Gå til innhold

kandisering av frukt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skulle så gjerne kunne kandisere frukter selv. Er det noen som har peiling på hvordan det skal gjøres? Har sett på en del utenlandsk bakverk der de pynter med kandisert frukt som: kiwi, fiken, druer, kirsebær med stilk osv.

Satser egentlig på at Arkana kan dette og jeg :ler:

Du er så flink med mat.

På forhånd takk alle som kan bidra!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Skulle så gjerne kunne kandisere frukter selv. Er det noen som har peiling på hvordan det skal gjøres? Har sett på en del utenlandsk bakverk der de pynter med kandisert frukt som: kiwi, fiken, druer, kirsebær med stilk osv.

Satser egentlig på at Arkana kan dette og jeg :ler:

Du er så flink med mat.

Du må nok først ta til takke en en anonym tulling denne gangen.

http://www.krem.no/sporsmaal2.htm

(søk etter "Hvordan kandiserer man frukt")

En kommentar først: Du bør kanskje bruke økologiske frukter som ikke er sprøytet dersom du vil kandisere større mengder sitrusskall. Men, du kan jo prøve først med en vanlig appelsin eller noe slikt. Det fikk jeg lyst til også nå...

"Kandisert sitrus-skall (eller f .eks ananas)

Skrubb 2 appelsiner og 2 sitroner. Skrell og del opp i passe store strimler.Kok skrellet i vann slik at det dekker akkurat (i 1 1/2 til 2 timer) til de er møre. Tilsett 50 g sukker pr. frukt, rør til det er oppløst. Gi det et oppkok og la det så stå natten over. Kok opp igjen dagen etter - la det koke ca. 5 minutter. La stå til dagen etter. Samme prosedyre følges påfølgende dager (4-5 dager totalt) til all sukkerlaken er absorbert. Skallet legges på rist plassert over bakepapir. La det tørke i 2-3 dager, eller gjør tørkeprosessen hurtig ved¨å legge de i ovnen på 110 grader i 12 timer (vendes av og til) Når frukten er tørr legges den i en boks som ikke må være lufttett. (Holdbar ca. 6 mnd) Noe som er veldig godt er å vende frukten/skallet i kokesjokolade. En flott gave!"

Skrevet

Tuuusen takk :danse:

Dette gleder jeg meg til å prøve!

Har du begynt å kandisere appelsinskall?

Jeg skal prøve med de fruktene jeg nevnte...så får vi se hvordan det går

Gjest Anonymous
Skrevet
Tuuusen takk :danse:

Dette gleder jeg meg til å prøve!

Har du begynt å kandisere appelsinskall?

Jeg skal prøve med de fruktene jeg nevnte...så får vi se hvordan det går

Nei, jeg har ikke prøvet enda. Satt det opp på listen over ting som skal testes. Idag er det forøvrig ciabatta som skal lages for første gang. Starterdeigen står og godgjør seg.

Fint om du rapporterer tilbake med "tricks and tips" etter at du har prøvet. Sikkert flere som vil like det.

Skrevet

Ja, klart jeg kommer tilbake med full rapport. Men det skjer ikke helt med det første. Mulig det skjer i neste måned og da skal jeg dytte denne tråden opp igjen. Vist ingen andre har testet i mellomtiden og notert forskningsresultatene her

Kanskje vi kan lage ny tradisjon i Norge på kandisering av frukt. Det smaker jo godt og vakkert er det å se på.

• 9 år senere...
Skrevet

Jeg prøver at kandisere kvanstilke efter denne opskrift. Vil melde resultatet tilbage

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...