Gå til innhold

2.grad forbrenning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg fikk 2.grad forbrenning over store deler av kroppen i fjor høst. 

På områdene er det blitt tynn ny hud, som selvfølgelig er skjør.

På brystet er det fremdeles ganske rødt, og blir fort sårt med tanke på at klær gnisser. Av legene fikk jeg beskjed om å smøre med hvit vaselin, men det virker som huden har fått nok av det og irriterer seg over vaselinen. I tillegg blir det ganske tørt hvis jeg ikke smører med vaselin. 
Har noen noe tips til hva annet jeg kan ha på huden for at det skal gro helt?

Vet noen i tillegg hvor lenge jeg bør vente til jeg kan sole den nye huden? Jeg skjønner at den er helt tynn og hvit, og antagelig må ha veldig høy faktor for å ikke bli brent, men er det noe større sjanse for hudkreft eller lignende? Alle gir ulike råd, og jeg skjønner ikke hvordan sol kan være et problem  så lenge jeg har høy faktor og ikke blir brent? Nå snakker jeg altså ikke om brystet som fremdeles er rødt, men på områdene der det er ny frisk hud.

Anonymkode: 4da90...bc9

AnonymBruker
Skrevet

Spør legen for å få sikre råd.

Anonymkode: d423a...e74

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

På brystet er det fremdeles ganske rødt, og blir fort sårt med tanke på at klær gnisser. Av legene fikk jeg beskjed om å smøre med hvit vaselin, men det virker som huden har fått nok av det og irriterer seg over vaselinen. I tillegg blir det ganske tørt hvis jeg ikke smører med vaselin. 

Vet noen i tillegg hvor lenge jeg bør vente til jeg kan sole den nye huden? Jeg skjønner at den er helt tynn og hvit, og antagelig må ha veldig høy faktor for å ikke bli brent, men er det noe større sjanse for hudkreft eller lignende? Alle gir ulike råd, og jeg skjønner ikke hvordan sol kan være et problem  så lenge jeg har høy faktor og ikke blir brent? Nå snakker jeg altså ikke om brystet som fremdeles er rødt, men på områdene der det er ny frisk hud.

Hva skjedde siden du fikk forbrenninger over store deler av kroppen?

Anonymkode: 92e51...447

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør legen for å få sikre råd.

Anonymkode: d423a...e74

Ja, vet det. Ganske lei av å betale for å gå til lege hele tiden når det er «vaselin» som er løsningen. Kunne hende ikke leger her har noen gode tips av erfaring.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde siden du fikk forbrenninger over store deler av kroppen?

Anonymkode: 92e51...447

Kaffe tønne veltet.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Du bør henvises til brannskadeavdeling eller en hudpoliklinkk der de er gode på brannskader og ettervirkninger. Sol på brannskader er frarådet første året fordi huden ikke tåler den ekstra belastningen solen gir. Du vil resten av livet måtte bruke høy solfaktor og måtte være veldig forsiktig med soling. 

Jeg har en brannsksde med dels 2. Og dels 3. Gradsforbrenning for flere år siden. Når den utsettes for sol uten solkrem gjør det bare vanvittig vondt. Det samme gjelder om hånden blir kald. Hadde jeg ikke gjort alt riktig da skaden skjedde med å kjøle ned og få hjelp på legevakt raskt så hadde dette gått rikitg ille. Så påfør deg solkrem med minst faktor 50 når du begynner å sole deg neste sommer. Men få hjelp hos spesialist nå. 

Anonymkode: 630eb...468

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Glemte en ting, har du ikke fått sånn trangt klesplagg til å ha på deg siden du snakker om at klærne gnisser? Husker ikke hva det heter, men er hudfarget med litt kompresjon for å forhindre/gjøre arrene finere. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, vet det. Ganske lei av å betale for å gå til lege hele tiden når det er «vaselin» som er løsningen. Kunne hende ikke leger her har noen gode tips av erfaring.

Like fullt er det det eneste forsvarlige svaret. Folk her inne har de villeste oppfatninger, og du kan gjøre svært stor skade på deg selv hvis du prøver deg på noe som ikke er godt dokumentert behandling. Så omfattende brannskader som du beskriver, krever tett oppfølging av lege. Hvordan i huleste tør du å legge tilhelingen i hendene på ukjente mennesker uten kompetanse?

Anonymkode: 335e6...da7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi ikke lov til å utgi oss som helsepersonell da man aldri veit om det er sant eller om rådene man får er trygge. 

Har du forsøkt bare vanlig superfeit krem? Uten parfyme osv så klart. 

Anonymkode: 06485...b03

Skrevet

Kanskje dårlig sammenligning men jeg har psoriasis inni hendene. Dette gjør huden veldig sår og tynn. Det som fungerte veldig bra for meg er spenefett. Brukes på dyr, du får kjøpt det på feks felleskjøpet og det koster vel 100kr pr kg. verdt å prøve :) Vaselin funker ikke på meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Silikonplaster! 

Anonymkode: 58fff...3ad

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte en ting, har du ikke fått sånn trangt klesplagg til å ha på deg siden du snakker om at klærne gnisser? Husker ikke hva det heter, men er hudfarget med litt kompresjon for å forhindre/gjøre arrene finere. 

Nei, det fikk jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør henvises til brannskadeavdeling eller en hudpoliklinkk der de er gode på brannskader og ettervirkninger. Sol på brannskader er frarådet første året fordi huden ikke tåler den ekstra belastningen solen gir. Du vil resten av livet måtte bruke høy solfaktor og måtte være veldig forsiktig med soling. 

Jeg har en brannsksde med dels 2. Og dels 3. Gradsforbrenning for flere år siden. Når den utsettes for sol uten solkrem gjør det bare vanvittig vondt. Det samme gjelder om hånden blir kald. Hadde jeg ikke gjort alt riktig da skaden skjedde med å kjøle ned og få hjelp på legevakt raskt så hadde dette gått rikitg ille. Så påfør deg solkrem med minst faktor 50 når du begynner å sole deg neste sommer. Men få hjelp hos spesialist nå. 

Ja, ble sendt med sykebil, men likevel utskjelte etter to timer så lite oppfølging der annet enn fastlege.

Minst 50 er nok lurt ja.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Like fullt er det det eneste forsvarlige svaret. Folk her inne har de villeste oppfatninger, og du kan gjøre svært stor skade på deg selv hvis du prøver deg på noe som ikke er godt dokumentert behandling. Så omfattende brannskader som du beskriver, krever tett oppfølging av lege. Hvordan i huleste tør du å legge tilhelingen i hendene på ukjente mennesker uten kompetanse?

Ro ned, sårene er grodd veldig bra og det er ikke slik at jeg vil påføre meg hva som helst. Fint å høre om andre i samme situasjon og deres erfaringer, så kan jeg eventuelt undersøke videre tips. Har da såpass i topplokket at jeg ikke smører meg med hva som helst.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Anjatapinjata skrev:

Kanskje dårlig sammenligning men jeg har psoriasis inni hendene. Dette gjør huden veldig sår og tynn. Det som fungerte veldig bra for meg er spenefett. Brukes på dyr, du får kjøpt det på feks felleskjøpet og det koster vel 100kr pr kg. verdt å prøve :) Vaselin funker ikke på meg. 

Takk, skal undersøke det videre :)

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ro ned, sårene er grodd veldig bra og det er ikke slik at jeg vil påføre meg hva som helst. Fint å høre om andre i samme situasjon og deres erfaringer, så kan jeg eventuelt undersøke videre tips. Har da såpass i topplokket at jeg ikke smører meg med hva som helst.

Jeg er helt rolig. Hvis du synes det er riktig å reagere småaggressivt for at jeg bekymrer meg for din tilheling, skulle du kanskje tenke deg litt om? Dette er og blir en legevurdering, og du løper en faktisk risiko ved å høre på ikke kvalitetssikrede råd fra ukjente. Jeg har i hvert fall prøvd å advare deg.

Skrevet

Kokosolje, kaldpresset økologisk

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt en hudlege

Anonymkode: 39796...be5

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å ringe brannskadeavdelingen ved Haukeland? De har sikkert noen tips til deg. Legg frem problemstillingen og spør om du kan få snakke med sykepleier der. 

Anonymkode: 90bce...51e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...