Gå til innhold

Gresk Youghurt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den greske eller tyrkiske youghurten som en får kjøpt i diverse "innvandrersjapper"(noen som har et bedre ord?) kommer som regel i ganske store spann.

Men det er begrenset hvor ofte jeg lager tzatziki, så den ender ofte opp i søpla etter utløpt dato :-?

Noen ideer eller oppskrifter på hva man kan bruke youghurten til? Indiske marinader? Smoothies?

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye bakverk som har yoghurt. Brød feks. Ser det er en oppskrift for rundstykker med yoghurt nedenfor.

Skrevet

Jau, kan seff erstatte youhurt naturell med gresk youghurt.

Jeg er kort noen ganger ;)

...ikke at jeg bruker vanlig naturell youghurt så ofte..

Men fra nå av får jeg vel ta av litt på youghurt-fronten! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg pleier å kjøpe slik tyrkisk yoghurt i severige...syns den er super!

Bruker den noen ganger til dessert, med hakkede nøtter og litt deilig honning på..friskt og godt!

Ellers lager jeg denne salaten:

Stekt kylling

ananas

hakkede hasselnøtter/valnøtter

isbergsalat

Lager så dressing av yoghurten. Har i karri (enten paste eller krydder), litt ananasjuice, en teskje sennep, litt finhakket chili og salt og pepper.

Deilig og ganske sunt!

Skrevet

Det går fint an å bruke yoghurt naturell. LA yoghurten renne fra seg i et kaffefilter eller et klede. Voila! :)

Skrevet

Dip, dressing, smoothies, bakverk, i indisk mat, spises som den er med honning og valnøtter, spises som den er med friske bær - kan brukes til alt mulig.

Skrevet

Nå blei jeg litt nysgjerrig. Hva slags yoghurt er dette? Vi lager ofte tzatsiki med yoghurt naturell, men kunne godt tenkt meg å prøve denne greske. Hva heter den?

Skrevet
Nå blei jeg litt nysgjerrig. Hva slags yoghurt er dette? Vi lager ofte tzatsiki med yoghurt naturell, men kunne godt tenkt meg å prøve denne greske. Hva heter den?

Jeg kjøper den på svinesund..der heter den bare "tyrkisk yoghurt" fra wermlands meieri.

Koster bare 18kr for en liter, og den er dødsgod!

Det som er kjekt med denne er at den er så tykk at du ikke trenger å sile ut væske av den når du lager tzatsiki! Holder å få ut væsken av agurken...

Som jeg forsto av andre her, får man også kjøpt slik yoghurt i innvandrerbutikker...?

Skrevet

Jeg kjøper den i en tyrkisk butikk, de har yoghurt i enliters spann. Det finnes nok flere forskjellige merker i ulike butikker, det står yogurt og et eller annet mer på tyrkisk på etiketten.

Skrevet

Gresk yoghurt har de i alle innvandrerforetninger.

Skrevet

Spis den som frokost, dessert eller mellommåltid med 1 -2 ts flytende honning og noen ristede hasselnøtter ringlet over. Kjempegodt... 1 ts honning er svært mye mindre sukker enn det som er i en vanlig fruktyoughurt, og det gjør utrolig mye ut av seg. Vær bare obs på at den tyrkiske youghurten er fetere enn den greske typen (Dagros).

Skrevet

vist den greske du får kjøpt i norge er like god som den du får kjøpt i Hellas, må du teste ut en gresk frokost. Yoghurt med honning på. (tynntflytende honning) namnam

Skrevet
Spis den som frokost' date=' dessert eller mellommåltid med 1 -2 ts flytende honning og noen ristede hasselnøtter ringlet over. Kjempegodt... 1 ts honning er svært mye mindre sukker enn det som er i en vanlig fruktyoughurt, og det gjør utrolig mye ut av seg. Vær bare obs på at den tyrkiske youghurten er fetere enn den greske typen (Dagros).[/quote']

Eller med frisk frukt.nammmm....

Gjest Anonymous
Skrevet
Vær bare obs på at den tyrkiske youghurten er fetere enn den greske typen (Dagros).

og den greske (ihvertfall den man får i hellas :wink: ) inneholder 10% fett...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...