blondie303 Skrevet 16. mars 2018 #1 Skrevet 16. mars 2018 Hei. Bare for å avklare først som sist, katten blir kastrert. Ingen vits i å kommentere ang det. Katten min fikk kattunger i helgen som var, og det gikk greitt, fødte i sengen min for sikkerhetsskyld. Jeg forsøkte å putte de i en eske å flytte de til stuen under ett bord. Det fungerte i ca 10-12 timer så flyttet kattemor ungene tilbake til sengen, under overmadrassen, ikke på min side av sengen heldigvis!:) Men er dette noe kortvarig, altså instinktet ang å "gjemme" avkommet? Går jo greitt inntil videre at de ligger det, men når det har gått ett par tre uker så starter vel snart avføring å komme, og toalett trening. Da er det ikke like greitt at de ligger i sengen min. Så når er det greitt å forsøke å flytte de over i en kasse som plasseres litt usjenerende til i stuen? Badet er litt for lite, og vaskemaskin er på og vil forstyrre vil jeg tro. Vil sette stor pris på svar ang dette.
Gjest N-Nøff Skrevet 16. mars 2018 #2 Skrevet 16. mars 2018 6 minutter siden, blondie303 skrev: Hei. Bare for å avklare først som sist, katten blir kastrert. Ingen vits i å kommentere ang det. Katten min fikk kattunger i helgen som var, og det gikk greitt, fødte i sengen min for sikkerhetsskyld. Jeg forsøkte å putte de i en eske å flytte de til stuen under ett bord. Det fungerte i ca 10-12 timer så flyttet kattemor ungene tilbake til sengen, under overmadrassen, ikke på min side av sengen heldigvis!:) Men er dette noe kortvarig, altså instinktet ang å "gjemme" avkommet? Går jo greitt inntil videre at de ligger det, men når det har gått ett par tre uker så starter vel snart avføring å komme, og toalett trening. Da er det ikke like greitt at de ligger i sengen min. Så når er det greitt å forsøke å flytte de over i en kasse som plasseres litt usjenerende til i stuen? Badet er litt for lite, og vaskemaskin er på og vil forstyrre vil jeg tro. Vil sette stor pris på svar ang dette. Hun gjemmer kattungene for deg fordi hun ikke føler seg trygg på deg (fordi du flyttet dem). Kjøp en kattehule og legg den inn der, håp at kattemor godtar det. Spray litt catnip utenpå.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #3 Skrevet 16. mars 2018 De har avføring etc. allerede. Moren vasker dem (spiser alt) helt til de begynner på kassa. Men noe søl blir det. Legg et tykt frotehandkle under, det er mer enn nok for det lille av søl det blir. Ellers gjør det ingenting å forsøke å flytte dem til et annet sted. Men det er mulig moren flytter på dem igjen, det er instinkt. Og skjer ofte uansett hvor trygg hun føler seg. Anonymkode: 195b6...af3 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #4 Skrevet 16. mars 2018 Ikke driv å flytt på kattungene. Du kan prøve å lage koselige steder hvor kattemor selv kan ta initiativ til å flytte kattungene til, men du kan ikke tvinge henne på noen måte. Enn så lenge vasker kattemor kattungene og spiser alt de tisser/bæsjer ut. Bare ha noe under dem så går det bra. Anonymkode: 58a51...a9d 2
Martbart Skrevet 16. mars 2018 #5 Skrevet 16. mars 2018 som de svarer over her så føler ikke kattemor seg trygg.. jeg har fått lov til å bli med på begge fødslene til min katt..første gang kom jeg inn døren det hun fødet i haien sin.. en type kattehule.. hun hadde ikke optimal plass der så jeg flyttet henne og det gikk over all forventing...nå sist ble jeg overasket, hun *hentet meg* først..første kattungen satt fast og siste morkaka satt fast og jeg fikk lov til å hjelpe! :D jeg har fått lov til å være der fra fødsel starter og det hele men jeg har ikke flyttet på ungene enn andre steder der jeg vet katten min føler seg trygg det som funket her! ingen katter er like.. 1
Thildamor Skrevet 16. mars 2018 #6 Skrevet 16. mars 2018 La kattungene være der kattemammaen har lagt dem. Hun tar de fram når de er "klare" for det. Kattemammaen vil også lære de å bruke kassa når den tid kommer, og hun vil fortsette med å stulle og stelle dem til de begynner å bli leveringsklare når de er 12 uker. Så når de kommer fram etterhvert så er det bare å binde opp alle gardinene, om du har gardiner ned til gulvet, å utstyre seg selv med rustning.....de er jo så glade i å klatre... lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #7 Skrevet 16. mars 2018 Bunnen av klesskapet var "kattebo" den første gangen. En pappeske med avtagbart tak i en bod den neste. Om stuen er trafikkert er det nok for mye uro der, samt en støyende tv. Kattunger trenger og ha det varmt, så kalde rom passer ikke. Det bør også være et rolig sted med dempet lys Anonymkode: 14327...668
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #8 Skrevet 16. mars 2018 Lag noe koselig til henne på soverommet, det er der hun vil være tydeligvis. Anonymkode: 6fd7b...9b6 1
Hanne67 Skrevet 17. mars 2018 #9 Skrevet 17. mars 2018 Kattemødre liker å ha et skjermet sted til ungene sine, mens de er helt små. Etterhvert vil de begynne å gå litt rundt, så da er ikke oppi senga særlig lurt. Når de begynner å bevege seg er det også på tide for de å gå i dokassa, og da godtar også moren at de går unna litt. 1
skruf Skrevet 22. mars 2018 #10 Skrevet 22. mars 2018 Jeg skjønner godt at du ikke har lyst å ha kattungene under overmadrassen på senga di. Det blir jo vanskelig når du skal sove, og det er heller ikke trygt for kattungene heller da de kan ramle ned. Siden kattemor har valgt soverommet så ville jeg lagd en lun og god kasse til de, flytt kattungene oppi og la den stå på soverommet. Pass på at det er en lun temperatur der, ikke åpne vinduet sånn at kattemor kommer seg ut med kattungene. Stuen blir nok en for urolig plass, kattemødre vil ha ro og fred. Blir det for urolig så kan hun begynne å gjemme ungene rundt omkring i huset. Da katten vår fikk kattunger så lagde jeg en fødekasse på forhånd som sto på et gjesterom, da hun fikk rier (vannet gikk i fanget mitt..) så bar jeg henne dit. Gjesterommet ble katterommet i en periode, og der fikk hun og ungene være i fred. Da ungene ble litt større så satte vi opp ei plate foran døråpningen sånn at kattemor kunne gå inn og ut som hun ville mens ungene var for små til å hoppe over. Dette var et ikke-planlagt kull (takk til mannen min som glemte timen til dyrlegen for å gi kattemor p-sprøyte i påvente av kastrering...), så kattemor ble kastrert før hun fikk ut siden katter kan bli gravide rett etter fødsel. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #11 Skrevet 22. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det må da være greit for folk å få kattunger om de ønsker det, og skaffer de nye hjem. De hjemløse kattungene er et resultat av enten hjemløse mødre eller der hvor eierne ikke klarer å skaffe de nye hjem selv/uhell med p-piller. Avliving er en mulighet, men det skal man vel helst ikke nevne her..... Selv har jeg sterilisert/kasterert de jeg har hatt. Anonymkode: 9e308...5a6 Nei det er ikke greit at folk med vilje setter unger på huskatten sin bare fordi de vil. De hjemløse kattene er et resultat av håpløse eiere som enten har dumpet dem, eller de har ikke tatt ansvar å kastrert katten slik at den får unger ute. Så på grunn av folk som får kattunger fordi de er såååå søte så blir det det vanskeligere å hjelpe de som faktisk trenger hjelp, de som ikke har et hjem. Anonymkode: 58a51...a9d 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #12 Skrevet 22. mars 2018 HERREGUD! Kan folk ta det litt med ro her inne? Hun spurte aldri om hva dere synes om alle katter som ikke har et hjem...lag en egen tråd. TAKK Anonymkode: f685d...146 4
blondie303 Skrevet 30. mars 2018 Forfatter #13 Skrevet 30. mars 2018 På 22.3.2018 den 7.11, skruf skrev: Jeg skjønner godt at du ikke har lyst å ha kattungene under overmadrassen på senga di. Det blir jo vanskelig når du skal sove, og det er heller ikke trygt for kattungene heller da de kan ramle ned. Siden kattemor har valgt soverommet så ville jeg lagd en lun og god kasse til de, flytt kattungene oppi og la den stå på soverommet. Pass på at det er en lun temperatur der, ikke åpne vinduet sånn at kattemor kommer seg ut med kattungene. Stuen blir nok en for urolig plass, kattemødre vil ha ro og fred. Blir det for urolig så kan hun begynne å gjemme ungene rundt omkring i huset. Da katten vår fikk kattunger så lagde jeg en fødekasse på forhånd som sto på et gjesterom, da hun fikk rier (vannet gikk i fanget mitt..) så bar jeg henne dit. Gjesterommet ble katterommet i en periode, og der fikk hun og ungene være i fred. Da ungene ble litt større så satte vi opp ei plate foran døråpningen sånn at kattemor kunne gå inn og ut som hun ville mens ungene var for små til å hoppe over. Dette var et ikke-planlagt kull (takk til mannen min som glemte timen til dyrlegen for å gi kattemor p-sprøyte i påvente av kastrering...), så kattemor ble kastrert før hun fikk ut siden katter kan bli gravide rett etter fødsel. Hei. Ja, nå har kattemor roet seg i en kasse ved siden av sengen min. Så ting er bra nå. De ligger på ett fleecepledd og de koser seg:) Må bare beklage at denne tråden plutselig ble en hat tråd. Det var ikke meningen. Men over til noe mer matnyttig. Vil det være enklere å flytte ungene når de blir 3-4-5 uker gamle? De er 3 uker nå om ett par dager. Grunnen til at jeg spør er ang mulighet for å flytte de over til badet under toalett trening? Har madrasser som ligger helt ned på gulvet, så er litt usikker ang avføring langs med madrassen. 1
Emmelise Skrevet 30. mars 2018 #14 Skrevet 30. mars 2018 7 timer siden, blondie303 skrev: Hei. Ja, nå har kattemor roet seg i en kasse ved siden av sengen min. Så ting er bra nå. De ligger på ett fleecepledd og de koser seg:) Må bare beklage at denne tråden plutselig ble en hat tråd. Det var ikke meningen. Men over til noe mer matnyttig. Vil det være enklere å flytte ungene når de blir 3-4-5 uker gamle? De er 3 uker nå om ett par dager. Grunnen til at jeg spør er ang mulighet for å flytte de over til badet under toalett trening? Har madrasser som ligger helt ned på gulvet, så er litt usikker ang avføring langs med madrassen. Jeg har rapportert inn hetsen og avsporingen, råder deg til å gjøre det samme. Nå er det riktignok lenge siden sist jeg har hatt kattunger, men du behøver ikke bekymre deg om dotrening før de løper rundt på egenhånd og prøver seg på matskåla. Husk å ha tørrfor for kattunger spesielt slik at det ikke blir noen problemer der. Dotrening er vanligvis utrolig enkelt. Løft kattungen opp i kassa og avvent. Det var ihvertfall det jeg pleide å gjøre da jeg var fosterhjem. Men ja, når de er mer selvstendige om et par uker kan du mest antagelig flytte de inn på badet uten at det skal være alltfor problematisk for kattemor. De er klare for omplassering ved 12 uker, ved det tidspunktet er nok kattemor litt drittlei ungene selv og vil begynne å avvise dem. Husk vaksiner, kattepest er dessverre utbredt. 2
blondie303 Skrevet 31. mars 2018 Forfatter #15 Skrevet 31. mars 2018 (endret) 12 timer siden, Emmelise skrev: Jeg har rapportert inn hetsen og avsporingen, råder deg til å gjøre det samme. Nå er det riktignok lenge siden sist jeg har hatt kattunger, men du behøver ikke bekymre deg om dotrening før de løper rundt på egenhånd og prøver seg på matskåla. Husk å ha tørrfor for kattunger spesielt slik at det ikke blir noen problemer der. Dotrening er vanligvis utrolig enkelt. Løft kattungen opp i kassa og avvent. Det var ihvertfall det jeg pleide å gjøre da jeg var fosterhjem. Men ja, når de er mer selvstendige om et par uker kan du mest antagelig flytte de inn på badet uten at det skal være alltfor problematisk for kattemor. De er klare for omplassering ved 12 uker, ved det tidspunktet er nok kattemor litt drittlei ungene selv og vil begynne å avvise dem. Husk vaksiner, kattepest er dessverre utbredt. Tusen takk for gode råd. Jeg har hatt kattunger tidligere jeg også, men vi snakker mange år tilbake i tid. Håper å tror at kattemor er oppgaven voksen og lærer bort sine toalettvaner!:) Skal la de være i fred nå til de starter å gå rundt på egenhånd, da kan det nok hende jeg flytter de inn på badet. Har kattungemat kjøpt inn, men er litt tvilende til hvordan jeg skal få til det. At kattemor spiser av det er jo greit, men har en gammel hannkatt (kastrert) som sikkert kommer til å forsyne seg grovt av denne maten:( Er jo ikke så store matfatene man kan bruke for at de små skal komme til maten, så ser for meg masse etterfylling av kattungemat. Petter Smart løsninger på dette mottas med takk:) Endret 31. mars 2018 av blondie303
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #16 Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, blondie303 skrev: Tusen takk for gode råd. Jeg har hatt kattunger tidligere jeg også, men vi snakker mange år tilbake i tid. Håper å tror at kattemor er oppgaven voksen og lærer bort sine toalettvaner!:) Skal la de være i fred nå til de starter å gå rundt på egenhånd, da kan det nok hende jeg flytter de inn på badet. Har kattungemat kjøpt inn, men er litt tvilende til hvordan jeg skal få til det. At kattemor spiser av det er jo greit, men har en gammel hannkatt (kastrert) som sikkert kommer til å forsyne seg grovt av denne maten:( Er jo ikke så store matfatene man kan bruke for at de små skal komme til maten, så ser for meg masse etterfylling av kattungemat. Petter Smart løsninger på dette mottas med takk:) Kattemor bør spise kattungemat nå pga kattungene dier. Hun trenger ekstra næring, og kattungefor er veldig næringsrikt. Hvis du har et ekstra gjesterom så ville jeg flyttet kattemor og ungene dit, der får de være i fred og hannkatten får ikke tilgang til kattungematen. Evt flytt de på badet og prøv å holde hannkatten unna. Anonymkode: 0a743...60a 2
Edie Skrevet 31. mars 2018 #17 Skrevet 31. mars 2018 Ryddet for avsporinger, personangrep og forherligelse av lovbrudd. Edie, mod. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå