AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #1 Skrevet 16. mars 2018 Jeg jobber natt og vil ned i vekt, lurer derfor på hva dere syntes om dette kostholet, feks: Kl 15: havregrøt = 180 kcal Kl 19: middag til ca 500 kcal, kylling, fisk med grønnsaker o.l. Kl 22-23: 200 g mager cottage cheese. 150 kcal. Kl 02-03: et knekkebrød med egg + appelsin = 180 kcal. Kl 06-07: en boks tunfisk i vann + eple = 150 kcal. Spiser da ikke noe mer før jeg står opp igjen kl 15. Vil dere si at dette er et godt sammensatt kosthold iforhold til å bevare muskelmasse og samtidig gå ned i vekt osv ? Noen vil vel kanskje si det er lite, jeg spiser som regel som en mann, men dette har fungert fint siden jeg startet for noen dager siden. Til sammen blir dette ca 1160 kcal i døgnet. Anonymkode: f60aa...2fa 1
NewInTown Skrevet 16. mars 2018 #2 Skrevet 16. mars 2018 1160 er veldig lite mat for et voksent menneske. Om du ønsker å bevare muskelmassen må du trene mens du går ned i vekt, og da trenger du mer mat enn dette.
Bondenisse Skrevet 16. mars 2018 #3 Skrevet 16. mars 2018 Øk porsjonene dine bittelitt eller spis en neve nøtter. Du bør over 1200 for å opprettholde vitale funksjoner. Er en grunn til at 1200 er sett på som det aller laveste for kvinner, man bør helst spise 1500 selv om man skal med i vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #4 Skrevet 16. mars 2018 Akkurat nå, NewInTown skrev: 1160 er veldig lite mat for et voksent menneske. Om du ønsker å bevare muskelmassen må du trene mens du går ned i vekt, og da trenger du mer mat enn dette. Poenget med det lave kaloriinntaket er pga nattevakter og at man har lettere for å legge på seg når man spiser på natten. I friukene vil jeg jo spise mer normalt. Jeg føler ikke noe ubehag ved å gjøre det på denne måten ihvertfall. Anonymkode: f60aa...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #5 Skrevet 16. mars 2018 Jeg spiste ikke om natta da jeg jobbet natt. Spiste kveldsmat til normal tid (ca 20.00) og frokost (07.00). Et lite mellommåltid før jeg la meg i 9-tida, og middag da jeg stod opp rundt 16.00. Et mellommåltid (frukt e.l) før jeg gikk på jobb. Jeg lå på rundt 1350 kalorier (skulle egentlig ha 1600, men klarte aldri å spise så mye). Gikk fort ned i vekt da jeg sluttet å delta på «midnattsmiddagen», en tradisjon skiftet mitt hadde lenge før jeg begynte der. Anonymkode: 351e3...090
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #6 Skrevet 16. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiste ikke om natta da jeg jobbet natt. Spiste kveldsmat til normal tid (ca 20.00) og frokost (07.00). Et lite mellommåltid før jeg la meg i 9-tida, og middag da jeg stod opp rundt 16.00. Et mellommåltid (frukt e.l) før jeg gikk på jobb. Jeg lå på rundt 1350 kalorier (skulle egentlig ha 1600, men klarte aldri å spise så mye). Gikk fort ned i vekt da jeg sluttet å delta på «midnattsmiddagen», en tradisjon skiftet mitt hadde lenge før jeg begynte der. Anonymkode: 351e3...090 Det klarer ikke jeg da jeg veldig fort får lavt blodsukker, så skulle jeg latt vær å spise hele natten i våken tilstand så hadde jeg besvimt tror jeg.. :O Anonymkode: f60aa...2fa
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #7 Skrevet 16. mars 2018 jeg raste ned i vekt da jeg jobba natt... brødmat til frokost i 14-15 tiden, middag i 21-tiden, brødmat igjen i 03-04 tiden. noen ganger en liten salat i 01-tiden, og småspiste frukt... trente to dager pr uke, ned 15kg på ett år. Anonymkode: 1f627...61c
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #8 Skrevet 16. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: jeg raste ned i vekt da jeg jobba natt... brødmat til frokost i 14-15 tiden, middag i 21-tiden, brødmat igjen i 03-04 tiden. noen ganger en liten salat i 01-tiden, og småspiste frukt... trente to dager pr uke, ned 15kg på ett år. Anonymkode: 1f627...61c Jeg personlig har lagt på meg 10 kilo etter jeg begynte å jobbe natt, ca 7 mnd siden... derfor så må jeg gjøre en drastisk endring her... men jeg klarer ikke å gå mer enn 3-4 timer uten mat, da blir jeg kjempe dårlig, det har ingenting å si om jeg spiser store eller små posjoner, kan spise en hel pizza men allikevell være skrubbsulten etter 4 timer. Anonymkode: f60aa...2fa
Pringle Skrevet 16. mars 2018 #9 Skrevet 16. mars 2018 Min erfaring er at folk som tror de spiser greit, selv om de mener de spiser veldig mye mindre enn alle offentlige anbefalinger, spiser mye mer enn de tror, de er også er uimottakelige for sunn fornuft, men de klarer seg fint, så jeg tror det kommer til å fungere helt fint for deg også. Vi mennesker er noen seige dyr. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #10 Skrevet 16. mars 2018 2 minutter siden, Pringle skrev: Min erfaring er at folk som tror de spiser greit, selv om de mener de spiser veldig mye mindre enn alle offentlige anbefalinger, spiser mye mer enn de tror, de er også er uimottakelige for sunn fornuft, men de klarer seg fint, så jeg tror det kommer til å fungere helt fint for deg også. Vi mennesker er noen seige dyr. Skjønte ikke heelt hva du mente her ? Anonymkode: f60aa...2fa
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #11 Skrevet 17. mars 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget med det lave kaloriinntaket er pga nattevakter og at man har lettere for å legge på seg når man spiser på natten. I friukene vil jeg jo spise mer normalt. Jeg føler ikke noe ubehag ved å gjøre det på denne måten ihvertfall. Anonymkode: f60aa...2fa Lettere for å legge på seg når man spiser om natten? For noe tull. Anonymkode: 6b4f5...db6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #12 Skrevet 17. mars 2018 Du sier ikke noe om hva du veier pr i dag eller hvor mye du vil ned, det vil jo ha en del å si. Men det er for lite kacl i den planen din, alt for lite. Det eneste du risikerer er at kroppen går i sparemodus, og du ikke går ned ett gram. Anonymkode: c1899...2bb
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #14 Skrevet 17. mars 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg personlig har lagt på meg 10 kilo etter jeg begynte å jobbe natt, ca 7 mnd siden... derfor så må jeg gjøre en drastisk endring her... men jeg klarer ikke å gå mer enn 3-4 timer uten mat, da blir jeg kjempe dårlig, det har ingenting å si om jeg spiser store eller små posjoner, kan spise en hel pizza men allikevell være skrubbsulten etter 4 timer. Anonymkode: f60aa...2fa Det er jo fordi du spiser feil mat. Kroppen trenger flere kalorier for å holde det gående på natta, så du bør øke inntaket noe, men holde det sunt. Anonymkode: aee9a...618
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #15 Skrevet 17. mars 2018 Omg. Om du spiser mindre enn hva du forbrenner vil du uansett ikke legge på deg uavhengig av tiden på døgnet. KCAL INN KCAL UT FOR SVINGENDE Spoiler Anonymkode: c2540...060
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #16 Skrevet 17. mars 2018 Du mister muskelmasse om du ikke spiser mer på 24 timer Anonymkode: a2ac5...c33
Chizue Skrevet 17. mars 2018 #17 Skrevet 17. mars 2018 Når jeg jobbet natt, spiste jeg ikke noe mer enn hva jeg ellers ville gjort iløpet av en arbeidsdag. Hadde med meg 2-3brødskiver, en banan og 1 yoghurt. 1 gang i uken, hadde jeg med meg litt sjokolade eller nøtter (kos) Av og til hadde jeg med meg middagsrester, som jeg ellers ville gjort en normal dagvakt. Kom hjem; Lagde meg noe mat, satt oppe til 12.00 og sov til 18-19, lagde middag og smurte nattematen igjen. Av og til hadde gjerne arbeidsplassen kake, eller annet kos; Det betyr ikke at man MÅ spise noe av det, selv om alle andre tar seg ett stykke. Min unnskyldning; Som også er sann "Jeg har aldri vært noe glad i kake".
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #18 Skrevet 17. mars 2018 Dere som skriver her om at dette er for lite osv, dere må jo se på næringsinnholdet også, får jo i meg alt jeg trenger av næring. Jeg har prøvd å ligge på 1500 kcal en stund og 2000 en stund, 2000 kcal + trening. Men det rikker seg ikke. Gikk opp ytligere 5 kilo etter jeg begynte med 2000 kcal. Dette har skjedd etter jeg begynte å jobbe natt, før jeg begynte med det så kunne jeg spise hva jeg ville. Noe har skjedd med forbrenningen min, sikkert at jeg spiser på forskjellige tider av døgnet, noen dager på natta, noen dager på dagen. Anonymkode: f60aa...2fa
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #19 Skrevet 17. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fordi du spiser feil mat. Kroppen trenger flere kalorier for å holde det gående på natta, så du bør øke inntaket noe, men holde det sunt. Anonymkode: aee9a...618 Nei, jeg spiser ikke feil mat. Anonymkode: f60aa...2fa
Kragebein Skrevet 17. mars 2018 #20 Skrevet 17. mars 2018 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Viser til retningslinjene for kosthold, trening og sport: - Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her. Kragebein, mod
Anbefalte innlegg