Gå til innhold

Kan kreft tilfeldigvis oppdages på en blodprøve?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 17.3.2018 den 17.58, AnonymBruker skrev:

Akkurat det med eggstokkkreft stemmer ikke helt. Jeg tok en blodprøve som het ca125 og den visste skyhøye verdier, noe som kan indikere på eggstokkreft, endometriose, betennelse i buken/livmor eller eggstokk, høye ca125 verdier kunne også bety svangerskap utenfor livmor.

Så kreft kan faktisk ses på blodprøve, jeg skulle bare på vanlig utredning og må nå utredes videre pga høye ca125 verdier.

Anonymkode: 3a6f1...d62

CA125 pluss en annen blodprøve sammen er indikasjon på tumor i bekkenet, i allefall. Husker ikke hva den andre er! Men det er som du sier, forhøyet CA125 i seg selv er ikke nødvendigvis kreft.

Anonymkode: ce7c7...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.3.2018 den 17.38, AnonymBruker skrev:

Eller må blodprøvene analyserers med tanke på kreft (vet ikke om all type kreft kan sees på blodprøve, men håper det er forståelig hva jeg mener..), sånn at de må se etter dette. Hvis man går til legen for å sjekke f.eks stoffskifet og vitaminer, kan man få beskjed "vi så av blodprøvene at du har leukemi", eller hvordan foregår dette?

Anonymkode: 93839...0d1

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/dd8yjA/ny-forskning-kan-oppdage-kreft-med-blodproeve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, både og. Man har flere blodprøver som kan vise tegn til kreft, men det må undersøkes nærmere for å finne ut om det er kreft og isåfall hvilken type/hvor i kroppen etc.

Selv har jeg slått ut på noen prøver som kan være kreft, men foreløpig bare kontrollerer jeg prøven jevnlig og hvis den blir mer avvikende må det utredes videre.

Anonymkode: ce583...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tja, både og. Man har flere blodprøver som kan vise tegn til kreft, men det må undersøkes nærmere for å finne ut om det er kreft og isåfall hvilken type/hvor i kroppen etc.

Selv har jeg slått ut på noen prøver som kan være kreft, men foreløpig bare kontrollerer jeg prøven jevnlig og hvis den blir mer avvikende må det utredes videre.

PS: Hvis du tar prøver mtp. vitaminer og stoffskifte vil det ikke være sannsynlig at du vil få beskjed om at du har leukemi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har flere spesielle blodprøver som kun blir tatt ved mistanke om kreft. Det er ikke sånn generell blodprøve som du har tatt. Forøvrig er de ikke særlig pålitelige. 

Anonymkode: 7b731...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2018 den 17.38, AnonymBruker skrev:

Eller må blodprøvene analyserers med tanke på kreft (vet ikke om all type kreft kan sees på blodprøve, men håper det er forståelig hva jeg mener..), sånn at de må se etter dette. Hvis man går til legen for å sjekke f.eks stoffskifet og vitaminer, kan man få beskjed "vi så av blodprøvene at du har leukemi", eller hvordan foregår dette?

Anonymkode: 93839...0d1

Kreft er en samlegruppe på sykdom i nesten hele kroppen. En blodprøve kan vise ulike krefttyper, dersom kreften er rettet mot noen av de stedene der kreften er i kontakt med eller påvirker blodet. Men har en person kreft, så er personen ofte syk og blodprøven spisses mot personens symptomer. Unntakene kan være eggstokk kreft, brystkreft, lungekreft og sikkert mangt og mye mer der kreften kan utvikle seg mye før den gir symptomer. 

Anonymkode: 37e97...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...