Gå til innhold

Påskefrokost til utlendinger - noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familien fra Polen besøker os for Påske og lurer på hva kan jeg servere, bortsett fra polske retter - dem savner jeg litt og de skal ta de med seg. 

Med de er veldig glade i norsk mat (spesielt brunost og norvegia, kaviar, laks, til og med Idun ketchup:)) og svigersøster ba meg om overraske dem og servere noe som er en typisk norsk påske-mat. 

Har dere noen tips? Gjerne med oppskrifter. Noe som barna vil spise, vi skal ha 4 voksne og 5 barn ved bordet.

Er noe annet som er typisk til Norge i Påske (som marsipangriser i Jul)?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nystekte rundstykker/boller med brunost ihvertfall :)

Anonymkode: dadf3...883

• Liker 1
Gjest Cocosa
Skrevet (endret)

Vafler med brunost :)

ferske rundstykker, appelsinjuice, kokt egg og røkelaks. Lammerull

Endret av Cocosa
AnonymBruker
Skrevet

Vafler, varme rundstykker. 

Div norsk pålegg (brunost, hvitost, makrell i tomat etc) 

skjær opp appelsin og ha druer osv på et fat. 

Trenger ikke være mer enn det :) 

Anonymkode: d0877...51b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Koke egg med løk-skall for å gjøre eggene påske gule :nordvesta:

Anonymkode: 4904b...5bb

• Liker 2
Skrevet (endret)

Med vafler blir barna glade - det er jeg sikkert på :) 

Endret av evelynn
  • Liker 1
Skrevet

Hva med eggsalat? Røkt laks? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å dekke et stort bord med godt brød og masse forskjellig pålegg. Det er jo veldig hyggelig, ellers så er vafler en god idea. Vafler er jo digg! 

Anonymkode: c10fd...c85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi pleier å dekke et stort bord med godt brød og masse forskjellig pålegg. Det er jo veldig hyggelig, ellers så er vafler en god idea. Vafler er jo digg! 

Jeg har forresten russiske slektninger, og de er veldig glade i makrell i tomat, brunost, Jarlsberg og norsk yogurt blant annet. Norsk kaffe er de også stor fan av :)

Skrevet
6 minutter siden, nurcos said:

Hva med eggsalat? Røkt laks? 

har du en oppskrift på eggsalat?

Skrevet
23 minutter siden, evelynn skrev:

Familien fra Polen besøker os for Påske og lurer på hva kan jeg servere, bortsett fra polske retter - dem savner jeg litt og de skal ta de med seg. 

Med de er veldig glade i norsk mat (spesielt brunost og norvegia, kaviar, laks, til og med Idun ketchup:)) og svigersøster ba meg om overraske dem og servere noe som er en typisk norsk påske-mat. 

Har dere noen tips? Gjerne med oppskrifter. Noe som barna vil spise, vi skal ha 4 voksne og 5 barn ved bordet.

Er noe annet som er typisk til Norge i Påske (som marsipangriser i Jul)?

Lammelår

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, evelynn skrev:

Kokte eggeplommer, avhengig av hvor mange dere blir. Her i huset med to personer holder 4-5 eggeplommer i noen dager (uten at vi stapper i oss så klart) 

majones (lag selv om du vil, men kan også bruke den fra butikk) 

hakk eggeplommene og rør i majones til ønsket konsistens 

tilsett det du ønsker av salt, pepper, vårløk etc. Går ned på høykant her når jeg lager det, samboer ELSKER den. Hvis du er usikker på om noen liker løken kan du hakke den og ha den ved siden så kan man strø det på om man ønsker :) 

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kokte eggeplommer, avhengig av hvor mange dere blir. Her i huset med to personer holder 4-5 eggeplommer i noen dager (uten at vi stapper i oss så klart) 

majones (lag selv om du vil, men kan også bruke den fra butikk) 

hakk eggeplommene og rør i majones til ønsket konsistens 

tilsett det du ønsker av salt, pepper, vårløk etc. Går ned på høykant her når jeg lager det, samboer ELSKER den. Hvis du er usikker på om noen liker løken kan du hakke den og ha den ved siden så kan man strø det på om man ønsker :) 

takk!

Skrevet
37 minutter siden, evelynn said:

Jeg bruker hardkokte egg, paprika, mais, vårløk (kan også bruke purre), halvt om halvt med majones og creme fraiche (du kan også bruke rømme), salt og pepper. Har ikke eksakt måling for hvor mye jeg bruker av hva, pleier bare å smake meg frem, men lager ofte en større porsjon, så bruker kanskje 10 egg, litt over en halv finkuttet paprika, en halv boks mais og masse vårløk. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rundstykker, spekeskinke, påleggssalater, eggerøre og laks, oppkuttede grønnsaker som agurk paprika og tomat, melk med oboy til barna, roastbiff og potetsalat.

Anonymkode: e6984...5b6

AnonymBruker
Skrevet

Lammelår er tradisjonell påskemiddag hos mange.

Anonymkode: 953bc...eb1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lammelår er tradisjonell påskemiddag hos mange.

Nå var det frokost hun ønsket tips til☺ 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det frokost hun ønsket tips til☺ 

Ja. Men så at noen nevnte lammelår lenger oppe i tråden, og ville bare nevne at det er middag, ikke frokost.

AnonymBruker
Skrevet

Eggerøre med westfalerskinke eller røkt laks på grovt brød synes jeg er veldig godt. Eller bare eggerøre. Typisk påskefrokost for meg er egentlig bare en vanlig frokost med litt ekstra pålegg og kokt egg. God juice, melk, kaffe eller te, kakao. Også påskekrimmen på melkekartongen:fnise:

Anonymkode: fcde3...b95

Skrevet (endret)

Middagtips er også ok. Spurte om frokost, fordi i Polen er det faktisk frokost som gjelder denne dagen, og varer gjerne hele dagen :) Selv om man spiser barszcz suppe ca kl 13,00 - kaller vi det fremdeles frokost. I min familie i hvert fall.

Så ser nå at den frokosten vi skal spise denne Påsken blir vafler, rundstykker, pålegg og eggsalat, og til den "senere" frokost serverer vi lam :)

Endret av evelynn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...