Gå til innhold

Katt som ikke lenger vil kose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en 2 år gammel katt som jeg har hatt siden den var 8 uker gammel, er kastrert og er ute-katt. 

I det siste har katten sluttet helt å komme opp på fanget, men går forbi og legger seg i sengen i stedet, er det fordi katten har smerter og skal jeg ta katten med til helsesjekk for å sjekke om dette er tilfellet?

For noen måneder siden var katten nesten desperat etter kos, løp opp på fanget dyttet snuten mot ansiktet mitt og kunne ligge på brystet i time-vis til og med på ryggen lå han og sov. Men nå er han nesten ikke på fanget i det hele tatt, kan hende han kommer opp om kvelden når han kommer inn men annet en det, nada. 

Han hopper vekk når jeg løfter han opp på fanget for kos, så jeg lurer på om det er noe jeg skal bestille time for eller om dette bare er en fase katter går igjennom?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Umulig å si. 

Merker at mine går litt i bølger. På en måte fører kos til at de ønsker mer kos. Har jeg vært borte en stund, for eksempel, kan jeg bli ignorert i lang tid. Til en av de finner ut at  "oi, det var godt å ligge i fanget og bli klødd bak øret" igjen. 

En markant endring ville jeg fulgt opp, er det på tide med årlig kontroll+vaksine snart? Er han ellers tilfreds, og lar deg røre og løfte uten tegn på agressivitet eller at noe er vondt, ville jeg sett an litt. 

Anonymkode: cc2bb...9d5

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Umulig å si. 

Merker at mine går litt i bølger. På en måte fører kos til at de ønsker mer kos. Har jeg vært borte en stund, for eksempel, kan jeg bli ignorert i lang tid. Til en av de finner ut at  "oi, det var godt å ligge i fanget og bli klødd bak øret" igjen. 

En markant endring ville jeg fulgt opp, er det på tide med årlig kontroll+vaksine snart? Er han ellers tilfreds, og lar deg røre og løfte uten tegn på agressivitet eller at noe er vondt, ville jeg sett an litt. 

Anonymkode: cc2bb...9d5

Ingen tegn til aggressivitet og tåler å bli koset med, men har i det siste begynt å løpe vekk når jeg kommer mot så jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd. Om det er fordi han ikke vil jeg skal løfte han? Når han legger seg i sengen får jeg kose, klappe og børste med børsten.

Kan som nevnt, hende katten hopper opp på fanget i en 30 min tid og sover på brystet men det er ikke ofte. Jeg hadde han sist på sjekk noen måneder etter han ble kastrert da han var 7 måneder gammel så er vel på tide å bestille helsesjekk uansett snart.

Jeg skjenner jo at han begynner å male når jeg stryker han når han har lagt seg i kurven sin eller sengen, han spiser mye som vanlig.

Er det parretid for katter, at det er dette han merker?

AnonymBruker
Skrevet

For å sitere deg «Den hopper velk når du løfter den opp på fanget».

Der har du svaret ditt, dette har du gjort for mye av og katten er ikke komfortabel. De liker å komme og gå selv. La den være så ordner det seg.

Anonymkode: c38db...4c7

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For å sitere deg «Den hopper velk når du løfter den opp på fanget».

Der har du svaret ditt, dette har du gjort for mye av og katten er ikke komfortabel. De liker å komme og gå selv. La den være så ordner det seg.

Anonymkode: c38db...4c7

Du tror dette er ene og alene årsaken? Hvor lenge mener du jeg burde la han bare ligge i fred? Er jo litt trist fordi han pleide jo å løpe opp på fanget mange ganger i løpet av dagen, så stoppet det helt opp så det er derfor jeg begynte å løfte han på fanget.

Skrevet

Sånn var katten vår også. Han var kronisk «mammadalt», der jeg var, der var også katten. 

Men så plutselig begynte han å ignorere meg, ville ikke kose og jeg var bare bra nok til å gi han mat. Ble faktisk litt lei meg.. 

Det gikk over etter ca 1 år. 

Jeg lurer litt på om det var en slags løsrivelsesprosess, litt sånn tenåringsopprør.

Nå er han atter en gang skikkelig kosepus, men ikke intens som før den lange perioden der han avviste meg 

Skrevet
Akkurat nå, skruf skrev:

Sånn var katten vår også. Han var kronisk «mammadalt», der jeg var, der var også katten. 

Men så plutselig begynte han å ignorere meg, ville ikke kose og jeg var bare bra nok til å gi han mat. Ble faktisk litt lei meg.. 

Det gikk over etter ca 1 år. 

Jeg lurer litt på om det var en slags løsrivelsesprosess, litt sånn tenåringsopprør.

Nå er han atter en gang skikkelig kosepus, men ikke intens som før den lange perioden der han avviste meg 

Lot du katten bare ligge i fred uten å kose med den eller gikk du å koset med den der den lå? Godt jeg ikke er den eneste da.

Skrevet
25 minutter siden, Pussle skrev:

Lot du katten bare ligge i fred uten å kose med den eller gikk du å koset med den der den lå? Godt jeg ikke er den eneste da.

Lot han være, lot heller han komme til meg de få gangene han ville kose. Dvs jeg snakket og ga han oppmerksomhet, ignorerte han ikke, ikke noe tvangskosing.

Katter kan være noen skikkelige divaer.. leste en plass at «for flere tusen år siden ble katter sett på som kongelige i Egypt. De har fortsatt ikke glemt det» Tror det stemmer 😄

Skrevet
Akkurat nå, skruf skrev:

Lot han være, lot heller han komme til meg de få gangene han ville kose. Dvs jeg snakket og ga han oppmerksomhet, ignorerte han ikke, ikke noe tvangskosing.

Katter kan være noen skikkelige divaer.. leste en plass at «for flere tusen år siden ble katter sett på som kongelige i Egypt. De har fortsatt ikke glemt det» Tror det stemmer 😄

Det stemmer, er ikke katten som bor hos meg men jeg som bor hos katten :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Primadonnanykker.....typisk katter.

Anonymkode: 4320b...6ea

Skrevet
1 minutt siden, Pussle skrev:

Det stemmer, er ikke katten som bor hos meg men jeg som bor hos katten :laugh:

Vi mennesker er til for å tjene kattene 😄

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge den er frisk g rask ellers med uendret appetitt ville jeg ikke bekymret meg så mye. Sånne ting gåen ofte i bølger. Så klart skader det ikke med en helsesjekk, greit å ta det før sommeren uansett :) 

men ikke prøv å løfte den opp med mindre du ser at den vil opp. Katter kan være noen forferdelige divaer som må få det på sin måte 😂

Anonymkode: c99e3...278

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge den er frisk g rask ellers med uendret appetitt ville jeg ikke bekymret meg så mye. Sånne ting gåen ofte i bølger. Så klart skader det ikke med en helsesjekk, greit å ta det før sommeren uansett :) 

men ikke prøv å løfte den opp med mindre du ser at den vil opp. Katter kan være noen forferdelige divaer som må få det på sin måte 😂

Anonymkode: c99e3...278

Skal forsøke dette, skal ha han med på helsesjekk før sommeren uansett for å avklare takk for svar :) 

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Hadde han på helsesjekk for en uke siden og katten er den friskeste og nyskjerrigste katten som jeg håpet han skulle være, så da får jeg vel bare fortsette å vente i håpet om at han skal bli like «klengete» som han var sist sommer.

Endret av PaN
AnonymBruker
Skrevet

Denne katten er oppbrukt, bare å bytt den ut med en ny. Katter har varighet på 1-3 år pr stk

Anonymkode: 194eb...b2b

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne katten er oppbrukt, bare å bytt den ut med en ny. Katter har varighet på 1-3 år pr stk

Anonymkode: 194eb...b2b

Hahahaaa 🙄🤨

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...