Gå til innhold

Er jeg paranoid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg trenger hjelp til å tolke om jeg faktsik sliter med paranoia eller ikke.

Jeg føler hele tiden at vennene mine er sinte på meg, at de baksnakker meg når de er sammen, at de utnytter meg, at de egentlig vil meg vondt og har glede av å se hvor jævlig jeg har det. 

Jeg føler meg utnyttet da hun ene kun tar kontakt om hun trenger hjelp. Jeg har dårlig selvtilitt og hun skryter om hvor mange hun dater. Hun svarer så frekt og spydig eller svarer ikke i det hele tatt på ting jeg spør.

Jeg holdte på med en fyr nå, han har vært av og på med flørting, stille, så hører jeg masse fra han, osv. Dette er jeg også helt sikker på at er vennene mine sin feil. Jeg ser ikke helt hva annet som er grunnen, jeg har vært hyggelig hele veien og vi har hadd god tone. Jeg er overbevist om at vennene mine har ødelagt alt. 

Hver dag på skolen er jeg redd for hva andre tenker om meg, jeg liker ikke å gå alene i gangene, føler at alle ser på meg i kantina, jeg er overbevist om at lærerne også synes at jeg er dum. Jeg føler at jeg kun er i veien for alle, og at alle vil meg vondt. 

Innimellom tørr jeg ikke å dra ut på butikken alene en gang, jeg vil ha med meg mamma eller pappa, det er de eneste jeg enda stoler på. 

Dette er så tungt å bære på :( For jeg vet ikke hva som er galt med meg. Jeg har spurt om hva jeg har gjort galt, men de sier det ikke er noe. 

Har jeg grunn til å dra til psykolog? Jeg vil ikke dumme meg ut der heller.

Jeg er ei 18 år gammel jente, om det har noe å si.

Anonymkode: aa942...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja dette høres ut som litt paranoia der du bekymrer deg over mye uten grunn.

Jeg tror en tur til psykolog hadde hjulpet deg en god det med dette, og du trenger absolutt ikke være redd for å dumme deg ut når du er og prater med en. Husk at de er profesjonelle som har masse erfaring og som ikke dømmer når du prater med de så det går nok helt fint skal du se :)

Anonymkode: 85c64...cb0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg trenger hjelp til å tolke om jeg faktsik sliter med paranoia eller ikke.

Jeg føler hele tiden at vennene mine er sinte på meg, at de baksnakker meg når de er sammen, at de utnytter meg, at de egentlig vil meg vondt og har glede av å se hvor jævlig jeg har det. 

Jeg føler meg utnyttet da hun ene kun tar kontakt om hun trenger hjelp. Jeg har dårlig selvtilitt og hun skryter om hvor mange hun dater. Hun svarer så frekt og spydig eller svarer ikke i det hele tatt på ting jeg spør.

Jeg holdte på med en fyr nå, han har vært av og på med flørting, stille, så hører jeg masse fra han, osv. Dette er jeg også helt sikker på at er vennene mine sin feil. Jeg ser ikke helt hva annet som er grunnen, jeg har vært hyggelig hele veien og vi har hadd god tone. Jeg er overbevist om at vennene mine har ødelagt alt. 

Hver dag på skolen er jeg redd for hva andre tenker om meg, jeg liker ikke å gå alene i gangene, føler at alle ser på meg i kantina, jeg er overbevist om at lærerne også synes at jeg er dum. Jeg føler at jeg kun er i veien for alle, og at alle vil meg vondt. 

Innimellom tørr jeg ikke å dra ut på butikken alene en gang, jeg vil ha med meg mamma eller pappa, det er de eneste jeg enda stoler på. 

Dette er så tungt å bære på :( For jeg vet ikke hva som er galt med meg. Jeg har spurt om hva jeg har gjort galt, men de sier det ikke er noe. 

Les om unnvikende personlighetsforstyrrelse. Tror nok du vil få en aha-opplevelse.

Anonymkode: bd499...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, aell skrev:

Ja, det høres ut som om du er litt paranoid. Hvor lenge har dette vart?

Siden August fjorår. Jeg hadde en periode med veldig mye stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden August fjorår. Jeg hadde en periode med veldig mye stress.

Hmm, min første tanke var paranoid pf, dog er det usannsynlig hvis det ikke begynte i barne-, eller tidlig i ungdomsårene. ikke at jeg har noen intensjoner om å "hobby-diagnosere" deg over nett. Jeg har selv sterke trekk fra denne personlighetsforstyrrelsen og det du beskrev minte meg litt om meg selv, bare mer ekstremt. Men det virker som om dette plager deg, så jeg hadde tatt turen til fastlegen hvis jeg var deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som du burde snakke med en psykolog dersom du har muligheten til det. Så får du sortert ut tankene dine. Det kan godt hende du har kjipe venner, det er det umulig å si noe om. Men jeg er ganske sikker på at de fleste i kantina har nok med sitt eget og sine egne tanker og at lærerne har nok med å undervise og tenke på hva de skal ha til middag etter jobben. Siden dette er tanker som begrenser deg i dine daglige aktiviteter, så bør du prøve å få hjelp til å rydde litt opp i dem. Lykke til :) Det er forresten mange som sliter med liknende tanker. Du er ikke aleine om dette.

Anonymkode: ed484...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns absolutt du skal snakke med en psykolog om dette, ta kontakt med fastlegen din så kan hen henvise deg videre.😊Skjønner godt at det er vanskelig for deg, for jeg har hatt mye av de samme tankene som deg da jeg var yngre pga sosial angst. Jeg turte bla ikke å sitte ute hjemme fordi jeg trodde at jeg ødela dagen til de som gikk forbi fordi det var så forferdelig å se meg. :sprettoy: Altså når jeg skriver det nå syns jeg det høres helt idiotisk ut og skjønner ikke hvordan jeg kunne tenke sånn, men den gangen var jeg helt overbeviste om at det var sånn. 

Jeg gikk til psykolog som hjalp meg og snu tankegangen min. Han gav meg også flere verktøy for å takle situasjoner jeg syns var vanskelig. Det var også utrolig godt å ha noen jeg kunne fortelle ting til og være helt trygg på at ingen andre fikk vite det. 

Anonymkode: d78d8...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler psykolog. Jeg lover, du er ikke alene om å ha disse tankene og følelsene, og det er veldig greit å ta tak i det nå så det ikke får utviklet seg og grodd fast hvis du skjønner hva jeg mener :) 

Anonymkode: 86700...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2018 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Kanskje du er deprimert? Paranoide tanker har lett for å feste seg i hjernen når en har det kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...