AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #1 Skrevet 16. mars 2018 Vil en hund leve et godt liv hvis den er alene store deler av dagen og bare kan bli fulgt opp før/etter jobb og i helger? Anonymkode: 7b24a...874
Julie Skrevet 16. mars 2018 #2 Skrevet 16. mars 2018 I utgangspunktet ja. Det avhenger vel mest av hvordan en velger å bruke tida sammen med hunden når man er tilstede. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #3 Skrevet 16. mars 2018 Nå er de fleste hunder hjemme i ca 8 timer (litt varierende så klart) fordi folk jobber å ikke har noen til å komme innom. Heeelt ideelt er det jo ikke, men det går jo så lenge man er 100% innstilt på å gi hunden MASSE når du er hjemme. Jobbe til 16, komme hjem å lufte for så å dra på trening i et par timer er ikke greit. Det er heller ikke greit å komme hjem kl 16 for så å stikke på vorspiel kl 19. Hunden trumfer mye. Da får man bruke hunden til trening og holde seg til en fest en sjelden gang. Anonymkode: 20594...aa4 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #4 Skrevet 16. mars 2018 Takk for svar. Leker litt med tanken om å skaffe meg en hund på sikt. Er helt blank på emnet og må selvfølgelig sette meg inn i ulike sider ved å ha hund og finne en hundrase som kan passe. Anonymkode: 7b24a...874
Julie Skrevet 16. mars 2018 #5 Skrevet 16. mars 2018 Flott at du spør 👍 Det beste er selvfølgelig å være to eller flere om å ha hund. Går selvfølgelig også fint an å ha hund som aleneboende,men ha i bakhodet at du blir ganske så bundet.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #6 Skrevet 16. mars 2018 Nei. Ønsket meg veldig hund, men har innsett at det ikke går. Google litt... Hunder som er for mye alene sover bort livet sitt. Anonymkode: caa24...49b 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #7 Skrevet 17. mars 2018 De fleste hunder har det jo sånn, så helt håpløst er det ikke. Da jeg var student kunne jeg være mye hjemme med hunden, men alt hun gjorde var å sove. Gjerne i et annet rom. Derfor har jeg ikke så veldig dårlig samvittighet over at hun er alene mens jeg er på jobb. Anonymkode: f3f49...12c 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #8 Skrevet 17. mars 2018 13 hours ago, Julie said: Flott at du spør 👍 Det beste er selvfølgelig å være to eller flere om å ha hund. Går selvfølgelig også fint an å ha hund som aleneboende,men ha i bakhodet at du blir ganske så bundet. Å bli bundet er både positivt og negativ på samme tid, hvis det blir til at man går til en anskaffelse. Er i utgangspunktet interessert i en hund som trives ute på turer i flere timer, men tenker også på tiden jeg ikke kan være tilstede. Har sett nok av hunder som står i hagen til alle døgnets tider alene og det er ikke noe ok syn. Anonymkode: 7b24a...874
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #9 Skrevet 17. mars 2018 Det er jo ganske vanlig at hunder er alene hjemme en arbeidsdag. Og for de fleste hunder som er vant til dette, og har fått gradvis og god hjemme-alene-trening fra valpetiden, er det heller ikke noe problem. De fleste hunder sover på denne tiden uansett, og som vi vet, trenger hunder mye mer søvn enn oss mennesker. Når det er sagt så er det fortsatt veldig tidkrevende å ha hund. Særlig om man er èn person med alt ansvaret. Er man to, kan man jo dele ansvaret og ta lufting og trening litt sånn fordelt. Jeg har vært alene med en hund veldig lenge, og det har gått veldig fint. Men så har jeg prioritert hunden over en rekke andre ting. Jeg kan f.eks. ikke være på jobb på dagen for så å dra bort på kvelden. Hunden trenger turer, mentaltrening, kos og oppmerksomhet, klipp og stell, lek, sosialisering, osv. For min del er jeg veldig glad for at jeg har denne muligheten, jeg elsker lange turer i skog og mark og fjell så dette er perfekt for meg. Er man ikke så glad i å gå tur, er vel hundehold utelukket. Da burde man vel kanskje heller satse på katt. Anonymkode: 3fa23...efb
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #10 Skrevet 17. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ganske vanlig at hunder er alene hjemme en arbeidsdag. Og for de fleste hunder som er vant til dette, og har fått gradvis og god hjemme-alene-trening fra valpetiden, er det heller ikke noe problem. De fleste hunder sover på denne tiden uansett, og som vi vet, trenger hunder mye mer søvn enn oss mennesker. Når det er sagt så er det fortsatt veldig tidkrevende å ha hund. Særlig om man er èn person med alt ansvaret. Er man to, kan man jo dele ansvaret og ta lufting og trening litt sånn fordelt. Jeg har vært alene med en hund veldig lenge, og det har gått veldig fint. Men så har jeg prioritert hunden over en rekke andre ting. Jeg kan f.eks. ikke være på jobb på dagen for så å dra bort på kvelden. Hunden trenger turer, mentaltrening, kos og oppmerksomhet, klipp og stell, lek, sosialisering, osv. For min del er jeg veldig glad for at jeg har denne muligheten, jeg elsker lange turer i skog og mark og fjell så dette er perfekt for meg. Er man ikke så glad i å gå tur, er vel hundehold utelukket. Da burde man vel kanskje heller satse på katt. Anonymkode: 3fa23...efb Det er dette jeg ser for meg også og som noe positivt. Kan jeg spørre om du begynte med en valp og hadde du mye kunnskap før du skaffet deg hund eller ble veien til litt etter hvert? Anonymkode: 7b24a...874
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #11 Skrevet 17. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er dette jeg ser for meg også og som noe positivt. Kan jeg spørre om du begynte med en valp og hadde du mye kunnskap før du skaffet deg hund eller ble veien til litt etter hvert? Anonymkode: 7b24a...874 Fikk den som valp ja. Hadde satt meg nøye inn i rasebeskrivelsen. Leitet i nesten 2 år etter den "perfekte" rasen for meg. Tror det hjalp meg mye. Kjente ingen som hadde denne rasen så trengte rett og slett å innhente informasjon og opplysninger fra flere oppdrettere osv. I rasebeskrivelsen står det mye om hva hunden trenger. Jeg fikk også masse gode tips fra ulike oppdrettere i landet. Er vant til hund da og har vokset opp med det, men det er viktig å vite at alle raser og individer innen rasen er forskjellige, så hver hund er jo unik... Man finner jo på litt lure ting etter hvert som man blir vant til hverandre. Min hund og jeg har jo våre vaner og vår særegne dagsrytme som sikkert skiller seg fra hvordan andre har det. Anonymkode: 3fa23...efb
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #12 Skrevet 17. mars 2018 Hva mener du med store deler av dagen? Er det snakk om en vanlig 8 timers arbeidsdag er det jo mange hunder som er alene såpass mye. Men da bør man prioritere gode, lange turer (tilpasset aktivitetsnivået til hunderasen du har) etter jobb og at du er innstilt på å ikke være så mye borte fra hunden etter jobb. Jeg har også lest at hunder som er alene store deler av dagen bør få sove på samme rom som eieren om natten. Hunder er et flokkdyr og skal den være alene på dagen og deretter alene om natten er det for mye. I tillegg bør du skaffe deg en hunderase som ikke er kjent for seperasjonsangst og øve mye og gradvis på hjemme alene trening fra den er liten. Hvis du er innstilt på dette og legger ned mye jobb i begynnelsen bør det gå fint. Anonymkode: 482dd...86d
Julie Skrevet 17. mars 2018 #13 Skrevet 17. mars 2018 At man blir bundet er selvfølgelig både positivt og negativt ja. Valgte å "flagge" det negative fremfor det positive, det er så mange som skaffer seg hund uten å vite hva de går til (bare å se på Finn.no). Enten hundehold i seg selv eller at de velger en rase som er dårlig match. Men du (innleggstarter) virker å ha et reflektert og gjennomtenkt forhold til det å evt skaffe hund :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå