AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #1 Del Skrevet 17. mars 2018 For ca 10 år siden laseropererte jeg øynene fordi jeg ikke lengere kunne bruke linser pga at jeg fikk for tørre øyne. I fjor fikk jeg netthinneløsning på ene øyet. Fikk operert netthinnen på plass, men en av komplikasjonene etter en slik operasjon, er at man blir en god del nærsynt på øyet. Siden jeg ser bra på der friske øyet, og har - 4,75 på det opererte øyet, blir det for stor forskjell til å bruke briller (får dobbeltsyn), ble jeg anbefalt å sette på en kontaktlinse. Dette fungerte greit en liten stund, men nå er jeg så plaget med at øyet er så tørt, år jeg ikke greier å bruke linse på det. Jeg kan heller ikke laseroperere øyet på nytt, da hornhinnen er for tynn. Så da sitter jeg her, men et øye som ser bra, og ett som jeg ser dårlig på. Dette gjør det blant annet vanskelig å kjøre bil, som jeg er avhengig av i jobben min. Har sett at der finnes andre metoder der man kan korrigere synet på, men dette koster gjerne 40 000-50 000kr. Er det noen som vet om det er finnes muligheter for å få noe støtte til synskorrigerende behandling, når man ikke kan bruke hverken briller eller kontaktlinser? Mann 30 Anonymkode: cc137...6f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tba Skrevet 17. mars 2018 #2 Del Skrevet 17. mars 2018 Hvilken type linser er du har problemer med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #3 Del Skrevet 17. mars 2018 4 minutter siden, Tba skrev: Hvilken type linser er du har problemer med? Har forsøkt dagslinser av de dyreste slagene, som skal være bra for øyene. Blant annet Dalies total 1, og Acuvue Oasys. Funker like dårlig alt sammen 😊 Anonymkode: cc137...6f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tba Skrevet 17. mars 2018 #4 Del Skrevet 17. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har forsøkt dagslinser av de dyreste slagene, som skal være bra for øyene. Blant annet Dalies total 1, og Acuvue Oasys. Funker like dårlig alt sammen 😊 Anonymkode: cc137...6f9 Prøv månedslinser f.eks Air optic. Det er noe helt annet enn alle dagslinser jeg har testet. Jeg har aldri funnet noen daglinser som jeg har klart å bruke pga tørrhet. Månedslinsene tar du ut hver kveld og legger dem i rensevæske, litt mer styr enn daglinser men det er noe helt annet for øynene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #5 Del Skrevet 17. mars 2018 8 minutter siden, Tba skrev: Prøv månedslinser f.eks Air optic. Det er noe helt annet enn alle dagslinser jeg har testet. Jeg har aldri funnet noen daglinser som jeg har klart å bruke pga tørrhet. Månedslinsene tar du ut hver kveld og legger dem i rensevæske, litt mer styr enn daglinser men det er noe helt annet for øynene. Mente også det, men optikeren min mente at dagslinser er det beste valget da man får et nytt og friskt par linser hver dag. Noe som skal være bedre mtp å ikke irritere øyet unødig. 😊 Anonymkode: cc137...6f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #6 Del Skrevet 17. mars 2018 Hør med øyelegesenteret ditt Anonymkode: 6dc2d...ccb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #7 Del Skrevet 17. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: For ca 10 år siden laseropererte jeg øynene fordi jeg ikke lengere kunne bruke linser pga at jeg fikk for tørre øyne. I fjor fikk jeg netthinneløsning på ene øyet. Fikk operert netthinnen på plass, men en av komplikasjonene etter en slik operasjon, er at man blir en god del nærsynt på øyet. Siden jeg ser bra på der friske øyet, og har - 4,75 på det opererte øyet, blir det for stor forskjell til å bruke briller (får dobbeltsyn), ble jeg anbefalt å sette på en kontaktlinse. Dette fungerte greit en liten stund, men nå er jeg så plaget med at øyet er så tørt, år jeg ikke greier å bruke linse på det. Jeg kan heller ikke laseroperere øyet på nytt, da hornhinnen er for tynn. Så da sitter jeg her, men et øye som ser bra, og ett som jeg ser dårlig på. Dette gjør det blant annet vanskelig å kjøre bil, som jeg er avhengig av i jobben min. Har sett at der finnes andre metoder der man kan korrigere synet på, men dette koster gjerne 40 000-50 000kr. Er det noen som vet om det er finnes muligheter for å få noe støtte til synskorrigerende behandling, når man ikke kan bruke hverken briller eller kontaktlinser? Mann 30 Anonymkode: cc137...6f9 Dette er en vanlig bivirkning vi vil se mer og mer av etter kontaktlinsebruk. Når du først har ødehlagt synet og øynene så står du der du står, og må gjøre det beste ut av konsekvensene av de avgjørelsene du tok tidligere i livet. Når du ikke får hjelp på en norsk øyeklinikk med offentlig støtte så er der ingen andre måter å kunne hoste opp offentlige kroner for å få dekke ikke godkjent behandling i det offentlige helsevesenet. Skulle tatt seg ut om man kunne søke økonomisk støtte til alt mulig. Her er det harde bud. Du får prøve tårekanalplugger det koster ikke skjorta. Men personlig ville ikke jeg rotet mer med øynene var jeg deg. Anonymkode: f1c67...b46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #8 Del Skrevet 18. mars 2018 Du kan da fint bruke briller selv om det kun er ene siden som har kraftig redusert syn? Jeg har stor forskjell på synsnedsettelse på øynene mine og har brukt briller i over 20 år uten vansker. Det tar litt tid å venne seg til, også når jeg bytter briller, men etter et par uker er det null stress. Jeg kan heller ikke bruke linser pga at øynene reagerer. Er det forfengeligheten som tar deg? Anonymkode: b2457...744 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #9 Del Skrevet 18. mars 2018 Jeg har hatt problemer med dagalinser, men har nå byttet til acuvue oaays som man kan sove med i en uke, eller bruke som 'månedslinse' i to uker når man tar av på nettene. Optikeren n min mente det var best å sove med den en uke iatedet for å ta ut og inn morgen og kveld. Mindre infeksjonsfare av det. Jeg synes linsene er kjempegode, har ingen problemer med tørrhet slik som med dagslinser. Anonymkode: 61124...06e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #10 Del Skrevet 18. mars 2018 Prøv å dryppe med Hylo-gel, 1 dråpe 4-6 ganger om dagen (fås kjøpt på apotek). Øyelegen min kom med den anbefalingen, og når jeg gjør det kan jeg bruke linser. (Produserer ikke tårevæske, og kunne ikke bruke linser på grunn av det) Anonymkode: f735d...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #11 Del Skrevet 18. mars 2018 Kan jeg bare spørre hva slags laser du tok for 10år siden? Og hva var grunnen til at du fikk netthinneløsning nå? Var det pga operasjonen for 10år siden? (lurer fordi jeg selv tenkte ta operasjon) Anonymkode: 44e85...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #12 Del Skrevet 18. mars 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg bare spørre hva slags laser du tok for 10år siden? Og hva var grunnen til at du fikk netthinneløsning nå? Var det pga operasjonen for 10år siden? (lurer fordi jeg selv tenkte ta operasjon) Anonymkode: 44e85...d67 Netthinneløsning kan skje alle i alle aldre uavhengig av operasjon i øyet eller ikke. Faren for at netthinnen løsner blir høyere med alderen. Det bruk av kontaktliser over flere tiår gjør er å skade hornhimnen noe de færreste gjør brukerne oppmerksom på før hornhinnen er skadetmog briller er eneste løsningen. Anonymkode: f1c67...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #13 Del Skrevet 18. mars 2018 Har du diskutert dette med optikeren eller øyelegen? Har hatt det samme selv, og mener jeg har hørt at synskorrigerende operasjoner frarådes etter netthinneløsning. Anonymkode: 8b7c1...8aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #14 Del Skrevet 18. mars 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det bruk av kontaktliser over flere tiår gjør er å skade hornhimnen noe de færreste gjør brukerne oppmerksom på før hornhinnen er skadetmog briller er eneste løsningen. Anonymkode: f1c67...b46 "Kan gjøre", det er ikke et absolutt faktum at kontaktlnser skader hornhinnen. Skrapeskader på honhinnen må få gro uten bruk av kontaktlinser. Er det dypere skader kreves tid og oppfølging inntil såret har grodd. Derfor er det viktig med oppfølging av optiker ved kontaktlinsebruk. Dette er vel desverre en av ulempene ved lett tilgjengelige og rimelige kontaktlinser på nettet, men det er ingen grunn til å male med så bred pensel som du gjør her. Anonymkode: c3241...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #15 Del Skrevet 18. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg bare spørre hva slags laser du tok for 10år siden? Og hva var grunnen til at du fikk netthinneløsning nå? Var det pga operasjonen for 10år siden? (lurer fordi jeg selv tenkte ta operasjon) Anonymkode: 44e85...d67 Synskorrigerende operasjon av øyet øker risikoen noe for netthinneløsning og tørre øyne. Anonymkode: 2f647...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #16 Del Skrevet 18. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt problemer med dagalinser, men har nå byttet til acuvue oaays som man kan sove med i en uke, eller bruke som 'månedslinse' i to uker når man tar av på nettene. Optikeren n min mente det var best å sove med den en uke iatedet for å ta ut og inn morgen og kveld. Mindre infeksjonsfare av det. Jeg synes linsene er kjempegode, har ingen problemer med tørrhet slik som med dagslinser. Anonymkode: 61124...06e Det er helt misvisende at det er mindre infeksjonsfare ved å bruke linser du kan sove med og ikke ta ut på flere dager, de verste øyeinfeksjonene som kommer av kontaktlinser kommer av nettopp denne typen av linse, da linsen legger seg som et lokk over øyet hvor infeksjonen virkelig kan blomstre opp og få skikkelig tak. Det beste med tanke på infeksjonsrisiko er definitivt dagslinser. Anonymkode: 2f647...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå