Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger hjelp til å tolke noen regler. Tidligere måtte et rom være 6,25 kvadratmeter for å kunne brukes som soverom. Nå er det lov å bruke det som soverom, men dersom man skal selge en bolig må det vel stå: disponibelt rom? 

Og reglene for når man leier en leilighet må det også stå disponibelt rom.

Så lurer jeg på reglene når man leier rom i kollektiv. Dersom man leier et rom på 5 kvadrat, er det da godkjent som soverom? Er det i det hele tatt lov å leie ut et disponibelt rom i seg selv?

Anonymkode: ee3dc...577

Skrevet

Så vidt jeg har forstått må det være et vindu med et visst type mål for at det skal bli godkjent som soverom pga rømningsvei. Har ikke hørt noe om størrelse før nå 🙈

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, GulSitron skrev:

Så vidt jeg har forstått må det være et vindu med et visst type mål for at det skal bli godkjent som soverom pga rømningsvei. Har ikke hørt noe om størrelse før nå 🙈

Takk for svar! Hvor har du lest det? Finner ingenting når jeg googler der det står konkret.

Skrevet

Kontakt kommunen. Sannsynligvis ikke lov å leie ut som bolig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Bondenisse skrev:

Kontakt kommunen. Sannsynligvis ikke lov å leie ut som bolig. 

hvem i kommunen skal jeg kontakte? Har sendt mail til brannvesen med tanke på rømningsvei o.l men fikk ikke konkret svar fra de heller.. Hverken et ja eller nei til om det er lov.

• Liker 1
Skrevet

Tja. Usikker men servicekontoret kan hjelpe deg videre. Vil tro det er den avdelingen som styrer med byggetillatelser, regulering osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei det må være vindu og luftgjennomstrøm / vifte der for at det skal være lov å leie ut / disponeres som soverom .
På 5 kvm uten lufting kan man risikere å bli kvelt av dårlig luft i søvne og ikke våkne opp igjen.
Kjenner til at folk har hatt overnattingsgjester i kottet osv, men da med døren åpen til stuen og vindu åpen ut til frisk luft i stuen.

Anonymkode: d3618...1b1

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hvor har du lest det? Finner ingenting når jeg googler der det står konkret.

Jeg leide leilighet i et hus hvor utleier var veldig vanskelig å ha med å gjøre.. Strømmen gikk hele tiden, hadde ikke varmtvann over lengre tid (3mnd) uten at han fikset opp i problemet.. Når han endelig fikser elektriker står de og klør seg i hodet og sier at det er helt utrolig at det ikke har oppstått brann enda.. Ringer så kommunen og hører om det bygget er lovlig som bopel. Fikk som svar at det bygget var registrert med èn bo-enhet som hadde ett soverom (der vi leide) og resten var registrert som lager og kontor. I samme slengen fikk vi masse nyttig info om at en hybel/leilighet SKAL ha minst ett vindu med et visst mål for at det kan være lovlig som soverom med tanke på brann og rømningsveier. :)

Skrevet

Det er vel kubikkregler også, med god takhøyde kan det regnes som soverom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...