Gå til innhold

Krisehjelp trengs!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Teletubbien
Skrevet

:o Jeg er verdens mest elendige middagsplanlegger :-(

Når vi er ferdige på jobb og kommer hjem er vi kjempesultne, og tålmodigheten er lik 0.... Er i sterk nød, og håper noen her har enkle og gode middagstips til meg!!!! Middag som passer for meg, sambo og to troll på 7 og 3 år :wink:

Noen som har noen tips til grei og lettvint mat som kan lages i en fei????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår "krisemat" er pita-pizza... Tar opp pitabrød fra fryseren, slenger på litt tomatpure, pølse/kjøtt, paprika, løk osv + ost, og slenger i ovnen.

Skrevet

Suppe (tilsett gjerne ekstra ingredienser du har liggende)

Omelett

Pytt i panne (også fin måte å bli kvitt rester på)

Pølser og potetmos

Egg, bacon, tomatbønner

Wok

Et godt smørbrød

Et tips forresten er å lage store porsjoner når du lager f.eks. gryteretter, kjøttkaker o.l. Det er lett å ta opp og tine/varme opp til middag en dag du har det travelt.

Skrevet

:fy: Nå skal jeg komme med en liten "moralpreken": Løsningen er ikke å finne på noe å lage i full fart, men å lære seg å planlegge.

For noen år siden (lenge før Mette Marit kom i tidsklemma) var vi i samme situasjon, og jeg brukte unødvendig mye krefter på å stresse fram en middag.

For oss fungerte flg. løsning:

Torsdag kveld satte min mann og jeg oss ned og gjennomgikk neste ukes aktiviteter, og ut fra denne planla vi middager og skrev handleliste. Dette ble mye koseligere med et lite glass rødvin til.... :wink:

Fredag etter jobb handlet jeg/vi, og så hadde vi heller sen middag den dagen, gjerne litt ekstra "helgekvess", men likevel så tidlig at ungene også fikk delta.

De dagene aktivitetene på ettermiddagen førte til superstressa middager hoppet vi elegant over middagen og ga ungene noe grynmat. På kvelden lagde vi da god kveldsmat med nystekte rundstykker (halvstekte frosne), te/kakao og litt godt pålegg. Det var (og er)kjempepopulært.

Selv nå når ungene er større og hverdagen mindre stressa følger vi dette opplegget, og gevinstene er mange:

- Du slipper å bruke tid på å gruble på dagens middag

- Du slipper å handle litt hver dag, dette tar også tid

- Du kan planlegge "kostholdet" ved å passe på at det gjennom uka har vært et variert kosthold med både fisk og grønnsaker

- Du kan utnytte maten ved å bruke gårsdagens rester i en ny middag senere i uken , f.eks om jeg har hatt kålruletter søndag kan jeg ha betasuppe senere i uken og får brukt opp resten av kålen, kokte poteter inngår i en pølser-i-ovnen-form osv.....

- Ikke minst - det er økonomisk

Selvfølgelig vil det komme dager da alt skjærer seg og løsningen blir noe kjapt (og gjerne usunt) men da vet du hvertfall at de øvrige dagene i uken er "dekket", og da betyr det vel ikke så mye om det er Grandiosa eller barekokt makaroni på bordet den ene dagen?

Dette har fungert veldig bra hos oss, håper det kan hjelpe deg også. Og ikke si at det ikke går....at du ikke er flink til å planlegge...... det vet du ikke før du har prøvd! Lykke til!

:kose:

Skrevet

For et utrolig flott tips, Daisy.

Dette skal jeg jammen prøve ut! Tusen takk!!

Skrevet

Jeg kjører et lignende opplegg som Daisy, med den forskjellen at jeg som regel avgjør og planlegger det meste selv, fordi mannen min på forespørsel om hva han vil ha til middag bestandig sier "samme for meg..." :roll:

Vi handler to ganger i uka. Jeg tar oftest utgangspunkt i fersk fisk som kjøpes de dagene vi handler, og grønnsaker vi har i kjøleskapet eller som er i sesong, og legger planer for middager for ca. 4 dager framover utifra det. Så må vi ha litt kontrast fra dag til dag (brun/hvit ris, grov/fin pasta, kokte/ovnsbakte poteter eller potetmos, ulike grønnsaker, forskjellig fisk, litt kjøtt...), vi må bruke opp litt rester og kanskje noe i fryseren - og så gir det seg igrunnen selv. Tilslutt blir det en vane! :) Så tar man selvsagt også med i betraktning at noen dager i uka er ekstra fulle av aktiviteter - da kan man planlegge en omelett med grønn salat til, feks.

Skrevet
Jeg kjører et lignende opplegg som Daisy, med den forskjellen at jeg som regel avgjør og planlegger det meste selv, fordi mannen min på forespørsel om hva han vil ha til middag bestandig sier "samme for meg..." :roll:

Har du prøvd rødvinsvarianten???? :wink:

Jeg prøver også å få til en passe mix av poteter/ris og pasta gjennom uken, og det går som du sier nesten av seg selv etter hvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...