AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #1 Skrevet 16. mars 2018 Jeg har vært sykmeldt i 3 mnd grunnet sykdom. Jeg fikk beskjed for ett par dager siden at der jeg jobber så skulle det nedbemannes og de skulle da gå etter ansiennitet. Med ansiennitet er jeg sikret fikk jeg beskjed om. Nå har de fraviket ansienniteten og bruker sosiale forhold. Er det fordi jeg er sykmeldt eller går det rett og slett på at jeg er en sosial idiot? Jeg føler meg iallefall som en sosial idiot akkurat nå og er skikkelig lei meg. De vil nemlig omplassere meg til ett sted de vet jeg mistrives. Jeg føler de gjør det for å presse meg til å si opp jobben min selv. Anonymkode: 51875...817
Ullvott Skrevet 16. mars 2018 #2 Skrevet 16. mars 2018 Hvis du er organisert tar du selvsagt opp dette med organisasjonen din. Som sykemeldt har du ganske sterkt stillingsvern, så arbeidsgiver kan i alle fall ikke bruke sykemeldingen din som årsak Om dette er noe du bør gå videre med, kan du drøfte med fagforeningen. Det at de har valgt å fravike ansiennitet trenger ikke ha noe med deg å gjøre. Det kan like gjerne ha med den som har blitt «favorisert» å gjøre. H*n kan ha slått i bordet med svært vektige grunner for hvorfor arbeidsgiver skal fravike prinsippet.
I Grosny Skrevet 16. mars 2018 #3 Skrevet 16. mars 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært sykmeldt i 3 mnd grunnet sykdom. Jeg fikk beskjed for ett par dager siden at der jeg jobber så skulle det nedbemannes og de skulle da gå etter ansiennitet. Med ansiennitet er jeg sikret fikk jeg beskjed om. Nå har de fraviket ansienniteten og bruker sosiale forhold. Er det fordi jeg er sykmeldt eller går det rett og slett på at jeg er en sosial idiot? Jeg føler meg iallefall som en sosial idiot akkurat nå og er skikkelig lei meg. De vil nemlig omplassere meg til ett sted de vet jeg mistrives. Jeg føler de gjør det for å presse meg til å si opp jobben min selv. Anonymkode: 51875...817 Det er vanskelig for arbeidsgivere å basere sin produksjon på folk som ofte er syke. Et kostbart problem som vekker bedriftens leveringsevne og økonomi. En løsning er å finne på en omorganisering som får den svake til å slutte etter eget ønske. Ingen vakker løsning, men den kan virke.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #4 Skrevet 16. mars 2018 Hvis begrunnelsen er 'sosiale forhold' så har det ikke noe med deg å gjøre. Da er det en eller flere andre som har krevet å få spesialbehandling pga barn, helse el.l. Og det må de ta hensyn til så lenge grunnen er god nok. Jeg ville likevel spurt, men du har ikke rett til å få vite hva som er grunnen til at andre har blitt tatt ekstra hensyn til. Anonymkode: c6d2c...a88 7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #5 Skrevet 16. mars 2018 Du blir omplassert. Du mister ikke jobben din. Arbeidsgiver har styringsrett og så lenge arbeidet i hovedsak går ut på det samme. Anonymkode: 7bd32...7af
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #6 Skrevet 16. mars 2018 Her misforstår du. Selv om ansiennitet normale er prinsippet man bruker ved nedbemanning, kan dette fravikes for å beholde nøkkelpersonell med kortere ansiennitet eller det som kalles sosiale forhold. Sosiale forhold kan være arbeidstakere med aleneforsørgeransvar, høy alder, handicap som gjør det vanskelig å få annen jobb e.l. Det har ingenting med at du er sosialt inkompetent å gjøre. Det er for øvrig lov å si opp arbeidstakere som er sykemeldt (ser noen nevner det over), men sykemeldingen kan ikke være begrunnelse for oppsigelsen. Her har imidlertid ikke jobben din sagt deg opp, men omplassert deg til en annen avdeling, så da har du faktisk fremdeles jobb. De har ikke lov å si deg opp om de kan gi deg annen jobb, noe de nå har gjort og dermed fulgt lovverket. At du ikke vil jobbe på avdelingen er i bunn og grunn ditt problem. Skjønner at det er kjipt, men samtidig er du ikke akkurat den som bidrar til å dra bedriften opp fra gjørmen i krisetider når du går hjemme på 3.måneden, og sikkert skal gjøre det en stund til. Anonymkode: 12a92...0de 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #7 Skrevet 16. mars 2018 Firmaet tilrettelegger ikke for folk pga bsrn, sykdom eller andre sosial/helsemessige årsaker. Er det noen som av ulike grunner ber om feks endre arbeidstid for en periode, så blir vi bare bedt om å finne oss ny jobb. Jeg er svært skuffet over bedriften og jeg skal definistivt ikke komme tilbake dit. Jeg er nemlig ikke den første de behandlet sånn og jeg kan ikke noe for at jeg ble syk og ente opp med en kronisk diagnose som ikke et lett å leve med. Anonymkode: 51875...817
Horge Skrevet 17. mars 2018 #8 Skrevet 17. mars 2018 På 16.3.2018 den 10.34, AnonymBruker skrev: Nå har de fraviket ansienniteten og bruker sosiale forhold. Er det fordi jeg er sykmeldt eller går det rett og slett på at jeg er en sosial idiot? Nei, som det allerede har blitt sagt, så betyr 'sosiale forhold' i denne sammenheng at de tar særlig hensyn til folk på grunn av barn, sykdom eller andre sosial-/helsemessige årsaker. 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Firmaet tilrettelegger ikke for folk pga bsrn, sykdom eller andre sosial/helsemessige årsaker. Gratulerer med dagens selvmotsigelse. 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er svært skuffet over bedriften og jeg skal definistivt ikke komme tilbake dit. Du må gjerne være skuffet, men slik du selv legger det frem, så opptrer bedriften helt korrekt. 23 timer siden, AnonymBruker skrev: (...) jeg ble syk og ente opp med en kronisk diagnose (...) Beste tips er i så fall at du også ber om å bli behandlet etter regelverket om 'sosiale forhold' når ansatte skal omplasseres.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #9 Skrevet 17. mars 2018 Mulig du @Horge mener jeg motsier meg selv, men dette firmaet er viden kjent for å ikke ta hensyn til de forhold jeg nevnte. Jeg var selv i en situasjon for noen år siden hvor arbeidstidene krasjet med private ting, de var veldig alvorlige de årsakene, men jeg fikk valget mellom at jeg sa opp eller ble sykmeldt. Hensyn tok de ikke, ferdig snakka. Jeg vet jo egentlig at jeg ikke er noen usosial person og at mange liker meg. Jeg er nok en person som ikke markerer seg hverken på positiv eller negativ måte. I løpet av de årene jeg har vært ansatt, så har jeg tilgode å fått noen «skrape i lakken» fra ledelsen. Det jeg trur og håper de legger i sosiale forhold er at de ønsker kontinuitet for de jeg jobber fast med og pga min sykdom, som jeg aldri blir kvitt så omplasserer de meg til ett sted som ikke er like viktig med kontinuitet. Anonymkode: 51875...817
Horge Skrevet 17. mars 2018 #10 Skrevet 17. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet jo egentlig at jeg ikke er noen usosial person (...) Det jeg trur og håper de legger i sosiale forhold (...) Når man står i et hull, så bør man stoppe gravingen. Du forstår det åpenbart ikke selv, men her understreker du jo bare at du virkelig ikke har skjønt hva 'sosiale forhold' betyr i denne konteksten. Nei, de mener ikke at du er usosial. Nei, de mener ikke at sprer dårlig stemning på arbeidsplassen. Dersom ditt tilsvar til arbeidsgiver i denne saken er at du er sosial og omgjengelig, så har du gravd din egen grav. Her er det viktig at du leser deg opp, slik at du faktisk innser hva det betyr. Her er et av flere eksempler på nettsider som forsøker å forklare med teskje: https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/sosiale-forhold/ Sitat Med sosiale forhold i denne sammenheng siktes det til for eksempel forsørgerbyrde for familie og barn, høy alder, handicap som begrenser mulighetene for å få nytt arbeid, eller tung gjeldsbyrde. Dersom slike forhold er til stede i tilstrekkelig grad, vil dette kunne bety at den aktuelle arbeidstakeren ikke kan fortrenges i utvelgelsesprosessen til fordel for andre arbeidstakere som ellers ville gått foran. Bakgrunnen er at konsekvenesene av oppsigelsen vil kunne bli mer byrdefull for denne arbeidstakeren enn for andre, eksempelvis ved at muligheten for nytt arbeid anses begrenset. Når du blir valgt ut for omplassering, med henvisning til 'sosiale forhold', så er det fordi noen av dine kollegaer - som har lavere ansienitet - skal få slippe omplassering. Det er altså ikke dine sosiale forhold som er utslagsgivende, det er sosiale forhold hos din kollega som tilsier at vedkommende skal få slippe omplassering. For nok en gang å bruke dine egne ord, så tar altså din arbeidsgiver i dette tilfellet hensyn til at din kollega har "barn, sykdom eller andre sosial/helsemessige årsaker". 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #11 Skrevet 17. mars 2018 På 16.3.2018 den 10.34, AnonymBruker skrev: Jeg har vært sykmeldt i 3 mnd grunnet sykdom. Jeg fikk beskjed for ett par dager siden at der jeg jobber så skulle det nedbemannes og de skulle da gå etter ansiennitet. Med ansiennitet er jeg sikret fikk jeg beskjed om. Nå har de fraviket ansienniteten og bruker sosiale forhold. Er det fordi jeg er sykmeldt eller går det rett og slett på at jeg er en sosial idiot? Jeg føler meg iallefall som en sosial idiot akkurat nå og er skikkelig lei meg. De vil nemlig omplassere meg til ett sted de vet jeg mistrives. Jeg føler de gjør det for å presse meg til å si opp jobben min selv. Anonymkode: 51875...817 Derfor er det fagforeningen du kontakter, for du er vel fagorganisert? Anonymkode: 2acec...a00 1
Horge Skrevet 17. mars 2018 #12 Skrevet 17. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Derfor er det fagforeningen du kontakter, for du er vel fagorganisert? Dersom dette er en fagorganisert arbeidsplass, så må vi vel nesten kunne ta for gitt at tillitsvalgt og fagforening er involvert for lengst? Ut fra forklaringene vi har fått, så virker det som at alt er gjort i henhold til boka, hvor boka for øvrig er bedre kjent under navnet arbeidsmiljøloven. Det skal gjøres en nedbemanning, hvor hovedkriteriet for utvelgelse er ansiennitet. I tråd med arbeidsmiljøloven §15-7, så blir det like fullt gjort avveinger av sosiale forhold. Sitat (2) Skyldes oppsigelsen driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, er den ikke saklig begrunnet dersom arbeidsgiver har et annet passende arbeid i virksomheten å tilby arbeidstaker. Ved avgjørelse av om en oppsigelse har saklig grunn i driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, skal det foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen påfører den enkelte arbeidstaker. I tillegg har arbeidsgiver gitt tilbud om omplassering, hvilket igjen er helt i tråd med boka som fagforeningen slår i bordet ved i slike saker. Med mindre vi tror at fagforeningen på magisk vis kan redde bedriften fra konkurs, og at oppsigelsene (og omplasseringene) derfor vil fullbyrdes, så må vi anta at fagforeningen vil ta parti med kollegaen som har blitt skånet med begrunnelse i sosisle forhold. Selv om arbeidsplassen ikke er fagorganisert, så virker det fremdeles som at prosessen og utvelgelsen er gjort akkurat slik en fagforening ville ha krevd at den skulle gjennomføres. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #13 Skrevet 20. mars 2018 Jeg ble ikke omplassert fordi det vil redusere noen som helst utgifter for arbeidsgiver. Jeg vil få samme arbeidstid og lønn dit jeg er omplassert. Jeg vet at en den kollegaen som ble foretrukket ikke er bedre egnet enn meg, vi stiller likt på alt unntatt ansiennitet, hvor jeg har lengt ansiennitet. Det er derfor de har fraviken ansienniteten i dette tilfellet og heller sett på «sosiale forhold». Jeg vet at jeg er godt likt på jobb og hittil på alle disse årene er det ikke noe de kan utsette på min utførelse av jobben. Jeg vet også at de ikke har tatt hensyn til barn, sykdom eller andre ting for denne kollegaen. Derfor til dere som sier det er tatt hensyn til sånne ting, det er feil. Dette firmaet tar ikke slike hensyn, det har jeg selv erfart og det er viden kjent at folk som får problemer pga barn, sykdom og andre ting heller får beskjed om å finne seg en annen jobb. Jeg er er helt normal person sosialt, så jeg skjlnner rett og slett ikke hva annet som ligger i «sosiale forhold». Å være organisert er svært lite nødvendig i denne bedriften da de i fagforeningen lunsjer med ledelsen og fremmer deres sak hele tiden. Jeg skal bringe denne saken inn til nav og fastlege. Muligens kontakte advokat, må bare høre med nav og fastlege om det er noe poeng i det. At de muligens har lov til å skylde på «sosiale forhold» er helt greit, men jeg vil bare vite hva de legger i bruken av de ordene. Jeg skulle forstått det om jeg ikke fungerer sosialt med kolleger, men det gjør jeg. Flere på jobben har stor tiltro til meg både ang jobb og personlige ting. Anonymkode: 51875...817
Horge Skrevet 20. mars 2018 #14 Skrevet 20. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er er helt normal person sosialt, så jeg skjlnner rett og slett ikke hva annet som ligger i «sosiale forhold». (...) At de muligens har lov til å skylde på «sosiale forhold» er helt greit, men jeg vil bare vite hva de legger i bruken av de ordene. Jeg skulle forstått det om jeg ikke fungerer sosialt med kolleger, men det gjør jeg. Flere på jobben har stor tiltro til meg både ang jobb og personlige ting. Anonymkode: 51875...817 Alvorlig talt, du har fått forklaringer med teskje, utdrag av lovtekster og linker til utbroderende beskrivelser. Dersom du fremdeles ikke forstår hva som menes med 'sosiale forhold' i denne konteksten, så tror jeg i hvert fall ikke det er fruktbart med flere forsøk på rettleding og forklaring fra denne kanten. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet også at de ikke har tatt hensyn til barn, sykdom eller andre ting for denne kollegaen. Derfor til dere som sier det er tatt hensyn til sånne ting, det er feil. I så fall så handler jo ikke dette om hva 'sosiale forhold' er ment å dekke, men at du mener det ikke foreligger noen sosiale forhold hos din kollega(!) som tilsier at du skal omplasseres på bekosning av vedkommende. Saken er altså at du mener arbeidsgiver misbruker lovtekstens formulering om 'sosiale forhold' som et påskudd for å skvise deg ut. I så fall er dette noe du bør ta opp med tillitsvalg, og har dere ikke slikt så blir dette fort advokatmat dersom du velger den utveien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå