Gå til innhold

Yoga - god trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde yoga for første gang i går. Yoga falt overraskende naturlig for meg, og synes det var nokså gøy :)

Men hvor god trening er dette? Jeg tenker på det mer som avslapning/uttøying, men jeg tar kanskje feil? Merker jeg er litt stiv mellom ryggbladene idag, og magemusklene ble brukt hele tiden.

Kan man sammenlikne yoga med styrketrening?

Noen som har merket konkrete forandringer i kroppen av yoga? (Ikke nødvendigvis vektnedgang, det trenger jeg ikke)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på hva slags yoga du trener. Det finnes mange varianter!

Jeg trener av og til en blanding av ashtunga og power, her er øvelser satt sammen til lengre serier. En del statisk styrke og balanse, det er god trening. Ellers har jeg konkret merket at jeg blir mer smidig. Det er de viktigste fysiske resultatene.

Ellers er yoga en fin måte å trene kroppsbevissthet på! Man er hele tiden oppmerksom på hvordan bevegelsene virker på kroppen. En måte å binde sammen det fysiske og det psykiske på. For meg er i hvert fall yoga et viktig suplement til utholdenhets- og styrketrening.

Jeg har ikke trent klassisk yoga, men tror det virker mer på den "åndelige" delen (+sammenheng mellom psyken og det fysiske). Hva slags yoga var det du forsøkte? Så gøy at du likte det.

Skrevet

Eh ja..det burde jeg skrevet ja.

Det er yoga1 på sats. Ikke sikker på hva slags yoga det egentlig er.

"satsYOGA blander 5000 år gammel tradisjon med moderne vestlige treningsprinsipper. satsYOGA er effektiv trening for kropp og sjel, og har positiv effekt på bevegelighet, styrke, pust, konsentrasjon og kroppsbevissthet."

Tror jeg skal innarbeide en fast yoga-time i uka :)

Skrevet

Jeg trener Power-yoga og det er beinhardt.

Merker at det har gjort meg sterkere og smidigere. Stadig fremgang, noe som er veldig motiverende.

Samtidig er meditasjonsdelen utrolig oppfriskende og avslappende.

Man får kanskje ikke masse kondis og blir kjempesvett, men man kan gå så langt man klarer og presse seg selv litt mer hver gang.

Skrevet

Var veldig avslappende ja. Og blir sikkert bedre når man kan øvelsene. Hadde nok foretrukket yoga et annet sted enn sats, men det var bra :)

Trener spinning ca 3 ganger i uka, kjekt med litt avveksling. Og hadde ikke skadet å bli litt mykere heller.

:hoppe:

Skrevet

Yoga 1 på sats er veldig bra!

Solhilsen SuperNova

Skrevet

Yoga er bra for balanse, styrke og smidighet og velvære. I den forstand er det bra trening. Men det er ikke kondisjonstrening, hvis det er det du spør om.

Skrevet

Jeg har blitt mye mykere i kroppen og lettere til sinns. Jeg trener yoga hjemme. Bruker boken: "Yoga for nybegynnere"

Skrevet

Yoga er bra trening det... !!!

Kjempe bra for å bli sterker og smidigere i kroppen, så får man jo en god kroppsholdning også!

• 7 år senere...
Gjest Caroline
Skrevet

jeg lurer på om jeg kan gå ned i vekt av å trene yoga? Altså, hvis jeg trener kondisjon utenom, og yoga som "styrkedelen" på en måte. Jeg liker ikke å trene styrke, og jeg trenger å myknes opp ettersom at jeg har slitt litt med stive skuldre!

Gjest *Maja*
Skrevet

jeg lurer på om jeg kan gå ned i vekt av å trene yoga? Altså, hvis jeg trener kondisjon utenom, og yoga som "styrkedelen" på en måte. Jeg liker ikke å trene styrke, og jeg trenger å myknes opp ettersom at jeg har slitt litt med stive skuldre!

Du brenner lite kalorier av yoga, men du blir smidigere og sterkere av det. Om du har lav fettprosent så vil du merke at du blir mer definert. Jeg kombinerer det med jogging,mest for å forebygge skader.

Så yoga er perfekt om du vil myke opp kroppen og så er det kjempebra for psyken :) Veldig beroligende og letter sinnet for stress :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Har samme erfaring og meninger, som SuperNova (selv om jeg aldri har testa sats sin yoga). Yoga er en kjempefin treningsform for kropp og sjel og man føler seg så mye bedre etter yogatrening.

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte jeg skulle prøve min første yogatime når jeg har blitt frisk og skal melde meg inn på et senter i neste uke. Trener vanligvis styrke selv, men har funnet ut at jeg er for stiv i kroppen til å utføre alle styrkeøvelsene skikkelig så må bli litt mykere. Håper yoga kan hjelpe meg med det. Men gruer meg litt siden det er flaut at jeg er så stiv. :sjenert:

Anonym poster: cf4705a6e3d8aae45da69ed04c64f595

Gjest *Maja*
Skrevet

Tenkte jeg skulle prøve min første yogatime når jeg har blitt frisk og skal melde meg inn på et senter i neste uke. Trener vanligvis styrke selv, men har funnet ut at jeg er for stiv i kroppen til å utføre alle styrkeøvelsene skikkelig så må bli litt mykere. Håper yoga kan hjelpe meg med det. Men gruer meg litt siden det er flaut at jeg er så stiv. :sjenert:

Anonym poster: cf4705a6e3d8aae45da69ed04c64f595

Ingen grunn til det. Alle er stive og mister balansen og er klossete i starten, men det går seg raskt til ;) Jeg nådde ikke mine egen tær med strake bein før, men nå rekker jeg langt forbi.

Kos deg på yoga! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...