AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #1 Skrevet 15. mars 2018 I debatten på NRK for noen uker siden handlet det om den store etterspørselen etter hytter. Det ble også bygget som aldri før. Gjennomsnittlig pris var 4 millioner. Hvordan har så mange råd til slikt? Anonymkode: 94f4c...8df 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #2 Skrevet 15. mars 2018 Man sparer, prioriterer og tar opp lån. Anonymkode: 6c17e...5af 4
prt90 Skrevet 15. mars 2018 #3 Skrevet 15. mars 2018 Råd er det nok mange som har, men hytte er tullete dyrt sammenlignet med hotellovernatting. 2% rente, 2% til vedlikehold, noen tusenlapper til strøm, kommunale avgifter osv. Da er du fort oppe i 20.000 kroner i måneden i utgifter... Hvis du bruker hytta mye kommer du kanskje ned i en kostnad på 5-10.000 kroner per døgn? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #4 Skrevet 15. mars 2018 Er vel ikke så mange som får råd til 4-millionershytte ved å spare og ta opp lån. Man har jo gjerne en egen bolig som man har lån på, og sparer for å betale ned. I allefall oss offentlig ansatte med dertil lønn... Jeg tipper det er mange som arver store beløp, som gjerne går til hytter. Anonymkode: 2778a...35d 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #5 Skrevet 15. mars 2018 Akkurat nå, prt90 skrev: Råd er det nok mange som har, men hytte er tullete dyrt sammenlignet med hotellovernatting. 2% rente, 2% til vedlikehold, noen tusenlapper til strøm, kommunale avgifter osv. Da er du fort oppe i 20.000 kroner i måneden i utgifter... Hvis du bruker hytta mye kommer du kanskje ned i en kostnad på 5-10.000 kroner per døgn? 20.000 i måneden i utgifter er kanskje å overdrive litt. Jeg er selv inne i "hyttemiljøet" og selv venner av meg som ligger veldig sentralt i nærheten av bakken med innlagt vann og oppvarming i hele hytta ligger på rundt 50 000 årlig. Hytta vår ligger mer bortgjemt, innlagt strøm, men ikke innlagt vann og vi betaler igjen enda mindre. Er det dyrere enn ferier dersom vi ser på totalkostnader? Ja absolutt, men for oss så er hytta et fantastisk sted og vi elsker å gå på tur både til beins og på ski, samt alt hytta har å tilby av ville dyr, kos, og frisk luft. Vedlikehold og bompenger kommer selvsagt utenom Anonymkode: 6c17e...5af 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #6 Skrevet 15. mars 2018 Jeg bor på et sted med helt hinsides mye hytter grunnet skianlegg. Å du vil ikke tro hva folk blar opp for å være nærmest mulig trekket. De leier ut hyttene når de selv ikke er der, å når de ikke skal hit i vinterferie/påskeferie osv så kan de ta skikkelig blodpris fordi etterspørselen er så stor. Mange er menneskers med litt for mye pener også. De har dobbelt opp med klær osv slik at de omtrent bare trenger å sette seg i bilen å kjøre hit. Bruker gjerne 30.000 på nye skiklær til et av barna. Bygdas sportsbutikker går bra da 😂 Ellers er det de som kjøper billigere hytter ved å legge bort mange krav (sentralt, størelse osv). Men der å begynner prisene å bli presset fordi det er flere som må kjøpe i de områdene grunnet plassmangel i rikmansstrøket Anonymkode: 37b5f...fd8 2
Gjest HanenIFlokken Skrevet 15. mars 2018 #7 Skrevet 15. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor på et sted med helt hinsides mye hytter grunnet skianlegg. Å du vil ikke tro hva folk blar opp for å være nærmest mulig trekket. De leier ut hyttene når de selv ikke er der, å når de ikke skal hit i vinterferie/påskeferie osv så kan de ta skikkelig blodpris fordi etterspørselen er så stor. Mange er menneskers med litt for mye pener også. De har dobbelt opp med klær osv slik at de omtrent bare trenger å sette seg i bilen å kjøre hit. Bruker gjerne 30.000 på nye skiklær til et av barna. Bygdas sportsbutikker går bra da 😂 Ellers er det de som kjøper billigere hytter ved å legge bort mange krav (sentralt, størelse osv). Men der å begynner prisene å bli presset fordi det er flere som må kjøpe i de områdene grunnet plassmangel i rikmansstrøket Anonymkode: 37b5f...fd8 Du hørtes igrunn mest misunnelig ut
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #8 Skrevet 15. mars 2018 4 mill er da ikke så mye. Husk at de som kjøper disse har vært i arbeidslivet i mange år, og 4 mill utgjør bare en noen årslønner. Eller et par bonuser. I tillegg er man som regel to som deler. I tillegg får de fleste i Norge ganske store summer i arv. Så i et livsperspektiv er 4 mill forsvinnende lite for de fleste i Norge. Anonymkode: e62cb...858
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #9 Skrevet 15. mars 2018 2 timer siden, HanenIFlokken skrev: Du hørtes igrunn mest misunnelig ut Haha 😂 ja jeg har så lyst til å ha en hytte hvor du bor så tett på andre at du kan håndhilse på naboen gjennom soveromsvinduet 😂 der tok du meg! Nei veit du hva, jeg skal aldri ha en sånn hytte. Da vil jeg heller legge pengene i en skikkelig bolig. Vi har en hytte som er langt til skogs å hvor det er langt mellom naboene. Elsker det stedet ❤️ Det er DET som blir hyttetur/kos for meg ☺️ Anonymkode: 37b5f...fd8 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #10 Skrevet 15. mars 2018 Tja, de som er godt voksne i dag har gjerne hatt en temmelig vill prisstigning på egen bolig, og da får man jo lett 4 mill i lån på boligen. Jeg kjenner bare et par i min aldersgruppe som har egen hytte (30-årene, i småbarnsfasen) og de har kjøpt sammen med søsknene til den ene, og i et billigere område. Anonymkode: 704d7...862
prt90 Skrevet 15. mars 2018 #11 Skrevet 15. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 20.000 i måneden i utgifter er kanskje å overdrive litt. Jeg er selv inne i "hyttemiljøet" og selv venner av meg som ligger veldig sentralt i nærheten av bakken med innlagt vann og oppvarming i hele hytta ligger på rundt 50 000 årlig. Hytta vår ligger mer bortgjemt, innlagt strøm, men ikke innlagt vann og vi betaler igjen enda mindre. Er det dyrere enn ferier dersom vi ser på totalkostnader? Ja absolutt, men for oss så er hytta et fantastisk sted og vi elsker å gå på tur både til beins og på ski, samt alt hytta har å tilby av ville dyr, kos, og frisk luft. Vedlikehold og bompenger kommer selvsagt utenom Anonymkode: 6c17e...5af 20 er nok mye, men 15.000 i måneden går det fort.. 2 % rente på 4 mill er 80.000 i året 2 % av verdien i vedlikeholdskostnader er en vanlig tommelfingerregel, da er vi oppe i 160.000 i året. På toppen kommer, strøm, vann, nett, eiendomsskatt, forsikring, kommunale avgifter osv. Blir fort et par hundre tusen i året, men mange av kostnadene er litt skjulte som f.eks tapte renteinntekter om du heller hadde satt dine 4mill på en høyrentekonto, og nedskrivinger/vedlikehold.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #12 Skrevet 15. mars 2018 Tror hovedgruppen er i 50-åra. Kan bruke min egen tante og onkel som eksempel, da de har kjøpt slik hytte nylig: - Begge er i 50-åra - Har jobbet siden de var 20 år, er nå mot toppen av karrierene deres (helt "vanlig" kommunale jobber, som betaler 600' - '700 i året) - Kjøpte sentralt og stort hus for 30 år siden, solgte med god profitt for et par år siden. - Kjøpte hytte med blanding av oppsparte middler, samt rester av gevinst på boligsalg Trenger ikke være noe høytflygende finansfolk for å få råd til sånt, så lenge du er to stykker, har jobbet jevnt gjennom hele livet, og har vært heldig med prisutvikling. Min mor, på den andre siden, vil nok aldri få råd til en vanlig hytte. Hun gjorde den feilen å leie hele livet, ikke skaffe seg noen karriere, samt kjøpe seg inn på boligmarkedet alt for sent. De unge i dag skal se langt etter å få råd til noe slikt når de selv blir i 50-åra. Tror dagens unge blir å betale ned på huslånet til de er 50-60 år gamle, samt at "hobbyobjekt" som hytte blir å stige veldig fort i pris. Mange av hyttetomtene som går i dag, er jo arvet. Hytta vår, på farssiden min, kostet 1000 kr for 50 år siden, og er noe familien bygde opp over mange, mange år. I dag er den verdt en del millioner, men det er bare pga. beliggenhet. Anonymkode: e972d...c55 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #13 Skrevet 16. mars 2018 Det er da folk med forskjellig økonomi og muligheter, mange tjener bra og har ikke veldig mye lån. Vi har hytte til ca 9 mill som vi ikke har lån på, så ikke store kostnaden på den. Ligger fint til ved skibakke og fine muligheter for ski turer også. Ville ikke hatt såpass dyr hytte om det gikk utover økonomien med store låne kostnader. Vi er i 40 årene med tenårings barn, også ned betalt hus Anonymkode: 14eb1...9d2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #14 Skrevet 16. mars 2018 12 timer siden, prt90 skrev: Råd er det nok mange som har, men hytte er tullete dyrt sammenlignet med hotellovernatting. 2% rente, 2% til vedlikehold, noen tusenlapper til strøm, kommunale avgifter osv. Da er du fort oppe i 20.000 kroner i måneden i utgifter... Hvis du bruker hytta mye kommer du kanskje ned i en kostnad på 5-10.000 kroner per døgn? Hvaaaa? Eneste utgiftene vi hadde på hytta vår var strømutgifter til belysning og kjøleskap, et par varmeovner resten vedfyring, og søppeltømming avgift årlig. Siden vi brukte hytta en gang hvert tredje år så ble det ikke akuratt noe dyre strømutgifter heller, vi dro kun på sommeren når det ikke var en kamp for ovnene å varme opp hytta. Kosta rundt 6000 i året kanskje. Men dette er 20 år siden, skrekkelig hvis det er sånn som du sier nå! Anonymkode: f9c3f...fbe
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #15 Skrevet 16. mars 2018 Og vi hadde kassedo, ikke innlagt vann osv. Anonymkode: f9c3f...fbe
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #16 Skrevet 16. mars 2018 Vi har to millioner i lån på leilighet verdt litt over 4 mill før det falt. Tilsvarende blir solgt for 3,5 de siste månedene. Vi kunne fått mye mer i boliglån og kjøot større, men trives slik det er nå. Betaler vi på lånet i fem år til er det plenty å lånne opp. Hytte til 3 mill uten ptoblemer, men da velger vi hytte fremfor ennå større bolig. Begge deler klarer vi ikke. Anonymkode: 92b37...192
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #17 Skrevet 16. mars 2018 Som andre påpeker, det er jo gjerne godt voksne som kjøper hytte. Folk mellom 40-60, som har en ok/bra lønn, og som sannsynligvis har jobbet i en del år, og som derfor har oppsarte midler, gjerne nedbetalt bolig osv. Så er det gjerne foreldre som kjøper sammen, altså to, da blir det jo 2. mill på hver i familien i praksis. Så er det en del som bruker gevinst på boligsalg, f. eks. de som selger en bolig i et mer sentralt strøk, før de flytter til "landet" med tanke på familie. Det er raskt 1-3 mill å hente når man kjøper og selger i forskjellig marked (gitt at man selger i et dyrere marked enn man kjøper seg inn i). I tillegg har du mange som har arvet, enten hytta i seg selv, eller pengene de trenger for å kjøpe den. Den siste gruppen er de som har investert en del i aksjer/fond/eiendom fra før og tjent bra på det. Anonymkode: 8e940...98f
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #18 Skrevet 16. mars 2018 Vi kjøpte leilighet unge, og har kjøpt og solgt sentralt i Oslo noen ganger etter det. Totalt satt vi da med mange millioner i egenkapital i bolig, stort sett tjent gjennom verdistigning. Aldri noe hjelp eller kausjonister, men vi var selvfølgelig heldig med når vi kom inn i boligmarkedet. Og med god lønn og lave lån vokser egenkapitalen raskt, da vi ikke har et ekstravagant forbruk. Så ja, vi kjøpte første hytta tidlig i 30 årene, fullfinansiert med egenkapital, så en ved sjøen, og snuser nå på leilighet i utlandet. I tillegg til nedbetalt enebolig i Oslo. Det uten noen hjelp hjemmefra. Anonymkode: 103a6...f35 2
Gjest Asti Skrevet 16. mars 2018 #19 Skrevet 16. mars 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: I debatten på NRK for noen uker siden handlet det om den store etterspørselen etter hytter. Det ble også bygget som aldri før. Gjennomsnittlig pris var 4 millioner. Hvordan har så mange råd til slikt? Anonymkode: 94f4c...8df Fellesnevneren blant de jeg kjenner er at man kjøpte hus for rundt millionen for ca. 25 år siden. Alle har jobbet i en årrekke, og har i dag godt betalte jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå