AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #21 Skrevet 16. mars 2018 Foreldrene mine kjøpe hus på begynnelsen av 90-tallet for 800 000 kroner. Det er nå verdt over 4 millioner kroner. Svigerforeldrene mine bygde seg hus på 70-tallet til hundre tusen kroner. Nå er det verdt 3,5 millioner kroner. Når min kone og jeg engang arver vil vi plutselig sitte med over 5 millioner kroner i «kontanter». Tror det er ganske mange der ute som er i en lignende situasjon. Anonymkode: 465a2...80b
Chiubi Skrevet 16. mars 2018 #22 Skrevet 16. mars 2018 Folk flest har ikke råd til en hytte til 4 millioner.
Horge Skrevet 16. mars 2018 #23 Skrevet 16. mars 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er da folk med forskjellig økonomi og muligheter, mange tjener bra og har ikke veldig mye lån. Vi har hytte til ca 9 mill som vi ikke har lån på, så ikke store kostnaden på den. Når hytta blir såpass verdifull, så må du bake alternativkostnaden på kapitalen du binder opp i hytta inn i regnestykket. Hadde du solgt hytta for 9 millioner, og satt dette i bank, så hadde du fått renter. Dersom vi for regnestykkets del sier at du heller setter det i fond, og får 5% årlig avkastning, så utgjør dette 450.000,- alene. Her tilkommer det naturligvis skatt, men selv etter at vi tar bort en fjerdedel så har du godt over 300.000 kroner i lomma. Legg på eiendomsskatt og kommunale avgifter, vedlikehold og litt annet småtteri, så koster hytta deg altså fort tusen kroner per dag, hver eneste dag gjennom hele året. Hvis dere bruker hytte i omtrent 4 uker i løpet av året, så snakker vi beløp i størrelsesorden 15.000 per bruksdag. Når det er sagt, så må du naturligvis regne eventuelle leieinntekter og ikke minst verdiøkning på hytta den andre veien. For mange har hytte blitt en god og veldig lønnsom investering ene og alene takket være prisvekst, men her har du naturligvis ingen garantier for tilsvarende fremtidig vekst i hyttemarkedet. Og uansett, hvis har man penger til slikt, så hvorfor ikke? Du får uansett ikke med deg pengene i grava. Tar man seg råd til og har glede av en hytte, så er det da langt bedre både for en selv, for familie og venner som sikkert kan komme på besøk, og ikke minst for kloden at man bruker penger på slikt, enn annet ressurskrevende og materialistisk forbruk. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Eneste utgiftene vi hadde på hytta vår var strømutgifter til belysning og kjøleskap, et par varmeovner resten vedfyring, og søppeltømming avgift årlig. Siden vi brukte hytta en gang hvert tredje år så ble det ikke akuratt noe dyre strømutgifter heller, vi dro kun på sommeren når det ikke var en kamp for ovnene å varme opp hytta. Kosta rundt 6000 i året kanskje. Vedlikeholdsfri hytte? Det høres nok ut til å være for godt til å være sant. Husk at det året man må beise huset, bytte tak eller får andre større oppgraderinger, så må denne kostnaden fordeles utover alle år. Det er naturligvis sjelden man bytter tak, men hvis det koster omtrent 100.000 hvert 30 år, så blir tak alene en kostnad på rundt 3000 per år. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #24 Skrevet 16. mars 2018 Det var nok tall fra en utbygger i et spesielt dyrt område. På Finn nå er det 2 797 treff på under 4 mill, og 423 treff på 4 mill og over. Anonymkode: be0a6...27b
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #25 Skrevet 16. mars 2018 Finnes en del hundgamle hytter der ute, som egentlig bare er verdt mye pga. beliggenhet. Altså er det tomta som faktisk er verdt noe. Vet om flere pensjonister (type 80-90 år) som bygde en helt alminnelig hytte for 60 år siden, og som har sett enorm vekst fordi fiffen har kjøpt seg inn rundt området. Jo da, skal du bygge en enorm hytte så koster deg mye penger, langt mer enn det ville koste å bygge liknende bygg i byen. Hytte er jo også noe som veldig ofte går i arv. Anonymkode: e972d...c55
Gjest Sjokoladeknask Skrevet 16. mars 2018 #26 Skrevet 16. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes en del hundgamle hytter der ute, som egentlig bare er verdt mye pga. beliggenhet. Altså er det tomta som faktisk er verdt noe. Hytte er jo også noe som veldig ofte går i arv. Anonymkode: e972d...c55 Foreldrene mine har en hytte et sted med utsikt over vann. Moren min fikk stor tomt og hytte ble bygget med hjelp av mine besteforeldre. Områdene rundt hytte blir nå ødelagt av hyttefelt. Før kunne man gå i naturenområdene rundt, men de som er grunneiere vil nå ha mer penger (mye vil ha mer, fanden vil ta fler) og selger unna i områder som ikke egentlig er egnet for hyttebygging. 🙄 Jeg kommer til å arve hytte (ikke innlagt vann og med utedo) og kjenner jeg blir litt oppgitt av denne ødeleggelsen av naturen bare fordi noen skal ha seg en hytte. Det kommer ikke til å bli stille mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå