Gå til innhold

Katt i bånd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi mistet katten vår for en tid tilbake. Den var godt voksen og til slutt var de ni livene brukt opp og han ble påkjørt. Vi har så lyst på ny katt, men vi ønsker ikke at den skal kunne gå inn og ut som den vil. Ren innekatt går ikke fordi vi stort sett har dørene oppe på sommeren. Rømningssikker inngjerding er ikke mulig. Vi lurer derfor på om noen har erfaring med å ha katten i bånd ute, som en hund. Vi har stort hus den kan boltre seg på og vi vil være mye ute med den når været tillater. Vi har også en hund som vil være selskap og jeg er mye hjemme.

Vi har nylig kjøpt båt, og ønsker å ta med katten på båttur i helger og ferier. Jeg har lest noen reportasjer om det, hvor det tilsynelatende er idyll, men er det noen av dere som har prøvd?

Er det noen raser dere vil anbefale som vil trives med et slikt liv?

Anonymkode: ba62f...ede

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Katter skal ikke bruke bånd, sånn er det bare!

Anonymkode: 68649...729

Skrevet (endret)

Jeg har en venninne som tar med seg katten i sele, men så bor hun midt i en trafikkert storby også.
Katten stortrives når den får utforske verden, og plages ikke av selen i det hele tatt.

Endret av Minya
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan godt ha innekatt og gå tur med den, men ikke la den stå alene i bånd ute - med mindre du er der hele tiden og passer på. Katter vikler seg lett inn i bånd og sele og kommer seg ut i panikk.

Anonymkode: 59779...e7e

• Liker 4
Skrevet

Jeg mener det er egoistisk å skulle ha en katt inne eller i bånd fordi man selv er redd for å miste den. Bedre med et kort og godt liv fylt med spenning og frihet, enn et liv med restriksjoner og mangel på frihet. Huset mitt er ved en trafikkert vei og kattene mine får gå ut og inn akkurat som de ønsker. Det har gått fint hittil, og de har lært seg å passe seg for biler. Skulle uhellet først skje så kan jeg med god samvittighet tenke at de i det minste hadde et godt liv.

Når det gjelder å ta med katt på båttur så er den ikke som en hund dessverre. Finnes kanskje unntak med katter som faktisk hadde likt det, men for de aller fleste ville dette bare vært en stressende opplevelse. Høres ut som det beste er å ikke skaffe noen katt, eller eventuelt skaffe en hund til.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke?

Stns egentlig det burde vært båndtvang på lik linje med hund

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Godt du kan å argumentere for deg liksom 🙄

Anonymkode: 61f0e...0a9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det, når hunder må gå i bånd? 

Anonymkode: 107f9...e9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Naboen går ofte tur med kattene, uten bånd da. De følger etter, haha. Har sett en som gikk på tur med katt i bånd, så ut som den likte det. 

Anonymkode: 4a827...8eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en innekatt av rasen Ragdoll. Den er 4 mnd'er nå, og i dag tok jeg på sele og satte meg ut på verandaen, og den var ikke affisert av selen i det hele tatt, den var bare nysgjerrig og litt redd fordi det var uvant å være ute. Jeg har også planer om å gå tur med den etter hvert, og ha den i bånd på verandaen når vi er ute i hagen. Dersom man venner katten til å bli med på tur, i båt, etc når den er liten, så skal det gå veldig fint å ta den med rundt omkring.

Anonymkode: 7f3b0...027

• Liker 3
Skrevet

Ja visst kan du ha katten i bånd. Ikke noe problem. Det største problemet er om den vil ha selen på seg, men når den venner seg til det er det ikke noe problem. Kjøp en god sele og ett godt bånd.

Du kan lære hvilken som helst katt å gå i bånd. Jeg har selv hatt det på vanlige huskatter. De har også hatt luftegård, om dere bygger det så husk tak!! Løpestreng har de også hatt. En må bare holde ett øye med dem når de er i løpestrengen. Mine har fanga både mus og fugl i løpestreng.

Sjekk ut siden til Jesperpus for gode seler og siden til Miss Cerveza - matros på S/Y Alaya på FB for katt i båt!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Naboen går ofte tur med kattene, uten bånd da. De følger etter, haha. Har sett en som gikk på tur med katt i bånd, så ut som den likte det. 

Anonymkode: 4a827...8eb

Katten vi mistet gikk på tur med oss hver dag. Han snudde hvis vi gikk veldig langt, ellers gikk han fem meter bak. Han hjalp også til ute når vi drev med noe. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan godt ha innekatt og gå tur med den, men ikke la den stå alene i bånd ute - med mindre du er der hele tiden og passer på. Katter vikler seg lett inn i bånd og sele og kommer seg ut i panikk.

Den skal alltid være ute sammen med meg, aldri alene. Jeg er stort sett ute hele tiden når jeg er hjemme.

https://www.bengalcats.co/captain-cooper-sailor-cat/

Anonymkode: ba62f...ede

• Liker 2
Skrevet

Så lenge man starter med sele tidlig og katten blir vant til det, så ser jeg ikke hvorfor det ikke skal gå helt fint. Som noen skriver over, bare ikke la den stå ute alene i bånd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 18.3.2018 den 11.32, AnonymBruker skrev:

Tidenes mest geniale argument! :rolleyes:
Rart det der hvordan det er så naturlig å gå med hunder i bånd mens katter i bånd er helt forferdelig. Folk med hund kan jo prøve å vente til hunden blir voksen før de lærer den å gå i bånd, så skal de se hvor enkelt og naturlig det er å ha hund i bånd.

Katter kan absolutt læres til å gå i bånd (dvs hel sele som sitter bak forbena i tillegg til rundt halsen, gjerne sele for små hunder og valper)! Venn katten gradvis til selen ved å starte med å ha den på inne av og til, for så å etterhvert feste selve båndet i og la katten bli vant med at det henger et bånd i selen. Når katten blir vant med dette, så er det bare å ta den med ut og la den bestemme tempoet på turen. Bare vær klar over at å gå tur med katt er litt annerledes enn å gå tur med hund ;) Katter er vanskeligere å lære til å gå pent bortover en vei. De er mer opptatte av å snike rundt i gress og klatre over og under ting, og de kan også gjerne finne ut at dagens "tur" skal gå ut på å bare sitte på et egnet sted og glo og snuse ut i lufta en halvtimes tid. Man går ikke tur med en katt, det er katten som går tur med deg :)
Har man først vent katten til å gå i sele/bånd, kan man også venne den til å være med på tur i f.eks. båt. Bare husk flytevest til katten også! ;) Mange katter blir også mindre stresset i bil om de får sitte i denne typen anordning i stedet for å sitte i bur.

Anonymkode: 19c34...bb2

• Liker 3
Skrevet

Katten min går i sele, og han bryr seg ikke om den omtrent. Startet med å bare ha den på mens han var kattunge, når han ikke brydde seg om selen lenger tok vi på en lenke og da tok det ikke lang tid før han gikk fint i bånd.

Katten min er også med på båttur, dette er stort sett en båt med tak og da er han inne og sover hele tiden. Han har vært i åpen båt og da syntes han gjerne at bølgene er litt skumle, men det er fordi at han ikke begynte med det før han var voksen.

Hvis pus skal på tur i åpen båt er det lurt å ta med bur som pus kan trekke seg inn i, ikke minst fordi at det kan være litt skummelt på nye steder. I buret kan pus roe seg gjerne med et teppe over i skyggen sånn at det blir mørkt.

Husk redningsvest til pus uansett båt, pusen min går langs kanten og ned i båten og kommer ikke fort nok inn i den store båten. Ut er derimot en annen sak fordi da må jeg ta han i en hundeveske og holde han der mens jeg går av båten. Det er fordi at han ikke vil ut. Bur vil jeg ikke bruke da, da det går på balanse og hvis pus beveger seg litt i buret blir det fort litt vanskelig.

Hvis du lurer på noe kan du sende Pm

• Liker 2
Skrevet

Ta en titt på Facebookgruppen "turgruppen for katter", mener jeg har sett minst ėn katt der som liker båtturer.

AnonymBruker
Skrevet

Den skal alltid være ute sammen med meg, aldri alene. Jeg er stort sett ute hele tiden når jeg er hjemme.

Da er det null problem. Før jeg fikk innhegning til mine brukte jeg å ha de med ut i langline, men en dag så jeg bort i 2 min og han ene vikla seg skikkelig inn, fikk panikk og kom seg løs - men han stakk ikke av så det gikk heldigvis bra :)

Skrevet

Svarer her, jeg også :) Min nå avdøde katt gikk daglig i bånd. Han ble opplært som 6 år gammel, men det gikk kjempefint. Det gikk etterhvert så fint at vi om sommeren gikk på turer hver kveld, ofte over en time. På dagtid satt vi sammen i hagen og koste oss, han i sele. Han elsket å ha meg med på tur og selen ble kjapt assosiert med noe gøy; tur, frisk luft og masse spennende lukter. Han var nesten som en litt ulydig hund i bånd, fulgte som regel etter meg og vi kunne faktisk GÅ sammen, ikke bare snike rundt i busker. Jeg har prøvd med min andre katt, men han ville bare sitte i hagen, han er en engstelig type.

Har du en sosial og utadvent katt så tror jeg sele og bånd vil gå strålende. Når katten assosierer selen med tur, så blir det en 100% positiv opplevelse :) Lykke til!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 18.3.2018 at 11:47 AM, tesla123 said:

Jeg mener det er egoistisk å skulle ha en katt inne eller i bånd fordi man selv er redd for å miste den. Bedre med et kort og godt liv fylt med spenning og frihet, enn et liv med restriksjoner og mangel på frihet. Huset mitt er ved en trafikkert vei og kattene mine får gå ut og inn akkurat som de ønsker. Det har gått fint hittil, og de har lært seg å passe seg for biler. Skulle uhellet først skje så kan jeg med god samvittighet tenke at de i det minste hadde et godt liv.

Når det gjelder å ta med katt på båttur så er den ikke som en hund dessverre. Finnes kanskje unntak med katter som faktisk hadde likt det, men for de aller fleste ville dette bare vært en stressende opplevelse. Høres ut som det beste er å ikke skaffe noen katt, eller eventuelt skaffe en hund til.

Du mener vel kanskje da også at hunder ikke skal ha bånd fordi det er da vitterlig også bedre for en hund med spenning og frihet enn et liv med restriksjoner og mangel på frihet? Eller er det bare kattene som dreper millioner av fugler og driver noen arter mot utryddelse som skal få gå rundt og pisse og drite der de vil?

Det burde egentlig være båndtvang på katter hele året da de utgjør en mye større trussel for norsk fauna enn noen andre domestiserte dyr. Greier du ikke å ha kontroll på katten din burde du ikke ha katt.

Anonymkode: f82af...1e4

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener vel kanskje da også at hunder ikke skal ha bånd fordi det er da vitterlig også bedre for en hund med spenning og frihet enn et liv med restriksjoner og mangel på frihet? Eller er det bare kattene som dreper millioner av fugler og driver noen arter mot utryddelse som skal få gå rundt og pisse og drite der de vil?

Det burde egentlig være båndtvang på katter hele året da de utgjør en mye større trussel for norsk fauna enn noen andre domestiserte dyr. Greier du ikke å ha kontroll på katten din burde du ikke ha katt.

Anonymkode: f82af...1e4

Jeg er nok av den delen av befolkningen som synes kjæledyrhold generelt er egoistisk (da spesielt burdyr) og har katter fra dyrebeskyttelsen, fordi det er av de få kjæledyrene som faktisk trenger det (frem til forhåpentligvis de hensynsløse katteeierne begynner å ta ansvar og kastrerer kattene sine). Hadde det vært lovlig å hatt hund uten bånd, synes jeg de også burde hatt denne friheten. Det sier seg dessverre selv at det å ha en haug av store og små hunder løpende løs rundt som hopper ned folk og driter verre steder enn det katter gjør ville vært en større ulempe for samfunnet enn det kattene er. For å ikke glemme at disse også er jegere, mye større jegere, som dermed har muligheten til å ta flere type dyr enn en katt har. 

Uansett så er jo dette et ganske så annerledes dyr som har et mye sterkere flokkinstinkt, og derfor bryr seg mer om å være med eieren, og å bli med eieren på nye ting, enn å streife rundt som en katt. At katter dreper fuglene er ikke noe jeg nødvendigvis synes er positivt, men det er bakdelen ved det å gi et kjøttetende dyr et fullverdig liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...