AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #1 Skrevet 14. mars 2018 Jeg trenger litt råd. Har diskutert med mannen hjemme om å spare penger i indeksfond til pensjonen. Han mener selfølgelig at han kan velge bedre aksjer selv. Jeg har lest litt og forstått at indeksfond skal være veldig bra. Så at forbrukerinspektørene på nrk1 kl 1945 skal snakke litt om dette idag. Er det noen som har erfaringer rundt dette med investeringer i fond og lignende? Anonymkode: 53208...38a
MerylStreep64 Skrevet 14. mars 2018 #2 Skrevet 14. mars 2018 Hei! Veldig godt spørsmål. I anledning kvinnedagen sto det veldig mye om kvinner og børs. http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/03/Kvinner-slaar-menn-paa-boersen Mye av grunnen er at menn forsøker å slå markedet, noe som har vist seg å være veldig vanskelig. Kvinner følger ofte en "kjedeligere" investeringsstrategi, men som over tid viser seg å være mer lønnsom. Du finner utallige artikler om at "ingen" over tid gjør det bedre enn indeksen. Jeg ble tipset om Noon Invest i Stavanger fra mitt medlemskap i Norsk Familieøkonomi. De plasserer sparepengene mine i indeksfond og tilpasser investeringene etter mine behov, veldig fornøyd. 1
meravkastning Skrevet 14. mars 2018 #3 Skrevet 14. mars 2018 Spennende å lese, denne skal jeg vise hjemme! Har ikke hørt om noon invest, men skal inn å ta en titt. Tusen takk for tipset.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #4 Skrevet 14. mars 2018 Ja støtter MerylStreep64, all statistikk viser at alle disse økonomene som arbeider med aksjer, klarer ikke å slå indeksen. Jeg hadde aksjefond tidligere, men har solgt alt og re-investert i kun indeksfond, dette er min pensjonssparing. Jeg har konto hos Nordnet, sjekk ut nordnet.no og nordnetbloggen.no .og pengepodden appen som de har. Anbefaler dem. Anonymkode: 7aedb...7ce
MerylStreep64 Skrevet 15. mars 2018 #5 Skrevet 15. mars 2018 Nordnet passer fint for de som kan og vet best selv hvordan og hvilke indeksfond de skal velge. Det er jo ekstremt mange forskjellige indeksfond å velge mellom på Nordnet. Jeg er veldig fornøyd med Noon Invest, de velger ut hvilke indeksfond som passer best og hvilken sammensetning jeg bør ha. Betaler 0,95% i forvaltningskostnad, men synes det er verdt det egentlig.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #6 Skrevet 15. mars 2018 Jeg har opprettet ASK i Sbanken. Fondsutvalget er stort, med blant annet KLP sine indeksfond. Forvaltningsavgiften er fra 0,20 - 0,30 %. Sparer et fast beløp i måneden i KLP AksjeGlobal og KLP Fremvoksende markeder. Fordelen med ASK er at du kan bytte ut fond med et annet uten at dette utløser skatt, fordi om det du bytter ut har hatt gevinst. Ulempen er at du ikke kan ha rentefond, og dermed sikre avkastning etterhvert som pensjonistalderen nærmer seg. Da må du eventuelt selge deg ned og sette pengene inn i banken. Når du selger og tar ut av ASK, skatter du av avkastningen. Hvor mye du skatter, kommer an på skattereglene som gjelder når så langt kommer. Anonymkode: f5614...5b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå