Gå til innhold

Søvnproblemer

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har fått store søvnproblemer..Klarer ikke sovne før ved 4-5 tiden på natten/morgenen, og kan sove til langt på dagen. Har prøvd å vri tilbake døgnet igjen for meg, men ender i samme mønsteret hele tiden. :roll: Jeg jobber ikke eller studerer akkurat nå så er litt fri til å sove lenge, men altså, jeg vil kunne legge meg kl. 22-23.00 og stå opp ved åtte-ni tiden..Snufs..

Finnes det noe som kan hjelpe i det hele tatt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

Har samme problem som deg..

*venter spent på svar*

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du trener eller er fysisk aktiv er det lettere å sovne.

Jeg har opplevd at lydbøker kan være veldig avslappende og gode som innsovningshjelpemiddel.

Jeg har motsatt problem for tiden, jeg våkner alt for tidlig, gjerne etter 4-5 timer søvn i 5-tida om morgenen. Erf.

Skrevet

Dette må nok gjøres the hard way. Legg deg klokka 23 og ligg stille til du sovner og kjemp deg opp igjen klokka 08.00.Du kommer til å være temmelig trøtt en stund men det er desverre den eneste måten og få i gang igjen kroppen.Og gjør noe på dagtid så kroppen får kjørt seg litt og blitt litt sliten.

Vil på det sterkeste fraråde deg å bruke medikamenter for å komme på rett kjøl.Det vil kun gjøre vondt værre.

Og for all del fokuser på at nå SKAL du sove og ikke det at du ikke klarer!!!!!!!!!

Gjest Moonshadow
Skrevet

Har prøvd det du sier alva.. Det endte med en mnd med toppen tre timer søvn hver natt.. Jeg ble smårar i hodet av søvnmangel...

Skrevet

Jeg har også prøvd det, jeg fikk farlig høyt blodtrykk pga søvnmangelen, så det har jeg gitt opp. :veldigsur:

Skrevet

Da må det jo ligge noe mer til grunn enn at man bare har snudd døgnet på hode vel?

Gjest Moonshadow
Skrevet
Da må det jo ligge noe mer til grunn enn at man bare har snudd døgnet på hode vel?

Mulig det. Har alltid hatt sånn døgnrytme jeg.. Alltid vært nattemenneske.

Skrevet

Det kan selvfølgelig hende jeg tar feil men jeg vil tro at noe mer ligger bak en slik situasjon da.

For om man "kun" har snudd døgnet er det begrensa hvor lenge man går før man kommer seg på riktig kjøl igjen.

Om søvnproblemene kommer av f.eks. depresjoner,angst, eller andre årsaker da blir det en helt annen sak og da burde man oppsøke lege mener jeg.

Og for å ha det på det rene; jeg har værken deppis. eller angst og har ikke snudd døgnet.Jeg bare sitter her jeg :roll:

Gjest Moonshadow
Skrevet

Og for å ha det på det rene; jeg har værken deppis. eller angst og har ikke snudd døgnet.Jeg bare sitter her jeg :roll:

:ler:
Skrevet
Det kan selvfølgelig hende jeg tar feil men jeg vil tro at noe mer ligger bak en slik situasjon da.

For om man "kun" har snudd døgnet er det begrensa hvor lenge man går før man kommer seg på riktig kjøl igjen.

Undertegnede har alltid vært "normal", men har kjempet med døgnrytmen siden jeg var født!. Jeg har gjennomført 17 års skolgegang, aldri hatt sosiale problemer og alltid vært rusfri!

Jeg kan kjempe meg gjennom noen dager hvor jeg står opp f.eks. 06.00 og legger meg ca. 22.00, men så går det galt igjen... Kroppen min liker å legge seg 03.00 -04.00 og å stå opp ved 11 - 12 tiden neste dag. Det er i hvert fall det den gjør når den får lov til å bestemme selv!

P.g.a. av "fordommer" av den typen Alwa nevner, har jeg av og til følt meg skikkelig mislykket... Helt ubrukelig kl. 07.00, men helt klar for å jobbe mer når klokken passerer 17.00...

De har nå konstatert at døgrytmen vår er genetisk betinget, så det varer vel ikke mer enn en 5 - 10 år før vi får rettigheter vi også :tunge1: ....

De som sier at "det er bare å legge seg litt tidligere og å stå opp litt før" vet jo i hvert fall ikke hva de snakker om...

Helt alvorlig: Jeg har en teori om at dette med naturlig døgrytme burde forskes mer på fordi jeg har en følelse av at avvikende døgrytme er en sterkt medvirkende årsak til depresjoner og rusmisbruk.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Kanskje det var derfor jeg ble narkoman da :tunge1:

Men det kan jo faktisk ligge noe i det. De fleste jeg kjenner som har slitt med dop, har hatt samme døgnrytme som meg, siden de var små

Skrevet
Kanskje det var derfor jeg ble narkoman da :tunge1:

Det var en generalisering (Men det forsto du, Slim :P )Men det er jo utvilsomt lettere å ty til medikamenter for å våkne og for å få sove når begge deler, i følge "kutymen" må foregå til tidspunkter som overhodet ikke passer kroppen...

Gjest Moonshadow
Skrevet

Skjønner hva du mener ja.. Høres logisk ut egentlig.

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet

Når man ikke jobber så har man mye fritid. Mye fritid fører til flere tanker...flere tanker fører til det å ligge å vri seg i sengen. Jeg har selv erfart dette.

Når man ikke har noe å gå til så har man for mye overskudd rett og slett.

Prøv å holde dere mest mulig aktive på dagen når dere er arb.ledige. Enten ved å trene, møte venner, husarbeid...

Gjest Moonshadow
Skrevet

Da jeg var på veksthuset jobbet vi fra 0700 til 2200 hver dag. Sonet ikke om nettene da eller. Klarte ikke å være der mer enn to mnd pgr av at jeg hadde sovet bare noen få timer om natten hele tide mens jeg var der.. Så det hjalp ikke det heller. Er trøtt hele dagen, men våkner til natten.

Skrevet

Jeg er bortimot Dronning Søvnløs i lange perioder, spesielt midtvinters og midt på sommeren. Det jeg har funnet ut funker mest (bortsett fra å kutte kaffe), er å få skikkelig med dagslys og frisk luft! Ellers hjelper trening, men ikke for sent på kvelden.

Skrevet

Leo har helt rett. Det har med vår døgnrytme å gjøre. B-mennesker har en døgnrytme lenger enn 24 timer, dvs at når klokken nærmer seg "leggetid" er de (eller vi) ikke ferdig med døgnet vårt enda. Det hjelper ikke å legge seg tidlig, man får bare ikke sove. Samme med A-mennesker, deres døgnrytme er kortere enn 24 timer, og deres døgn er da over tidligere og de legger seg tidlig og står opp tidlig. B-mennesker går ofte rundt med konstant søvnmangel, men det sies at det er lettere for oss å tilpasse oss andre døgnrytmer enn det er for A-mennesker. Jeg klarer meg nå fint i hverdagen selv om jeg gjerne skulle lagt meg 3 og våknet 12.

Skrevet

P.g.a. av "fordommer" av den typen Alwa nevner, har jeg av og til følt meg skikkelig mislykket... Helt ubrukelig kl. 07.00, men helt klar for å jobbe mer når klokken passerer 17.00...  

Nå må du lese det jeg skrev da!!!

Jeg tolket det første innlegget som at denne personen på grunn av for mye fritid hadde snudd døgnet og derfor slet med å få sove.

Det du sliter med er jo tydeligvis noe helt annet, og jeg skrev en liten snutt med det også.

Om søvnproblemene kommer av f.eks. depresjoner,angst, eller andre årsaker da blir det en helt annen sak og da burde man oppsøke lege mener jeg.

Etter min mening faller din "kategori" under denne, og ikke det at du har snudd døgnet. Og jeg skulle hatt vannvittig mye fritid om jeg satt og dømte folk etter deres sovevaner :tunge1:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...