Gå til innhold

Barn i utlandet og vil ha dem hjem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt historien så slet jeg med barseldeperesjon etter barn nr 2. Faren som er fra England tok seg av barna mesteparten av tiden mens jeg gikk til behandling. Barnevernet ble bekymret og fulgte oss opp. De så det at alt var bra til tross for at jeg slet litt. Men forholdet vårt holdt ikke. Ikke på grunn av alt som hadde skjedd men fordi vi ikke hadde følelser for hverandre mer. Han ville flytte til England sammen med jentene. Vi var enige om at det var en midlertidig løsning fram til jeg kom meg på beina igjen. Det tok et år så var jeg frisk. Og etter det har han ofte nektet meg å snakke med barna. Har gått opp til et halvt år hvor jeg ikke får prate med dem eller at han snakker til meg. Han bruker unnskyldninger som at jeg ikke er bra nok fordi jeg ikke har jobb, lappen og eier hus. Så derfor er jeg ikke bra nok for barna mine. Han bruker også å si at jeg ikke er bra nok i BV øyne. Fordi de sa det den tiden jeg var syk. Han lovte å flytte tilbake med barna. Men kommer plutselig med unnskyldinger for å ikke flytte. Han mener barna ikke trenger moren sin, for de har han. I England er jeg ikke engang registrert som moren. Jeg har ingenting å si. Han har også endret navnet til barna og de har Engelske pass og ikke Norske mer. Er desperat etter å få dem hjem. Men vet ikke hvor jeg skal starte for å klare dette. De er født i Norge og burde også ha Norske rettigheter. Har noen vært i en lik situasjon ?

Anonymkode: 836df...d97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville startet med å kontakte politiet for å høre hvordan du skal gå frem. Barna er fortsatt norske statsborgere og kan begjæres utlevert til Norge, men det er nok ingen enkel vei å gå her. Du/dere må nok rettens vei her dessverre.. 

Anonymkode: 8795f...08e

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Og kontakt en advokat asap 

Anonymkode: 8795f...08e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenk deg veldig nøye om før du river opp jentene dine fra det livet de er vant til i England. Det er så utrolig mye de må tilpasses hvis du skal trumfe gjennom at jentene skal være hos deg fordi det er så viktig for deg. Det viktigste her er jentene. 

Anonymkode: 38240...218

• Liker 16
Gjest GoldenLioness
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk deg veldig nøye om før du river opp jentene dine fra det livet de er vant til i England. Det er så utrolig mye de må tilpasses hvis du skal trumfe gjennom at jentene skal være hos deg fordi det er så viktig for deg. Det viktigste her er jentene. 

Ærlig talt.

Så om du har barn og dere som foreldre er enig at han for en periode skal ha barna mens du konsentrerer deg om helsen slik at du kan bli bedre mor så er det greit å bryte den avtalen og du hadde godtatt at du aldri mer så barna dine?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, GoldenLioness said:

Ærlig talt.

Så om du har barn og dere som foreldre er enig at han for en periode skal ha barna mens du konsentrerer deg om helsen slik at du kan bli bedre mor så er det greit å bryte den avtalen og du hadde godtatt at du aldri mer så barna dine?

Jeg for min del hadde aldri inngått noen avtale om at han kunne flyttet med barna til ett annet land, men måtte flytte tilbake da jeg ble frisk.

Barn etablerer seg også. Det er en stor overgang å flytte, og enda større å flytte til ett annet land, også skal dem være nødt til å gjøre det ti ganger på kort tid?

Jeg ville også tenkt meg nøye om nå. Kanskje du bør kjempe for besøk i ferier? Eller vurdere å flytte selv?

Jeg forstår at det ikke er lett! Og du gjorde det riktige som satte deg selv til side når du var syk, og lot barna være med far! Men barna mistet mor i den perioden, og flyttet til ett annet land. Dem har rukket å bli vant til den nye tilværelsen. Sett deg selv til side igjen, og finn ut hva som er best for barna dine!

Anonymkode: 2cada...582

• Liker 5
Skrevet

Barna ER hjemme. Du ønsker å rive de vekk derfra. 

Hva skal du kunne tilby de i Norge som er bedre enn det de har I England, uten jobb og hus. 

Ikke vær egoistisk, de har det bedre der de er. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Og hadde en kvinne gjort det samme, så blir det ramaskrik om at far skal stå opp for sine rettigheter... Mødre som stikker av med ungene er alltid bitcher, men når far gjør det samme, så blir han en helt som tar ansvar..

Det er selvfølgelig helt feil at far skal kunne nekte mor samvær med barna, fjerne navnet hennes fra papirer, deres norske statsborgerskap og pass. Han har fratatt dem mor og muligheten til å bli kjent med familie og kultur. Han har rett og slett utnyttet en mulighet mens mor var syk og sannsynligvis ikke i stand til å vurdere risikoen og langsiktige konsekvenser av å la han få flytte med barna. 

Anonymkode: c6f95...b65

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, GoldenLioness skrev:

Ærlig talt.

Hvis det hadde vært til det beste for barna så hadde jeg klart å svelge egoet mitt og latt de få være hos far. Og stikkordet var barna her. 

Hvis det ikke er bra for barna å bo med far i et annet land hadde jeg gjort det jeg kunne for å få de til Norge. 

Og man bryter en avtale om det er til det beste for barna. 

Moren må jo kjempe for barna sine slik at de får sjansen til å se henne og bli kjent med henne, men sånn det er nå så kjenner de ikke moren sin så godt og de kjenner ikke landet eller skolen her osv. De bor i England og kjenner til det og å rive de opp fra kjente omgivelser og språk og venner og faren osv kan skade mer enn det gjør godt - alt for at moren skal ha ungene sine. Det er ikke bra.

Så hun må tenke seg godt om så hun VET at dette er det beste for jentene. Det har helt sikkert vært en overgang for disse jentene en gang før, da de flyttet til England, bort fra sin mor. Men, nå er de eldre og det vil garantert være verre å flytte tilbake til Norge dersom de har det bra der de har det.

Moren kan ha samvær, jeg mener at hun bør dra til England og bli kjent med de på nytt der. Ha samvær der, evt ta de med på helgeturer og ferier til Norge, men jeg tror de trenger stabiliteten som følger med å bo hos far i England. Igjen; så lenge jentene har det bra hos far og har slått rot der. 

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er verre å miste kontakten med sin mor (eller far) og hver kveld føle savnet.
Så lenge det er en oppegående forelder kan det ikke være slik at den andre forelderen skal kunne frata barna en viktig omsorgsperson

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det hadde vært til det beste for barna så hadde jeg klart å svelge egoet mitt og latt de få være hos far. Og stikkordet var barna her. 

Hvis det ikke er bra for barna å bo med far i et annet land hadde jeg gjort det jeg kunne for å få de til Norge. 

Moren må jo kjempe for barna sine slik at de får sjansen til å se henne og bli kjent med henne, men sånn det er nå så kjenner de ikke moren sin så godt og de kjenner ikke landet eller skolen her osv. De bor i England og kjenner til det og å rive de opp fra kjente omgivelser og språk og venner og faren osv kan skade mer enn det gjør godt - alt for at moren skal ha ungene sine. Det er ikke bra.

Så hun må tenke seg godt om så hun VET at dette er det beste for jentene. Det har helt sikkert vært en overgang for disse jentene en gang før, da de flyttet til England, bort fra sin mor. Men, nå er de eldre og det vil garantert være verre å flytte tilbake til Norge dersom de har det bra der de har det.

Moren kan ha samvær, jeg mener at hun bør dra til England og bli kjent med de på nytt der. Ha samvær der, evt ta de med på helgeturer og ferier til Norge, men jeg tror de trenger stabiliteten som følger med å bo hos far i England. Igjen; så lenge jentene har det bra hos far og har slått rot der. 

De har bodd der 1 år. Mange bor utenlands i forbindelse med jobb for kortere perioder uten at barna lider noe stor nød av å komme hjem igjen.

Poenget er at far mener at mor ikke har noen rettigheter til å ha kontakt med egne barn. De er norske statsborgere og om de har delt foreldreansvar og hun sier at hun vil ha dem tilbake til Norge så er det faktisk barnebortføring og faren kan få store problemer.

Endret av GoldenLioness
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Far til 2 skrev:

Jeg tror det er verre å miste kontakten med sin mor (eller far) og hver kveld føle savnet.
Så lenge det er en oppegående forelder kan det ikke være slik at den andre forelderen skal kunne frata barna en viktig omsorgsperson

Enig. Men i dette tilfelle har jentene bodd i England sammen med faren sin i hvert fall i ett år, og det kan se ut som enda lengre. 

Faren skal ikke ha rett til å nekte moren å se jentene og vice versa, men jeg tror uansett at det er viktig å se på hva som er best for jentene i forhold til å bli flyttet fra England til Norge. Hvis moren trumfer gjennom at jentene skal tilbake til henne så vil de jo da miste faren sin som bor i England. 

Uansett hva som skjer i denne saken så er det jentene som må tas hensyn til først og fremst. 

• Liker 2
Gjest GoldenLioness
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig. Men i dette tilfelle har jentene bodd i England sammen med faren sin i hvert fall i ett år, og det kan se ut som enda lengre. 

Faren skal ikke ha rett til å nekte moren å se jentene og vice versa, men jeg tror uansett at det er viktig å se på hva som er best for jentene i forhold til å bli flyttet fra England til Norge. Hvis moren trumfer gjennom at jentene skal tilbake til henne så vil de jo da miste faren sin som bor i England. 

Uansett hva som skjer i denne saken så er det jentene som må tas hensyn til først og fremst. 

Han kan flytte tilbake til Norge. Barna er norske og norske statsborgere. Har de delt foreldreansvar så har han ingen rett til å holde dem i England. 

Og hele holdingen hans er uansett allerede et stort tillitsbrudd når han faktisk mener at mor ikke skal ha kontakt med barna sine.

Skrevet

Ja slike saker er vanskelige, men en far som fjerner morens navn som mor tilsier at han har tanker om dette med foreldreansvar han ikke bør ha. Hans handlinger oppfattes klart og tydelig som et forsøk på å treneres barnas rettigheter og med det utgangspunktet mener jeg han bør stille svakt.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, GoldenLioness skrev:

De har bodd der 1 år. Mange bor utenlands i forbindelse med jobb for kortere perioder uten at barna lider noe stor nød av å komme hjem igjen.

Poenget er at far mener at mor ikke har noen rettigheter til å ha kontakt med egne barn. De er norske statsborgere og om de har delt foreldreansvar og hun sier at hun vil ha dem tilbake til Norge så er det faktisk barnebortføring og faren kan få store problemer.

Og det kan hende at det funker helt fint å få jentene hjem til Norge igjen, men her virker det til å være et ganske høyt konfliktnivå, og uansett så må de se på hva som er mest riktig og best for jentene. 

Og er det tilnærmet problemfritt å ta de tilbake til Norge og det er det beste for jentene så skal de selvfølgelig tilbake til mor. Men da kan det jo hende at de mister far. Så uansett er det en tapende part i dette. 

1 minutt siden, GoldenLioness skrev:

Han kan flytte tilbake til Norge. Barna er norske og norske statsborgere. Har de delt foreldreansvar så har han ingen rett til å holde dem i England. 

Og hele holdingen hans er uansett allerede et stort tillitsbrudd når han faktisk mener at mor ikke skal ha kontakt med barna sine.

Selvfølgelig kan han flytte tilbake til Norge, men det virker som det kan være enklere for mor å flytte til England. 

Enig med deg i at holdningen til far om at mor ikke skal ha noe med barna å gjøre ikke er bra. Barna har en mor og de fortjener henne i livet sitt også. 

Jeg håper TS og mannen kommer til en enighet som gir minst mulig stress for jentene.

Gjest GoldenLioness
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og det kan hende at det funker helt fint å få jentene hjem til Norge igjen, men her virker det til å være et ganske høyt konfliktnivå, og uansett så må de se på hva som er mest riktig og best for jentene. 

Og er det tilnærmet problemfritt å ta de tilbake til Norge og det er det beste for jentene så skal de selvfølgelig tilbake til mor. Men da kan det jo hende at de mister far. Så uansett er det en tapende part i dette. 

Selvfølgelig kan han flytte tilbake til Norge, men det virker som det kan være enklere for mor å flytte til England. 

Enig med deg i at holdningen til far om at mor ikke skal ha noe med barna å gjøre ikke er bra. Barna har en mor og de fortjener henne i livet sitt også. 

Jeg håper TS og mannen kommer til en enighet som gir minst mulig stress for jentene.

Hvorfor er det lettere for henne å flytte?

Barna har bodd hele livet i Norge. Bare 1 år i England.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, GoldenLioness skrev:

Ærlig talt.

Barn er ikke teddybjørner man kan legge i kottet mens man blir frisk heller. Hun har valgt vekk ungene i denne perioden, og en konsekvens av dette er at hun må reintroduseres via vanlig samvær, før man kan ta stilling til hva som er best for barna. Vi på dette forumet har ikke detaljert nok info til å si hva som er best. 

Fedre som velger bort barna sine når de er små får vanligvis svært liten forståelse når de dukker opp etter et lengre fravær og vil leke superpappa. Ingen gidder vanligvis en gang å lytte til hva slags personlige problemer som kan ført til dette. 

Anonymkode: db833...f54

• Liker 3
Skrevet

Her er det flere ting som teller, synes jeg og hovedsaken er "har barna det bra hos far"? Hvis de har det så synes jeg de må få være der de er. Slik jeg leser innlegget er det far som i praksis har hatt omsorgen siden minste var nyfødt. Dermed er det far barna kjenner som hovedsomsorgsperson. Jeg er selvsagt enig i at de burde få treffe mor og at det er helt feil av far å nekte all kontakt, men utover det så kan jeg ikke se hvordan det vil være til fordel for barna å bli revet opp fra "hjemme" og den omsorgspersonen de alltid har hatt et forhold til, for så å flytte til et annet land for å bo med mor som sikkert også er glad i dem, men som mangler inntekt og et hjem. Det blir en stor forandring, og ikke nødvendigvis til det bedre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha, lett å sitte på internett og skrive at man hadde godtatt minimalt med kontakt med sine egne barn etter brutt avtale ja :)

Anonymkode: 8b251...864

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...