Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller bestemme hvor ofte jeg kan ha besøk og overnatting? Gjesten min dusjer ikke her og pleier å sove over en del, men bor ikke med meg. Bruker ikke mer strøm eller vann da personen er her heller. 

Anonymkode: 07f2b...7de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det står forresten ibgenting om dette i kontrakten vår og det er ikke daglig besøk, men kan iblant ha overnatting flett netter på rad, og personen er kun her når jeg er hjemme og kommer ofte utpå kvelden (altså er ikke her hele tiden)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei det kan ikke utleier så lenge du ikke har skrevet under på en kontrakt som sier at du ikke kan ha besøk. (ohg det er jo merkelig og ikke noe jeg ville gått med på) 

Anonymkode: e47ec...254

• Liker 4
Skrevet

Nei. Det kan ikke huseier. 

Du kan ha gjester og besøk. 

• Liker 2
Skrevet

Kjæresten min  er her 3-4 netter annenhver uke, hadde huseier nektet meg å ha han på besøk hadde jeg flyttet! 

Skrevet

Fra husleieloven:

Sitat

§ 7-1. Opptak i husstand 

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Om jeg tolker det rett er det kjæreste som er på besøk? Da kan hen fritt flytte inn på samme måte som at du fritt kan få barn uten å avtale dette med utleier. 

Men merk at en saklig grunn for å nekte kan være så lite som at leiligheta ikke er stor nok for så mange personer det gjelder.

AnonymBruker
Skrevet

TS her 

Gjesten er en potensiell kjæreste, eller vi er på vei god til å bli det. Har ikke bodd her lenge og huseier trodde han hadde flyttet inn fordi han sov her noen netter på rad og hjalp meg med å pakke ut i starten. Avtalen er at dersom noen skal flytte inn med meg, må personen godtas av huseier, hvilket er greit nok. Men jeg fikk inntrykk av at det ikke var greit med mye besøk da han nærmest ikke trodde meg da jeg sa det ikke ville bli noe samboerskap på lenge. Har nesten blitt redd for å ha for mye besøk etter dette fordi jeg ikke vil provosere huseier. 

Gjesten har ikke så mye som en sokk her, jeg vasker ikke klærne hans eller noenting. Derfor forstår jeg ikke helt hva som er problemet...

Skrevet

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her 

Gjesten er en potensiell kjæreste, eller vi er på vei god til å bli det. Har ikke bodd her lenge og huseier trodde han hadde flyttet inn fordi han sov her noen netter på rad og hjalp meg med å pakke ut i starten. Avtalen er at dersom noen skal flytte inn med meg, må personen godtas av huseier, hvilket er greit nok. Men jeg fikk inntrykk av at det ikke var greit med mye besøk da han nærmest ikke trodde meg da jeg sa det ikke ville bli noe samboerskap på lenge. Har nesten blitt redd for å ha for mye besøk etter dette fordi jeg ikke vil provosere huseier. 

Gjesten har ikke så mye som en sokk her, jeg vasker ikke klærne hans eller noenting. Derfor forstår jeg ikke helt hva som er problemet...

Ta en prat huseier og fortell det sånn det er. Det ordner seg nok!

AnonymBruker
Skrevet

Huseieren er klikk i hodet. Han har ikke noe med det.

Anonymkode: 75b72...e1e

• Liker 4
Skrevet

" § 7-1. Opptak i husstand 

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket."

Den du har på besøk er ikke ektefelle/samboer og kan dermed IKKE overnatte pga. denne paragrafen. 

Hvilke ønsker hadde utleieren i annonsen? Rom til leie til enslig person? Var det spesifisert, vil jeg tro at det er uakseptabelt å ha noen boende hos deg i lenger perioder/flere netter på rad.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Visepresidenten skrev:

Fra husleieloven:

Om jeg tolker det rett er det kjæreste som er på besøk? Da kan hen fritt flytte inn på samme måte som at du fritt kan få barn uten å avtale dette med utleier. 

Men merk at en saklig grunn for å nekte kan være så lite som at leiligheta ikke er stor nok for så mange personer det gjelder.

Kan man nektes å la kjæreste flytte inn, pga at arealet er for lite for to personer i huseiers øyne?

Anonymkode: 00f7b...a2c

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo helt hvordan du bor. Om du leier et rom i en annes leilighet der den andre også bor, eller hvordan. Jeg hadde ikke tillatt å ha noen som bodde i leiligheten min mens jeg bodde der også, å ha kjæreste eller lignende på besøk med knulling og støy.

Anonymkode: 296f6...750

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Melodiana skrev:

" § 7-1. Opptak i husstand 

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket."

Den du har på besøk er ikke ektefelle/samboer og kan dermed IKKE overnatte pga. denne paragrafen. 

Hvilke ønsker hadde utleieren i annonsen? Rom til leie til enslig person? Var det spesifisert, vil jeg tro at det er uakseptabelt å ha noen boende hos deg i lenger perioder/flere netter på rad.

Hva mener du egentlig med dette? Det ser nesten ut som du sier at kjærester ikke kan overnatte før de blir samboere og tas opp i husstand, men det kan da ikke være det du mener? 

Men du har et poeng i at det kommer litt an på hva det er TS leier. Det er ikke urimelig med andre krav om TS leier et rom i en leilighet der huseier også bor, enn om TS leier en leilighet for seg selv. Men en leietaker som leier en hel leilighet kan ikke nektes normalt besøk, det har ikke huseier noe med. 

Anonymkode: 97968...9ed

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man nektes å la kjæreste flytte inn, pga at arealet er for lite for to personer i huseiers øyne?

Og ja man kan nekte kjæreste å flytte inn om rommet, hybelen , leiligheten kun er for 1 person.
Jeg har sett mange annonser hvor utleier spesifiserer at leieprisen gjelder for 1 person, og at hvis det blir 2 så må man betale mer, i alle fall.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, huseier sin mening har nada å si. Brann- og rømningskrav bestemmer.

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, Melodiana skrev:

Paragrafen gjelder folk som flytter inn, ikke overnattingsgjester. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Visepresidenten skrev:

Nei, huseier sin mening har nada å si. Brann- og rømningskrav bestemmer.

@Visepresidenten er du enig i det Anonymbruker skriver her?:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ja man kan nekte kjæreste å flytte inn om rommet, hybelen , leiligheten kun er for 1 person.
Jeg har sett mange annonser hvor utleier spesifiserer at leieprisen gjelder for 1 person, og at hvis det blir 2 så må man betale mer, i alle fall.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huseieren er klikk i hodet. Han har ikke noe med det.

Anonymkode: 75b72...e1e

Sånn snakker 14-åringen min også.....

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

@Visepresidenten er du enig i det Anonymbruker skriver her?:

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei

• Liker 1
Skrevet

Har huseier faktisk sagt noe som indikerer at besøk ikke er ok i vedkommendes øyne, eller er det du som er hypersensitiv og føler at huseier ikke tror deg? Om du har en avtale om at samboer skal godkjennes så er det jo ikke noe i veien for at utleier spør.

Så lenge du ikke leier et soverom i utleiers leilighet eller en hybel med delt kjøkken/bad så trenger du heller ikke bekymre deg for dusjing, klesvask, besøk, overnatting osv. Du leier bruksretten til bolig, og skal kunne leve i den som om den var din. Vanlige husordenregler rundt støy osv gjelder, men kan ikke begrense besøk. 

Skulle jeg leid en leilighet som begrenset min adgang til besøk, bruk av dusj og krav om hjemreise i helger f.eks, så skulle jeg hatt en mer enn dramatisk reduksjon i leie. Det er jo en grunn til at "pendler-leiligheter" er rimeligere enn normale utleieleiligheter. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...