Gå til innhold

Lovt venninde å assistere på noe men venter fatal telefon, kan jeg avlyse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lovet venninden min å være hårmodell for en eksamen, men venter en fatal og følelesmessig telefon den dagen. Vil ikke la noen andre overhøre den telefonsamtalen eller være rundt noen da tilfelle nyheten er nedslagsleggende dårlig.
Kan jeg trekke meg fra hennes eksamen? Det er på mandag allerede...  Vil ikke være egoistisk når jeg har lovt hun, men kan heller ikke se for meg å ha det hyggelig den dagen når jeg bare bekymrer meg til telefonen kommer.

Anonymkode: 50bf5...43e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo trekke deg, men du setter henne i en veldig vanskelig situasjon. Når det er sagt så virker det ikke som du kan noe for situasjonen så du skal ikke ha dårlig samvittighet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, The Kitten skrev:

Du kan jo trekke deg, men du setter henne i en veldig vanskelig situasjon. Når det er sagt så virker det ikke som du kan noe for situasjonen så du skal ikke ha dårlig samvittighet. 

Ja det er jo det at jeg setter hun i en vanskelig situasjon som gjør at jeg får dårlig samvittighet. Men det vil bli veldig vanskelig å være mentalt tilstede der selvom jeg skulle stilt opp fysisk også. Kan ikke noe for situasjonen nei, men har avtalt med hun for mange måneder siden..

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke prate med henne om det? Det bør jo være en plan B, du kunne jo feks blitt syk. Kan hun kanskje få utsatt eksamen eller har hun en backup som kan stille? 

Anonymkode: 3b592...5a7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Forklar situasjonen for henne, så forstår hun sikkert. Og kanskje du kan prøve å få tak i en annen som kan ta din plass i tillegg? 

Anonymkode: de3b6...a2a

Gjest Husmusa70
Skrevet

Du trenger ikke være hyggelig eller mentalt tilstede, de ser på  håret ditt, ikke humøret ditt, og det handler jo om henne, ikke om deg. Si det som det er til venninnen din, at du kommer til å være bekymret og muligens bli nedslått etter telefonsamtalen. Det vil bli mye lettere å gjennomføre det når du ikke må late som du har det bra.

Skrevet

Eksamen for henne er ekstremt viktig. Spør heller om hun har noen andre i bakhånd. Hvis ikke så forklar situasjonen, så får hun tid til å finne en annen - finner hun ingen andre så stiller du opp.

hva slags telefon dette er, er egentlig veldig relevant for problemstillingen.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har aldri vært hårmodell, så jeg spør i uvitenhet:

Du skriver at du ikke kommer til å være mentalt fraværende som et problem. Hvor mentalt tilstedeværende må man være som hårmodell? Jeg har vært "modell" for flere venninner som har gått i skole for å bli hudpeier/massører/negleartister etc. under opplæring, prøver og eksamner, og jeg har aldri vært noe annet enn en kropp/ansikt/hender.

Du er jo i din fulle rett til å trekke deg (det er jo ditt hår), men vær klar over at du potensielt setter venninnen din i en veldig vanskelig situasjon. Om du velger å trekke deg ville jeg prøvd å finne en erstatter om jeg var deg.

Er det lov å spørre hva denne telefonen dreier seg om?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Valmuefrø skrev:

Eksamen for henne er ekstremt viktig. Spør heller om hun har noen andre i bakhånd. Hvis ikke så forklar situasjonen, så får hun tid til å finne en annen - finner hun ingen andre så stiller du opp.

hva slags telefon dette er, er egentlig veldig relevant for problemstillingen.

Jeg har vært til undersøkelse for dødelig sykdom og venter telefon på mandag om det er positiv eller negativ nyhet med tanke på om det er noe poeng i å behandle eller ikke. Hun vet ikke om at jeg har vært til utredning og undersøkelser på sykehuset og jeg vil holde det privat så lenge det går..

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Alice123 skrev:

Jeg har aldri vært hårmodell, så jeg spør i uvitenhet:

Du skriver at du ikke kommer til å være mentalt fraværende som et problem. Hvor mentalt tilstedeværende må man være som hårmodell? Jeg har vært "modell" for flere venninner som har gått i skole for å bli hudpeier/massører/negleartister etc. under opplæring, prøver og eksamner, og jeg har aldri vært noe annet enn en kropp/ansikt/hender.

Det kan være du har rett, jeg har ikke vært hårmodell eller noe før. Men tenker jo at siden det er en venninde/bekjent så bør jeg være oppegående og hyggelig, og ikke sitte der mutt og lei meg.

Men ja, vil ikke sette hun i noe vanskelig situasjon eller svikte henne.. Får nok møte opp, for syntes det blir for personlig å forklare hvorfor jeg evn hadde trekt meg, og gir jeg ikke grunnen så vil hun bare bli sur og se på meg som dårlig venninde.. Vanskelig

Skrevet

Det kan jo også være godt for deg å få noe annet å fokusere litt på, selv om konsentrasjonen og humøret ikke kommer til å være på topp. 

Lykke til!

Skrevet (endret)
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være du har rett, jeg har ikke vært hårmodell eller noe før. Men tenker jo at siden det er en venninde/bekjent så bør jeg være oppegående og hyggelig, og ikke sitte der mutt og lei meg.

Men ja, vil ikke sette hun i noe vanskelig situasjon eller svikte henne.. Får nok møte opp, for syntes det blir for personlig å forklare hvorfor jeg evn hadde trekt meg, og gir jeg ikke grunnen så vil hun bare bli sur og se på meg som dårlig venninde.. Vanskelig

Si til henne at du vil stille opp, men at du kommer til å være lei deg og derfor antageligvis kommer til å være veldig stille og distansert. Som the kitten over her skriver kan det være godt å fokusere på noe annet også.

(siste del av innlegget sletter jeg, fordi jeg svarte før jeg så at TS svarte på hva samtalen skal dreie seg om. Jeg er veldig lei meg for det jeg skrev, jeg mente ingentling stygt med det. Sett i lys av hva jeg nå vet var det veldig upassende av meg og det beklager jeg på det dypeste).

Endret av Alice123
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Alice123 skrev:

En del av det å være voksen er også det å sette andres behov forran sine egne.

Det der var en unødvendig kommentar. Å ville ta en slik telefonsamtale alene og å få noen minutter alene til å fordøye en slik nyhet er virkelig ikke for mye forlangt enten man er 18 eller 68. 

Jeg synes du skal melde avbud, TS, med god samvittighet. Venninna di bør ha en annen modell i bakhånd - har hun ikke det, har hun rett og slett planlagt veldig dårlig. Alle kan bli syke, og det er unnskyldningen jeg hadde brukt. 

Lykke til, Ts, jeg krysser fingrene for at du får best mulig nyheter på mandag. 

Anonymkode: 2dad4...c80

• Liker 3
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der var en unødvendig kommentar. Å ville ta en slik telefonsamtale alene og å få noen minutter alene til å fordøye en slik nyhet er virkelig ikke for mye forlangt enten man er 18 eller 68.

Anonymkode: 2dad4...c80

Det var ikke ment stygt fra min side. Da jeg skrev det svaret hadde jeg ikke sett at TS hadde svart på hva telefonsamtalen skal dreie seg om. Jeg tok utgangspunkt i at TS er ung (som jeg beskrev i innlegget), og at ting ofte er oppleves mer dramatisk når man er ung. Dette var altså før jeg visste hva samtalen skulle dreie seg om.

Til TS: jeg beklager at jeg formulerte meg på en slik måte. Jeg er veldig lei meg om jeg har skrevet noe som har såret deg, det var ikke min intensjon og jeg visste ikke hva det dreide seg om da jeg skrev svsret. Beklager at jeg ikke leste innleggene i tråden godt nok. Jeg ønsket deg alt godt og håper du får den beste tilbskemeldingen som mulig på mandag.

Edit: jeg har fjernet det jeg skrev. Prøvde å kopiere inn det jeg har skrevet her, men er på mobil så får det ikke til. Igjen, jeg er kjempelei meg for at jeg skrev det jeg skrev, jeg visste ikke hva telefonsamtalrn dreide seg om og undervurderte situasjonen.

Endret av Alice123
  • Liker 6
Skrevet

Mtp hva telefonsamtalen skal handle om så vil jeg endre svaret mitt. Bli hjemme, send henne melding i dag og skyld på omgangssyken eller noe annet som krever at man er hjemme alene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi henne beskjed så fort du kan, og prøv om du kan hjelpe henne med å finne en erstatter. 

Anonymkode: c0afb...86b

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lovet venninden min å være hårmodell for en eksamen, men venter en fatal og følelesmessig telefon den dagen. Vil ikke la noen andre overhøre den telefonsamtalen eller være rundt noen da tilfelle nyheten er nedslagsleggende dårlig.
Kan jeg trekke meg fra hennes eksamen? Det er på mandag allerede...  Vil ikke være egoistisk når jeg har lovt hun, men kan heller ikke se for meg å ha det hyggelig den dagen når jeg bare bekymrer meg til telefonen kommer.

Ja. Tenk på deg selv, ta vare på deg selv i en sånn situasjon. Jeg ser at du har skrevet hva slags telefonsamtale det er du venter og du trenger ikke å føle deg egoistisk for å trekke deg.  Det er en spesiell situasjon, virkelig en spesiell situasjon og den dagen du velger å åpne deg om det så vil hun forstå. :) 

Anonymkode: 80ac4...dea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært til undersøkelse for dødelig sykdom og venter telefon på mandag om det er positiv eller negativ nyhet med tanke på om det er noe poeng i å behandle eller ikke. Hun vet ikke om at jeg har vært til utredning og undersøkelser på sykehuset og jeg vil holde det privat så lenge det går..

Sånne beskjeder får man ikke over telefon. De blir alltid tatt i en personlig samtale. 

Anonymkode: 3ad35...76e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne beskjeder får man ikke over telefon. De blir alltid tatt i en personlig samtale. 

Anonymkode: 3ad35...76e

Det stemmer ikke. Det virker som om TS er godt informert om situasjonen, og det har nok skjedd over en samtale. Når pasienten er klar over de forskjellige alternativene til utfall, kan samtalen tas over telefon også blir hun sikkert kalt inn noen dager senere til samtale, når beskjeden har blitt fordøyd

Anonymkode: f39a7...0f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånne telefoner er enten "alt ser fint ut, jeg kaller deg inn til time så vi kan snakke sammen" eller "vi har fått prøvesvarene og må snakke sammen om resultatet, kan du kommer hit til time i morgen kl 9". Jeg tenker du kan informere venninnen din om at venter en alvorlig telefon og ikke er tilgjengelig hele dagen eller nødvendigvis kommer til å være i sprudlende humør, og så kan hun være med på avgjørelsen om det er best å finne en annen eller om det er greit for henne at du blir borte en stund ifm telefonsamtalen. 

Anonymkode: 3caaf...76d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...