Gå til innhold

blandingshund

Anbefalte innlegg

Gjest gotthard
Skrevet

lyst på hund igjen vi , noen som veit om en rimelig hund til salgs?send meg en pm da vel?

Videoannonse
Annonse
Gjest Vindelspev
Skrevet

Hadde jo vært greit å vite litt mer. Du bør sette deg noen kriterier. Blandingshunder er jo like forskjellige som rasehunder... :wink:

Gjest gotthard
Skrevet

ikke større en husky, lange turer i helg/fri dager ellers rolig uke hvor den er alene ca 7 timer hver dag, bor på landet og har katter og en unge på 9 år.

ikke en hund som krever en vant hundeier da jeg ikke verdensmester på hund (enda :wink: ) og ikke en hund som røyter ca 4 kg hår hver dag..

Gjest Rimfrost
Skrevet

Hør med dyrebeskyttelsen/div omplasseringsgårder.

Det er MAAAAAANGE hunder som desperat trenger gode hjem. Flott at du har tenkt på blandinghund ! :D (For jeg regner med at det ikke bare er prisen om gjør at du vil ha blandingshund? )

Gjest gotthard
Skrevet

liker blandingshunder da mange av de er utrolig fine , og jeg synes rse hunder er overpriset , så hvorfor betale 8000 for en hund jeg ikke skal bruke til utstilling eller noe, jeg får jo en like fin hund mye billigere.

ikke trenger jeg hund for og vise status eller noe slikt heller.

med blandingshund får du som regel en glad hund full av utfordringer :ler:

Gjest Rimfrost
Skrevet

Jupp.

Mindre sjans for genetiske lidelser har de også :)

Gjest gotthard
Skrevet

tenkte jeg skulle si det jeg og men regna med og bli angripi av de med rasehund veldig fort da:-)

så der var du jaggu mye tøffere en meg gitt :oops:

Gjest Ninakanin
Skrevet

Er kjempeflott å ville ha blandingshund når man ikke skal på utstilling eller trenger den til noe spesifikt som jeg gjør, jakt for eksempel :)

Og det er mindre arvelige lidelser blant blandingshunder, men de er ikke fri ;)

Gjest Bhsiltsk
Skrevet
Jupp.

Finnes det dokumentasjon for den påstanden?

Gjest Hundemenneske
Skrevet

Er det særlig lurt å skaffe seg blandingshund hvis du ikke vil ha en hund som krever en vant hundeeier? Med blandingshund vet du jo ikke hva du får, men det gjør du med en rasehund (i de aller fleste tilfeller).

Røytingen er umulig å forutsi på en blandingshund, så hva om hunden du ender opp med røyter fire kilo hår hver dag?

Som en annen har svart: blandingshunder er ikke friskere enn rasehunder. Det fins ikke beviser for det.

Skrevet
Jupp.  

Det spørs jo helt hvilken hunderase den er blanding av det.

Og for ordens skyld, jeg har ikke noe i mot blandingshunder, jeg har hatt begge deler.

Om du skal ha en blandingshund hadde jeg tenkt som så: Først sjekk hva den er blanding av, og så les nøye om rasene. Og så tenker du at den KAN få de verste egenskapene av hver rase. I verste fall.

Om du velger en hund som er voksen allerede vet du jo litt mer av hva du får.

Lykke til :)

Gjest Rimfrost
Skrevet

Joda, uflaks kan man alltid ha. Men alle blandingshundene jeg har vært borti (samt alle jeg har sett og hørt om) har vært friske og flotte hunder. :)

Du får ha lykke til :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Finnes det dokumentasjon for den påstanden?

Reagerte også på disse utsagnene, Leyla.

Selv har jeg nylig lest referat fra en ny forskning hvor en mener at blandingshunder er vel så disponert for genetiske lidelser som den gjenomsnittelige rasehund. Skal se om jeg finner kilden. (Altså: dersom en tar gjennomsnittet på genetiske lidelser hos alle rasehunder og sammenligner dette med gjennomsnittet på genetiske lidelser hos alle blandingshunder, så kommer en nok ganske likt ut, ifl. artikkelen).

Det har rett og slett ikke vært fokus på blandingshunder og genetiske lidelser, og da blir det heller ikke dokumentasjon vedr. dette. Kun prat :wink:

I tillegg vil det være veldig vanskelig å dokumentere arvelige lidelser hos mange blandingshunder og deres forfedre, da en ikke opererer med stamtavle ol.l. på blandingshunder.

Skal se om jeg finner artikkelen, men lurer på om den faktisk stod i "Schæferhunden".

Ella

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

For en stund siden sa de at Border Collie var så fantastisk friske. Bare 3% av hundene hadde HD!! Og det var jo flotte tall helt til de fant ut at bare 15% av Border Colliene ble røntget!!

Slik er det dessverre med blandingshunder også. Av de jeg kjenner som har rasehunder, er det ingen som ikke har røntget hunden sin. Av de jeg kjenner som har blandingshunder, er det bare en som har røntget hunden sin, og det er meg.

Siden et av kjennetegnene til hunder med HD (har hatt to hunder med den sykdommen) er at når de "gallopperer" så beveger de bakbeina mer samlet enn friske hunder, har jeg sett at minst to av blandingshundene burde bli røntget.

En av disse ble avlivet tre år gammel fordi han ikke lenger kunne gå. De hadde ikke røntget ham før de merket at hunden peip etter turgåing.

Blandingshunder er nok ikke friskere enn rasehunder. Blandingshunder blir bare ikke sjekket for så mye som rasehunder blir.

Skrevet

Men så sies det ar 85% av hd er "påført" og de restrerende 15% er arveldig (feks fall ned trapp i valpeperioden..)

Ofte får blandingshudne det posetive fra de forskjellige rasene. Hvorvitt det er noe problemhund går på oppvekst og miljø i hovedsak.

sjekk ut dyrenett.no på omplassering. feks...

Skrevet

Du kan jo prøve finn.no

Masse annonser der.

Gjest Anonymous
Skrevet

Blandingshunder er vel mindre disponert for arvelige sykdommer som skyldes innavl enn visse rasehunder. Dette er aktuelt i de tilfelle det er avlet intensivt, på få eksemplarer og gjort feil prioriteringer (utseende framfor helse, feks). Men krysser du to hunder av ulik rase med samme sannsynlighet for å være disponert for en bestemt (og recessiv) sykdom får du ikke noen friskere blandingshund enn respektive rasehunder.

Gemytt og slikt er også til en viss grad arvelig, og en ulempe med blandingshund er at man kanskje ikke kjenner foreldrenes linjer, og derfor ikke kan forutsi så mye når det gjelder gemytt. Men igjen, man VET aldri noe sikkert bare pga arv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...