Gå til innhold

Oppussing: Hvor skal jeg starte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begrenset økonomi, men tenker at om jeg bruker sommerferien, ikke reiser bort, men bruker tiden hjemme og gjør litt selv (er ikke så erfaren på fronten og kjenner dessverre ingen byggmestre, men har en uføretrygdet bror med litt erfaring som har tid og evner og kan hjelpe meg ), så kan jeg klare å få gjort endel. 

Men hvor skal jeg starte? Hva er "minst farlig" og hvor man kan gjøre mest mulig selv når man ikke er fag-kyndig?

Jeg har 2 barn og vi bruker egentlig mest tid på kjøkkenet. Badet får stå i noen år til. 

Kjøkken: Fullstendig nedslitt IKEA kjøkken, vedig utrivelig. Må gjøre noe med veggene. Gulvet er ok. 

Stue: brukes til TV titting, og varme foran peisen. Gulvet må slipes og lakkes. Veggene males, tapetseres eller paneles. Male tak. Få opp lys i taket (er ingen lys på stua). Det bør også legges isolasjon rundt vinduet (ble ikke isolert da vinduene ble skiftet av forrige eier).

Trapp opp til 2 etasje: Nedslitt, gammel vinyl på trinnene, avskallet tapet på veggene, .. 

Soverom i 2 etasje: Laminat på gulv, plater eller panel på veggene. Hadde vært kjekt å legge likt gulv på alle rommene i 2 ett, helst parkett, nå er det et lappeteppe av ulike laminatgulv. Men vi bruker 2 etasje kun til soving.  

Uteplass: Vil gjerne bygge en platting hvor det er plass til sittegruppe og bord. Kunne også gjerne tenkt meg å mure opp en ute-grill/ute-ovn slik at det går an å lage maten ute om sommeren. Uteplassen er egentlig ganske lun og solrik.

På sikt, mulig fullstendig urealistisk drøm: hagen er ikke kjempestor , men i tillegg til uteplass/platting er det faktisk plass til et drivhus. Det hadde vært den optimale drømmen! Et drivhus fra plantasjen går jo an, men ser i nabolaget her at de har en tendens til å blåse ned eller knekke under snøen om vinteren.Så jeg drømmer om å bygge et solid drivhus. 

Anonymkode: 915de...649

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde startet med stua siden det er oppholdsrommet for familien. Deretter plattingen sånn at du kan få et koselig uterom.

Anonymkode: cce37...da8

Skrevet

Ville begynt med kjøkkenet om det er rommet dere bruker mest. Kan du for eksempel bare bytte frontene på skap/skuffer? Altså kjøpe rimelige skapdører og bytte ut hvis skrogene er ok? Dersom du ikke begynner å flytte på innredning og må ha nye rør /komfyrkontakt /annet strømopplegg, så trenger det ikke bli så avansert eller fryktelig kostbart. Å male eller tapetsere veggene er nokså ufarlig hvis man ikke er så kyndig; man ødelegger ikke noe og eneste risikoen er at man kanskje er slurvete når man maler eller får litt luftblærer i tapetet.

Ny benkeplate i laminat trenger heller ikke bli så dyrt. Hvis du har lite innredning og ønsker mer oppbevaringsplass, så sjekk på bruktmøbelbutikk /Finn /facebookgruppe for aktuelt møbel og mal det evt i samme farge som du velger på vegg. Kan få "nytt kjøkken" uten å blakke deg fullstendig.

Trapp og loft kan du ta senere. Dette med at tapetet flasser i trappeoppgangen kan du fikse ei helg senere når du har penger til ny tapet /maling der. Å pusse opp ei trapp trenger ikke være dyrt, men er tidkrevende. Du kan rive av linoleumsbelegg i trappen, pusse bort limrester og male trinnene. Men som sagt, dette tar tid, og man må ofte male annethvert trinn og la det tørke hvis man er avhengig av å bruke trappen mens man pusser den opp.

Ville altså tatt kjøkkenet først, og sett an økonomi og pågangsmot. Skjønner du vil ha uteplatt, men kan nok også lage en hyggelig uteplass uten å bygge platt akkurat i år hvis pengene ikke strekker til. Å male stuetaket er heller ikke dyrt, men tar tid hvis du trenger flere strøk. Å få hengt opp taklamper er kanskje ingen stor kunst, bare du har penger til å kjøpe lamper du liker.

• Liker 1
Skrevet

Dersom du er veldig uerfaren med oppussing ville jeg faktisk begynt med et soverom. Lite jobb, enkelt og greit og du får erfaring og selvtillit for å kaste deg ut i større oppgaver.

AnonymBruker
Skrevet

Klør meg litt i hodet over at du har kjøpt et oppussingsobjekt uten noen som helst kunnskap og erfaring i.f.t. jobben detter innebærer og ressursene som kreves. Tenker du nok kan gjøre en del selv, men du må nok også belage deg på mye hjelp hvis du mnagler erfaring fullstendig. Kan virkelig din uføretrygdede bror bistå med såpass mye? At han har litt erfaring virker dessverre ikke nok. Forstår at han har tid, men evner? Har han evner til å hjelpe deg med å totalrestaurere en bolig burde han vel ha evner til å kunne mestre et arbeid også? Synes bare det hele virker litt merkelig :-/

Anonymkode: 7256a...962

• Liker 1
Skrevet

Teoretiskt er det bare det eletriske i huset du ikke har låv til og røre under noen omstendigheter. Vann kan vær litt skummelt. men det letteste er og skru av hovedkranen, før du begynner og skru på rører og andre ting. Eller så finner du mange gode kunskaper med bare og ta ett bilde av det du holder på med og spør hvordan folk ville gjort det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...