Gå til innhold

Valp krever oppmerksomhet hele tiden/klarer inne å kjede seg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen! :)

Vi har fått verdens skjønneste valp som nå er snart 13 uker. Mannen min jobber offshore, så nå er jeg alene med valpen i 3 uker (labrador). 

Jeg merker at jeg blir så sliten!! Den sover mye mindre enn anbefalt (sover kanskje 15 timer i løpet av et døgn). Den skal være med på alt som skjer, og det er så og si umulig å gjøre husarbeid og annet som klesvask, gulvvask, sminke seg fordi den skal hoppe og bite/stjele alt jeg holder.. 

Han er rolig/sover når jeg sitter i ro og ser på TV/mobilen, men med en gang jeg lister meg bort for å gjøre noe annet står han klar til å angripe det jeg holder på med..

Han krever oppmerksomhet hele tiden og virker ikke som han kan kjede seg. Han får masse oppmerksomhet, turer ut (blir ofte værende ute en stund fordi han får utforske, gnage på ting, lukte osv.. har også begynt å gå litt utenfor nabolaget, så han får gå 15-20 min "tur" et par ganger til dagen.. ikke lange strekninger da for det tar tid å sniffe på alt..) Han får også masse hjernetrim, han kan sitte, dekke, gi labb og rulle rundt. Har også diverse spill, godbitsøk osv).

Eneste som fungerer for å få fred er å gi han noe spisende.. enten kong med leverpostei, små "snacks" ben osv.. vanlige tyggeben er bare interessante hvis jeg holder dem til han. Men jeg kan jo ikke gi han noe hver gang jeg skal gjøre noe, er vel grenser for hvor mye de tåler av slikt?

Han kan "nei", men er ikke alltid han orker å høre etter.. om jeg ignorerer han så begynner han å bite på alt som er/eller begynner å pipe.. da får jeg jo vondt i mammahjertet.. 

Tips???

Anonymkode: 22fc8...4e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lite tips å komme med, utenom å ikke gi den mat hele tiden for å "roe ned". 
Om den får mat/godbiter for å roe ned, så vil den kunne lære at galskap/herjing belønner seg. 
Utenom det, velkommen til valpelivet :fnise: 

• Liker 6
Skrevet

Se litt videoer på YouTube om trening av hunden cesar millan. Mange gode tips

Skrevet

Du har valp! Gratulerer! Det går over :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For all del, hold deg langt unna Cesar millan!! Victoria Stilwell sine videoer er et mye bedre valg. 

Har egentlig ingen råd til deg utenom det, det er litt slik valpetiden er dessverre. Hadde et lignende problem, men det gikk over etter hvert. :-) men du kan jo trene han opp til å være i valpebinge. Kjøp kompostgjerde på Biltema eller Clas ohlson og sett de sammen med strips. Borrelås på den ene, så har du en dør.

Anonymkode: 37f13...bba

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en liten valp.

Anonymkode: ae596...5a6

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye ro trening har dere hatt? Det er like viktig som aktivitet og hvis ikke ender man opp med en overstimulert valp som ikke greier å slappe av!

Skrevet

Gratulerer med å ha en typisk valp! Ikke minst labradorvalp, de kan være en håndfull både som valper og unghunder.

Jeg ville først og fremst sørget for at han får nok mental stimulering, da hovedsakelig i form av miljøtrening og god sosialisering. Han trenger å lære seg å bli kjent med og trygg på det samfunnet han skal leve i. Ta han med deg ut der de er trafikk så han får sett busser, lastebler, biler, motordur osv. Stå gjerne i ro på et sted så han får tid til å ta til seg inntrykkene og se at han synes det er greit og at han ikke blir redd.

Ta ham med i parken og sitt på en benk, så han får sett på svaner, joggere, ender og barn som leker. Ta ham med i nabolaget så han får sett barnevogner, anleggsmaskiner, statuer, andre hunder og alt annet som passerer. 

Og, ikke minst, sosialiser ham med andre hunder. Mange ulike hunder, helst en ny hund per dag ideelt sett. Og med sosialisering så menes ikke ti sekunder hilsing i bånd på tur - det stresser bare opp og er å lage ris til egen bak når han blir en 25 kg stor unghund som hopper, bjeffer og drar fordi den har forventninger om å hilse på alle hunder dere passerer.

I stedet, la ham treffe andre hunder, aller helst løs (evt i langline) og da la ham være med en og samme hund(er) til han blir trygg på dem. Dvs begynner å leke og herje med dem. Da er han trygg og da er sosialiseringen med de hundene ferdig. Da er det å finne en ny fremmed hund, være med den til han blir trygg osv. 

Dette er viktige ting som dere bør gå ut og gjøre bortimot daglig. Da handler det ikke om hvor lenge dere er ute eller hvor langt dere går, men hvor mange inntrykk valpen får. Du kan 1,5 timer i valpens eget tempo i skogen hvor det er lite som skjer og få dere treffer på. Men neste dag treffer dere kanskje tre hunder, to busser og en barnevogn på det første kvarteret dere er ute, og det kan være nok og man kan snu og gå hjem igjen.

Ville raptuser hos valper er helt normalt, og kommer som regel enten av understimulering (rastløs, kjeder seg) eller overstimulering (koker over pga for mange inntrykk). Som du har erfart, tyggebein og noe å spise roe ned. Du kan helt fint gjøre det hver gang, han lærer ikke unoter av det fordi slike raptuser og tendenser til å tygge på alt og alle er valpefakter som de vokser av seg uansett.

Men for å gjøre maten du gir mer nyttig så kan du f.eks bruke fylt kong (hul leke i tykk gummi som du kan fylle med mat). Bruk da gjerne god mat som bra våtfòr som du trykker oppi kongen. Evt kan du legge noe av tørrforet hans i vann til det blir en grøt, ha i en teskje eller så med våtfòr eller noe annet (for å gjøre det litt mer spennende) også legge det i kongen. Så kan han få noe av maten sin der. Du kan også bruke den del godbitsøk, dvs at du lærer ham å snuse opp opp maten sin på gresset. Både det å bruke nesen og det å spise er med på å gjøre valpen trøtt. Start enkelt med å kaste noen godbiter (eller bare noe av tørrforet hans) på gulvet rett foran snuten hans. Neste gang kan du kaste noen foran snuten hans også spre noen litt mer utover. Også gradvis gjøre det vanskeligere, f.eks ta det med ut og kaste det rett foran snuten hans i gress sånn at han faktisk må lete etter dem med nesa. Si gjerne "søk!" hver gang du kaster godbitene, sånn at han lærer kommandoen. Da kan du senere, når han kan leken, kaste en neve tørrfor i hagen i en svær radius, si "søk!" og han aktiviserer seg selv på en god måte - OG får spist måltidet sitt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! :)

Ja, jeg er fult klar over at dette er normalt, men det er jo så slitsomt!! Husker dere når det gikk over?

Og tusen takk til deg som svarte med et langt og utfyllende svar! Jeg blander av og til vom i maten hans, så det var en god ide å bruke det i kongen!🖒😄 Og tusen takk for gode tips!

Kan man virkelig gå i skogen i 1,5 t?? Har hørt så mye om at det ikke er bra for skjelletet til valper å gå så lenge, så jeg har nesten følt jeg har gjort noe galt om jeg har latt han gå i over 20 min.. selv om jeg ser han har lyst og har energi til å gå mer

Jeg vil påstå at han blir sosialisert.. han hilser på andre hunder så og si hver dag, og det er alltid noen mennesker som går tur som vil hilse på han! Har også fått lekt jevnlig med andre hunder(både voksne og valper på valpetreff..)

Men jeg har et annet problem med dette som jeg prøver å jobbe med, og det er at han vil hilse på alt og alle som går forbi. Han løper og hopper mot alle han ser ( inkl. biler dessverre), men jeg ser det positive i det at han er glad og trygg på folk.. Og når de går videre setter han seg midt i veien og ser etter dem, og er veldig vanskelig med å få til å komme til meg.. Han kommer når jeg roper inne/når det ikke er noe spennende som skjer ute.. men ser han noen folk eller andre hunder blir han helt døv..

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ann Christin skrev:

Hvor mye ro trening har dere hatt? Det er like viktig som aktivitet og hvis ikke ender man opp med en overstimulert valp som ikke greier å slappe av!

Har nok ikke hatt så mye ro trening.. han blir så gira og vil løpe bort til alt som beveger seg.. har du noen gode tips til ro trening? :)

AnonymBruker
Skrevet

Valpen skal ikke gå i 1,5 time nei, 20 min gåing holder i massevis for en sånn liten valp. Ta med godbiter ut og tren kontakt- øvelser når dere er ute. Så den klarer å holde fokus på deg selv med kule ting som skjer rundt. Du (og det å komme til deg) skal være verdens kuleste for valpen. Har labrador selv 😂

Anonymkode: 6494d...b17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For all del, hold deg langt unna Cesar millan!! Victoria Stilwell sine videoer er et mye bedre valg. 

Har egentlig ingen råd til deg utenom det, det er litt slik valpetiden er dessverre. Hadde et lignende problem, men det gikk over etter hvert. :-) men du kan jo trene han opp til å være i valpebinge. Kjøp kompostgjerde på Biltema eller Clas ohlson og sett de sammen med strips. Borrelås på den ene, så har du en dør.

Anonymkode: 37f13...bba

Anonymkode: 0247f...580

Skrevet

Det høres ut som om valpen din er overstimulert. 

Det høres ut som om den ikke har lært seg å slappe av. Jeg ville ha kjøpt noen kompostgrinder og puttet den der, som brukeren over skriver. eventuelt et stort bur. Rett og slett hatt en time out. Valpen kan sammenlignes med et spebarn. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei du! Du har fått flere gode tips allerede, så skal ikke legge til så mye mer. Noen valper må ha hjelp til å roe ned.Han bør ikke få lov til å løpe bort til alle folk og hunder han ser, det skaper mye forventning.

Vil bare si at hos oss var det liknende, valpen vår har helt monstervalp da han var liten. Men aller verst når det kun var min samboer hjemme alene med han og jeg var borte i ukedagene (jeg ukependlet). Så jeg fikk aldri se hvor fæl valpen var mot samboeren min. En periode var han så ille at samboeren min ringte helt på gråten og fikk meg til å komme hjem midt i uka for å avlaste litt, han var så sliten og psykisk utkjørt av denne lille pelsballen som bare skulle herje og bite og ødelegge ting hele tiden.

Men vet du hva? :) Plutselig en dag sluttet han med bitingen og disse voldsomme raptusene ble mildere og han ble "bare" en aktiv valp. Da var han kanskje 4,5-5mnd, husker ikke helt. I dag er han en harmonisk og grei hund på 1,5 år. Så hold ut, valpetiden er intens og det går over!

Meld deg gjerne på valpekurs, der får du gode tips og oppfølging og ikke minst trening på å at valpen skal fokusere og trene med deg selv om det er folk og andre hunder tilstede :) 

Anonymkode: ceaf7...ebf

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Valpen skal ikke gå i 1,5 time nei, 20 min gåing holder i massevis for en sånn liten valp. '

Anonymkode: 6494d...b17

Det kommer helt an på valpen. Lær den å sitte i ryggsekk, og gå til du merker den trenger en pause, og så bruker du sekken på tur hjem hvis du feilberegner. Valper tåler fint å gå noen timer i variert terreng, unngå trapper, asfalt og glattis. 

1 time siden, Tabris skrev:

Og, ikke minst, sosialiser ham med andre hunder. Mange ulike hunder, helst en ny hund per dag ideelt sett.

Hva er bakgrunnen for en så spesifikk anbefaling? Min erfaring er at kvalitet er mye viktigere enn kvantitet på sosialisering. Og å sosialisere med en ukjent hund kan være katastrofalt i en sårbar alder, dersom det først blir en negativ opplevelse. 

Anonymkode: 0a295...ea6

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for alle svar! :)

Ja, jeg er fult klar over at dette er normalt, men det er jo så slitsomt!! Husker dere når det gikk over?

Og tusen takk til deg som svarte med et langt og utfyllende svar! Jeg blander av og til vom i maten hans, så det var en god ide å bruke det i kongen!🖒😄 Og tusen takk for gode tips!

Kan man virkelig gå i skogen i 1,5 t?? Har hørt så mye om at det ikke er bra for skjelletet til valper å gå så lenge, så jeg har nesten følt jeg har gjort noe galt om jeg har latt han gå i over 20 min.. selv om jeg ser han har lyst og har energi til å gå mer

Jeg vil påstå at han blir sosialisert.. han hilser på andre hunder så og si hver dag, og det er alltid noen mennesker som går tur som vil hilse på han! Har også fått lekt jevnlig med andre hunder(både voksne og valper på valpetreff..)

Men jeg har et annet problem med dette som jeg prøver å jobbe med, og det er at han vil hilse på alt og alle som går forbi. Han løper og hopper mot alle han ser ( inkl. biler dessverre), men jeg ser det positive i det at han er glad og trygg på folk.. Og når de går videre setter han seg midt i veien og ser etter dem, og er veldig vanskelig med å få til å komme til meg.. Han kommer når jeg roper inne/når det ikke er noe spennende som skjer ute.. men ser han noen folk eller andre hunder blir han helt døv..

Nei, du skal ikke nødvendigvis gå i 1,5 timer, men du kan være ute i 1,5 timer hvis det er i et rolig miljø. :)

Ja, kort hilsing i bånd på hunder og folk fører til at de får masse forventning til å hilse hver gang de ser noen. Og det kan fort bli slitsomt, spesielt når du har en stor hund (eller valp som snart blir stor). Så jeg ville heller unngått hilsing på tur for å jobbe bort den forventningen. Når du nå ser at det kommer noen som du tenker han vil reagere på, trekk deg ut av veien på så stor avstand at han klarer å fokusere på deg og belønn ham med godbiter. Etterhvert kan du redusere avstanden du trenger, men i begynnelsen må du kanskje ha ganske stor avstand for å klare å få fokus fra ham.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er bakgrunnen for en så spesifikk anbefaling? Min erfaring er at kvalitet er mye viktigere enn kvantitet på sosialisering. Og å sosialisere med en ukjent hund kan være katastrofalt i en sårbar alder, dersom det først blir en negativ opplevelse. 

Anonymkode: 0a295...ea6

Det er derfor jeg skrev at de skal være sammen til valpen blir trygg. Det må bli gode opplevelser. Samtidig er det også sånn at det er en god sannsynlighet for at hunden en eller annen gang (antagelig flere) vil treffe noen hunder som reagerer dårlig og som gir dem en dårlig erfaring. Og jo mer gode erfaringer de da har i "bagasjen", jo lettere vil de takle det. Hvis de har hatt ti gode treff med fremmede hunder, så vil den ene dårlige erfaringen kunne sitte bedre i enn om de har femti gode erfaringer med fremmede hunder.

Utenom det så er det genetisk betinget hvor mye en valp blir påvirket av en negativ erfaring. En valp som er stødig og trygg i utgangspunktet vil kunne riste det av seg ganske fort, mens en utrygg valp kan slite mer med det og trenger da enda mer fokus på god sosialisering for å komme over det.

Både av egen erfaring med min hund, samt min erfaring som instruktør og med problematferd, så ser jeg at hunder som er utrygge på andre hunder er et stort problem for veldig mange. Folk sliter med passeringer av hunder, og noen ganger også med folk. Det er et stort problem som krever mye tid og jobb, og som kan forebygges svært mye om man har god sosialisering med valper. Derfor tenker jeg at det er pri 1, fordi konsekvensene av dårlig sosialisering (spesielt om man også har en valp som har ett litt dårlig genetisk utgangspunkt) er så store.

Men, ja, jeg kunne kanskje vært tydeligere på at sosialiseringen skal gi gode erfaringer og at man ikke skal la valpen hilse på hunder som kan skremme ens egen hund.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en labrador på 5 mnd nå, og vet hvordan du har det.Men det går over! Min har roet seg veldig bare de to siste ukene. Jeg trodde seriøst jeg hadde tatt meg vann over hodet en periode her, men plutselig ble det slutt på biting av hender, hansker,sko-ja alt. Nå er det bare når han blir litt sliten på de siste metrene av turen han kan bite litt i hanskene, men det avledes raskt med godbiter. Synes det høres ut som din får nok stimuli, han må øve på å ikke gjøre noe. Kanskje du kan avgrense et omeråde til han, slik at han ikke får tilgang til alt du driver med? Det hjalp veldig til meg i hvert fall. 🐶🐶

Anonymkode: 258a2...0e3

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har nok ikke hatt så mye ro trening.. han blir så gira og vil løpe bort til alt som beveger seg.. har du noen gode tips til ro trening? :)

Ja, har to hunder og jeg tror ro-treninga er den som krever mest av oss begge! Her er to linker hvor det står litt om det hvertfall :)
https://adferdstrening.wordpress.com/tag/rotrening/

http://clickerdog.blogg.no/1491174297_rotrening__det_viktige_grunnlaget.html

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med valp, og valg av verdens mest fantastiske rase!

Ser du har fått mange gode råd oppover i tråden, men tenkte bare å tipse deg om labradorgruppa på FB. Hvis du ikke allerede er medlem, så meld deg gjerne inn :) Veldig hyggelig miljø; Labrador Retriever Norge.

Synes forresten også, uten å ha møtt valpen din, at det høres ut som om den trenger ro-trening.

Anonymkode: 3cffc...d36

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode tips og råd alle sammen! Skal virkelig ta det til meg og prøve ut! :)

Jeg har en slik barnegrind, men bruker den foran peisen fordi jeg er redd han skal brenne seg. Kunne jeg evt. satt den foran en (åpen) dør i det rommet jeg vil holde på i fred? Slik at han ser meg, men ikke kommer seg inn? Men ser for meg han begynner å pipe da.. skal jeg da ignorere han?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...