Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg selger noe inkludert moms, skal jeg ikke ha noe tilbakebetalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Driver du ett selskap som er momsregistrert?

Skrevet (endret)

@*Emma* Ja, men nylig

Endret av exictence
Skrevet

Ok. Men jeg lurer på om du har skrevet feil i innlegget ditt for når du er momsregistrert og selger noe inkl moms så er jo ikke det penger du skal ha tilbake - det er penger du skylder staten. Penger du skal innberette i momsoppgaven og betale inn....

Det du skal trekke fra og eventuelt kan få tilbake er jo momsen på det du kjøper inn til firmaet (momsen på utgiftene dine) 

(Beklager om forklaringen over var "m t-skje" men utfra det første innlegget virker det som at du ikke har forstått helt hvordan det m moms fungerer. Men det er mulig du bare har ordlagt deg så det ser ut som du har misforstått ;) )

Litt usikker på om jeg egentlig helt forstår hva du lurer på :)

• Liker 1
Skrevet

100 kroner eks moms. 125 kroner ink moms. Disse 25 kronene skal du betale til staten.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, exictence skrev:

Når jeg selger noe inkludert moms, skal jeg ikke ha noe tilbakebetalt?

Nei, tvert imot, du skal betale 20% av totalbeløpet på fakturaen (altså summen inklusive mva) til Staten.

Derimot skal et momspliktig selskap ha tilbake merverdiavgiften som de betaler på varer og tjenester de kjøper. Her blir utfakturert og betalt merverdiavgift regnet mot hverandre, og du betaler eller får utbetalt differansen.

Det er for øvrig vrient å komme med hint og vink her uten at det fort får en harselerende og arrogant brodd, men hvis du har så lite kjennskap til forretningsdrift og regnskap som du her legger for dagen, så håper jeg i det minste at du a) har et aksjeselskap og b) har en dyktig regnskapsfører.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Horge skrev:

Nei, tvert imot, du skal betale 20% av totalbeløpet på fakturaen (altså summen inklusive mva) til Staten.

Derimot skal et momspliktig selskap ha tilbake merverdiavgiften som de betaler på varer og tjenester de kjøper. Her blir utfakturert og betalt merverdiavgift regnet mot hverandre, og du betaler eller får utbetalt differansen.

Det er for øvrig vrient å komme med hint og vink her uten at det fort får en harselerende og arrogant brodd, men hvis du har så lite kjennskap til forretningsdrift og regnskap som du her legger for dagen, så håper jeg i det minste at du a) har et aksjeselskap og b) har en dyktig regnskapsfører.

Jeg har forstått det som du sier det, og det var det jeg også alltid har trodd og egentlig visst. Jeg ble bare litt forvirret av et skjema. Men alt i orden.

Skrevet (endret)
2 timer siden, Horge skrev:

25% tenker jeg vi sier ;)

Ellers enig i resten.

Endret av *Emma*
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, *Emma* skrev:

Ellers enig i resten.

Nope, 20% av totalsummen er riktig.

Anonymkode: dcd38...028

• Liker 1
Skrevet

Du skal ikke ha tilbakebetalt noe når du selger noe, nei. Salg skal kun føres til utgående merverdiavgift. Kjøp skal derimot føres til inngående merverdiavgift.

Innkjøp 100 kr, inngående mva 20 kr.

Salg 200 kr, utgående mva 40 kr.

Skyldig mva 20 kr.

Skrevet
1 time siden, *Emma* skrev:

Du må gjerne tenke det, men det er i så fall en matematisk kortslutning.

Dersom en vare koster 80 kroner før mva, så koster den 80 * 1,25 = 100 inklusive mva.

Påslaget er altså 20 kroner, og 20 av 100 er nødvendigvis 20%.

Skrevet
32 minutter siden, Horge skrev:

Du må gjerne tenke det, men det er i så fall en matematisk kortslutning.

Dersom en vare koster 80 kroner før mva, så koster den 80 * 1,25 = 100 inklusive mva.

Påslaget er altså 20 kroner, og 20 av 100 er nødvendigvis 20%.

Sorry. Leste ikke nøye nok der jeg satt på toget. Trodde du skrev av moms-satsen var  20% ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...