Gå til innhold

Hva betyr det å spise grønnsaker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei når det sies at spis mest grønnsaker så tenker jeg på frosne grønnsaker som man får kjøpt på butikken. Sånn forskjellige type pakker som inneholder Mais, erter, gulrøtter, blomkål, brokkoli, asargesbønner... 

Finnes det noe annet  av grønnsaker? Kommer tomat, agurk isberg, ruccola og løk også i grønnsaks kategorien? 

Squash og aubergine liker jeg ikke

Anonymkode: c6256...65a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt du nevner er da grønnsaker. 

Anonymkode: 43c4b...219

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Det finnes et hav av grønnsaker. Omtrent alt du ser av planter når du går inn i en butikk, bortsett fra det som er bær og frukt..? Trenger ikke være ferdige "pakker". Tomat er vel teknisk sett en frukt, osv osv, men det er jo bare forvirrende. I praksis er det en grønnsak.

Anonymkode: c72a2...ad4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp ferske grønsaker 😁 Mye bedre, da den er friskere i konsistens enn de bløte frosne 😂😁 jeg er meget glad i en fersk blanding av brokkoli, blomkål og gulrot, de passer til mye og gir god næring. Kok gjerne gulroten 10min før du har oppi brokkoli og blomkål da den trenger litt mer koketid 😊 

Anonymkode: baa23...a2e

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei når det sies at spis mest grønnsaker så tenker jeg på frosne grønnsaker som man får kjøpt på butikken. Sånn forskjellige type pakker som inneholder Mais, erter, gulrøtter, blomkål, brokkoli, asargesbønner... 

Finnes det noe annet  av grønnsaker? Kommer tomat, agurk isberg, ruccola og løk også i grønnsaks kategorien? 

Squash og aubergine liker jeg ikke

Anonymkode: c6256...65a

Tomat er frukt

Anonymkode: 5b60f...12a

AnonymBruker
Skrevet

Rotgrønnsaker som rødbeter, neper, kålrot og reddik. Jeg tenker også at paprika og purre er grønnsaker :) 

Anonymkode: 58ad9...bd6

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvorfor denne ligger på gravid, men her et lynkurs i grønnsaker:
http://www.bama.no/gronnsaker/

Dette er grunnleggende kunnskap...

Anonymkode: 8be41...258

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tomat er frukt

Anonymkode: 5b60f...12a

"Knowledge is knowing that a tomato is a fruit, wisdom is not putting it in a fruit salad." For TS sitt formål er tomat en grønnsak, uansett hva botanikken sier. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rotgrønnsaker som rødbeter, neper, kålrot og reddik. Jeg tenker også at paprika og purre er grønnsaker :) 

Anonymkode: 58ad9...bd6

Purre er selvsagt en grønnsak, og paprika brukes som en grønnsak (i likhet med tomat). 

Ordet grønnsak dreier seg i det store og hele mest om bruksområde, ikke om nøyaktig hvilken plantedel det er. Det vil si at både rotknoller, stengler, blader og frukter kan være grønnsaker. 

Anonymkode: 20017...009

• Liker 7
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp ferske grønsaker 😁 Mye bedre, da den er friskere i konsistens enn de bløte frosne 😂😁 jeg er meget glad i en fersk blanding av brokkoli, blomkål og gulrot, de passer til mye og gir god næring. Kok gjerne gulroten 10min før du har oppi brokkoli og blomkål da den trenger litt mer koketid 😊 

Anonymkode: baa23...a2e

Men de frosne har vanligvis mer vitaminer. 

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Tvist said:

Dette er nok en mye. Min mor pleide å si det fordi hun ikke gadd å stå på kjøkkenbenken å tilberede ferske grønnsaker. Men undersøkelser har vist at det som regel ikke er merkbare forskjeller i vitamininnhold.

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Tvist skrev:

Men ikke nødvendigvis mye mer vitaminer. Jeg synes sev av ferske smaker best og at det er et større utvalg 

Anonymkode: 86b72...142

AnonymBruker
Skrevet

For å si det enkelt:

Grønnsaker er planter som vi spiser, med unntak av de som er frukt, belgvekster, potet, korn, ris, nøtter eller frø.

Frukt er veldig forenklet søte ting som vokser på planter, altså over jorda. Dette er altså epler, bananer og appelsiner, men ikke søtpotet, for de vokser under jorda. De som heter ...bær kaller vi bær i stedet for frukt. Spis gjerne mer frukt også.

Belgfrukter, altså bønner, linser og kikerter kaller vi vanligvis ikke grønnsaker, fordi de har så mye protein at de teller som kjøtt/fisk. Erter er en grønnsak selv om de er belgfrukter, antagelig fordi de er så grønne. Belgfrukter er sunne, så spis gjerne mer av disse også.

Poteter, korn og ris er planter, men de har tradisjonelt vært en så viktig del av kosten at de teller som en egen kategori. Uansett spiser de fleste nok av disse, så det er egentlig alle andre planter man skal spise mer av.

Nøtter og frø er en veldig spesiell del av plantene, og de er harde. Derfor teller de ikke som grønnsaker. De er sunne, men ikke spis for mye. En håndfull om dagen er nok.

Når du skal spise grønnsaker er det fint å variere. Hvis du bare spiser kokte gulrøtter blir det fryktelig kjedsomt å spise masse grønnsaker. Bruk forskjellige farger, tilberedningsmetoder, konsistenser og smaker, slik at du får variasjon både i hvert måltid og fra dag til dag. Gulrot kan varieres med å servere den rå (hard og sprø), kokt (myk) og som råkostsalat (saftig), og den kan blandes med andre grønnsaker.

Frosne grønsaker er en utmerket måte å få i seg mer grønnsaker, spesielt nå om vinteren når friske grønnsaker er dyrere, dvaskere og mindre næringsrike. 

Bonus oppskrift for den som gidder lese så mye:

Spikersuppe (uten spiker):

Ta grønnsaker, f.eks løk, potet, gulrot, kålrot, pastinakk, brokkoli, kål og purre. Husk dvaske rester fra bakerst i kjøleskapet, om de ikke har blitt dårlige. Del dem opp i biter. Mengden avhenger av størrelsen på gryten.
Kok opp vann i en gryte og tilsett et par buljongterninger. Tilsett grønnsakene etterhvert som de er delt opp. Start med de som trenger lengst koketid.
Når grønnsakene nesten er ferdig kan du tilsette pølser, kjøttboller eller kjøttrester om du vil. La disse bli helt gjennomvarme mens alt annet blir helt ferdigkokt.
Pepre etter smak, server!

Anonymkode: 0bb72...77a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...