Flip Skrevet 18. mars 2018 #1 Del Skrevet 18. mars 2018 Mine følelser overfor måker er sakte men sikkert i ferd med å gå over fra sinne og irritasjon til rent hat. Rent intellektuelt vet jeg at de bare er dyr som følger instinktene sine, men følelsene lever sitt eget liv. De kan likevel være trygge for meg, selv om jeg stadig oftere fantaserer om å plaffe dem ned med ei hagle. Har tre "tamme" kråker som siden tidlig i sommer har samlet seg utenfor huset for å få mat. De er fremdeles skvetne, og vil trolig bestandig være det, selv om man kan komme ganske nær dem når de kjenner de. Faktisk kommer de flyvende så snart de ser deg og vagler seg i nærmest lyktestolpe i håp om å få seg noe snacks. Det sies at når man først har begynt å mate fuglene om vinteren, er man nødt til å fortsette med dette helt til våren og ikke bare plutselig kutte ut. Men dette blir vanskeligere og vanskeligere etter at måker for et par måneder siden oppdaget at det vanker gratis måltider her, og har siden den gang bare blitt mer og mer plagsomme. Jeg kjøper billig innmat jeg gir kråkene, pluss noe nyretalg, samt middagsrester så sant det ikke er for salt eller inneholder ting de ikke tåler, som løk og lignende. Men nå trenger jeg tre-fire måltider i reserve før kråkene omsider lykkes i å få seg noe. Jeg ser ut, og måkene venter tålmodig. Jeg venter, og etter hvert forsvinner de. Til slutt går jeg ut, kaster ut noe på tunet, snur meg og hører tunge slag av store vinger, og en flokk digre måker sluker alt i en jafs. Har ikke råd til å holde mat til disse store fuglene. Hva som hadde gjort tre kråker gode og mette er knapt en matsmule for disse måkene uten bunn. Skulle jeg holdt de med mat måtte jeg kastet ut en diger bøtte med mat hver dag, og det sier seg at det ikke går. Dessuten har jeg bedre ting å gjøre hver morgen enn hele tiden å holde utkikk etter måker mens kråkene står utenfor og skriker etter mat. Kråker har ikke råd til å vente for lenge, og iblant når måkene omsider er forsvunnet, har også kråkene forduftet. De leter vel annetsteds siden de iblant ikke får en eneste smule da måkene er på pletten hver bidige gang. Senest i dag lot jeg i tillegg til den vanlige maten noen brødskiver trekke i vann før jeg kastet dem ut for at fuglene skulle få i seg noe vann. Her hvor jeg bor er det både iskald og knusktørt, og ikke en snøflekk å se, så de hadde sikkert satt pris på å få i seg noe væske. Ikke før har jeg lukket døren før jeg hører skrik, og en flokk måker har spist både den vanlige maten og brødskivene. Dette var såpass tidlig at gatelysene enda stod på, lufta var klar og musestille og ikke en måke i sikte. Hvor de kom fra klarer jeg ikke å forstå, men tydeligvis har de hatt huset under oppsikt. Da var det rett før jeg eksploderte og løp skrikende ut for å kjeppjage dem. Måkene gjør bare det som for dem er naturlig, og hadde sultet i hjel om de ikke gjorde det. Men like fullt blir jeg etter hvert skikkelig lei og veldig forbannet. Noen som har lignende erfaringer og i så fall løsninger? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #2 Del Skrevet 18. mars 2018 Hvorfor måter du bråker og måker? Håper virkelig ikke at du har naboer... Anonymkode: 567f3...e20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #3 Del Skrevet 18. mars 2018 Snilt av deg å mate fuglene.Skjønner problematiken.Vanskelig. Anonymkode: 17600...a4c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #4 Del Skrevet 18. mars 2018 Kan du kanskje lage et "matebur" der kråkene kommer til, men ikke måkene? Hvor effektivt det er kommer vel litt an på typen (og størrelsen) måker, men de største burde det i alle fall være mulig å holde unna. Anonymkode: 172c1...e1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #5 Del Skrevet 18. mars 2018 Synes måker og kråker er koselige jeg. Dyr har også rett til å leve ut livene sine, og det er ikke opp til mennesker å styre dette. Anonymkode: 1af19...8a4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flip Skrevet 18. mars 2018 Forfatter #6 Del Skrevet 18. mars 2018 Skulle gjerne matet måkene også, om det som sagt ikke var for at jeg da som sagt ville trengt store mengder mat. Og det hadde sannsynligvis endt med at takene til nabohusene etter hvert ble fullstendig dekket av forventningsfulle måker hver morgen. Blir som nevnt irritert når mat som egentlig er beregnet på kråker blir slukt av måkene gang på gang. Hadde bare kråkene fått sitt først, kunne måkene gjerne tatt resten. Skjærer sniker også til seg en bit iblant, men det er ikke mye og dessuten forsyner de seg også litt av maten til småfuglene som drysser ned under matkolbene. Har ikke hørt om matebur før. Vet ikke om det går an å lure kråker inn i et bur, ettersom dette er ganske smarte (og skvetne og skeptiske) fugler. Og ja, jeg har naboer, men fuglene bråker faktisk veldig lite. Om de ikke fikk mat, ville de sannsynligvis krakset like lite/mye. Når måkene stormer ned for å sikre seg en matbit er det merkelig stille. Man hører masse flaksing av vinger, men overraskende lite skriking, om noe overhodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2018 #7 Del Skrevet 19. mars 2018 Jeg bor på landet og har ett måkepar, og det jeg mistenker er noe av avkommet deres, som kommer tilbake år etter år på sommeren. Før hadde vi høns og duer på gården, og da var måkene her og jaget vekk rovfugler som prøvde å ta de. Som takk har vi begynt å mate de hver sommer, samtidig som vi synes det er koselig å ha de her. Her er det litt omvendt enn hos deg trådstarter. Her mater vi måkene, mens vi prøver å jage vekk kråkene. Nå er kråkene her litt mer redd enn det måkene dine virker å være, sånn at de holder seg unna maten hvis vi står 6-10 meter unna. Og som oftest må vi gjøre det. Vi kaster ut mat, står og venter på at måkene har forsynt seg, før vi går vekk. Da får kråka spise det som er igjen. Du er kanskje pent nødt til å prøve å stå der til kråkene har fått spist seg ferdig, eller iallefall til de har fått i seg litt. Kanskje kan du begynne å kutte ned på det du gir dem, sånn at de over tid lærer seg at de også må finne mat andre steder - samtidig som du ikke må stå der kjempelenge for å vente til de er ferdige. I tillegg vil det forhåpentligvis være mindre igjen til måkene, sånn at også de lærer seg at her er det lite mat å få. Kunne det ha vært verdt et forsøk? Anonymkode: e0237...664 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flip Skrevet 19. mars 2018 Forfatter #8 Del Skrevet 19. mars 2018 (endret) Om jeg blir stående er det mer sannsynlig at måkene forsyner seg før kråkene. De er litt modigere om de sitter i trær og venter, men om de befinner seg på bakken skal det ingenting før de flyer avgårde. Planen er å kutte ut matinga så snart det blir varmere i været, men den fordømte kulden nekter å gi seg, og vil visstnok vare til midten av april. Naturen begynner ikke å produsere mer mat før våren kommer. Innen den tid må dyr leve på restene av forrige års produksjon, og for mange dyr, både fugler og pattedyr, begynner den lange vinteren å tære på dem. Som sagt er det vanskelig å kutte ned, i og med at de knapt får seg et par munnfuller på grunn av måkene. Endret 19. mars 2018 av Flip Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå