AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #1 Skrevet 15. mars 2018 Jeg er langtidssykemeldt pga diverse psykiske plager, bl.a. depresjon, og arbeidsledig. Som en del av aktivitetsplanen min skal jeg delta i et fire ukers avklaringstiltak, for å finne veien videre arbeidslivet når jeg etterhvert blir friskmeldt. I dag var det oppstartsmøte og jeg undrer meg litt over dette opplegget. Jeg snakket med en "veileder" og fikk i "lekse" å fylle ut flere skjemaer/tester på nett og skal tilbake dit neste uke for en times samtale med veilederen. Det er også to timers "fellesundervisning" en dag i uka, men hvilke temaer det skal undervises i kunne veilederen ikke svare på, for "planen var ikke klar enda". En ting jeg reagerte ganske kraftig på var at veilederen begynte å kritisere at behandleren min ikke har forlangt at jeg skal drive med jevnlig fysisk aktivitet, da det i følge vedkommende er den "beste medisinen mot depresjon". Jeg synes det blir helt feil av denne veilederen legger seg opp i behandlingen jeg får i helsevesenet. Jeg er der for å få hjelp til å komme tilbake i jobb, ikke for å få behandling. Burde jeg klage til NAV? Anonymkode: 78a8b...d97 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #2 Skrevet 15. mars 2018 Bare ignorer det. Hun er ikke fagperson. Du trenger da uansett ikke fortelle NAV veiledern om ditt behandlingsopplegg. Vet ikke hva du mener du skal oppnå med en klage? Anonymkode: da18f...aee 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #3 Skrevet 15. mars 2018 Det er dokumentert at fysisk aktivitet hjelper på depresjon. Prøv det før du avviser det:) Anonymkode: 60e29...bba 7
Ichiko Skrevet 15. mars 2018 #4 Skrevet 15. mars 2018 Helsefaglige vurderinger overlates til helsefaglige utøvere, noe denne "veilederen" ikke er; så hun/han kan se å holde seg til sitt eget ansvarsområde - som er å få på plass den timeplanen! 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #5 Skrevet 15. mars 2018 H*n skal ikke legge seg opp i det. H*n skal gjøre jobben sin og det er ikke å være din behandler. Jeg ble litt nysgjerrig på de testene også, men du trenger ikke svare på hvilke tester det var om du ikke vil. Hva syns du selv om de testene? Anonymkode: be63b...1f9 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #6 Skrevet 15. mars 2018 Bare for å avklare; dette er ikke en NAV ansatt, tiltaket er "outsourcet" til et privat firma og veilederen jobber der. Fordi det står i papirene fra NAV at jeg er under behandling og må ha fri fra avklaringsopplegget for å gå til behandling kom det noen spørsmål rundt hva behandlingen er og hvor mye fri jeg trenger. Og fordi en konflikt hos tidligere arbeidsgiver er en stor grunn til at ting er som de er kom litt rundt de psykiske problemene mine opp også, siden veilederen lurte på hvorfor jeg hadde sluttet/blitt sagt opp. Jeg er åpen om det, så det plaget meg ikke veilederen spurte. Men når oppfølgingsspørsmålet "Trener du regelmessig?" kom og jeg svarte nei og veilederen begynte å legge ut om hvor bra fysisk aktivitet for folk med depresjon og at det var helt utrolig sløvt at psykologen ikke hadde bedt meg trene osv., da synes jeg at h*n gikk over streken. Vet ikke helt hva jeg tenkte mtp klage, men jeg føler at veilederen krysset en grense og la seg borti noe som vedkommende ikke har noe med. Ang. testene har jeg ikke sett på dem enda. Den ene heter noe med karriere. TS Anonymkode: 78a8b...d97 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #7 Skrevet 15. mars 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er langtidssykemeldt pga diverse psykiske plager, bl.a. depresjon, og arbeidsledig. Som en del av aktivitetsplanen min skal jeg delta i et fire ukers avklaringstiltak, for å finne veien videre arbeidslivet når jeg etterhvert blir friskmeldt. I dag var det oppstartsmøte og jeg undrer meg litt over dette opplegget. Jeg snakket med en "veileder" og fikk i "lekse" å fylle ut flere skjemaer/tester på nett og skal tilbake dit neste uke for en times samtale med veilederen. Det er også to timers "fellesundervisning" en dag i uka, men hvilke temaer det skal undervises i kunne veilederen ikke svare på, for "planen var ikke klar enda". En ting jeg reagerte ganske kraftig på var at veilederen begynte å kritisere at behandleren min ikke har forlangt at jeg skal drive med jevnlig fysisk aktivitet, da det i følge vedkommende er den "beste medisinen mot depresjon". Jeg synes det blir helt feil av denne veilederen legger seg opp i behandlingen jeg får i helsevesenet. Jeg er der for å få hjelp til å komme tilbake i jobb, ikke for å få behandling. Burde jeg klage til NAV? Anonymkode: 78a8b...d97 Det er allmennkunnskap at personer med psykiske problemer får en god bedring når de deltar i fysisk aktivitet. Modum bad startet i sin tid opp prøveprosjekt med fysisk aktivitet senere har andre fulgt etter. Når du vet at noe fungerer for å gjøre deg bedre (for det er vel målet?) hvorfor skal du da sette deg på bakbeina og gjøre ting vanskelig både for deg selv og andre? Ta praten med psykologen din, fremfor å diskutere med mennesker du ikke kjenner. Anonymkode: 70f5d...e8e 5
Gjest making.a.mess Skrevet 15. mars 2018 #8 Skrevet 15. mars 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er langtidssykemeldt pga diverse psykiske plager, bl.a. depresjon, og arbeidsledig. Som en del av aktivitetsplanen min skal jeg delta i et fire ukers avklaringstiltak, for å finne veien videre arbeidslivet når jeg etterhvert blir friskmeldt. I dag var det oppstartsmøte og jeg undrer meg litt over dette opplegget. Jeg snakket med en "veileder" og fikk i "lekse" å fylle ut flere skjemaer/tester på nett og skal tilbake dit neste uke for en times samtale med veilederen. Det er også to timers "fellesundervisning" en dag i uka, men hvilke temaer det skal undervises i kunne veilederen ikke svare på, for "planen var ikke klar enda". En ting jeg reagerte ganske kraftig på var at veilederen begynte å kritisere at behandleren min ikke har forlangt at jeg skal drive med jevnlig fysisk aktivitet, da det i følge vedkommende er den "beste medisinen mot depresjon". Jeg synes det blir helt feil av denne veilederen legger seg opp i behandlingen jeg får i helsevesenet. Jeg er der for å få hjelp til å komme tilbake i jobb, ikke for å få behandling. Burde jeg klage til NAV? Anonymkode: 78a8b...d97 Be henne vise deg papirene på sin utdannelse innen psykologi. Hun skal veilede deg og finne riktige tiltak. Hun kan ikke pålegge deg å trene. Å trene ER sunt, men heldigvis er det valgfritt.
Mippi Skrevet 15. mars 2018 #9 Skrevet 15. mars 2018 (endret) Hva i alle dager er det å reagere på? Synes det er flott at h*n sa dette til deg. Hvis det fortsatt finnes folk som ikke vet () at fysisk aktivitet kan ha god effekt mot depresjoner og mange andre psykiske problemer, så burde de jo bli informert om dette. Det var med all sannsynlighet konstruktivt ment. Som en hjelp til deg, for at du skal få det bedre. Takk heller for gode råd, enn å bli sur (fordi du føler deg truffet fordi du ikke beveger deg noe særlig?). Endret 15. mars 2018 av Mippi 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #10 Skrevet 15. mars 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare for å avklare; dette er ikke en NAV ansatt, tiltaket er "outsourcet" til et privat firma og veilederen jobber der. Fordi det står i papirene fra NAV at jeg er under behandling og må ha fri fra avklaringsopplegget for å gå til behandling kom det noen spørsmål rundt hva behandlingen er og hvor mye fri jeg trenger. Og fordi en konflikt hos tidligere arbeidsgiver er en stor grunn til at ting er som de er kom litt rundt de psykiske problemene mine opp også, siden veilederen lurte på hvorfor jeg hadde sluttet/blitt sagt opp. Jeg er åpen om det, så det plaget meg ikke veilederen spurte. Men når oppfølgingsspørsmålet "Trener du regelmessig?" kom og jeg svarte nei og veilederen begynte å legge ut om hvor bra fysisk aktivitet for folk med depresjon og at det var helt utrolig sløvt at psykologen ikke hadde bedt meg trene osv., da synes jeg at h*n gikk over streken. Vet ikke helt hva jeg tenkte mtp klage, men jeg føler at veilederen krysset en grense og la seg borti noe som vedkommende ikke har noe med. Ang. testene har jeg ikke sett på dem enda. Den ene heter noe med karriere. TS Anonymkode: 78a8b...d97 Du har ingenting å klage på. Ved å vise at du reagerer på dette, så viser du og din vrangvilje mot å ta til deg informasjon og forslag til å bedre både helsen din og situasjonen din. Du viser og manglende evne til samarbeid. At du reagerer på velmenenede råd med å gå i totalt vranglås er noe du bør arbeide med hos psykologen din, da slike raksjonsmønstre nok kan være vanskelig for deg å ha når du skal fungere i jobb med samhandling med andre. Du er ekstremt hårsår. Anonymkode: 70f5d...e8e 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #11 Skrevet 15. mars 2018 Alle tiltaksbedrifter jeg vet om har treningstilbud til deltagerene. Ingen kan tvinges til å trene men her mener jeg veilederen bare gjorde jobben sin. Som veileder i tiltak er man ofte med i møter med leger og psykologer så her må alle parter samarbeide tett for å kartlegge hensiktsmessig yrkesmål og arbeidsevne. Anonymkode: dd66f...059 2
Gladius Veritatis Skrevet 15. mars 2018 #12 Skrevet 15. mars 2018 (endret) 46 minutter siden, AnonymBruker said: Du har ingenting å klage på. Ved å vise at du reagerer på dette, så viser du og din vrangvilje mot å ta til deg informasjon og forslag til å bedre både helsen din og situasjonen din. Du viser og manglende evne til samarbeid. At du reagerer på velmenenede råd med å gå i totalt vranglås er noe du bør arbeide med hos psykologen din, da slike raksjonsmønstre nok kan være vanskelig for deg å ha når du skal fungere i jobb med samhandling med andre. Du er ekstremt hårsår. Anonymkode: 70f5d...e8e Det du kallar velmeinande råd oppfattar TS som frekk livsstilsmisjonering. Har møtt denne typen menneske som absolutt skal legge seg bort i ting ein slett ikkje har noko med. Då er det einaste ein kan gjere å halde seg sakleg og ignorere personen så langt som råd. I forhold til trening, er det klart at dette er mykje lettare for ein slank og funksjonsfrisk enn for ein pasient som er proppa full av helseskadelege psykofarmaka. Du har eit veldig simplistisk syn på denne pasientgruppa viss du trur det er opplysing og kunnskap det skortar på. Problemet er heller at ein ikkje ser nytteverdien med trening, ein har ikkje motivasjon. Trening krev tid og arbeid, og kva får ein igjen for det? Trening kan vere gøy når ein er ung og sprek, og kan spele fotball eller springe på fjellet. Når treninga er redusert til monotone gåturar utan mål og meining, er det vanskeleg å motivere seg. Det er fint at du og rettleiaren til TS har glede av trening, men det synest eg de kan halde for dykk sjølve. Endret 15. mars 2018 av Gladius Veritatis 6
Gjest N-Nøff Skrevet 15. mars 2018 #13 Skrevet 15. mars 2018 (endret) Hvis psykologer skulle drevet og FORLANGET ditten og datten av pasientene sine hadde vi hatt en enda større haug med folk som aldri ble friske. Endret 15. mars 2018 av N-Nøff
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #14 Skrevet 15. mars 2018 At jeg ikke trener fast og regelmessig betyr faktisk ikke at jeg verken beveger meg eller kommer meg ut, eller at dette ikke har vært et tema mellom psykologen og meg. Og jeg benekter ikke at trening er bra "medisin" mot depresjon, det vet jeg. Det jeg reagerer på er at en yrkesveileder i et avklaringstiltak kritiserer behandleren min i helsevesenet og behandlingen jeg har gått til i flere måneder nå, med gode resultater, i vår første samtale. Det står jeg for at jeg mener er feil av veilederen. Det var ikke snakk om at tiltaksbedriften kunne tilby trening, men at veilederen mente at jeg burde melde meg på en eller annen form for organisert trening og lage rutiner rundt det. TS Anonymkode: 78a8b...d97 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #15 Skrevet 15. mars 2018 2 hours ago, Mippi said: Hva i alle dager er det å reagere på? Synes det er flott at h*n sa dette til deg. Hvis det fortsatt finnes folk som ikke vet () at fysisk aktivitet kan ha god effekt mot depresjoner og mange andre psykiske problemer, så burde de jo bli informert om dette. Det var med all sannsynlighet konstruktivt ment. Som en hjelp til deg, for at du skal få det bedre. Takk heller for gode råd, enn å bli sur (fordi du føler deg truffet fordi du ikke beveger deg noe særlig?). Hvor mange overvektige tror du ikke vet at de spiser for mye? Samme med deprimerte, de vet selvsagt at de ikke er aktive nok (når de ikke er det) eller at de tar destruktive valg. Hadde det vært så enkelt å hoppe ut i trening eller komme seg ut av depresjonen, så hadde det ikke vært vanskelig å bli frisk fra det Uansett er slike ting noe veiledere som ikke kjenner vedkommende si, like lite som man burde si til en overvektig person at den burde begynne å spise mindre Anonymkode: b4430...751
Guidet Kvinne Skrevet 15. mars 2018 #16 Skrevet 15. mars 2018 Det jeg ville gjort: informert psykologen din om dette (jeg er fullstendig enig i at din veileder ikke har noe med dette) eventuell videre diskusjon får tas mellom veileder og psykolog
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #17 Skrevet 15. mars 2018 Når man åpner seg om slike ting til noen som ikke har noe med behandlingen din å gjøre, så åpner man også for å få råd selv om man ikke ber om det. Det er alltid noen som har oppskriften på hva som hjelper mot ditten og datten. Om du ikke ønsker slike råd, så er det lettere å ikke være for åpen om det. Du sier selv at du snakker veldig åpent om det og det kan gjøre at noen blir veldig komfortabel med å prate med deg om det også, som de kanskje ikke ville gjort om du ikke var så åpen. Nå høres det ut som jeg legger skylda på deg, men det er ikke det jeg prøver å si. Poenget mitt er egentlig at det ikke er sikkert hun så på det som et overtramp og at hun kun mente vel med det. Jeg har brent meg flere ganger på å være for åpen om ting ved meg selv, som gjør at andre kommer med velmenende råd hele tiden og det er veldig slitsomt, så jeg er nå mye mer selektiv til hvem jeg åpner meg for og om hva. Anonymkode: 08a0c...48c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå