AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #1 Skrevet 15. mars 2018 Jeg har ett barn i barnehage som er litt tregere enn andre. Han prater ikke like bra som de andre barna og er litt "sløvere" motorisk. Han er dog to språklig. Men ped leder mener at han likevel ligger etter med språk og forståelse. Han har blitt observert av ppt. Ppt og ped leder har blitt enige om at ped leder skal ta noen såkalte tester på barnet. Da har hun kommet frem til at han ikke er på samme nivå som andre barn. Jeg ser det samme som hun ser og vi er stort sett enige i hva "problemet" er. Men jeg tenker at det kanskje ikke er ett problem men at han bare er treigere og trenger litt mere tid på seg. Nå er det slik at jeg har hemmet han litt motorisk ved å gjøre alt for han. Kle på han, hente ting for han osv..har selvfølgelig sluttet med det å lar han gjøre mer ting selv. Det er også slik at jeg har vært overbeskyttende og ganske hønemor. Nå er det sånn at jeg hadde en forferdelig barndom med fysisk og psykisk vold. Med kjempe strenge, agressive og lite hyggelige foreldre. Så nå som jeg har fått barn fokuserer jeg veldig på dette. Jeg er livredd for at barnet skal oppleve å være redd for oss forelde. Er veldig opptatt for at han skal bli hørt og sett. Ja, med andre ord, alt det jeg ikke hadde som barn. Problemet er at jeg er alt for mild mot barnet og sliter med å være tydelig og sette klare grenser. Dette har resultert i at barnet noen ganger slår til meg når jeg snakker til han på en måte hvor jeg skal vise jeg mener alvår. Med faren hans er det ikke sånn. Faren har fra dag en vært klar og bestemt og selvom barnet begynner å gråte så får han ikke viljen sin og det synes jeg er veldig bra. Men dette skaper uenigheter mellom meg og samboer og vi blir ikke enige om hva som er riktig. Han synes jeg er for mild imens jeg synes han er LITT for hard. Nå er det slik at ped.leder ambefaltr oss ett kurs på helsestasjonen som heter COS kurs som går ut på barneoppdragelse og hvordan håndtere forskjellige situasjoner. Hun mente at vi burde få veiledning av barnevernet hjemme hos oss. Det kjente jeg ble for skumelt for meg. Etter disse samtalene med ped.leder føler jeg meg litt angrepet eller at jeg ikke gjør en god nok jobb som mor. Samtidig som at det er våres feil for at barnet henger etter på visse ting. Det trenger ikke å være det men er redd for å bli dømt og sett på som er dårlig forelder. Nå er det sånn at det cos kurset er fullt og det er ikke noe ledig før til høsten. Og nå blir det eneste alternativet veiledning i hjemmet. Synes det virker så skumelt. Hvordan foregår dette? Er det noen her som har vært i samme situsjon og kan fortelle meg litt rundt dette? Ts Anonymkode: 1871a...43b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #2 Skrevet 15. mars 2018 Jeg synes du virker veldig bevisst på både deg selv og barnet ditt du skriver jo selv at du ser du har utfordringer pga egen barndom. Jeg tenker at jeg hadde tatt imot denne hjelpen fra barnevernet. Du virker som en reflektert og god mor. Vi er alle formet fra oppveksten og det kommer ofte tydeligere frem når man får barn Anonymkode: 55df4...1b8 11
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #3 Skrevet 15. mars 2018 Anbefaler COS om du får sjansen. Hørt fra de som har fått dette kurset at dette er noe alle burde fått tilbud om. Ingen grunn til frykt. Klart det er en ubehagelig situasjon, men alle ønsker kun det beste for deg og sønnen din. Anonymkode: 54a8b...33d 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #4 Skrevet 15. mars 2018 Du ser jo situasjonen, har selvinnsikt og er klar over problemet. Nå vet jeg ikke helt hva veiledning i regi av barnevernet i hjemmet helt går ut på, men jeg er ganske så sikker på at du ikke har det minste å bekymre deg for! Ta i mot hjelpen og sett pris på at dere får den Med din bakgrunn så blir en gjerne usikker på hvor grenser skal gå, og hvordan sette dem. Med din innsikt og evne til å se hvor skoen trykker tror jeg du vil forstå og håndtere grensesetting etterhvert. Det går nok helt fint Ts. Anonymkode: 69590...30d 2
mortilen Skrevet 15. mars 2018 #5 Skrevet 15. mars 2018 Cos kurs er heeelt supert.. Hadde sett det på som en fordel å ha veiledningen i eget hjem. Slippe å sitte i gruppe. Alle burde fått tilbudet om slikt kurs etter min mening. Det er ment som veiledning, og de som er utdannet innen cos har en jobb og det er å få foreldrene til å reflektere over sin måte å møte barnet på og bli kjent med sine utfordringer som kan være til hinder for omsorgen man utøver. Ikke noe å være redd for, se på det som en ypperlig mulighet for å støtte barnet ditt på best mulig måte og at dere foreldre kanskje kommer sammen om oppdragelsen.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #6 Skrevet 15. mars 2018 Mener du SKUMMELT? Anonymkode: 9e698...a9a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #7 Skrevet 15. mars 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du SKUMMELT? Anonymkode: 9e698...a9a Guri så flink du er i norsk! Fjott. Anonymkode: 904ad...2ef 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #8 Skrevet 15. mars 2018 Ta i mot all hjelp og veiledning med åpne armer. Du høres helt super ut,og bevisst på egen rolle. Ikke noe er bedre enn det. Barnevernet kan hjelpe til mye når det gjelder veiledning av barn,ikke vær redd for dette. Ikke les på disse gruppene på nett om mennesker som er fanatiske motstandere. Lykke til,dette vil nok gå bra. Anonymkode: dc55c...4d1 2
Gjest GoldenLioness Skrevet 15. mars 2018 #9 Skrevet 15. mars 2018 Pust. Barnevernet ser på omsorgsevne om du tenker i baner om at de skal ta fra deg barnet. Du har nok gjort ungen noen bjørnetjenester og sydd puter under armene, men du har ikke utsat ungen for omsorgssvikt. Jeg er selv et produkt av en mor som var psykisk ustabil, slo meg og forlot meg ved flere anledninger. Det gjør meg ekstremt bevisst som mor. Men du vet også hva du trengte da du var liten. Trygge rammer, regler, rutiner og konsekvente foreldre som er bestemte, viser hva som er rett og galt, anerkjenner følelser, men uten gi etter for trass og gråt. Det er riktig å fortelle barnet hva som er OK og ikke. Barnet vil ofte reagere med frustrasjon, sinne eller gråt eller alt på en gang og det skal en anerkjenne. Det er ikke kult å få nei eller ikke få gjøre som en vil. Så du møter barnet med forståelse og trøst. Men du gir ikke etter. Jeg synes du skal ta imot tilbudet med åpne armer. Kanskje mannen er for hard og du er for mild. Dette er en perfekt mulighet fot dere å bli trygge på foreldrerollen og oppdragelsesmetoden ved å finne en gylden middelvei. Har du forresten snakker med noen om barndommen og traumene dine? Det kan være til stor hjelp. Erfaringene du har, selv om de er for jævlig, er faktisk et verdifull verktøy du kan bruke i oppdragelsen. Jeg har klart å vokse på alt jeg har opplevd og bruker det hver dag med sønnen min, noe jeg har fått utrolig gode tilbakemeldinger på fra både leger, helsesøster og barnehagen
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #10 Skrevet 15. mars 2018 Cos kurs holder i massevis. Jeg tror ikke barnevernet vil se behovet for å komme til dere, med mindre dere ber om det selv. I cos kurset får dere konkrete råd, som dere kan benytte dere av hjemme. Anonymkode: 52f38...d05
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #11 Skrevet 15. mars 2018 Jeg kjenner flere som har fått både kurs og veiledning (gjennom jobben). De er veldig fornøyde! Ett par fikk f.eks. tips til nye leggerutiner. Et annet satte opp regler og konsekvenser som gjaldt hele familien. Ta imot hjelpen så tidlig som mulig. Anonymkode: b5a39...27b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #12 Skrevet 15. mars 2018 Det er litt dårlig gjennomtenkt av barnevernet å kaste ressurser på hjemmeveiledning i denne situasjonen, synes jeg. Hvis cos-kurset er så bra så kunne de bedre organisere en til og invitere flere deltakere. Samme kostnader, mer effektivitet. Anonymkode: ad1b3...735
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #13 Skrevet 15. mars 2018 Du kan høre om barnevernet kan få deg inn på kurset selv om det egentlig er fult. Vet at det er blitt gjort i en del tilfeller Anonymkode: cd7b9...c52
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #14 Skrevet 15. mars 2018 Jeg syns du høres selvreflekterende ut i dette innlegget. Du viser innsikt i rollen din som mor, du vet at du gjør noen «feil» (som alle gjør!) og du vet hva du burde fokusere på for å bli en enda bedre mor (noe vi alle prøver på!). Det virker som om du ønsker det beste for barnet ditt og at du faktisk er mottakelig for veiledning. Men ja, det kan selvfølgelig høre skummelt ut med kontakt med barnevernet! Jeg vil tro at barnevernet ikke gjør all verden i familien deres, men de kan hjelpe med veiledning, tips og råd for at dere skal få en bedre hverdag. Vær åpen med det du ser på som dine svakheter, fremhev dine styrker som mor, fokuser på at du kun vil det beste for barnet ditt og konkretiser at du gjerne tar i mot veildning. Husk at barnevernets jobb stort sett består i nettopp dette - å veilede og hjelpe familier. Og COS kurs har jeg lyst til å være med på selv! Jeg har hørt SÅ mye bra om dette kurset at den sjansen burde du virkelig ta. Anonymkode: 72f8e...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #15 Skrevet 15. mars 2018 Har du gått i terapi og fått bearbeidet traumene fra din egen barndom? Hvis ikke, er nok det et lurt sted å starte. Anonymkode: 49bcc...07a
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #16 Skrevet 16. mars 2018 Cos -kurs er bra, så jeg ville absolutt benyttet meg av det. Du vil non merke som mange at du får en del gode tips, og en del bekreftelse på ting du allerede gjør riktig. Du virker veldig reflektert i innlegget, og det er kjempebra at du er åpen. Angående at sønnen din er forsinker både språklig og motorisk ville jeg tatt på alvor. Det kan selvfølgelig være at årsaken bare er at han er tospråklig og at du/dere har sydd puter under armen. Men det kan også være første tegn til en utviklingsforstyrrelse. Du skriver ikke hvor gammel barnet er, men ha det i hvertfall i mente. Et cos-kurs vil hjelpe dere til å få et bedre samspill, og selvfølgelig vil et godt samspill gjøre det lettere for dere å lære ham forskjellige ferdigheter, men med mindre det kun er samspillproblematikk/foreldreferdigheter som er årsaken til at sønnen din henger litt etter, vil ikke en forbedring av dette løse alt. Jeg sier ikke dette for å skremme deg. Et cos-kurs er bra og er absolutt noe alle burde fått tilbud om, men jeg vil ikke at noen skal ha for høye forventninger om hva det kan løse heller. Anonymkode: 7405f...2ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå