AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #1 Skrevet 17. mars 2018 Nå er det sikkert mange som facepalmer seg selv, men jeg har virkelig null peiling på baking! Lurer bare på om man kan bytte ut smør med olivenolje når man skal bake, eksempelvis muffins? Evt. annen olje? Tenker å bake denne muffinsoppskriften, som tydeligvis skal være verdens enkleste: 50 g smør50 g sukker50 g hvetemel1/2 ts bakepulver1 egg Så står det videre at jeg skal smelte smør og la det avkjøle seg. Kan jeg da bare bruke olivenolje? Og skal jeg bruke samme mengde som vanlig smør (50 g)? Anonymkode: 6d273...e36
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #2 Skrevet 17. mars 2018 Ikke olivenolje, det er for mye smak ig lukt, ta en nøytral som solsikkeolje feks, det går helt fint Anonymkode: 49bf7...063 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #3 Skrevet 17. mars 2018 Ikke 50gram olje nei, ta en dash og prøv deg litt frem litt og litt Anonymkode: 49bf7...063
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #4 Skrevet 17. mars 2018 Olivenolje vil gi en smak som ikke er god i bakverk. Bruk solsikke- eller rapsolje. Anonymkode: 8f3a3...c50
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #5 Skrevet 17. mars 2018 Takk for svar dere! Da prøver jeg med rapsolje TS Anonymkode: 6d273...e36
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #7 Skrevet 17. mars 2018 Bakverket blir også litt fastere av smør enn olje. I formkaker og mormonsen må man derfor ha smør, det kan ikke byttes ut med olje. Anonymkode: f1e8d...3d3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #8 Skrevet 17. mars 2018 Jeg hadde vært forsiktig med rapsolje også. Selv om rapsolje ofte kalles nøytral har enkelte rapsoljer en langt fra nøytral smak. Anonymkode: d2c30...640 1
altflyter Skrevet 17. mars 2018 #9 Skrevet 17. mars 2018 NEI! Jeg lagde cookies med olivenolje en gang og lærte på den harde måten Olivenolje kan IKKE erstatte smør/nøytral olje i bakeoppskrifter. Det smaker høgg. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #10 Skrevet 17. mars 2018 54 minutter siden, altflyter skrev: NEI! Jeg lagde cookies med olivenolje en gang og lærte på den harde måten Olivenolje kan IKKE erstatte smør/nøytral olje i bakeoppskrifter. Det smaker høgg. Jeg mener å huske at jeg gjorde den tabben en gang jeg også. Ikke i cookies, men noe enkelt jeg heldigvis bare skulle ha selv. Vafler eller lapper kanskje? Det er noe helt grunnleggende feil *) med smaken av olivenolje i søtt bakverk. *) Jeg tar forbehold for italienske kaker med olivenolje. Mye mulig de er gode, altså. Men olivenolje i kaker som ikke er beregnet på det er ikke en god ide. Anonymkode: d2c30...640
altflyter Skrevet 17. mars 2018 #11 Skrevet 17. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener å huske at jeg gjorde den tabben en gang jeg også. Ikke i cookies, men noe enkelt jeg heldigvis bare skulle ha selv. Vafler eller lapper kanskje? Det er noe helt grunnleggende feil *) med smaken av olivenolje i søtt bakverk. *) Jeg tar forbehold for italienske kaker med olivenolje. Mye mulig de er gode, altså. Men olivenolje i kaker som ikke er beregnet på det er ikke en god ide. Anonymkode: d2c30...640 Jaja. Vi gjør i hvert fall aldri den feilen igjen Jeg var SÅ skuffa Måtte slenge sammen en ny deig med en gang, fordi jeg hadde så lyst på. På butikken for å kjøpe mer sjokolade måtte jeg og Men det ble gode Cookies til slutt da. Og de skulle heldigvis ikke spises av noen andre enn meg og min daværende kjæreste, så det var ikke verdens undergang. Hadde vært verre om jeg skulle lage dem til noe spesielt og ikke smakte på dem før jeg gav dem bort 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå