Gå til innhold

Lån til hytte/fritidseiendom: rentebetingelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst å kjøpe en liten ferieleilighet i Norge. Har ikke så mye egenkapital så må ta opp lån, men tenkte å kjøpe en liten og rimelig leilighet. 

Er det samme rentebetingelser som for boliglån ?

Om jeg leier den ut, en helg en gang i blant (populært ski-område), må jeg da skatte på leieinntekt fra første krone ? 

Anonymkode: e292e...cee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer ann på banken. Noen banker har samme betingelser for vanlig boliglån og fritidsbolig, mens andre banker har forskjellige betingelser.

Anonymkode: 38058...093

AnonymBruker
Skrevet
On 3/15/2018 at 5:51 AM, AnonymBruker said:

Har lyst å kjøpe en liten ferieleilighet i Norge. Har ikke så mye egenkapital så må ta opp online lån, men tenkte å kjøpe en liten og rimelig leilighet. 

Om jeg leier den ut, en helg en gang i blant (populært ski-område), må jeg da skatte på leieinntekt fra første krone ? 

Det er sannsynligvis en god idé å splitte opp disse spørsmålene i to innlegg, så er sjansene større at du får svar...

Anonymkode: b7c91...48f

AnonymBruker
Skrevet

Stort sett vil det være dårligere betingelser på et lån med sikkerhet i hytte enn i bolig. Sannsynligvis skyldes dette at en hyttes verdi er mer sesongbetont enn en bolig, slik at et eventuelt tvangssalg kan komme på et ugunstig tidspunkt (fx salg av hytte ved sjøen midtvinters). Men det er jo bare å søke om lån i forskjellige banker, og finne ut hva som lønner seg i ditt tilfelle.

Skatt på utleie av fritidsbolig

Anonymkode: 4753a...c64

AnonymBruker
Skrevet
På 15.3.2018 den 6.51, AnonymBruker skrev:

Har lyst å kjøpe en liten ferieleilighet i Norge. Har ikke så mye egenkapital så må ta opp lån, men tenkte å kjøpe en liten og rimelig leilighet. 

jeg gjetter at du får dårligere rente på fritidsbolig, men den eneste måten å finne det ut på er å høre med noen banker.

Anonymkode: ff4f6...4b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...