Gå til innhold

Spørsmål om kildesortering av plast

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig begynt å sortere plast, men må si jeg er usikker på hva som egentlig kan gå i plastsorteringen. På jobb skiller vi mellom myk plast og hard plast, men ut fra renovasjonsselskapets sider ser det ut for at hard plast kan gå i kildesorteringen. Bor i borettslag der det henger lapp over sekken til plast at leker av plast o.l. ikke skal kastes i sorteringen, så nå ble jeg usikker. Kan f.eks flasker til bodylotion og shampo gå i plastsortering når jeg har skylt av dem? 

Anonymkode: 7e03e...5cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skal ikke i plastresirkulering: bl.a.plastleker, akebrett, plastmøbler, skitten plast, plast ringpermerosv

Dette kan du kaste i plastresirkulering:

All emballasje som er brukt til å dekke mat med, som det har vært mat i , plastlokk, avskylte plastblomsterpotter, plastposer, flasker , plastemballasje det har vært kosmetikk, hudpleiemidler, tannkrem , såpe i, 

Viktig at alt er skylt noenlunde rent. Får man det ikke rent,  skal det i søpla.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Xanadus skrev:

Dette skal ikke i plastresirkulering: bl.a.plastleker, akebrett, plastmøbler, skitten plast, plast ringpermerosv

Dette kan du kaste i plastresirkulering:

All emballasje som er brukt til å dekke mat med, som det har vært mat i , plastlokk, avskylte plastblomsterpotter, plastposer, flasker , plastemballasje det har vært kosmetikk, hudpleiemidler, tannkrem , såpe i, 

Viktig at alt er skylt noenlunde rent. Får man det ikke rent,  skal det i søpla.

Og når man bruker mye vann på å skylle rent, så har mna brukt flere resurser på nettopp det enn man vinner ved å resirkulere. Her går alt i restavfallet.

Anonymkode: 593ea...24d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og når man bruker mye vann på å skylle rent, så har mna brukt flere resurser på nettopp det enn man vinner ved å resirkulere. Her går alt i restavfallet.

Eller så bruker man oppvaskvann man allerede har tappet opp for å vaske andre ting.

Anonymkode: 2903d...8cc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den rene plasten også?

Anonymkode: 2c47e...414

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruk sortere.no. 

Anonymkode: c989a...7e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er faktisk blitt undersøkt, og du kan vaske ting i mye varmt vann før du mister gevinsten av å sortere.

Anonymkode: 4c311...28e

• Liker 2
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke å bruke like mye vann som man gjør når man vasker opp ting man skal bruke igjen, da.Vasker man yoghurtbokser før det tørker, så trenger man bare litt kaldt vann og en hånd eller børste til å ta vekk det som ikke går av ved å bare skylle. 

Endret av penny_
  • Liker 1
Gjest Selfie
Skrevet

Skylt plastemballasje kastes i plast, annen plast må i restavfall. De forskjellige plasttypene trenger du ikke tenke på, det blir sortert på fabrikk senere. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen :) Og til deg som syns det er stress å skylle av rømmeboksen, det gjøres kjapt og enkelt i oppvaskkummen før jeg lar vannet renne ut. Faktisk er det helt sykt hvor mye plast som samler seg på kort tid, skulle ønske jeg hadde begynt med dette mye tidligere!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen :) Og til deg som syns det er stress å skylle av rømmeboksen, det gjøres kjapt og enkelt i oppvaskkummen før jeg lar vannet renne ut. Faktisk er det helt sykt hvor mye plast som samler seg på kort tid, skulle ønske jeg hadde begynt med dette mye tidligere!

Må bare si meg 100% enig i dette. Hos oss samles plast inn i egne søppelsekker hver fjerde uke, og sekken vår blir stappfull hver eneste gang, og i vår husholdning er vi kun to voksne og en hund. 

Anonymkode: 17144...a1e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...