AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #1 Skrevet 17. mars 2018 Jeg har i flere år hatt en konto hvor pengene på kontoen egentlig tilhører en slektning. Grunnen til at jeg passer på pengene er at vedkommende slektning har en sønn som er rusmisbruker. Denne sønnen har ødelagt livet og økonomien til min slektning. Avtalen har vært at jeg overfører penger når slektningen min trenger det, til uforutsette ekstra-utgifter etc. Så lenge pengene står på konto i mitt navn klarer ikke sønnen å stjele de. Beløpet er ganske stort. Vi har en avtale om hva som skal skje med pengene om slektningen min dør. Men hva om jeg dør først? Samboeren min kjenner til denne ordningen, men om jeg dør vil vel myndighetene kreve at barna våre får 2/3 del av beløpet og at resten går til min samboer? (vi har testamente på 1/3 til hver av oss). Slektningen min ønsker at en annen person skal arve disse pengene, ikke min samboer eller våre barn. Jeg passer bare på pengene og ser helst at "rette vedkommende" arver, dvs ikke sønnen, ikke mine barn/samboer, men den personen som slektningen min ønsker skal arve.. Anonymkode: e2ade...8c6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #3 Skrevet 17. mars 2018 Joda det kan gå om du får en advokat til å sette opp en juridisk bindende avtale mellom deg og din slektning på pengene.. Anonymkode: 628aa...a4c 8
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #4 Skrevet 17. mars 2018 Juridisk avtale, du kan faktisk si at alle de pengene er et lån fra slektningen og til deg. Anonymkode: 42181...a27 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #5 Skrevet 17. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda det kan gå om du får en advokat til å sette opp en juridisk bindende avtale mellom deg og din slektning på pengene.. Anonymkode: 628aa...a4c Ok, takk, holder at det står der at jeg låner pengene og at om jeg dør skal pengene overføres til NN? Og 2 vitner, noe sånt? Anonymkode: e2ade...8c6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #6 Skrevet 17. mars 2018 Dette er absolutt advokatmat. Her er det strengt tatt snakk om to personer som "eier" pengene, hvor av ingen av arvingene faktisk er ønsket som arvinger. Det bør lages en juridisk avtale, hvor den ønskede personen overtar ordningen/kontoen dersom du går bort. Anonymkode: b3751...18e 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #7 Skrevet 17. mars 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har i flere år hatt en konto hvor pengene på kontoen egentlig tilhører en slektning. Grunnen til at jeg passer på pengene er at vedkommende slektning har en sønn som er rusmisbruker. Denne sønnen har ødelagt livet og økonomien til min slektning. Avtalen har vært at jeg overfører penger når slektningen min trenger det, til uforutsette ekstra-utgifter etc. Så lenge pengene står på konto i mitt navn klarer ikke sønnen å stjele de. Beløpet er ganske stort. Vi har en avtale om hva som skal skje med pengene om slektningen min dør. Men hva om jeg dør først? Samboeren min kjenner til denne ordningen, men om jeg dør vil vel myndighetene kreve at barna våre får 2/3 del av beløpet og at resten går til min samboer? (vi har testamente på 1/3 til hver av oss). Slektningen min ønsker at en annen person skal arve disse pengene, ikke min samboer eller våre barn. Jeg passer bare på pengene og ser helst at "rette vedkommende" arver, dvs ikke sønnen, ikke mine barn/samboer, men den personen som slektningen min ønsker skal arve.. Anonymkode: e2ade...8c6 Her tilkjennegir du at du driver på med noe som er straffbart. Både økonomisk i forhold til skatteetaten, arvemessig og på alle andre mulige måter. Du må snarest melde fra til Fylkesmannens vergeavdeling eller tilbakeføre pengene til din slektning. Livsarven kan ingen ta fra en narkoman eller en annen syk person. Du bør og lese reglene for forumet, kg har muligheter til å ta videre ulovligheter noe dette absolutt er. Anonymkode: 053a2...dd5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #8 Skrevet 17. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her tilkjennegir du at du driver på med noe som er straffbart. Både økonomisk i forhold til skatteetaten, arvemessig og på alle andre mulige måter. Du må snarest melde fra til Fylkesmannens vergeavdeling eller tilbakeføre pengene til din slektning. Livsarven kan ingen ta fra en narkoman eller en annen syk person. Du bør og lese reglene for forumet, kg har muligheter til å ta videre ulovligheter noe dette absolutt er. Anonymkode: 053a2...dd5 Hvorfor er det straffbart i forhold til skatteetaten? Jeg oppgir jo alt (all inntekt og alle konti) og betaler skatt? Hvorfor er det straffbart arvemessig? Min slektning er jo ikke død. Sannsynlig vil sønnen dø først slik han lever. Og han har ingen livsarvinger. Og på hvilke "alle andre mulige måter" er det straffbart? TS Anonymkode: e2ade...8c6 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #9 Skrevet 17. mars 2018 Hva med å kontakte noen som faktisk har peiling på slike juridiske ting... Anonymkode: 302c0...faf 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #10 Skrevet 17. mars 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Juridisk avtale, du kan faktisk si at alle de pengene er et lån fra slektningen og til deg. Anonymkode: 42181...a27 Da må TS gi bort pengene til slektningene til den som skal ha lånt bort pengene hvis den personen dør, så man er like langt. Anonymkode: f2bb9...ce5
Horge Skrevet 17. mars 2018 #11 Skrevet 17. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det straffbart i forhold til skatteetaten? Jeg oppgir jo alt (all inntekt og alle konti) og betaler skatt? Dersom du oppgir alt til skatteetaten, så betyr det altså at du fører opp dette som en gjeldspost til din slektning i skattemeldingen (selvangivelsen); og tilsvarende fører slektningen opp summen som et lån til deg? Lånet har renter, og rentene er gjenstand for henholdsvis fradrag og beskatning? Du skjønner forresten at dersom dette er tilfelle, så faller hele planen deres om å unndra beløpet fra et arveoppgjør i fisk? Hvordan kan det bli straffbart? Tja, det er garantert flere skjær i sjøen her enn mine begrensede juridiske kunnskaper kan hoste opp en sen lørdagskveld, men la oss ta en av de mest åpenbare: formueskatt. Hvis du bare har pengene på din konto, og ingen av dere oppgir dette som gjeld/fordring i skattemeldingen, så blir beløpet tilskrevet din formue. La oss si at summen er 2 millioner kroner. Din slektning har nedbetalt hus og er ellers gjeldfri, du har tre millioner i gjeld på likningen (altså typisk boligens likningsverdi minus lån i banken). Selv om du har fått 2 millioner ekstra, så står du fremdeles med negativ formue på likningen. Din slektning skulle derimot ha betalt formueskatt av disse 2 millionene, og dette har dere nå trikset dere unna.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #12 Skrevet 18. mars 2018 Tenk over det et par sekunder. Det er arvelover i Norge, tror dere virkelig det er så lett å unngå at man bare midlertidig "gir" penger til noen andre? Da kunne jo alle gjort det. Selvsagt er det ikke stuerent. Jeg kan forstå at dere har vært litt naive og korttenkte her, men er nok lurt å snakke med advokat om dere ikke bare fører pengene tilbake til eier Anonymkode: 93b5a...755
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #13 Skrevet 18. mars 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med å kontakte noen som faktisk har peiling på slike juridiske ting... Anonymkode: 302c0...faf Ja det er utrolig hva folk tenker er kvinneguiden-kost. .. Anonymkode: cfeaf...dac
Guppy88 Skrevet 18. mars 2018 #14 Skrevet 18. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk over det et par sekunder. Det er arvelover i Norge, tror dere virkelig det er så lett å unngå at man bare midlertidig "gir" penger til noen andre? Da kunne jo alle gjort det. Selvsagt er det ikke stuerent. Jeg kan forstå at dere har vært litt naive og korttenkte her, men er nok lurt å snakke med advokat om dere ikke bare fører pengene tilbake til eier Anonymkode: 93b5a...755 Vet du hva, jeg har nettopp vært hos advokat. Du kan gi bort hva du vil mens du fortsatt er i live. Det er helt stuerent, og grunnen til at "alle" ikke gjør det, er vel at de fleste trenger pengene sine så lenge de fortsatt lever. Arvelov kommer først inn etter dødsfall. TS, her inne er det så mange som forfekter at de har peiling, men svarene du får, er svarene som virker logiske for den enkelte brukeren. Råder deg til å foreslå for slektningen din at dere tar en samtale hos advokat.
T-Rex Skrevet 18. mars 2018 #15 Skrevet 18. mars 2018 Jeg velger å se det slik at pengene er gitt fra en person til en annen, og at denne andre personen gir litt tilbake når det passer seg. Dette er fullt lovlig, når det ikke finnes dokumentasjon på at pengene bare er "i forvaring". Men dette er naturligvis risikabelt for personen som er den reelle eieren av pengene. Et testamente vil kunne settes opp slik at en tredje person arver et større beløp, under forutsetning av at den andre personens barn får pliktdelsarven sin på 1 million hver. Tror jeg. Det er nok lurt å snakke med en jurist som har familiejus som spesialitet. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #16 Skrevet 18. mars 2018 Jeg synes det er noe som skurrer med hele situasjonen. Personen med den rusavhengige sønnen kunne løst dette med banken, og burde egentlig be om besøksforbud hvis det er sånn at vedkommende ikke kan ha bankkort og kodebrikke under samme tak uten å bli tappet for penger. Anonymkode: cfeaf...dac 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #17 Skrevet 18. mars 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk, holder at det står der at jeg låner pengene og at om jeg dør skal pengene overføres til NN? Og 2 vitner, noe sånt? Anonymkode: e2ade...8c6 Husk å føre opp lånet i selvangivelsen, begge to. Anonymkode: 529f4...f6d
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #18 Skrevet 18. mars 2018 11 timer siden, Horge skrev: Dersom du oppgir alt til skatteetaten, så betyr det altså at du fører opp dette som en gjeldspost til din slektning i skattemeldingen (selvangivelsen); og tilsvarende fører slektningen opp summen som et lån til deg? Lånet har renter, og rentene er gjenstand for henholdsvis fradrag og beskatning? Du skjønner forresten at dersom dette er tilfelle, så faller hele planen deres om å unndra beløpet fra et arveoppgjør i fisk? Hvordan kan det bli straffbart? Tja, det er garantert flere skjær i sjøen her enn mine begrensede juridiske kunnskaper kan hoste opp en sen lørdagskveld, men la oss ta en av de mest åpenbare: formueskatt. Hvis du bare har pengene på din konto, og ingen av dere oppgir dette som gjeld/fordring i skattemeldingen, så blir beløpet tilskrevet din formue. La oss si at summen er 2 millioner kroner. Din slektning har nedbetalt hus og er ellers gjeldfri, du har tre millioner i gjeld på likningen (altså typisk boligens likningsverdi minus lån i banken). Selv om du har fått 2 millioner ekstra, så står du fremdeles med negativ formue på likningen. Din slektning skulle derimot ha betalt formueskatt av disse 2 millionene, og dette har dere nå trikset dere unna. Ok Men slektningen er i praksis ruinert, eier ikke egen bolig, eier ingen større ting av verdi. Jeg har ingen gjeld av betydning. Så kan ikke se hvordan dette blir å snike unna skatt? Og beløpet er stort nok etter min målestokk, men langt unna 2 mill TS Anonymkode: e2ade...8c6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #19 Skrevet 18. mars 2018 2 timer siden, Guppy88 skrev: Vet du hva, jeg har nettopp vært hos advokat. Du kan gi bort hva du vil mens du fortsatt er i live. Det er helt stuerent, og grunnen til at "alle" ikke gjør det, er vel at de fleste trenger pengene sine så lenge de fortsatt lever. Arvelov kommer først inn etter dødsfall. TS, her inne er det så mange som forfekter at de har peiling, men svarene du får, er svarene som virker logiske for den enkelte brukeren. Råder deg til å foreslå for slektningen din at dere tar en samtale hos advokat. Les tråden en gang til. Da får du kanskje med deg at det ikke er snakk om gavedisposisjon i levende live men en "plassering" midlertidig på en annen persons konto. Vi kan jo alt begynne der. Fra år til annen spør alle banker sine kunder om hva de bruker komtoen sin til, om de bruker den selv og om de tenker å flytte inn/ut på egen konto mer enn kr. 100 000. Spørsmålene blokkerer for videre bruk av nettbanken før man har besvart dem. Myndighetene pålegger alle banker å stille disse standariserte spørsmålene. Alt der har ts brutt loven om banktjenester, og bruk av egen konto. Så kommer lovene om hvitvasking. Der er ts også på dypt vann. Dernest kommer lov om vergemål, når en person ikke kan håndtere egne midler helt eller delvis, så skal Fylkesmannen inn i bildet sammen med fastlegen vurderes situasjonen da. 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok Men slektningen er i praksis ruinert, eier ikke egen bolig, eier ingen større ting av verdi. Jeg har ingen gjeld av betydning. Så kan ikke se hvordan dette blir å snike unna skatt? Og beløpet er stort nok etter min målestokk, men langt unna 2 mill TS Anonymkode: e2ade...8c6 Er du så naiv og uvitende som du her prøver å fremstå? At et menneske lever og er ruinert men samtidig har penger hen uten å blunke overfører til en slektning? Og i tillegg prøver du å få oss til å tro at du ikke forstår alvoret i saken? Anonymkode: 053a2...dd5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #20 Skrevet 18. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les tråden en gang til. Da får du kanskje med deg at det ikke er snakk om gavedisposisjon i levende live men en "plassering" midlertidig på en annen persons konto. Vi kan jo alt begynne der. Fra år til annen spør alle banker sine kunder om hva de bruker komtoen sin til, om de bruker den selv og om de tenker å flytte inn/ut på egen konto mer enn kr. 100 000. Spørsmålene blokkerer for videre bruk av nettbanken før man har besvart dem. Myndighetene pålegger alle banker å stille disse standariserte spørsmålene. Alt der har ts brutt loven om banktjenester, og bruk av egen konto. Så kommer lovene om hvitvasking. Der er ts også på dypt vann. Dernest kommer lov om vergemål, når en person ikke kan håndtere egne midler helt eller delvis, så skal Fylkesmannen inn i bildet sammen med fastlegen vurderes situasjonen da. Er du så naiv og uvitende som du her prøver å fremstå? At et menneske lever og er ruinert men samtidig har penger hen uten å blunke overfører til en slektning? Og i tillegg prøver du å få oss til å tro at du ikke forstår alvoret i saken? Anonymkode: 053a2...dd5 Eh , alvoret i saken...? jeg er ingen jurist, jeg vil bare hjelpe en person som jeg bryr meg om, som jeg er i slekt med, og som jeg syns har blitt utrolig dårlig behandlet av sin sønn. Jeg har ingen sympati med denne sønnen. Selvsagt er jeg naiv. I denne saken som i de fleste andre situasjoner i livet, handler jeg på følelser og instinkt. Har klart meg bra så langt, utrolig nok, har fått både utdannelse og har fast jobb og venner og snille naboer og føler meg til vanlig ikke som noen idiot. Jeg har ikke så god økonomisk teft, spekulerer ikke, har ikke aksjer, bruker knapt 1 min på selvangivelsen, men jeg betaler regningene mine og skylder ingen. Og, nei, jeg har aldri opplevd at banken min har spurt meg om hvilke planer jeg har for mine kontoer?? (Jeg bruker heller ikke av denne kontoen annet enn å overføre en sjelden gang når min slektning ber om det) TS Anonymkode: e2ade...8c6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå