AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #1 Skrevet 16. mars 2018 Hvorfor har så mange små kommuner i Finnmark lufthavner? Det er ofte bare rundt 1 time kjøring mellom hver flufthavn. Jeg skjønner det bare ikke. F.eks har vardø, vadsø og tana egne lufthavner. Bergevåg med ca 900 innbyggere har egen lufthavn og 1 time og 20 minutter unna finner du båtsfjord med ca 1400 innbyggere med egen lufthavn. Noen som vet hvorfor? Anonymkode: 1067f...408
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #2 Skrevet 16. mars 2018 Fordi deres stemmer teller mye mer enn stemmene til folk i f.eks. Oslo. Anonymkode: afc20...4ea
filifjonka Skrevet 16. mars 2018 #3 Skrevet 16. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor har så mange små kommuner i Finnmark lufthavner? Det er ofte bare rundt 1 time kjøring mellom hver flufthavn. Jeg skjønner det bare ikke. F.eks har vardø, vadsø og tana egne lufthavner. Bergevåg med ca 900 innbyggere har egen lufthavn og 1 time og 20 minutter unna finner du båtsfjord med ca 1400 innbyggere med egen lufthavn. Noen som vet hvorfor? Anonymkode: 1067f...408 Tana Lufthavn? Den var virkelig luftig. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #4 Skrevet 16. mars 2018 Litt av det må tilskrives militære operasjoner. Noen flyplasser ble etablert av tyskerne under krigen, så da var litt av arbeidet gjort. De var selvfølgelig ikke sivile lufthavner, men det senket tross alt terskelen for å ruste opp for sivil luftfart. Det mener jeg gjelder både Vardø og Berlevåg sine flyplasser, selv om det alltids kan hende jeg blander. Tana har ikke egen flyplass om de ikke har holdt noe skjult for oss. Eller oss og oss, jeg har bådd i Oslo hele mitt liv, men tror jeg hadde fått det med meg likevel. Så satset man på kortbanenett i Finnmark på 1960- og 1970-tallet, og da ble det mange av dem. Litt av det skyldtes ambulanse og sjøredning, litt var ren distriktspolitikk. Det har vært debatt om å legge ned enkelte, som Vardø sin, men stort sett er de enkeltstopp på samme melkerute fremfor at man opprettholder egne rutetilbud for hver flyplass, så innsparingene begrenser seg vel egentlig til litt redusert bemanning. Med mindre man slår sammen så mange at de forsvarer egne langdistanseruter, da. Det skjer nok noe på sikt, men neppe de aller nærmeste årene. Det har blitt foreslått å etablere en større flyplass eller to på bekostning av disse flere ganger, selv om det aldri har materialisert seg. Nå får vel Helgeland en ny storflyplass om noen år, så tipper jeg man tar en ny runde i Finnmark når man ser hvordan det prosjektet går. Anonymkode: baaec...1e5 2
T-Rex Skrevet 16. mars 2018 #5 Skrevet 16. mars 2018 (endret) Det kan ha en viss sammenheng med at det er så dårlig med togavganger der oppe. Endret 17. mars 2018 av T-Rex 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #6 Skrevet 16. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Tana har ikke egen flyplass om de ikke har holdt noe skjult for oss. Det har vært en flyplass der, men den er gjengrodd. Anonymkode: afc20...4ea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå