AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #1 Skrevet 14. mars 2018 Jeg skal være vikar for en klasse med fremmedspråklige på voksenopplæring som skal ha om dette temaet. Det står litt om mobbing i læreboka, men ikke mye om hvordan en går frem hvis en blir utsatt for det? Flere er i jobb, så det er absolutt bra om de vet hvordan de skal ta tak i det.Har heldigvis ikke så mye erfaring med det selv. Opplevde mobbing og trakassering i en en frivillig organisasjon. Det ble veldig vanskelig å gripe fatt i , da organisasjonen ikke hadde gode nok retningslinjer for hvordan de skulle håndtere frivillige som var ustabile. Først etter flere episoder ble vedkommende kastet ut av aktiviteten. Så hva gjør man? Anonymkode: 6f59c...d99
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #2 Skrevet 14. mars 2018 Mange som mobber og plager andre baserer seg på at man er på tomannshånd så ikke andre hører det. Om du merker at stemningen på jobb eller i den frivillige organisasjonen begynner å bli amper og noen begynner å slenge med leppa, så er det lurt å skaffe seg en opptaker, evt. sette seg inn i hvordan opptaksfunksjonen på mobiltelefonen fungerer. Så skaffe en liten mikrofon som passer opptakeren/mikrofonen, og som du lett kan skjule på kroppen og festes på et lite synlig sted med en liten klips. Anonymkode: e615c...df2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #3 Skrevet 14. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange som mobber og plager andre baserer seg på at man er på tomannshånd så ikke andre hører det. Om du merker at stemningen på jobb eller i den frivillige organisasjonen begynner å bli amper og noen begynner å slenge med leppa, så er det lurt å skaffe seg en opptaker, evt. sette seg inn i hvordan opptaksfunksjonen på mobiltelefonen fungerer. Så skaffe en liten mikrofon som passer opptakeren/mikrofonen, og som du lett kan skjule på kroppen og festes på et lite synlig sted med en liten klips. Anonymkode: e615c...df2 Jeg går ut i fra at det ikke er ulovlig å ta opptak av hva folk sier på tomåndshånd. Hvordan er regelverket hvis en ønsker å bruke opptak som dokumentasjon i slike saker? Anonymkode: 6f59c...d99
Carrot Skrevet 14. mars 2018 #4 Skrevet 14. mars 2018 Det er en uting å "ta opp" for å "dokumentere" uten at man har forsøkt andre tilnærminger først så det vil jeg på det sterkete fraråde at man tar med som et valg i en slik setting som TS beskriver. Voksne som driver med slikt mangler verktøy for å ta tak i ting, noe som er akkurat det TS skal belyse. Av verktøy kan vi for eksempel belyse hersketeknikker og hvordan man gjenkjenner og møter dem. Det er snakk om å lære seg hvordan man kommuniserer når man opplever at man fryses ut, latteliggjøres osv. Og for eksempel hva man selv kan gjøre for å tydeliggjøre og synliggjøre situasjonen uten å bidra til eksalering av en potensiell konflink - og med det er vi over på tema for konflikthåndtering... På den måten kan man ved å starte med å definere mobbing som en gjentatt hendelse, gå via eksempelvis hersketeknikker og ende på konflinktshåndtering som slik jeg ser det er det TS spør etter - ikke det å legge telefonen på opptak eller filme noen som slenger med leppa og tro at det er bevis som får problemet til å bli mindre... 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #5 Skrevet 14. mars 2018 Akkurat nå, Carrot skrev: Det er en uting å "ta opp" for å "dokumentere" uten at man har forsøkt andre tilnærminger først så det vil jeg på det sterkete fraråde at man tar med som et valg i en slik setting som TS beskriver. Voksne som driver med slikt mangler verktøy for å ta tak i ting, noe som er akkurat det TS skal belyse. Av verktøy kan vi for eksempel belyse hersketeknikker og hvordan man gjenkjenner og møter dem. Det er snakk om å lære seg hvordan man kommuniserer når man opplever at man fryses ut, latteliggjøres osv. Og for eksempel hva man selv kan gjøre for å tydeliggjøre og synliggjøre situasjonen uten å bidra til eksalering av en potensiell konflink - og med det er vi over på tema for konflikthåndtering... På den måten kan man ved å starte med å definere mobbing som en gjentatt hendelse, gå via eksempelvis hersketeknikker og ende på konflinktshåndtering som slik jeg ser det er det TS spør etter - ikke det å legge telefonen på opptak eller filme noen som slenger med leppa og tro at det er bevis som får problemet til å bli mindre... Selvsagt kan man bruke andre tilnærminger også, det ene utelukker ikke det andre. Ikke dermed sagt at man får behov for å bruke opptakene heller, men det er veldig greit å ha i bakhånd. For øvrig handler det ofte ikke om å mangle verktøy for å håndtere konflikter og mobbing på arbeidsplassen for sin egen del. For å skape en minnelig løsning, så er man avhengig av at begge parter opptrer rasjonelt og har verktøyene for å gjøre det. Hvis den ene uansett nekter å oppføre seg kommer man likevel ikke langt. It takes two to tango, og jeg mener at ethvert menneske har full rett til å forsvare seg med harde midler dersom en rasjonell løsning ikke er mulig. Dersom en rasjonell løsning viser seg mulig er det jo bra. Da kan man heller slette opptakene i etterkant og ikke gjøre noe mer med dem. Anonymkode: e615c...df2 2
Carrot Skrevet 14. mars 2018 #6 Skrevet 14. mars 2018 Jeg er sterkt uenig i tilnermingen din AB - det å ta opp ting uten å informere er ikke på noen måte OK og etter min mening er det kun i ekstreme tilfeller slikt er "innafor" både privat og definitivt i arbeidslivet! 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #7 Skrevet 14. mars 2018 5 minutter siden, Carrot skrev: Jeg er sterkt uenig i tilnermingen din AB - det å ta opp ting uten å informere er ikke på noen måte OK og etter min mening er det kun i ekstreme tilfeller slikt er "innafor" både privat og definitivt i arbeidslivet! Man kan fint ta opp en samtale når man er med i den selv, og jeg har ingen moralske motforestillinger mot det dersom man blir urettmessig behandlet eller mobbet. Man kan også parallelt jobbe med å finne andre løsninger slik at man ikke får bruk for opptakene slik at man i praksis har det som en siste løsning hvis ikke noe annet fungerer. Beklager, men enkelte mennesker forstår ikke annet språk enn makt og utpressing. Og i en konflikt der det ikke er mulig å finne en rasjonell løsning, så velger jeg heller meg selv over en annen. Sånn er mennesker. Anonymkode: e615c...df2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #8 Skrevet 14. mars 2018 28 minutter siden, Carrot skrev: Det er en uting å "ta opp" for å "dokumentere" uten at man har forsøkt andre tilnærminger først så det vil jeg på det sterkete fraråde at man tar med som et valg i en slik setting som TS beskriver. Voksne som driver med slikt mangler verktøy for å ta tak i ting, noe som er akkurat det TS skal belyse. Av verktøy kan vi for eksempel belyse hersketeknikker og hvordan man gjenkjenner og møter dem. Det er snakk om å lære seg hvordan man kommuniserer når man opplever at man fryses ut, latteliggjøres osv. Og for eksempel hva man selv kan gjøre for å tydeliggjøre og synliggjøre situasjonen uten å bidra til eksalering av en potensiell konflink - og med det er vi over på tema for konflikthåndtering... På den måten kan man ved å starte med å definere mobbing som en gjentatt hendelse, gå via eksempelvis hersketeknikker og ende på konflinktshåndtering som slik jeg ser det er det TS spør etter - ikke det å legge telefonen på opptak eller filme noen som slenger med leppa og tro at det er bevis som får problemet til å bli mindre... Du har ett godt poeng der, men det funker dessverre ikke i praksis. Mobbere syns ikke at de selv mobber. De tuller bare, og mobbeofferet er bare hårsår. Den unnskyldningen går ofte blant mobbere. Også har vi de som er mer utspekulerte og får mobbeofferet forvirret og tro at det er dem selv som er problemet, ikke mobberen. Det eneste som funker er å avsløre de og evt få de til å observere seg selv utenfra form av lydopptak eller video. Anonymkode: 4521b...e15 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #9 Skrevet 14. mars 2018 Ts her. takk for alle innspill. Finnes det noen mere formelle retningslinjer om hvordan en bør gå frem og hvem man kan kontakte? Anonymkode: 6f59c...d99 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #10 Skrevet 14. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. takk for alle innspill. Finnes det noen mere formelle retningslinjer om hvordan en bør gå frem og hvem man kan kontakte? Anonymkode: 6f59c...d99 Første bud er jo verneombud og/eller tilllitsvalgt på jobben. Om verneorganisasjonen faktisk fungerer, så er det den man kontakter først. Anonymkode: e615c...df2 2
Gjest ti10 Skrevet 14. mars 2018 #11 Skrevet 14. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Første bud er jo verneombud og/eller tilllitsvalgt på jobben. Om verneorganisasjonen faktisk fungerer, så er det den man kontakter først. Anonymkode: e615c...df2 Tror nok dette er et bedre forslag enn å anbefale en klasse med fremmedspråklige å avlytte folk på arbeidsplassen sin.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #12 Skrevet 14. mars 2018 Jeg tenker der bør ha en diskusjon om hva mobbing er og ikke er. Mange tror de blir mobbet fordi folk ikke er enig med dem, gir beskjed om at de har gjort noe galt o.l. Bare se på kg, folk mener seg mobbet fordi de har fått korreks i en medarbeidersamtale, ikke er like gode venner med alle kollegene sine som "linn" eller "bente", ikke blir invitert på homeparty til "laila", får beskjed om å være mer selvstendig, ikke får de oppgavene de vil ha osv. Når man i tillegg blander inn kultur og språkforskjeller er det rikelig anledning til å kalle seg mobbet uten å være det. For øvrig hvis man blir mobbet på arbeidsplassen er leder, verneombud og tillitsvalgt de som bør få beskjed. Anonymkode: 1e118...3e7
Svartfugl Skrevet 14. mars 2018 #13 Skrevet 14. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal være vikar for en klasse med fremmedspråklige på voksenopplæring som skal ha om dette temaet. Det står litt om mobbing i læreboka, men ikke mye om hvordan en går frem hvis en blir utsatt for det? Flere er i jobb, så det er absolutt bra om de vet hvordan de skal ta tak i det.Har heldigvis ikke så mye erfaring med det selv. Opplevde mobbing og trakassering i en en frivillig organisasjon. Det ble veldig vanskelig å gripe fatt i , da organisasjonen ikke hadde gode nok retningslinjer for hvordan de skulle håndtere frivillige som var ustabile. Først etter flere episoder ble vedkommende kastet ut av aktiviteten. Så hva gjør man? Anonymkode: 6f59c...d99 Hvilket fag er det du skal undervise i? Og hvilket språknivå ligger klassen på?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #14 Skrevet 14. mars 2018 4 timer siden, Svartfugl skrev: Hvilket fag er det du skal undervise i? Og hvilket språknivå ligger klassen på? Klassen jeg underviste er på B1 nivå i norsk. Det er norskopplæring med samfunnsfaglære. Anonymkode: 6f59c...d99
Duff Skrevet 14. mars 2018 #15 Skrevet 14. mars 2018 Konflikthåndtering og psykologien som ligger i mobbingen er det jeg ser på som relevant. En mobber er sjelden alene, den har ofte stilltiende «venner» som godtar mobbingen. Uten disse «vennene» har mobberen ingen makt. Barn og foreldre trenger å vite at en god nøkkel for å stoppe mobbing ligger i at barna rundt mobberen blir styrket til å sette foten ned. 1
Duff Skrevet 14. mars 2018 #16 Skrevet 14. mars 2018 Ellers er det lurt å skrive ned hva man opplever som mobbing, konkrete eksempler, samt hvordan det påvirker en. For fremmedspråklige kan det være vanskelig å sette gode ord på slike ting. Å skrive på sitt morsmål og få det oversatt har vert gjort med hell ett sted jeg jobbet. Skriftlige henvendelser er vanskeligere å ignorere enn muntlige. Ikke alle arbeidsplasser har tillitsvalgt og verneombud og da er det leder som må ha saken.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #17 Skrevet 15. mars 2018 11 timer siden, Duff skrev: Ellers er det lurt å skrive ned hva man opplever som mobbing, konkrete eksempler, samt hvordan det påvirker en. For fremmedspråklige kan det være vanskelig å sette gode ord på slike ting. Å skrive på sitt morsmål og få det oversatt har vert gjort med hell ett sted jeg jobbet. Skriftlige henvendelser er vanskeligere å ignorere enn muntlige. Ikke alle arbeidsplasser har tillitsvalgt og verneombud og da er det leder som må ha saken. Det var det jeg også nevnte. Dokumentasjon er viktig. Å betro seg til en god kollega kan være en god start, for å snakke om hvordan en bør gå frem videre. Anonymkode: 6f59c...d99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå