AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #121 Skrevet 20. mars 2018 Sursøt løksaus https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/sursot-loksaus/ Kjøtt med løksaus https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/kjott-med-loksaus/1520455Elgsuppe og kjøtt med løksaushttps://www.mineoppskrifter.no/elgsuppe-og-kjott-med-loksaus/ Anonymkode: d6351...82d 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #122 Skrevet 20. mars 2018 Grillede greske kjøttboller med marinert rødløk https://www.godt.no/#!/oppskrift/6913/grillede-greske-kjoettboller-med-marinert-roedloek Anonymkode: d6351...82d 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #123 Skrevet 20. mars 2018 Salat med marinert rødløk og Snøfrisk http://oppskrift.klikk.no/salat-med-marinert-rødløk-og-snøfrisk/3214/ Anonymkode: d6351...82d 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #124 Skrevet 20. mars 2018 Skipperlapskaus https://www.nrk.no/mat/skipperlapskaus-1.13503752 Anonymkode: d6351...82d 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #125 Skrevet 20. mars 2018 Fylt løk http://torildsmat.blogspot.no/2012/11/fylt-lk.html Anonymkode: d6351...82d 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #126 Skrevet 20. mars 2018 POTETTÅRN MED LØK OG BACON http://torildsmat.blogspot.no/2017/02/potettarn-med-lk-og-bacon.html Anonymkode: d6351...82d 1
HalldirV2 Skrevet 20. mars 2018 Forfatter #127 Skrevet 20. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fylt løk http://torildsmat.blogspot.no/2012/11/fylt-lk.html Anonymkode: d6351...82d Toppers, mange fine oppskrifter. Du er et skikkelig løkhue du 😉 1
Gjest Lilleprinsesse Skrevet 20. mars 2018 #128 Skrevet 20. mars 2018 Jeg ELSKER løkringer og osteballer med løk i. Nam Nam Nam Nam
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #130 Skrevet 20. mars 2018 Jeg er allergisk mot alliums så jeg holder meg unna Anonymkode: 6615d...a91
HalldirV2 Skrevet 20. mars 2018 Forfatter #131 Skrevet 20. mars 2018 10 timer siden, Lilleprinsesse skrev: Jeg ELSKER løkringer og osteballer med løk i. Nam Nam Nam Nam Jøss, du i min tråd? Nå står ikke verden til påska, og påska nærmer seg raskt. Men jo, lærlinger er godt det, særlig om melvlandingen de legges i er godt krydra, litt cayenne pepper osv. Osteballer med løk har jeg ikke prøvd, du har ikke en oppskrift? 1
Gjest Lilleprinsesse Skrevet 20. mars 2018 #132 Skrevet 20. mars 2018 2 timer siden, HalldirV2 skrev: Jøss, du i min tråd? Nå står ikke verden til påska, og påska nærmer seg raskt. Men jo, lærlinger er godt det, særlig om melvlandingen de legges i er godt krydra, litt cayenne pepper osv. Osteballer med løk har jeg ikke prøvd, du har ikke en oppskrift? Hehe ja, der ser du. Tydligvis hadde vi noe til felles også. Man lærer å kjenne Oppskrift: Dette trenger du til 25 ChilliCheese 6 dl reven cheddar og en annen type ost ( hvitost, gauda, Edamer....... ) 60 gr Philadelfia ost 3 ss finhakket grønne jalapenos ( eller annen type chilli om ønskelig ) ca 5 dråper Tabasco ( kan ha i mer eller mindre, Men ikke dropp det helst) skjær opp 1 gul løk - eller 2 om du ønsker det. Litt salt Egge"røra": 1 dl hvetemel 1,5 dl melk ( kan byttes ut med øl eller farris) 1 egg salt Panering: Hvetemel Egge"røra" Strøbrød ( helst Panko... Finnes i invandrer butikker ) Frityr olje Slik gjør du det: Om ikke osten er riven, river du osten i riktig mengde. Pass bare på at du har riktig smakrik rød cheddarost. Man kan eventuelt kanskje bytte ut philladelfiaosten med den smørbare cheddar osten.... Den er også meget smaksrik. Finhakk jalapenosene og skjær gul løk i den mengden som du ønsker - deretter blander du allt sammen til en litt fast kremig konsistens.... Lag Egg"røra".... Da blander du bare alt sammenn og pisker godt. Ha nå i 3 skåler , 1 med hvetemel, 1 med egge"røra" og en med strøbrødet. Bruk 2 t-skjeer og form osteblandingen til små eggeformede kuler. Ha ostekulene først i hvetemelet, så i Egge"røra og så i strøbrødet... Ha ChilliCheesene på et fat eller tallerken og varm opp frityroljen. Pass på om du skal lage de i kjele og IKKE frityrkoker. Temperatur er viktig og husk å ha et lokk i nærheten om det skulle oppstå noen ulykke.... Just in case... Kok bollene til de er gyllene og nyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyt
T-Rex Skrevet 20. mars 2018 #133 Skrevet 20. mars 2018 Løksuppe basert på lammekraft er veldig godt. Siden det snart er påske: Når jeg steker lammelår i ovn, gjør jeg det på svenskemåten (?), med vann og litt gulrot (evt andre suppegrønnsaker) i langpanne og aluminiumsfolie over, lang tid på relativt lav varme (og steketermometer). Skyen i panna kan da etter steking brukes som basis for løksuppe. Det går jo også an å koke kraft på lammebenet i låret, om man utbener, men den bør helst sages i mindre biter, og noe kjøtt bør sitte på. Dette er en god grunn til å slurve litt med utbeningen. 1
Sarianne Skrevet 20. mars 2018 #134 Skrevet 20. mars 2018 (endret) Jeg tilber hvitløken, den dyttes inn i omtrent enhver rett hvor hvitløk ikke blir helt feil. Kyllingfilet med ingefær, hvitløk og sitron.... men ja, vanlig løk er jo også nydelig tenkte jeg skulle prøve meg på løksuppe snart lett stekt løk og purre er jo digg til fisk. har noen foresten sett den filmen med Penelope Cruz hvor hun lærer av moren sin å sette løken på hodet for å unngå grininga? Hehe Endret 20. mars 2018 av Sarianne 1
HalldirV2 Skrevet 21. mars 2018 Forfatter #135 Skrevet 21. mars 2018 17 timer siden, Lilleprinsesse skrev: Hehe ja, der ser du. Tydligvis hadde vi noe til felles også. Man lærer å kjenne Oppskrift: Dette trenger du til 25 ChilliCheese 6 dl reven cheddar og en annen type ost ( hvitost, gauda, Edamer....... ) 60 gr Philadelfia ost 3 ss finhakket grønne jalapenos ( eller annen type chilli om ønskelig ) ca 5 dråper Tabasco ( kan ha i mer eller mindre, Men ikke dropp det helst) skjær opp 1 gul løk - eller 2 om du ønsker det. Litt salt Egge"røra": 1 dl hvetemel 1,5 dl melk ( kan byttes ut med øl eller farris) 1 egg salt Panering: Hvetemel Egge"røra" Strøbrød ( helst Panko... Finnes i invandrer butikker ) Frityr olje Slik gjør du det: Om ikke osten er riven, river du osten i riktig mengde. Pass bare på at du har riktig smakrik rød cheddarost. Man kan eventuelt kanskje bytte ut philladelfiaosten med den smørbare cheddar osten.... Den er også meget smaksrik. Finhakk jalapenosene og skjær gul løk i den mengden som du ønsker - deretter blander du allt sammen til en litt fast kremig konsistens.... Lag Egg"røra".... Da blander du bare alt sammenn og pisker godt. Ha nå i 3 skåler , 1 med hvetemel, 1 med egge"røra" og en med strøbrødet. Bruk 2 t-skjeer og form osteblandingen til små eggeformede kuler. Ha ostekulene først i hvetemelet, så i Egge"røra og så i strøbrødet... Ha ChilliCheesene på et fat eller tallerken og varm opp frityroljen. Pass på om du skal lage de i kjele og IKKE frityrkoker. Temperatur er viktig og husk å ha et lokk i nærheten om det skulle oppstå noen ulykke.... Just in case... Kok bollene til de er gyllene og nyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyt Topp, takk for oppskrift. Den skal prøves ut. Hva serverer du ostebollene til? Eller bruker du de som en snacks? 1
HalldirV2 Skrevet 21. mars 2018 Forfatter #136 Skrevet 21. mars 2018 11 timer siden, Sarianne skrev: Jeg tilber hvitløken, den dyttes inn i omtrent enhver rett hvor hvitløk ikke blir helt feil. Kyllingfilet med ingefær, hvitløk og sitron.... men ja, vanlig løk er jo også nydelig tenkte jeg skulle prøve meg på løksuppe snart lett stekt løk og purre er jo digg til fisk. har noen foresten sett den filmen med Penelope Cruz hvor hun lærer av moren sin å sette løken på hodet for å unngå grininga? Hehe O'Store Hvitløk 😊
HalldirV2 Skrevet 21. mars 2018 Forfatter #137 Skrevet 21. mars 2018 17 timer siden, T-Rex skrev: Løksuppe basert på lammekraft er veldig godt. Siden det snart er påske: Når jeg steker lammelår i ovn, gjør jeg det på svenskemåten (?), med vann og litt gulrot (evt andre suppegrønnsaker) i langpanne og aluminiumsfolie over, lang tid på relativt lav varme (og steketermometer). Skyen i panna kan da etter steking brukes som basis for løksuppe. Det går jo også an å koke kraft på lammebenet i låret, om man utbener, men den bør helst sages i mindre biter, og noe kjøtt bør sitte på. Dette er en god grunn til å slurve litt med utbeningen. Ikke dumt. Kanskje påsken er en gyllen mulighet til å lage løksuppe. Takk for tips. 1
Gjest Lilleprinsesse Skrevet 22. mars 2018 #138 Skrevet 22. mars 2018 På 21.3.2018 den 9.19, HalldirV2 skrev: Topp, takk for oppskrift. Den skal prøves ut. Hva serverer du ostebollene til? Eller bruker du de som en snacks? Veldig godt ved siden av biff, burger eller som snacks bare
HalldirV2 Skrevet 22. mars 2018 Forfatter #139 Skrevet 22. mars 2018 9 minutter siden, Lilleprinsesse skrev: Veldig godt ved siden av biff, burger eller som snacks bare Skal testes ut i hvertfall, men høres ut som litt av en kaloribombe. 1
T-Rex Skrevet 22. mars 2018 #140 Skrevet 22. mars 2018 (endret) Hvis purreløk går som løk, er det veldig godt og åttitallselegant å skjære det grønne av purren i ca 6 cm bredde og blanchere den. Deretter tar man loffskiver (eller noe annet), lager fine cocktailrundinger med et glass og bretter ut purren over, klipper til. Deretter kommer finhakket røkelaks i en sirkel i midten. Så da har du loff, (evt smør), utbrettet purre og røkelaks, lag på lag. Det er i alle fall godt. Purren kler røkelaksen særdeles bra, smaksmessig og visuelt. Men i forhold til hva som serveres på topprestaurantene i dag, er jo dette banalt. Endret 22. mars 2018 av T-Rex 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå