AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #1 Skrevet 15. mars 2018 Føler meg så fattig hele tiden. Jeg vet at jeg ikke er det og at det er fordi vi betaler ned mye ekstra på lånet, men føler alle rundt meg bare kaster penger rundt seg. Vi har nok litt fancy venner, så forskjellen blir så stor. Vi har ikke vært på ferie på 3 år, blir ikke noe til sommeren heller. Vi spiser omentrent aldri ute, og hver gang jeg drar kortet får jeg dårlig samvittighet. Vi har høyt lån og en liten baby, planen er å spare mest mulig nå som barnet er lite og ikke husker noe av "smalhanslivet", men jeg sliter med motivasjonen. Hva motiverer dere til å spare? Hvordan holder dere motivasjonen oppe? Anonymkode: ef890...cbb
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #2 Skrevet 15. mars 2018 Jeg har ikke egentlig noe tips, men vil bare fortelle at jeg i grunn synes tanken deres er veldig god. Da jeg var 7-8 (tror jeg, kan ha vært yngre) overhørte jeg en litt betent samtale mellom mine foreldre.. De trodde jeg sov, men jeg likte å snike meg ned for å se på tvskjermen fra trappa hvor de ikke kunne se meg. Jeg forstod ikke alt, men forstod at de snakket om penger og min far sa litt strengt "det har vi ikke råd til kjære deg!" og det satt så i meg... Etter det ville jeg aldri ha godis eller nye leker, jeg bad heller om å få min storesøsters gamle ting når hun var lei av dem. Når de ga meg gaver fikk jeg vondt i magen og prøvde å gi dem tilbake. I voksen alder ser jeg jo at det var altfor drastisk av meg, men jeg forstod jo ikke. Alt i alt har jeg vokst opp med å ikke ta noe for gitt fra dem, slik min søster gjør - hun spør gjerne dem om å betale hennes studielån fordi hun blakka seg på sminke. Anonymkode: 7f8ac...75b 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #3 Skrevet 15. mars 2018 Jeg skal kjøpe leilighet og sparer 30-40% av lønnen hver måned. I fjor var ferien min en gratis hyttetur og en helg til Bergen. Ellers jobbet jeg og tok ikke ut all ferie en gang. Ganske tungt! Men motivasjonen er at slitet vil lønne seg senere. Har dere mulighet til å kutte forbruk noe sted så dere kan unne dere en middag ute eller en dagstur et sted? Anonymkode: ed290...406 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #4 Skrevet 15. mars 2018 Jeg syns du skal klappe deg selv på skulderen og skryte av at du er så flink at du betaler ned mer på lånet! Du føler at dere har "dårlig" råd nå, men det dere gjør bidrar til at dere vil få bedre råd på sikt. Anonymkode: 20f79...bb2 1
Gjest Nina1975 Skrevet 15. mars 2018 #5 Skrevet 15. mars 2018 Hemmeligheten er vel å unne seg noe, en sjelden gang. Ellers blir en jo bare lei og deppa. Trenger ikke å være så mye, en middag ute, kino eller noe. Nytt klesplagg, frisør ol.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #6 Skrevet 15. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns du skal klappe deg selv på skulderen og skryte av at du er så flink at du betaler ned mer på lånet! Du føler at dere har "dårlig" råd nå, men det dere gjør bidrar til at dere vil få bedre råd på sikt. Anonymkode: 20f79...bb2 Ja, vi prøver det. Vi sparer faktisk 100 000 på 3 mnd! Det er jo som å vinne i Lotto hver 3. Mnd! Vi er veldig flinke og alt det der, det bare føles ikke sånn. Alle rundt oss drar på skiferie i Sveits, shopping helg i London og bytter ut sin 1 år gamle sofa fordi ‘vi er lei av den’. Jeg VET jo logisk sett at vi er flinkere enn dem, men føler meg så stusselig... ts Anonymkode: ef890...cbb 1
Gjest Nina1975 Skrevet 15. mars 2018 #7 Skrevet 15. mars 2018 (endret) Er sparsommelig selv, men det får da være måte på.. En må jo kunne leve også, spare ca 33.000 i mnd er vel noe drøyt da. Hadde ikke hatt noe som helst dårlig samvittighet for å bruke noe av dette (og jeg er veldig økonomisk altså) Flink og flink.. en lever jo bare en gang, det gjelder vel å finne en gylden middelvei på sparsommelighet og det å leve livet Endret 15. mars 2018 av Nina1975
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #8 Skrevet 16. mars 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, vi prøver det. Vi sparer faktisk 100 000 på 3 mnd! Det er jo som å vinne i Lotto hver 3. Mnd! Vi er veldig flinke og alt det der, det bare føles ikke sånn. Alle rundt oss drar på skiferie i Sveits, shopping helg i London og bytter ut sin 1 år gamle sofa fordi ‘vi er lei av den’. Jeg VET jo logisk sett at vi er flinkere enn dem, men føler meg så stusselig... ts Anonymkode: ef890...cbb Dette går jo på prioriteringer. MÅ dere betale ned så mye ekstra på lånet hver måned? Hva med å kutte ned litt for å leve litt "bedre" mens dere lever? Anonymkode: e8afe...17d 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #9 Skrevet 16. mars 2018 Lev mer.Spar når du er gammel. Anonymkode: 9365a...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #10 Skrevet 16. mars 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette går jo på prioriteringer. MÅ dere betale ned så mye ekstra på lånet hver måned? Hva med å kutte ned litt for å leve litt "bedre" mens dere lever? Anonymkode: e8afe...17d Må og MÅ, renten skal jo opp og vi har lyst til å fortsette å bo i Oslo, da koster det flesk å kjøpe en ok familiebolig. TS Anonymkode: ef890...cbb
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #11 Skrevet 16. mars 2018 Om du skal kjøpe deg opp i Oslo finns det andre måter å prioriter midlene sine for å få det til enn å spare seg til fant. Anonymkode: 29a6a...71c
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #12 Skrevet 16. mars 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lev mer.Spar når du er gammel. Anonymkode: 9365a...9cc Med hvilke midler? Når de yngre i dag begynner å dra på årene om 20-40 år, så vil det ikke være jobb til veldig mange, og det er vanskeligere å tjene godt med penger når man begynner å bli eldre og litt mer sliten, Anonymkode: d861c...752
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #13 Skrevet 16. mars 2018 Helt greit å spare, for all del! Men hvorfor sparer folk seg til fant? Hva er greia med å leve på et minimum, bare for å sylte ned alt man har til overs? Vi har en stor bufferkonto, men det er det. Vi gidder ikke spare oss til fant for å betale ned boligen på 3 år. Hva er egentlig greia med å aldri unne seg noe? Ingen vet hva morgendagen bringer. Anonymkode: 7d720...56a 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #14 Skrevet 16. mars 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt greit å spare, for all del! Men hvorfor sparer folk seg til fant? Hva er greia med å leve på et minimum, bare for å sylte ned alt man har til overs? Vi har en stor bufferkonto, men det er det. Vi gidder ikke spare oss til fant for å betale ned boligen på 3 år. Hva er egentlig greia med å aldri unne seg noe? Ingen vet hva morgendagen bringer. Anonymkode: 7d720...56a Om man sparer seg til fant fra vugge til grav er jeg enig, men det er da fornuftig å holde litt hardt på pengene/ressursene når man er yngre, slik at man kan leve mer komfortabelt når man blir litt eldre. Når man blir 45-50 er det med ett litt tyngre å f. eks. jobbe like mye som før, og mange opplever at det er vanskelig å holde tritt med de som er yngre. I min bransje kreves det til enhver tid at man holder et racertempo 24/7/365 (dvs. ingen ferier, man må bruke dem på å holde seg oppdatert + jobbe litt), og det er det jo begrenset hvor lenge man greier. Derfor er det viktig å jobbe så mye som mulig mens man ordker Anonymkode: d861c...752 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #15 Skrevet 16. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt greit å spare, for all del! Men hvorfor sparer folk seg til fant? Hva er greia med å leve på et minimum, bare for å sylte ned alt man har til overs? Vi har en stor bufferkonto, men det er det. Vi gidder ikke spare oss til fant for å betale ned boligen på 3 år. Hva er egentlig greia med å aldri unne seg noe? Ingen vet hva morgendagen bringer. Anonymkode: 7d720...56a Vi har et barn vi ønsker å kunne bruke penger på etterhvert, og ønsker oss etterhvert et til. Om vi skal ha råd til at barna våre skal vokse opp i en OK bolig så må det bli sånn. Det er bedre å spare nå før barnet er stort nok til å merke at vi har lite penger å bruke, enn siden. Da vil jo barnet legge merke til at vi aldri drar på ferie etc... Anonymkode: ef890...cbb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå