukke en innerdør, så har de kattegård+vaskerom med mat og vann tilgjengelig. Båt har jeg ingen erfaring med, men da katter er stedsbundne er min prefererte løsning alltid at de har pass hjemme. Anonymkode: d9efc...a31 Min, nå døde, katt gikk tur med oss uten sele. Til og begynne med stoppet vi og ventet mens han utforsket omgivelsene, men etterhvert gikk vi fortere og da småjogger han på veien noen meter bak oss. Han var også med og hjalp til i hagen og da ble han der (man kan jo ikke stole på at eieren luker riktig hvis man ikke legger seg oppå ugresset som skal lukes!). Mitt inntrykk var at han var mer bundet til oss enn stedet vi bodde på. Men også her er grunnlaget tynt, det er jo bare én katt. Andre katter kan være helt forskjellige. Derfor Kvinneguiden Jeg ønsker virkelig ikke å ta på meg ansvaret for et dyr som skal leve i 20 år, hvis premissene for dette livet er feil. Og løs skal den ikke gå, for jeg orker ikke å finne en katt til flat på veien. Alternativet er da ingen katt (og et litt tommere liv). Anonymkode: ba62f...ede
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå