AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #1 Skrevet 16. mars 2018 For to uker siden tok jeg blodprøver som viste bitte litt mangel på D-vitamin. Da jeg var på 12 ukers kontroll for et par dager siden anbefalte legen å kjøpe noe tilskudd på apoteket på 20-40mg. Det var lute jeg manglet, ikke behov for større dose på resept. Kom hjem og oppdaget jeg har D-vitamin liggende fra resept ifjor. De er på rundt 50mg. Trygt å ta? Hva skjer med større dose enn behov? Divisun 2000 har jeg. Anonymkode: 15630...6b6
Ruthven Skrevet 16. mars 2018 #2 Skrevet 16. mars 2018 Helt trygt. Anbefalingene av D-vitamin i Norge er veldig lave i utgangspunktet, det skal veldig høye doser over lang periode for at man skal få i seg for mye D-vitamin. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #3 Skrevet 16. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For to uker siden tok jeg blodprøver som viste bitte litt mangel på D-vitamin. Da jeg var på 12 ukers kontroll for et par dager siden anbefalte legen å kjøpe noe tilskudd på apoteket på 20-40mg. Det var lute jeg manglet, ikke behov for større dose på resept. Kom hjem og oppdaget jeg har D-vitamin liggende fra resept ifjor. De er på rundt 50mg. Trygt å ta? Hva skjer med større dose enn behov? Divisun 2000 har jeg. Anonymkode: 15630...6b6 D vitaminer er fettløselige. Når legen har sagt at du skal kjøpe uten resept, så gjør du det. For høye doser lagres i leveren og kan gi forgiftning. Ikke heldig når du er gravid. Hvilken styrke du bør ha snakker du med farmasøyten på apoteket om. Si fra at du er gravid. Anonymkode: 3f838...6f8 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #4 Skrevet 16. mars 2018 https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/divisun-meda-578255 les her under graviditet. Anonymkode: 3f838...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #5 Skrevet 16. mars 2018 9 minutter siden, Ruthven skrev: Helt trygt. Anbefalingene av D-vitamin i Norge er veldig lave i utgangspunktet, det skal veldig høye doser over lang periode for at man skal få i seg for mye D-vitamin. Fikk du med deg at ts er gravid? Uansett før du gir denne typen råd til flere gravide (og eventuelt ammende) bør også du sette deg inn i hvor mye eller lite vitamin D gravide bør innta, av hensyn til fosteret. Anonymkode: 3f838...6f8 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #6 Skrevet 16. mars 2018 Tusen takk for svar. jeg skal ta turen innom apoteket i morgen og kjøpe noe passende der som ikke skader meg eller babyen Anonymkode: 15630...6b6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #7 Skrevet 17. mars 2018 Jeg har også mangel på vit D, men får ikke ta noe tilskudd pga at det ikke er forsket nok på det...Høydose tilskud ble sterkt frarådet.. dvs på pakken står det hvor mye av dagsdosen det tilsvarer, 20mg er feks 200% av dagsdosen, så den innehilder foe mye.. men jeg burde ta den gravidpakken med vitaminer, den inneholder de små dosene vi trenger.. og tran 😊 ellers sa legen å få sol på ansikt og armer i 15min tilsvarer en dagsdose dvitamin :-) (nå har heldigvis sola begynt å titte frem, så det lønner seg å finne et vindstille sted, eller kle deg godt 😄) Anonymkode: e42e0...cb5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #8 Skrevet 17. mars 2018 Hvilke nivå lå du på? Jeg lå på 42.. Anonymkode: e42e0...cb5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #9 Skrevet 17. mars 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: ellers sa legen å få sol på ansikt og armer i 15min tilsvarer en dagsdose dvitamin :-) (nå har heldigvis sola begynt å titte frem, så det lønner seg å finne et vindstille sted, eller kle deg godt 😄) Anonymkode: e42e0...cb5 Må nok vente en stund. Kroppen produserer ikke d-vitamin når sola står under 30 grader på himmelen. Anonymkode: 07b03...17e
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #10 Skrevet 17. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Må nok vente en stund. Kroppen produserer ikke d-vitamin når sola står under 30 grader på himmelen. Anonymkode: 07b03...17e Hvor har du fått opplyst det? Det tror jeg er bare tull 😂 Anonymkode: e42e0...cb5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #11 Skrevet 17. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du fått opplyst det? Det tror jeg er bare tull 😂 altså nå er vi snart kommet til våren. Å vi kan jo ikke akkurat måle hvor høyt oppe sola er nå 🙈 Anonymkode: e42e0...cb5 Anonymkode: e42e0...cb5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #12 Skrevet 17. mars 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har også mangel på vit D, men får ikke ta noe tilskudd pga at det ikke er forsket nok på det...Høydose tilskud ble sterkt frarådet.. dvs på pakken står det hvor mye av dagsdosen det tilsvarer, 20mg er feks 200% av dagsdosen, så den innehilder foe mye.. men jeg burde ta den gravidpakken med vitaminer, den inneholder de små dosene vi trenger.. og tran 😊 ellers sa legen å få sol på ansikt og armer i 15min tilsvarer en dagsdose dvitamin :-) (nå har heldigvis sola begynt å titte frem, så det lønner seg å finne et vindstille sted, eller kle deg godt 😄) Anonymkode: e42e0...cb5 Jeg tror legen din er på jordet. Dette er det forsket på mye. D-vitamin mangel er ikke bra generelt, men særlig ikke som gravid. Du finner ørten artikler om dette hvis du googler Å bygge opp lagrene er vanskelig faktisk. Å ta 10mg om dagen er bare vedlikehold, det vil aldri heve nivået. Mye forskning som viser at opp til 4000iu er trygt for gravide. Det er 100mg Anonymkode: 9efd3...d67 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #13 Skrevet 17. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror legen din er på jordet. Dette er det forsket på mye. D-vitamin mangel er ikke bra generelt, men særlig ikke som gravid. Du finner ørten artikler om dette hvis du googler Å bygge opp lagrene er vanskelig faktisk. Å ta 10mg om dagen er bare vedlikehold, det vil aldri heve nivået. Mye forskning som viser at opp til 4000iu er trygt for gravide. Det er 100mg Anonymkode: 9efd3...d67 Man bør vek uansett ikke ta ekstra tilskudd.. når man får i seg vit D fra multivitaminene for gravide og tran + dvitamin rik mat.. å ta tilskudd oppå der igjen er vel litt i overkant 😂 Anonymkode: e42e0...cb5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #14 Skrevet 17. mars 2018 35 minutter siden, AnonymBruker said: Man bør vek uansett ikke ta ekstra tilskudd.. når man får i seg vit D fra multivitaminene for gravide og tran + dvitamin rik mat.. å ta tilskudd oppå der igjen er vel litt i overkant 😂 Anonymkode: e42e0...cb5 Du nå jo tro hva du vil. Men det stemmer overhodet ikke. Er liksom en grunn til at d-vitaminer gis på resept ved mangel Anonymkode: 9efd3...d67 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #15 Skrevet 17. mars 2018 Du kan jo bare spise mat som inneholder D-vitaminer. mandelmelk,mandler, egg, havre eks. Anonymkode: fb791...059
Midgard Skrevet 17. mars 2018 #16 Skrevet 17. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo bare spise mat som inneholder D-vitaminer. mandelmelk,mandler, egg, havre eks. Anonymkode: fb791...059 Det er ikke mye D-vit i mandeler eller havre. Det er ekstremt mye synsing her inne. Personer som kaster ut råd som er fullstendig håpløse. Skjermpings folkens.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #17 Skrevet 17. mars 2018 Jeg har påvist D-vitaminmangel, hadde ved måling i november nivå på 49. Er også gravid. Gikk på Divisun 4000 IE, men ble frarådet å bruke denne under svangerskap .. har tatt heftige doser tran istedet og spist masse makrell i tomat, har faktisk prestert å få nivået OPP til 59 , selv om jeg nå er 35 uker på vei og ikke har gått på Divisun siden positiv test.. Anonymkode: 8b62f...479 1
Midgard Skrevet 17. mars 2018 #18 Skrevet 17. mars 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har påvist D-vitaminmangel, hadde ved måling i november nivå på 49. Er også gravid. Gikk på Divisun 4000 IE, men ble frarådet å bruke denne under svangerskap .. har tatt heftige doser tran istedet og spist masse makrell i tomat, har faktisk prestert å få nivået OPP til 59 , selv om jeg nå er 35 uker på vei og ikke har gått på Divisun siden positiv test.. Anonymkode: 8b62f...479 Det er jo veldig bra, men er ikke referanseområdet fra 150 ?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #19 Skrevet 17. mars 2018 3 minutter siden, Midgard said: Det er jo veldig bra, men er ikke referanseområdet fra 150 ? Det er 50-150 nmol/L (nanomol pr liter blod). Denne tråden inneholder en mengde feilinformasjon, og enkelte råd er farlige. Et typisk tilskudd ved moderat til alvorlig mangel er 20-30 mikrogram pr. døgn. Mer enn dette er uhensiktsmessig, og kan i noen tilfeller være skadelig. Hvor høyt solen står på himmelen har ikke nevneverdig betydning for kroppens egen D-vitaminsyntese. Om man ikke forstår forskjellen på mikrogram og internasjonale enheter, bør man definitivt be legen om doseringsråd. Anonymkode: cb5d9...a9d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #20 Skrevet 17. mars 2018 Jeg har aldri fulgt legens råd om tilskudd på resept. Har alltid fått opp lageret til neste måling med å ta anbefalt dose tran. Daglig. Tran Anonymkode: 6edff...767
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå