madelenke Skrevet 15. mars 2018 #1 Skrevet 15. mars 2018 Hei! Jeg er på leting etter noen som kan gi meg et forståelig svar :-). Når en har gått alle tre årene på vernepleierlinja, men ikke bestått legemiddeleksamen, hva er man da? Blir man da fortsatt vernepleier, bare uten autorisasjon til å dosere og dele ut legemidler? Jeg har enda noen forsøk igjen, men nysgjerrig på hva som skjer om man ikke står. Og én ting til; Jeg er på utkikk etter spennende jobber, har fordypet meg i veiledning og kommunikasjon, og vil gjerne finne en stilling som gir meg muligheten til å ha et fokus på dette. Noen av dere som har stillinger m. arbeidsoppgaver innen dette? Eller bare jobber med noe dere elsker og vil anbefale? Takker for svar!
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #2 Skrevet 15. mars 2018 Nå er ikke jeg vernepleier, men sykepleier. Vi fikk ikke lov til å fortsette på neste semester om vi ikke besto eksamen. Du får ikke en autorisasjon uten alle eksamene bestått. Så du blir ingenting, dessverre. Anonymkode: 0e967...0b6 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #3 Skrevet 15. mars 2018 Nei, vernepleier er en beskyttet tittel og du må ha autorisasjon for å kalle deg det. Anonymkode: ef6d4...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #4 Skrevet 15. mars 2018 Nei, du får ikke tittel og autorisasjon uten eksamenen - så om du ikke består er alle årene dessverre bortkastet. Men får du fullføre uten å bestå? Vi (spl) fikk ikke starte på 3. semester før den var bestått (hadde den 2. semester).. Anonymkode: 3082a...cf3 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #5 Skrevet 16. mars 2018 Skulle da vel tro du måtte stå den for å få autorisasjon. På mitt studie (spl) så teller ikke med.regning som noe std.poeng, men vi må ha bestått den for det om. Meget enkel matte sindige sikkert fikser hvis du legger deg i hardtrening på tidligere oppgaver. Anonymkode: 221ed...a96
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #6 Skrevet 16. mars 2018 Jeg mener du blir ansatt som hjelpepleier/helsefagarbeider i helsevesenet uten autorisasjon? Anonymkode: dd512...a3d
fresia Skrevet 17. mars 2018 #7 Skrevet 17. mars 2018 jeg studerer vernepleie ved OsloMet og vi må ha bestått legemiddelregninga før innlevering av bacheloroppgaven. det vil si ingen legemiddelregning, ingen bachelor! da blir man altså ingenting... jeg tviler på at dette er forskjellig fra skole til skole. hvor studerer du?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #8 Skrevet 17. mars 2018 Her jeg studerte også, måtte man bestå alle eksamener for å begynne på neste semester. Man må også bestå alle eksamener for å kunne ta bachelor. Du får ikke autorisasjon som vernepleier uten å ha fullført utdanningen. Anonymkode: 47488...a75 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #9 Skrevet 17. mars 2018 Jeg er vernepleier og du må bestå alt for å få autorisasjon og kunne kalle deg vernepleier. Men jeg mener det er en eller annen regel på at når du har fullført halve studieløpet så lønnes du som fagarbeider, men da tror jeg kanskje at legemiddeleksamen må være bestått. Når det er sagt så blir jo denne legemiddelregninga så opphauset i panikk at det er helt spektakulært:P Da jeg skulle ta den så printet jeg alle de gamle eksamenssettene jeg kom over, la de i en perm, og så øvde jeg på å regne(fikk mye mer ut av dette enn å regne i læreboka, men den var fin å starte med). Det er MYE som går igjen:P Så når jeg kunne regne gjennom hele permen uten feil, så var jeg klar til eksamen:) Anonymkode: 72c67...a7e 5
madelenke Skrevet 17. mars 2018 Forfatter #10 Skrevet 17. mars 2018 Så fint med masse svar! Da er jeg 100% sikker. Mye forskjellig informasjon fra både lærere og elever, så en trenger å få det svart på hvitt. Min eksamen skal nok gå fint! Fresia: Jeg studerer også på OsloMet :-) 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #11 Skrevet 17. mars 2018 Sorry litt avsporing i tråden Ts, men jeg har veldig lyst til å ta vernepleien, men jeg er så dårlig i matte. Er det vanskelig regning på vernepleien? Anonymkode: a2725...320
madelenke Skrevet 17. mars 2018 Forfatter #12 Skrevet 17. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vernepleier og du må bestå alt for å få autorisasjon og kunne kalle deg vernepleier. Men jeg mener det er en eller annen regel på at når du har fullført halve studieløpet så lønnes du som fagarbeider, men da tror jeg kanskje at legemiddeleksamen må være bestått. Når det er sagt så blir jo denne legemiddelregninga så opphauset i panikk at det er helt spektakulært:P Da jeg skulle ta den så printet jeg alle de gamle eksamenssettene jeg kom over, la de i en perm, og så øvde jeg på å regne(fikk mye mer ut av dette enn å regne i læreboka, men den var fin å starte med). Det er MYE som går igjen:P Så når jeg kunne regne gjennom hele permen uten feil, så var jeg klar til eksamen:) Anonymkode: 72c67...a7e Ja, det er sant, man lønnes som fagarbeider da, selv uten legemiddelregningen. Det hadde jeg helt glemt :-) Og ja, det er mye panikk rundt det! Og usikkerhet. Jeg spør her fordi læreren min har i all tid sagt at kullet våres hadde 3 forsøk, men når jeg spurte eksamenskontoret så sa de at det var feil, vi er de siste med 6 forsøk. I tillegg har hun også måtte trekke tilbake spørsmål på en legemiddeleksamen, ettersom at vi hadde lært feil i forelesningen hennes om hvordan å regne ut på en spesifikk måte. Med andre ord; mye forvirring, føler ikke jeg kan stole på henne, hehe.
madelenke Skrevet 17. mars 2018 Forfatter #13 Skrevet 17. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sorry litt avsporing i tråden Ts, men jeg har veldig lyst til å ta vernepleien, men jeg er så dårlig i matte. Er det vanskelig regning på vernepleien? Anonymkode: a2725...320 Jeg synes regningen faktisk er litt gøy, og ikke særlig vanskelig heller. Jeg hadde veldig dårlig karakter i matte fra VGS, men følte at jeg lærte dette fort. Det som jeg har bommet på til nå har vært tolkning av hva de spør etter i oppgaven :-) mange som liker å skrive litt vanskelige oppgavetekster.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #14 Skrevet 17. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sorry litt avsporing i tråden Ts, men jeg har veldig lyst til å ta vernepleien, men jeg er så dårlig i matte. Er det vanskelig regning på vernepleien? Anonymkode: a2725...320 Nei, den er ikke vanskelig. Det er pluss, minus, gange og dele. Det eneste som er litt trasig er at besvarelsen må være 100% korrekt for å bestå, men med konsentrasjon og nøyaktighet så går det helt fint. Anonymkode: ca6d4...8b2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #15 Skrevet 17. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Sorry litt avsporing i tråden Ts, men jeg har veldig lyst til å ta vernepleien, men jeg er så dårlig i matte. Er det vanskelig regning på vernepleien? Anonymkode: a2725...320 Svarer selv om jeg er spl, denne eksamenen er ganske lik på spl og vpl har jeg hørt. Matten er ikke vanskelig, det er barneskolematte. Grunnen til at en del stryker er at den blir hauset veldig opp, det blir sagt at den er veldig vanskelig av en eller annen rar grunn. I tillegg må man ha 100% rett for å bestå, og når folk er veldig stresset - gjør man fort en kommafeil eller tolker feil. Da stryker man. Men det er stress og «slurvefeil» stort sett - for matten er slett ikke vanskelig. Anonymkode: 3082a...cf3 1
fresia Skrevet 17. mars 2018 #16 Skrevet 17. mars 2018 10 timer siden, madelenke skrev: Så fint med masse svar! Da er jeg 100% sikker. Mye forskjellig informasjon fra både lærere og elever, så en trenger å få det svart på hvitt. Min eksamen skal nok gå fint! Fresia: Jeg studerer også på OsloMet :-) Så gøy 😊 Vi er heldige som har 6 forsøk da. Jeg har ikke tatt den enda. Lurer på om vi har samme lærer 😅 har vært mye surr her også, men fikk beskjed om at vi har 6 forsøk ganske tidlig... 1
madelenke Skrevet 18. mars 2018 Forfatter #17 Skrevet 18. mars 2018 13 timer siden, fresia skrev: Så gøy 😊 Vi er heldige som har 6 forsøk da. Jeg har ikke tatt den enda. Lurer på om vi har samme lærer 😅 har vært mye surr her også, men fikk beskjed om at vi har 6 forsøk ganske tidlig... Ja, heldigvis! Haha 😄 Det er jeg nok ganske sikker på at dere har! Vi er jo ferdig med hennes forelesninger, så hun har definitivt en annen vpl-klasse nå. Kanskje hun fikk dere rett etter hun fikk mailen fra meg ang. at hun har feilinformert, så da fikk dere den informasjonen kjapt for å sirre sånn 😉
fresia Skrevet 21. mars 2018 #18 Skrevet 21. mars 2018 På 18.3.2018 den 11.11, madelenke skrev: Ja, heldigvis! Haha 😄 Det er jeg nok ganske sikker på at dere har! Vi er jo ferdig med hennes forelesninger, så hun har definitivt en annen vpl-klasse nå. Kanskje hun fikk dere rett etter hun fikk mailen fra meg ang. at hun har feilinformert, så da fikk dere den informasjonen kjapt for å sirre sånn 😉 Hadde du legemiddelregning i dag? 🙈
madelenke Skrevet 23. mars 2018 Forfatter #19 Skrevet 23. mars 2018 Jeg har hatt min siste skoledag for 1-2 uker siden jeg 😄 Skriver bacheloroppgaven 😊 1
fresia Skrevet 24. mars 2018 #20 Skrevet 24. mars 2018 På 23.3.2018 den 10.15, madelenke skrev: Jeg har hatt min siste skoledag for 1-2 uker siden jeg 😄 Skriver bacheloroppgaven 😊 Lykke til 😊 Jeg hadde legemiddelregninga på onsdag og besto heldigvis på første forsøk. Men hørte det var helt sinnsyk forskjell på Sandvika og Kjeller-kullet. Kan umulig ha fått samme undervisning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå