AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #1 Skrevet 16. mars 2018 Har vært syk i en periode og husarbeidet har hopet seg opp. Vet ikke hvor jeg skal begynne. Alt må gjøres, bytte sengtøy, vaske klær, vaske bad, støvsuge, vaske gulv, rydde, masse oppvask og rotete overalt. Har fått satt opp tid på vaskeriet senere i dag. Formen er ikke helt på topp, og dette føles uoverkommelig. Det eneste som frister er å legge meg igjen. Sliter også med depresjon. Hva gjør dere og hvordan setter dere i gang de gangene huset ser bomba ut? Anonymkode: cdeab...fac 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #2 Skrevet 16. mars 2018 Bestemmer meg for at nå må det gjøres. Setter på digg, høy musikk og setter i gang. Synger og danser, rydder et rom av gangen. Når alt er ryddet begynner vaskingen. Enkelt og greit. :-) Anonymkode: 7ac18...014 7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #3 Skrevet 16. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært syk i en periode og husarbeidet har hopet seg opp. Vet ikke hvor jeg skal begynne. Alt må gjøres, bytte sengtøy, vaske klær, vaske bad, støvsuge, vaske gulv, rydde, masse oppvask og rotete overalt. Har fått satt opp tid på vaskeriet senere i dag. Formen er ikke helt på topp, og dette føles uoverkommelig. Det eneste som frister er å legge meg igjen. Sliter også med depresjon. Hva gjør dere og hvordan setter dere i gang de gangene huset ser bomba ut? Anonymkode: cdeab...fac Vask kun noen få maskiner, med det nødvendigste av skittentøyet. Skriv lister der du porsjonerer ut litt husarbeid pr dag. Lykke til og god bedring Har du vært hos lege med det du forteller om helsa di? Anonymkode: 64776...39f 7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #4 Skrevet 16. mars 2018 48 minutter siden, AnonymBruker said: Bestemmer meg for at nå må det gjøres. Setter på digg, høy musikk og setter i gang. Synger og danser, rydder et rom av gangen. Når alt er ryddet begynner vaskingen. Enkelt og greit. :-) Anonymkode: 7ac18...014 Musikk tenkte jeg ikke på. Takk for godt råd. Jeg kan ikke ta et rom av gangen, det er litt rot overalt og har kun ett soverom. 46 minutter siden, AnonymBruker said: Vask kun noen få maskiner, med det nødvendigste av skittentøyet. Skriv lister der du porsjonerer ut litt husarbeid pr dag. Lykke til og god bedring Har du vært hos lege med det du forteller om helsa di? Anonymkode: 64776...39f Takk. Nei, har ikke vært hos legen, men går til behandling. Det er vanskelig å vaske små maskiner. Vi har fellesvaskeri og ofte er det ikke ledig, men i dag var jeg heldig og fikk satt opp på to tider. Men det er mulig jeg bare tar en runde med vask. Til vanlig er det ikke vanskelig å holde det rent og ryddig, men nå holder det ikke å bare gjøre litt, og jeg misliker å ha det rotete og skittent. Trøsten er at leiligheten er liten, men det blir lett seende rotete ut. Ts Anonymkode: cdeab...fac 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #5 Skrevet 16. mars 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vært syk i en periode og husarbeidet har hopet seg opp. Vet ikke hvor jeg skal begynne. Alt må gjøres, bytte sengtøy, vaske klær, vaske bad, støvsuge, vaske gulv, rydde, masse oppvask og rotete overalt. Har fått satt opp tid på vaskeriet senere i dag. Formen er ikke helt på topp, og dette føles uoverkommelig. Det eneste som frister er å legge meg igjen. Sliter også med depresjon. Hva gjør dere og hvordan setter dere i gang de gangene huset ser bomba ut? Anonymkode: cdeab...fac Du må sortere bort det minst viktige og prioritere det viktigste, først. Å rydde kjøkkenet og få ut søpla er viktig for å unngå skadedyr i form av insekter på kjøkkenet. Dernest oppvasken. Så går du løs på badet. Det samme gjelder der, du vil vel ikke ha Sølvkre og søppelfluer? Etterhvert så går du løs på resten. Finnes bare en måte å gjøre dette på, litt og litt. Anonymkode: d9899...684 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #6 Skrevet 17. mars 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Du må sortere bort det minst viktige og prioritere det viktigste, først. Å rydde kjøkkenet og få ut søpla er viktig for å unngå skadedyr i form av insekter på kjøkkenet. Dernest oppvasken. Så går du løs på badet. Det samme gjelder der, du vil vel ikke ha Sølvkre og søppelfluer? Etterhvert så går du løs på resten. Finnes bare en måte å gjøre dette på, litt og litt. Anonymkode: d9899...684 Søppel og matrester som blir liggende er det aldri her. Det er ikke langt å gå ut med søpla. Badet er ikke fuktskadet. Det er helt nytt. Sjansen for å få sølvkre er liten. Fikk vasket tre maskiner med klær, vasket badet, ryddet litt og byttet sengtøy. Skal gjøre litt mer i dag. Har hørt at motivasjon ikke er noe som kommer av seg selv, men skapes underveis? Anonymkode: cdeab...fac 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #7 Skrevet 17. mars 2018 Jeg starter alltid med å sette på en maskin klesvask, så rydde stue/kjøkken, og støvsuge. Har jeg krefter igjen, så tar jeg badet, og deretter soverom. Eventuelt sparer jeg det til dagen etter. Sengetøyet er siste prioritering, noen dager fra eller til har lite å si. Men når hele resten av kåken er ryddig og rent, så er det herlig å skifte på sengen, ta seg en dusj og så legge seg :D Anonymkode: 10e9a...e7f 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #8 Skrevet 17. mars 2018 Jeg skriver liste. Og velger ut punkter jeg må/har lyst til å ta. Jeg kan begynne med å ta og rydde alle klær dit de skal. Så alle kopper, tallerkner etc og setter dette på kjøkkenent. Ett punkt kan være å samle all post, aviser, blader etc i en bunke, sorterer ikke med engang, det er sånt jeg gjør når det er blitt ryddigere. All søppel ut. På dene måten blir det litt og litt ryddigere på flere steder. Setter meg delmål. Når alle klær er på plass tar jeg meg en sjokolade f.eks altså. Og så det beste...stryke ut punkt for punkt i lista! Og det jeg også erfarer er at det nesten alltid er skikkelig tiltak å komme igang, men når man er igang så er det mye lettere. Men er ikke formen helt på topp, legg inn hvilepauser. Litt og litt kan gjøre susen Anonymkode: b43fe...476 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #9 Skrevet 17. mars 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Søppel og matrester som blir liggende er det aldri her. Det er ikke langt å gå ut med søpla. Badet er ikke fuktskadet. Det er helt nytt. Sjansen for å få sølvkre er liten. Fikk vasket tre maskiner med klær, vasket badet, ryddet litt og byttet sengtøy. Skal gjøre litt mer i dag. Har hørt at motivasjon ikke er noe som kommer av seg selv, men skapes underveis? Anonymkode: cdeab...fac Da høres det ut som om klagingen i denne tråden var helt grunnløse og unødvendige. Anonymkode: d9899...684 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #10 Skrevet 18. mars 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Da høres det ut som om klagingen i denne tråden var helt grunnløse og unødvendige. Anonymkode: d9899...684 Hvorfor mener du det? En bolig kan være rotete selv om det ikke er helsefarlige tilstander. Jeg lar ikke matrester ligge og danne bakterier. Det kan likevel være skitt og rot i hele leiligheten. Ts Anonymkode: cdeab...fac
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #11 Skrevet 18. mars 2018 Del opp arbeidet. Ta for eksempel ett rom om dagen, og gjør heller det skikkelig. Jeg bruker lydbøker og podcaster som motivasjon. Anonymkode: 32ddd...fb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå