AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #1 Skrevet 15. mars 2018 I media blir den økonomiske utviklingen både her i Norge og globalt betegnet som positiv. Inflasjonen er på vei opp, arbeidsledigheten har gått drastisk ned det siste året, antall ledige stillinger øker og generelt sett ser det ut til at økonomien har stabilisert seg etter oljenedturen og nå er tilbake omtrent der vi var før krisen. Samtidig leser jeg daglig her inne om folk som har sendt flere hundre jobbsøknader og som har vært arbeidsledige i flere år uten å knapt bli innkalt til et intervju, samt folk med master som i desperasjon søker på helt irrelevante jobber som ikke krever utdanning . Når jeg var nyutdannet i 2011 tok det meg bare noen få måneder og noen få søknader å få jobb, selv om jeg hverken hadde relevant erfaring eller en spesielt imponerende CV. Nå er jeg igjen arbeidssøker og selv om jeg selv er forholdsvis positiv og tenker at det kommer til å ordne seg til slutt uansett, så merker jeg at jeg blir litt skremt av alt som skrives her inne. Er konkurransen virkelig så stor at man kan risikere å falle gjennom gang på gang på gang og gå arbeidsledig i flere år? Jeg leser også daglig om inflasjonen i masterutdannede og spesielt økonomer, men samtidig er det fortsatt bare et mindretall av arbeidsstyrken som har utdanning utover videregående, og økonomer vil det først være overskudd av om noen år, etter hva jeg forstår. Så hva er det som gjør at bildet som blir tegnet her på forumet er så forskjellig fra inntrykket som skapes i media? Er det virkelig så mye verre å være jobbsøker i dag enn for noen år siden, eller er det noen enkeltmennesker som bare faller gjennom? Og hvem er i så fall disse menneskene? Er det en mentalitet som henger igjen etter oljekrisen, slik at de som var ferdig utdannede eller ble arbeidsledige i denne tiden har mistet motet på veien? Anonymkode: 3e272...1bb
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #2 Skrevet 15. mars 2018 Statistikken viser et annet bilde enn det du får her inne. Det er nok vanskeligere enn det var for noen år siden, men ikke så ille som det virker her. Anonymkode: 54607...fea
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #3 Skrevet 15. mars 2018 De som er i tiltak via NAV, er under utredning og/eller har praksis teller ikke som arbeidsledige. Syke som f.eks kan jobbe fra 10-90% stilling teller heller ikke i statistikken. Med andre ord blir vi vist statistikk som speiler noe helt annet enn virkeligheten for de fleste. Anonymkode: 06e6b...513
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #4 Skrevet 15. mars 2018 Det er veldig avhengig av bransje selvsagt, men flere innen min bransje sliter. Jeg er utdannet ingeniør og har fortsatt ikke fått relevant jobb (ferdig i fjor vår). Inntrykket jeg sitter igjen med er at arbeidsgivere har så mange muligheter at nyutdannede ikke får sjansen. De fleste søker noen med minst 3 års relevant erfaring, og det virker som de alltid finner det de vil ha. Det er ikke mange utlysninger jeg har lest hvor nyutdannede blir oppfordret til å søke. Som regel er det spesifisert at du MÅ ha lang erfaring for å bli vurdert, og siden jeg har blitt innkalt til to intervjuer på 80 søknader virker det som det stemmer. Anonymkode: 43468...a9e
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #5 Skrevet 15. mars 2018 Flere momenter her, som både trekker i positiv og negativ retning: negativ: hardere arbeidsmarked nå enn i 2011. Det var jo før oljekrisen, og bedriftene var ikke i like stor grad tvunget til å nedbemmane. Ikke fullt så automatisert arbeidsmarked som nå. Mange manuelle stillinger som fortsatt fantes for 7 år siden er nå borte Litt lettere krav til utdanning den gangen Vanskeligere å få noe relevant jo lenger tid man ikke praktiserer yrket. Ble man ferdig for f. eks. fem år siden, kan denne utdanningen potensielt være mindre relevant i dag (særlig innen tekniske yrker). I tillegg konkurrerer man gjerne med folk som nettopp har blitt ferdige som nyutdannet, noe som gjør det litt vanskeligere å få jobb med en "gammel" utdanning uten at man har erfaring etter den. På den positive siden: Det er jo gjerne slik at man mest leser om negative erfaringer her inne. De som først får jobb konsentrerer seg jo gjerne om det, og mennesker fungerer på godt og vondt slik at en dårlig erfaring fortelles om i større grad enn en positiv Det går litt bedre i norsk økonomi nå, og man får krysse fingrene for at oppgangen fortsetter. Mitt inntrykk er at det er litt færre historier om hvor vanskelig det er å få seg jobb nå, enn det var for bare to år siden. Selvsagt en veldig subjektiv betraktning, så ta det med en klype salt - men jeg syntes hvertfall det. I en del bransjer er mye av effektiviseringseffekten allerede tatt ut. Hos oss for eksempel, har vi så lite som kun en ansatt per funksjon. Videre effektivisering betyr for oss i praksis at man da må legge ned eller nedprioritere enkelte funksjoner. Men de er vi fullstendig avhengig av for at det skal gå rundt, så det er nesten ikke mulig å få effektivisert noe mer. Anonymkode: 80f8f...3d3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #6 Skrevet 15. mars 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som er i tiltak via NAV, er under utredning og/eller har praksis teller ikke som arbeidsledige. Syke som f.eks kan jobbe fra 10-90% stilling teller heller ikke i statistikken. Med andre ord blir vi vist statistikk som speiler noe helt annet enn virkeligheten for de fleste. Anonymkode: 06e6b...513 Det er absolutt et poeng at arbeidsledighetsstatistikken ikke viser det hele og fulle bildet. Og antallet på bl.a. sosialstønad har vel økt noe siste årene, samtidig som yngre utgjør en stadig økende andel av de som står utenfor arbeidslivet. Samlet sett har vel andelen som står helt utenfor arbeidslivet gått litt opp de siste årene, noe som i stor grad skyldes et økende antall pensjonister og økt innvandring. Samtidig mener jeg det blir litt feil å bruke denne statistikken som forklaring på hvorfor det skulle være verre for den gjennomsnittlige jobbsøker å få jobb i dag enn det var før. Det er vel de færreste av pensjonistene og de syke som søker ny jobb, og innvandrere har det gjerne mye tøffere enn oss nordmenn med å få jobb, da en stor andel av disse mangler både norskkunnskaper og utdanning. I tillegg er det mye som tyder på at det er de med lav kompetanse som blir utkonkurrert av de med utdanning/fagbrev og av automatisering, så det forklarer heller ikke hvorfor det skulle være så enormt vanskelig å få jobb med eksempelvis en mastergrad. 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig avhengig av bransje selvsagt, men flere innen min bransje sliter. Jeg er utdannet ingeniør og har fortsatt ikke fått relevant jobb (ferdig i fjor vår). Inntrykket jeg sitter igjen med er at arbeidsgivere har så mange muligheter at nyutdannede ikke får sjansen. De fleste søker noen med minst 3 års relevant erfaring, og det virker som de alltid finner det de vil ha. Det er ikke mange utlysninger jeg har lest hvor nyutdannede blir oppfordret til å søke. Som regel er det spesifisert at du MÅ ha lang erfaring for å bli vurdert, og siden jeg har blitt innkalt til to intervjuer på 80 søknader virker det som det stemmer. Anonymkode: 43468...a9e Du er nok dessverre en av de uheldige som var ferdig utdannet på feil tidspunkt. Vil tro at i alle fall enkelte ingeniører har det verre enn mange andre i dagens marked, ettersom det var mange erfarne ingeniører som mistet jobben under oljekrisen, som dere nyutdannede nå konkurrerer mot. Tror derfor du bør søke så bredt som mulig for å skaffe deg erfaring så du stiller sterkere til "neste runde". 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere momenter her, som både trekker i positiv og negativ retning: negativ: hardere arbeidsmarked nå enn i 2011. Det var jo før oljekrisen, og bedriftene var ikke i like stor grad tvunget til å nedbemmane. Ikke fullt så automatisert arbeidsmarked som nå. Mange manuelle stillinger som fortsatt fantes for 7 år siden er nå borte Litt lettere krav til utdanning den gangen Vanskeligere å få noe relevant jo lenger tid man ikke praktiserer yrket. Ble man ferdig for f. eks. fem år siden, kan denne utdanningen potensielt være mindre relevant i dag (særlig innen tekniske yrker). I tillegg konkurrerer man gjerne med folk som nettopp har blitt ferdige som nyutdannet, noe som gjør det litt vanskeligere å få jobb med en "gammel" utdanning uten at man har erfaring etter den. På den positive siden: Det er jo gjerne slik at man mest leser om negative erfaringer her inne. De som først får jobb konsentrerer seg jo gjerne om det, og mennesker fungerer på godt og vondt slik at en dårlig erfaring fortelles om i større grad enn en positiv Det går litt bedre i norsk økonomi nå, og man får krysse fingrene for at oppgangen fortsetter. Mitt inntrykk er at det er litt færre historier om hvor vanskelig det er å få seg jobb nå, enn det var for bare to år siden. Selvsagt en veldig subjektiv betraktning, så ta det med en klype salt - men jeg syntes hvertfall det. I en del bransjer er mye av effektiviseringseffekten allerede tatt ut. Hos oss for eksempel, har vi så lite som kun en ansatt per funksjon. Videre effektivisering betyr for oss i praksis at man da må legge ned eller nedprioritere enkelte funksjoner. Men de er vi fullstendig avhengig av for at det skal gå rundt, så det er nesten ikke mulig å få effektivisert noe mer. Anonymkode: 80f8f...3d3 Du har nok mye rett i at det er skrekkeksemplene man hører om, kanskje spesielt her inne. Samtidig synes jeg det er rart at det er så mange høyt utdannede og tilsynelatende oppegående mennesker som rapporterer om hundrevis av avslag og mangeårig arbeidsledighet. Inntrykket mitt har alltid vært at dersom man virkelig vil ha jobb og står på for å skaffe seg en så finner man noe til slutt, selv om det kanskje ikke er drømmejobben. For meg virker det derfor veldig rart at noen med høy utdanning kan gå ufrivillig arbeidsledig i flere år. ts Anonymkode: 3e272...1bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå