AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #1 Skrevet 16. mars 2018 Hei! Jeg bor i et hus sammen med faren min, men er alene store deler av uka (bor her på grunn av at jeg er student) pga pappa pendler. Nabolaget består stort sett av folk som har bodd her hele livet, så vi kjenner hverandre relativt godt (hilser og prater når vi møtes). I fjor var det en av de nærmeste nabodamene som døde, og vi ble veldig lei oss fordi vi hadde et godt forhold til henne. Siden hun var den eneste gjenlevende i huset, ble det solgt videre. Vi fikk ikke vite hvem som flyttet inn, før nå. Faren min snakket med en av de andre naboene, som hadde fått vite at huset ble eid av et firma som bruker huset som flyktningbolig. Det er to leiligheter i huset, og de skal bygge en leilighet til. Alle er leid ut til tilsynelatende unge flyktninger, og alle er menn... Jeg prøver å ikke ha fordommer, men kjenner det er ekkelt at 5-10 unge flyktningmenn bor 50 meter unna oss. Jeg er som sagt alene store deler av uka. Sannsynligheten for at noe skjer, er vel liten, men jeg syns det er ganske ekkelt. Jeg forstår ikke helt hvorfor man bruker slike boliger som flyktningbolig som ligger midt i et familievennlig, stort sett norsk nabolag? Spesielt siden alle er unge menn i 20 -åra? Jeg vet jeg høres fordomsfull ut, men det må være lov for meg som jente å bli noe bekymret..? Har ikke nabolaget "noe vi skulle sagt"? Anonymkode: 31948...2dd 8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #2 Skrevet 16. mars 2018 Regner med at det er HERO Norge som har overtatt ansvaret og leid ut..... dette skjer over hele landet og stort sett går det helt fint, men du kan nok ikke sole deg ute i bikini når sommeren kommer. Anonymkode: 170a7...5a8 11
Gjest Catalina Culès Skrevet 16. mars 2018 #3 Skrevet 16. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: men du kan nok ikke sole deg ute i bikini når sommeren kommer. Selvfølgelig kan hun det, så pass får de bare tåle.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #4 Skrevet 16. mars 2018 Akkurat nå, Catalina Culès skrev: Selvfølgelig kan hun det, så pass får de bare tåle. Kjenner til flere som har måttet slutte med det. De må også tenke over hva de har på når de går ut på gaten og passerer et slikt hus. Hvis ikke blir det tilrop og de kommer etter deg - veldig ubehagelig. Anonymkode: 170a7...5a8 17
Gjest Catalina Culès Skrevet 16. mars 2018 #5 Skrevet 16. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjenner til flere som har måttet slutte med det. De må også tenke over hva de har på når de går ut på gaten og passerer et slikt hus. Hvis ikke blir det tilrop og de kommer etter deg - veldig ubehagelig. Anonymkode: 170a7...5a8 Trist, at det har blitt sånn, men hvorfor er det ingen som gjør noe med det? Gir vi etter er det jo de som "vinner"
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #6 Skrevet 16. mars 2018 For ett par år siden leide jeg en leilighet, som lå ett par hundre meter unna noen hus som ble omgjort til bosted for "flyktninger" og asylsøkere. Jeg måtte snsrt slutte å gå tur forbi der sammen med hunden min, for vi fikk kastet steiner etter oss - og snøballer om vinteren... Alle hunder var jo "skittent" ifølge dem, og de tolererte ikke slike dy i nærheten av der de holdt til... Anonymkode: ceff5...4e8 9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #7 Skrevet 16. mars 2018 Gi dem en sjanse for du dømmer dem. Kan hende at de er helt ok folk. De fleste er det. Anonymkode: e1bd9...d5a 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #8 Skrevet 16. mars 2018 Akkurat nå, Catalina Culès skrev: Trist, at det har blitt sånn, men hvorfor er det ingen som gjør noe med det? Gir vi etter er det jo de som "vinner" Dette er jo menn som ikke er vant til at kviner går alene, at de går i kjole om sommeren, bare armer, bare ben..... de er oppdratt i en patriarkalsk kultur der kvinner er sett på som byttedyr. Med mindre man har håndfaste bevis på slik trakassering er det ord mot ord og man skylder på "kulturforskjeller" etc. Men det er jo bare kvinneforakt. Anonymkode: 170a7...5a8 10
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #9 Skrevet 16. mars 2018 10 minutter siden, Catalina Culès skrev: Selvfølgelig kan hun det, så pass får de bare tåle. Jeg tror faktisk ikke jeg hadde turt å sole meg i bikini om nabohuset var flyktningebolig. Sikkert greie folk, ikke noe med det, men det er noe med kulturen de er oppvokst i som gjør at jeg ikke ville turt det. Anonymkode: f9139...6e2 8
DenLille Skrevet 16. mars 2018 #10 Skrevet 16. mars 2018 Jeg hører mer om etnisk norske menn som gjør seksuelt trakkaserende handlinger mot kvinner enn folk som ikke er av norsk opprinnelse. Grunnen til at mennesker av annen etnisitet kan oppleves som skremmende, er fordi de tilhører en annen kultur, men generelt har de samme verdiene som deg. Tror ikke du skal bekymre deg. 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #11 Skrevet 16. mars 2018 Ikke gå når det huset alene, hvertfall ikke når det er mørkt eller du er alene. Dette skjedde der jeg bodde før også, nabohuset ble asylmottak i en liten bygd. Anonymkode: 33346...eed 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #12 Skrevet 16. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror faktisk ikke jeg hadde turt å sole meg i bikini om nabohuset var flyktningebolig. Sikkert greie folk, ikke noe med det, men det er noe med kulturen de er oppvokst i som gjør at jeg ikke ville turt det. Anonymkode: f9139...6e2 Hadde ikke gjort det nei, husker så altfor godt den historien fra en lokalavis der en far hadde sett fire flyktningegutter snike i hagen der dattera solte seg i bikini med musikk på ørene. Han hentet jakthagla. Da fikk de fart på seg. HERO Norge tok visst tak i saken men fy faen så skummelt. Anonymkode: 170a7...5a8 12
Gjest Catalina Culès Skrevet 16. mars 2018 #13 Skrevet 16. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror faktisk ikke jeg hadde turt å sole meg i bikini om nabohuset var flyktningebolig. Sikkert greie folk, ikke noe med det, men det er noe med kulturen de er oppvokst i som gjør at jeg ikke ville turt det. Anonymkode: f9139...6e2 Jeg hadde heller ikke turt det, men prinsippe var at de burde tåle det.
HalldirV2 Skrevet 16. mars 2018 #14 Skrevet 16. mars 2018 2 minutter siden, DenLille skrev: Jeg hører mer om etnisk norske menn som gjør seksuelt trakkaserende handlinger mot kvinner enn folk som ikke er av norsk opprinnelse. Grunnen til at mennesker av annen etnisitet kan oppleves som skremmende, er fordi de tilhører en annen kultur, men generelt har de samme verdiene som deg. Tror ikke du skal bekymre deg. Det er ikke inntrykket til noen kvinne jeg kjenner i hvert fall, snarere stikk motsatt. 10
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #15 Skrevet 16. mars 2018 Du bør passe deg dessverre. Tragisk at vi skal måtte tåle dette i Norge. Og dere som kommenterer, sjekk hva som skjedde med ung jente på vei hjem på Kongsberg. Anonymkode: d39ed...a07 10
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #16 Skrevet 16. mars 2018 5 minutter siden, DenLille skrev: Jeg hører mer om etnisk norske menn som gjør seksuelt trakkaserende handlinger mot kvinner enn folk som ikke er av norsk opprinnelse. Grunnen til at mennesker av annen etnisitet kan oppleves som skremmende, er fordi de tilhører en annen kultur, men generelt har de samme verdiene som deg. Tror ikke du skal bekymre deg. Hvorfor mon tro? 🤔 Det kan vel ikke være fordi etnisk nordmenn fremdeles er majoriteten i Norge? Anonymkode: 9bf75...3f6 7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #17 Skrevet 16. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør passe deg dessverre. Tragisk at vi skal måtte tåle dette i Norge. Og dere som kommenterer, sjekk hva som skjedde med ung jente på vei hjem på Kongsberg. Anonymkode: d39ed...a07 Jepp hun var på vei hjem etter en konsert på jazzfestivalen, gikk fordi et hus der det bodde en gjeng flyktninger og ble dratt inn i huset og gruppevoldtatt. Anonymkode: 170a7...5a8 4
bortebra Skrevet 16. mars 2018 #18 Skrevet 16. mars 2018 Nå skjønner jeg hvorfor en del av utenlandsk opprinnelse har takka meg sånn for det jeg trodde var normal høflighet. Her går mine landsmenn rundt og mener at flyktninger skal leve separat fra resten av befolkninga osv. Snakk om å demonisere en stor og svært sammensatt gruppe. Det finnes råtne epler i alle leire, for all del, men å anta at alle fra en annen kultur er kriminelle er jo --- vel, jeg skal ikke si ordet. Ikke særlig konstruktivt, i hvert fall. 12
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #19 Skrevet 16. mars 2018 14 minutter siden, DenLille skrev: Jeg hører mer om etnisk norske menn som gjør seksuelt trakkaserende handlinger mot kvinner enn folk som ikke er av norsk opprinnelse. Grunnen til at mennesker av annen etnisitet kan oppleves som skremmende, er fordi de tilhører en annen kultur, men generelt har de samme verdiene som deg. Tror ikke du skal bekymre deg. Tror du grunnen til at man er skeptisk til menn fra andre kulturer fordi de tilhører en annen kultur, så har du helt rett. Du skjønner at ikke alle kulturer har de samme verdiene som i Norge, langt fra. Det er åpenbart at i mange muslimske land så har kvinner lite eller ingen verdi. I sverige er innvandrere overrepresentert på voltektsstatistikkene. Anonymkode: 33346...eed 9
DenLille Skrevet 16. mars 2018 #20 Skrevet 16. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror du grunnen til at man er skeptisk til menn fra andre kulturer fordi de tilhører en annen kultur, så har du helt rett. Du skjønner at ikke alle kulturer har de samme verdiene som i Norge, langt fra. Det er åpenbart at i mange muslimske land så har kvinner lite eller ingen verdi. I sverige er innvandrere overrepresentert på voltektsstatistikkene. Anonymkode: 33346...eed Vet du at de fleste innvandrere er kvinner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå