AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #1 Skrevet 14. mars 2018 Hei, Jeg tok i dag Mifegyne for å starte medisinsk abort, men kjente kjapt at dette føltes helt feil. Jeg har hele veien vært svært usikker på hva jeg burde gjøre med dette svangerskapet, ønsket selv å beholde ungen, og ser nå at abort er en flink pike-løsning jeg føler meg presset til og gjør for å tilfredsstille de rundt meg. Tanken på at jeg nå selv kanskje har drept barnet mitt er ordentlig vond. Jeg ringte sykehuset en time etter at jeg tok pilla og fortalte at jeg angret og lurte på om det kunne reverseres. De svarte at "det skulle du tenkt på før". Men så leser jeg på nettet om flere som har fullført graviditeten etter mifegyne-inntak og fått friske barn. I felleskatalogen leser jeg at man gir tre tabletter ved medisinsk abort, men én for oppmyking av livmoren før kirurgisk abort. Hvorfor har jeg da kun fått én? Har jeg misforstått? Og ville dere turt å ta sjansen på å fortsette svangerskapet? Jeg skal naturligvis snakke med legen når jeg skal tilbake til sykehuset for å fullføre aborten fredag, men vil gjerne høre deres erfaringer. Og værsåsnill, ingen fordømmende kommentarer a la den jeg fikk fra sykehuset. Jeg banker meg selv nok som det er nå. Anonymkode: c413a...a40
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #2 Skrevet 14. mars 2018 Når du er usikker så skal ikke sykehuset igangsette aborten før du klart gir uttrykk for hva du ønsker. Å angre deg nå er en risikosport. Får du et ikke friskt barn om 7 - 8 måneder så vil du angre på dette valget også. Å rådgi noen i abortspørsmål er umulig, fordi kvinnen selv må kjenne på og svgjøre hva hun i hennes situasjon best kan leve videre med resten av livet. Ingen andre kan kjenne nettopp hva dene ene kvinnen med abort eller alternativet til abort bærer i sitt indre liv av tanker, følelser og andre avgjørende ting for valg i livet hennes. Anonymkode: a4e58...fd8 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #3 Skrevet 14. mars 2018 Edit: Jeg har visst tatt Mifepristone, ikke Mifegyne. I felleskatalogen står det at det ikke skal tas "dersom første dag i siste menstruasjon var for mer enn 63 dager (9 uker) siden". Merkelig, for jeg er 11 uker på vei. Det står også at "Det foreligger lite informasjon om risikoen for det ufødte barnet. Hvis graviditeten fortsetter og du bestemmer deg for å beholde barnet, må du forhøre deg med legen, som vil overvåke svangerskapet nøye og utføre ultralydundersøkelser.". Erfaringer? TS Anonymkode: c413a...a40
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #4 Skrevet 14. mars 2018 Man skal vel ikke ta en medisinsk abort med igangsettingspiller etter uke 8 vel? Anonymkode: 7771b...97c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #5 Skrevet 14. mars 2018 Det kan gå fint, og det kan gå galt. Men slik er det med alle svangerskap, bare at risikoen hos deg kan være høyere. Ikke la deg presse til abort. Anonymkode: 82745...94d 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #6 Skrevet 14. mars 2018 Det er mye større sjanse for at det blir komplikasjoner med barnet og at det får en form for skade hvis du velger å beholde det nå. Jeg tror det er bedre å prøve igjen og heller beholde det neste slik at du får et barn som er friskt (selvsagt ikke garantert, men mye større sjanse) både for din egen skyld og for barnets skyld. Anonymkode: 25657...462 2
fina Skrevet 14. mars 2018 #7 Skrevet 14. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan gå fint, og det kan gå galt. Men slik er det med alle svangerskap, bare at risikoen hos deg kan være høyere. Ikke la deg presse til abort. Anonymkode: 82745...94d Takk for svar - dog litt sent nå, dessverre. Leser jo at det er risiko for skade på barnet ved fortsatt svangerskap, men jeg greier ikke å finne verken artikler eller forskning på dette - bare kg-historier om at det gikk bra med barnet tross avbrutt abort. Jeg ønsker såklart ikke å sette barnet mitt i fare, men blir tvilende til risikoen når jeg ikke finner kilder. Vet noen om forskning e.l. som faktisk viser til disse skadene?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #8 Skrevet 14. mars 2018 Pillen du har tatt er den som stopper graviditeten. De andre er bare utdriving. Barnet er fort dødt allerede,eller skadet der du vil abortere av det seg selv etterhvert selv om du ikke tar utdrivingpillene videre. Snakk med helsepersonell. Kontakt LEGE og IKKE godta sykepleier og be om råd. Spør om det er forsvarlig å gamble på at fosteret kan ha overlevd "drapspillen" for deg og fosteret. Anonymkode: 78bda...951 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #9 Skrevet 14. mars 2018 Den første pillen (Mifepristone) gjør at slimhinnen hvor graviditeten er implantert blir dårligere. Livmoren vil lettere kunne trekke seg sammen og livmorhalsen blir mykere, slik at graviditeten kan komme ut. På den måten kan den første pillen gjøre at svangerskapet blir avsluttet Anonymkode: 3f6d3...6b6 3
Arabella Skrevet 14. mars 2018 #10 Skrevet 14. mars 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg tok i dag Mifegyne for å starte medisinsk abort, men kjente kjapt at dette føltes helt feil. Jeg har hele veien vært svært usikker på hva jeg burde gjøre med dette svangerskapet, ønsket selv å beholde ungen, og ser nå at abort er en flink pike-løsning jeg føler meg presset til og gjør for å tilfredsstille de rundt meg. Tanken på at jeg nå selv kanskje har drept barnet mitt er ordentlig vond. Anonymkode: c413a...a40 Uttrykket "selvbestemt abort" har en vond bismak. Jeg tror ikke jeg tar mye feil når jeg sier at i de aller fleste tilfeller er det press fra andre, spesielt den vordende barnefar, som er utslagsgivende. 4
Frances Ha Skrevet 14. mars 2018 #11 Skrevet 14. mars 2018 Jeg håper du har god støtte rundt deg i denne vonde situasjonen. Har funnet en studie som viser gode sjanser for at det likevel kan gå bra: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23346916 Du har sikkert ikke tilgang til å lese hele teksten, men kvinnene som ble inkludert i denne studien og som bare hadde tatt mifepriston hadde i gjennomsnitt inntatt en dose på i overkant av 350 mg. Ønsker deg lykke til, uansett hva som skjer videre. 1
Liven_ Skrevet 14. mars 2018 #12 Skrevet 14. mars 2018 Man kan be om å få renset magesekk (vet ikke hvordan det heter), men det må gjøres med en gang. Også kan man fremkalle oppkast for å få ut tabletten.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #13 Skrevet 14. mars 2018 Du må få progesteron så fort som overhode mulig for å øke sjansene for å redde fosteret om du angrer. Anonymkode: 208eb...fd8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #14 Skrevet 14. mars 2018 On a newfound mission to save her baby, Minichini called several obstetricians and even went to her local hospital's emergency room. Doctors repeatedly told her there was no way out and that she would need to take the second abortion pill within 24 hours. After two sleepless nights, her mom discovered the Abortion Pill Reversal hotline. The hotline referred Minichini to a local doctor who agreed to see her immediately. That doctor discovered the baby still had a heartbeat and that miraculously, it had survived a break in Minichini's placenta. https://www.google.no/amp/www1.cbn.com/cbnnews/healthscience/2015/March/Reversing-Regret-Procedure-Stops-Abortion-in-Progress%3famp Anonymkode: 208eb...fd8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #15 Skrevet 14. mars 2018 Måtte ta en pille hos legen også jeg. Fikk ikke bare med en hjem. Anonymkode: 0c8d4...405
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #16 Skrevet 14. mars 2018 1 time siden, fina skrev: Takk for svar - dog litt sent nå, dessverre. Leser jo at det er risiko for skade på barnet ved fortsatt svangerskap, men jeg greier ikke å finne verken artikler eller forskning på dette - bare kg-historier om at det gikk bra med barnet tross avbrutt abort. Jeg ønsker såklart ikke å sette barnet mitt i fare, men blir tvilende til risikoen når jeg ikke finner kilder. Vet noen om forskning e.l. som faktisk viser til disse skadene? Det er lite forskning rundt dette, men det ser ut til å kunne gå begge veier. Forhør deg med lege snarest og få utført ultralyd. Kontakt eventuelt privat. Anonymkode: 82745...94d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #17 Skrevet 14. mars 2018 40 minutter siden, Liven_ skrev: Man kan be om å få renset magesekk (vet ikke hvordan det heter), men det må gjøres med en gang. Også kan man fremkalle oppkast for å få ut tabletten. Å komme med denne typen usaklige kommentarter i denne tråden, bør du holde deg for god til. Å pumpe magesekken gjøres ikke fordi det er ingen hjelp i når tabletten har fått begynne å virke og å gå over i blodbanen. Anonymkode: a4e58...fd8 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #18 Skrevet 14. mars 2018 https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-2006?source=relisdb Her er grei oversiktsartikkel fra relis. Anonymkode: dbc02...ba7 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #19 Skrevet 14. mars 2018 Ring igjen og ikke godta et slikt tullesvar som det der. Du skal bli tatt alvorlig og få et saklig svar tilbake. Anonymkode: 2cb9c...087 2
Gjest Bøff Eløff Skrevet 14. mars 2018 #20 Skrevet 14. mars 2018 Om barnet fortsatt lever er det store sjanser for misdannelser. Leger vi anbefale deg å fortsette aborten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå