AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #1 Skrevet 14. mars 2018 Vi tenker på å skaffe sånne koblingsur til panelovnene, som senker temperaturen i de rommene vi ikke bruker på dagtid. Men så til det jeg ikke helt skjønner; er det ikke sånn at når et rom har kommet opp i ønsket temperatur så avgir ikke ovnen noe særlig mer varme? Eller gjør den det? Og vil det ikke bli dyrere å varme opp et kaldt rom? Takknemlig for svar! Anonymkode: bee00...de6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #2 Skrevet 14. mars 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi tenker på å skaffe sånne koblingsur til panelovnene, som senker temperaturen i de rommene vi ikke bruker på dagtid. Men så til det jeg ikke helt skjønner; er det ikke sånn at når et rom har kommet opp i ønsket temperatur så avgir ikke ovnen noe særlig mer varme? Eller gjør den det? Og vil det ikke bli dyrere å varme opp et kaldt rom? Takknemlig for svar! Anonymkode: bee00...de6 Om du har ovnen på 20 grader, trekker ovnen mer strøm når det er -2grader ute, enn om det er 15 Anonymkode: 751d8...44e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #3 Skrevet 14. mars 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi tenker på å skaffe sånne koblingsur til panelovnene, som senker temperaturen i de rommene vi ikke bruker på dagtid. Men så til det jeg ikke helt skjønner; er det ikke sånn at når et rom har kommet opp i ønsket temperatur så avgir ikke ovnen noe særlig mer varme? Eller gjør den det? Og vil det ikke bli dyrere å varme opp et kaldt rom? Takknemlig for svar! Anonymkode: bee00...de6 Har du termostat på ovnene så trenger du ikke koblingsur. Senker du temperaturen mye så må du og bruke mye strøm for å få temperaturen opp igjen. Å spare strøm handler vel så mye om fornuftig bruk av varmtvann og å ikke bruke strøm i rom der en ikke er. Bare det å slukke lys og å lukke dører kan spare deg for litt strøm. Anonymkode: 1f27b...734
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #4 Skrevet 14. mars 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du termostat på ovnene så trenger du ikke koblingsur. Senker du temperaturen mye så må du og bruke mye strøm for å få temperaturen opp igjen. Å spare strøm handler vel så mye om fornuftig bruk av varmtvann og å ikke bruke strøm i rom der en ikke er. Bare det å slukke lys og å lukke dører kan spare deg for litt strøm. Anonymkode: 1f27b...734 Men hva gjør man med soverom? Man er jo ikke der om dagen, men klarer ikke å sove på et kaldt rom heller. Da må jo enten varmen stå på eller hele rommet varmes opp på nytt. Anonymkode: bee00...de6
Duff Skrevet 14. mars 2018 #5 Skrevet 14. mars 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva gjør man med soverom? Man er jo ikke der om dagen, men klarer ikke å sove på et kaldt rom heller. Da må jo enten varmen stå på eller hele rommet varmes opp på nytt. Anonymkode: bee00...de6 Vi har tykke tepper oppå dyna om vinteren, fryser aldri da og varmer heller ikke opp soverommet.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #6 Skrevet 14. mars 2018 Du vil spare strøm ved å senke temperaturen deler av døgnet i rommene du ikke bruker. Hva slags ur tenker du på? Skulle gjerne kjøpt noen slike selv 🙂 Jo høyere temperatur i rommet jo mer strøm bruker ovnen å opprettholde denne temperaturen. Anonymkode: b0b1d...cf2 1
Melodiana Skrevet 14. mars 2018 #7 Skrevet 14. mars 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil spare strøm ved å senke temperaturen deler av døgnet i rommene du ikke bruker. Riktig påstand. 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo høyere temperatur i rommet jo mer strøm bruker ovnen å opprettholde denne temperaturen. Misoppfatning. Det brukes minimalt med strøm til å opprettholde temperatur. Strømmen brukes til oppvarming til det som anses som normalen i rommet. Her er visualisering av strømforbruket på et døgn. I det strømmen er av synker temperaturen i rommet til ca. 16 grader nå på vinteren. Et soverom på ca. 20 kvadratmeter har en panelovn på veggen som slås på kl. 20. I et slikt rom går temperaturen opp med ca. 2 grader på en time. Ønsket temperatur oppnås ca. kl. 22 og det er leggetid. Det er i denne perioden (kl. 20 - 22) strømmen brukes hele tiden (100%). Det brukes betraktelig mindre strøm for å opprettholde romtemperatur på 20 grader. Det er mange elementer som hus isolasjon, temperatur ute som påvirker strømforbruk. Det er generelt ca. 50% av strømmen brukt i perioden fra kl. 22 til kl. 6:00. På en solrik dag/vår/høst, brukes det 40-30% strøm til å opprettholde stabil romtemperatur. Strømmen er av kl. 6 og strømforbruket er dermed på 0% i perioden kl.6 - 20.
Melodiana Skrevet 14. mars 2018 #8 Skrevet 14. mars 2018 Oppvarmingkilder er avgjørende. Det finnes forskjellige panelovner. Om gulvoppvarming er på, brukes det opp til 2 døgn for å varme opp rommet fra 16 grader til 20 grader. Dvs. 100% x 48 timer (gulvoppvarming) sammenliknet med 100% x 3 - 4 timer (panelovn). Derfor er det lønnsomt å ikke slå gulvet av og på, men holde gulvet varm til å ha det behagelig å gå på, men bruke panelovn til oppvarming.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #9 Skrevet 15. mars 2018 19 timer siden, Melodiana skrev: Riktig påstand. Misoppfatning. Det brukes minimalt med strøm til å opprettholde temperatur. Strømmen brukes til oppvarming til det som anses som normalen i rommet. Her er visualisering av strømforbruket på et døgn. I det strømmen er av synker temperaturen i rommet til ca. 16 grader nå på vinteren. Et soverom på ca. 20 kvadratmeter har en panelovn på veggen som slås på kl. 20. I et slikt rom går temperaturen opp med ca. 2 grader på en time. Ønsket temperatur oppnås ca. kl. 22 og det er leggetid. Det er i denne perioden (kl. 20 - 22) strømmen brukes hele tiden (100%). Det brukes betraktelig mindre strøm for å opprettholde romtemperatur på 20 grader. Det er mange elementer som hus isolasjon, temperatur ute som påvirker strømforbruk. Det er generelt ca. 50% av strømmen brukt i perioden fra kl. 22 til kl. 6:00. På en solrik dag/vår/høst, brukes det 40-30% strøm til å opprettholde stabil romtemperatur. Strømmen er av kl. 6 og strømforbruket er dermed på 0% i perioden kl.6 - 20. Du har da visualisert temperaturen, ikke strømforbruket. Formelen for varmetapet som må erstattes i ett rom er en potens av (innetemperaturen-utetemperaturen) Man bruker mindre strøm for å opprettholde temperaturen i rommet jo lavere temperatur man ønsker. Ekstremvarianten er å opprettholde innetemperatur lik utetemperatur, da bruker man 0kW Anonymkode: b0b1d...cf2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #10 Skrevet 15. mars 2018 20 timer siden, Melodiana skrev: Oppvarmingkilder er avgjørende. Det finnes forskjellige panelovner. Om gulvoppvarming er på, brukes det opp til 2 døgn for å varme opp rommet fra 16 grader til 20 grader. Dvs. 100% x 48 timer (gulvoppvarming) sammenliknet med 100% x 3 - 4 timer (panelovn). Derfor er det lønnsomt å ikke slå gulvet av og på, men holde gulvet varm til å ha det behagelig å gå på, men bruke panelovn til oppvarming. Du har ett par poenger her, men det er ett par ting du ikke helt skjønner enda. Du blander kW og kWh, og skjønner kanskje ikke helt formelen for varmetap bla. Er dette interesse eller utdanning? Det er en del å spare på å styre varmekabler også, men hvordan de bør styres avhenger av hvilken type de er, hvor dypt de er støpt osv. Anonymkode: b0b1d...cf2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #11 Skrevet 15. mars 2018 Ser ut som noen her har litt peiling, hva vil lønne seg for meg: Jeg har en kald bolig, type 10 - 12 grader uten oppvarming, vil det bli billigere å varme opp boligen til 18 grader og holde temperaturen der, fremfor og skru ned temperaturen på natten og når jeg er på jobb, for så å skru den på når jeg kommer hjem til jeg legger meg? Anonymkode: 476e3...f71
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #12 Skrevet 15. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ut som noen her har litt peiling, hva vil lønne seg for meg: Jeg har en kald bolig, type 10 - 12 grader uten oppvarming, vil det bli billigere å varme opp boligen til 18 grader og holde temperaturen der, fremfor og skru ned temperaturen på natten og når jeg er på jobb, for så å skru den på når jeg kommer hjem til jeg legger meg? Anonymkode: 476e3...f71 Nei. Skrur du den av fra du legger deg, og på igjen når du kommer hjem fra jobb så er jo det fort 16 timer uten. Men med tanke på mugg og fukt så bør boligen være varmere. Kommer det mye kondens på vinduene bør du heller ha ovnene på, slik at det ikke kommer mugg og råte. Anonymkode: 6dca3...2a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå