AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #1 Skrevet 18. mars 2018 Har aldrig sett meg nødt til å låse døren på bilen hver gang jeg går ifra den. Det samme med sykkelen, den har jeg trodd skal få stå i fred utenfor butikken. Nå har bilen blitt tømt og sykkelen forlengst sikkert blitt slengt i en grøft. Er det bare jeg som forventer at mine ting er mine og kan få være i fred? Anonymkode: 51fdf...da4
Gjest Anthrax Skrevet 18. mars 2018 #2 Skrevet 18. mars 2018 Du er passe naiv om du tror ingen stjeler.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #3 Skrevet 18. mars 2018 Du kan i hvert fall begynne å skille mellom å og og. Anonymkode: 2e6e9...951 3
filifjonka Skrevet 18. mars 2018 #4 Skrevet 18. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Har aldrig sett meg nødt til å låse døren på bilen hver gang jeg går ifra den. Det samme med sykkelen, den har jeg trodd skal få stå i fred utenfor butikken. Nå har bilen blitt tømt og sykkelen forlengst sikkert blitt slengt i en grøft. Er det bare jeg som forventer at mine ting er mine og kan få være i fred? Anonymkode: 51fdf...da4 Mener du det danske "må"?
Lou Salome Skrevet 18. mars 2018 #5 Skrevet 18. mars 2018 Med mindre du bor i Longyearbyen, ja, det må du.
Far til 2 Skrevet 18. mars 2018 #6 Skrevet 18. mars 2018 Det er bare å innse at kriminaliteten ikke er på nivå med det som en gang var. I små kommuner kan nå også oppleve drap. Jeg tror vi må innse at tiden med lite kriminalitet i distriktene er over og at samme kriminalitet som vi opplever i Oslo området nå også er på vei til utkant strøkene.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #7 Skrevet 18. mars 2018 19 minutter siden, Lou Salome said: Med mindre du bor i Longyearbyen, ja, det må du. Vi driver ikke å låser verken bil eller hus. Kan fint la bilen gå på tomgang utenfor butikken. Vi bor relativt sentralt. Anonymkode: 2e721...084
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #8 Skrevet 18. mars 2018 Jeg bor i en liten bygd. Her står ting ulåst. Biler står på tomgang. Men det betyr ikke at ting ikke kan bli borte. Har jo fått ting stjålet tidligere. Men er lat så tar risikoen altfor ofte. Anonymkode: 867fc...48f
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #9 Skrevet 18. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi driver ikke å låser verken bil eller hus. Kan fint la bilen gå på tomgang utenfor butikken. Vi bor relativt sentralt. Anonymkode: 2e721...084 Det går fint helt til det ikke gjør det, og da har man ikke mye man skulle sagt dersom man blir ranet eller frastjålet noe. Med tanke på forsikring blant annet. Anonymkode: 5ea56...bd8 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #10 Skrevet 18. mars 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har aldrig sett meg nødt til å låse døren på bilen hver gang jeg går ifra den. Det samme med sykkelen, den har jeg trodd skal få stå i fred utenfor butikken. Nå har bilen blitt tømt og sykkelen forlengst sikkert blitt slengt i en grøft. Er det bare jeg som forventer at mine ting er mine og kan få være i fred? Anonymkode: 51fdf...da4 politiet har i samarbeid med forsikringsselskapene advart folk mot å ikke låse bilen, sykkelen og huset i flere tiår. Forsikringene dine dekker krone 0,00 når du ikke låser. Så hvor godtroende og naiv går det an å demonstrere for all verden at man er? Anonymkode: d116b...673 4
Far til 2 Skrevet 18. mars 2018 #11 Skrevet 18. mars 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i en liten bygd. Her står ting ulåst. Biler står på tomgang. Men det betyr ikke at ting ikke kan bli borte. Har jo fått ting stjålet tidligere. Men er lat så tar risikoen altfor ofte. Anonymkode: 867fc...48f Å la bilen står på tomgang om du i tillegg har små barn som sover i baksetet kan det bli KATASTROFE. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #12 Skrevet 18. mars 2018 Om du vil ha erstatning for ødelagte og stjålne eiendeler må du jo følge forsikringsselskapets regler. Anonymkode: 334df...f8c 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 18. mars 2018 #13 Skrevet 18. mars 2018 Det er ikke offeret sin feil at noen stjeler. Man burde kunne ha døren sin stående på vidt gap mens man er på ferie og kunne forvente at ingen stjeler. Dette er victim-blaming på høyt nivå.
Druid Skrevet 18. mars 2018 #14 Skrevet 18. mars 2018 1 time siden, Far til 2 skrev: Det er bare å innse at kriminaliteten ikke er på nivå med det som en gang var. I små kommuner kan nå også oppleve drap. Jeg tror vi må innse at tiden med lite kriminalitet i distriktene er over og at samme kriminalitet som vi opplever i Oslo området nå også er på vei til utkant strøkene. Jeg har vokst opp i småkommune på 70 tallet, du har en romantisk , naiv og veldig feil oppfatning av kriminalitetsnivået. Spesielt vinningskriminalitet er falt alvorlig i denne tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #15 Skrevet 18. mars 2018 Vokst opp på bygda og vet ikke om at det har skjedd inbrudd i hus på 20 år. Men jeg låser til og med døra når jeg er hjemme Anonymkode: 5a11f...8b9
Far til 2 Skrevet 18. mars 2018 #16 Skrevet 18. mars 2018 (endret) 4 minutter siden, Druid skrev: Jeg har vokst opp i småkommune på 70 tallet, du har en romantisk , naiv og veldig feil oppfatning av kriminalitetsnivået. Spesielt vinningskriminalitet er falt alvorlig i denne tiden. Javel. Hva da med innlegget til TS. Er det noe jeg ikke har forstått ? Vinningskriminalitet har forøvrig fallt i hele den vestlige verden. Endret 18. mars 2018 av Far til 2
Far til 2 Skrevet 18. mars 2018 #17 Skrevet 18. mars 2018 11 minutter siden, Herr Heftig skrev: Det er ikke offeret sin feil at noen stjeler. Man burde kunne ha døren sin stående på vidt gap mens man er på ferie og kunne forvente at ingen stjeler. Dette er victim-blaming på høyt nivå. Isolert sett har du rett, men jeg tviler på at politiet/forsikringsselskapet/venner/familie, etc ikke sier der er litt selvforskyldt om du legger fra deg en bunke 200-lapper (f.eks. kr. 20.000,-) på setet i bilen og lar både bildør og vindu stå åpent.
Druid Skrevet 18. mars 2018 #18 Skrevet 18. mars 2018 10 minutter siden, Far til 2 skrev: Javel. Hva da med innlegget til TS. Er det noe jeg ikke har forstått ? Vinningskriminalitet har forøvrig fallt i hele den vestlige verden. Innlegget til TS betyr kun at han har opplevd flere hendelser, ikke at det totale antall hendelser har gått opp. Det å bli frastjelt verdier fra en ulåst bil eller bli frastjålet sykkel er ikke kriminalitet som har økt, bare at HAN ikke har opplevd det før. Det at han ikke har fått med seg at det er folk som stjeler sykler og fra biler gjør bare at han har gjort naive valg som sikret han deltagelse i en statestikk flere og flere unngår. Jeg har alarm på huset. Jeg vet det ikke hjelper mot profesjonelle tyver, men jeg vet at det gjør naboens hus uten, til ett bedre mål.
#Kvitre Skrevet 18. mars 2018 #19 Skrevet 18. mars 2018 Det er da vel ikke min feil om noen ikke klarer å la sykkelen eller mobilen og pengene som ligger i bilen være i fred? Det bør en da ta som en selvfølge at alle forstår. TS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå