Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg lurer på om noen vet hvor mye penger som er vanlig å sette av til to personer i månen. Jeg å samboeren skal dele utgiften på mat og skal sette opp en mat konto der vi setter over samme sum. Hvor mye er vanlig å sette av til sammen for to personer?

Anonymkode: 4a117...388

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer jo veldig. Kommer an på om dere er storspisere eller pirker i maten, om dere vil ha dyr og fin mat eller nøyer dere med nudler og sånn til hverdags. Vi bruker ca 1200 - 1500 kr pr uke. To personer.

Anonymkode: 9ae2f...d72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kommer helt an på hva slags vaner dere har. Jeg og samboeren min er veldig matinteresserte, elsker å eksperimentere på kjøkkenet og går ut og spiser en del. Vi bruker ca 8000 i måneden på mat (2 personer) noen ganger mer. Noe som mange syns er sløsing når man kan leve på billigprodukter og bruke halvparten av dette. Men det er nå sånn våre prioriteringer er. Vi elsker god mat :)

Anonymkode: ecc36...7ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

To personer, vet jeg ikke. Det er avhengig av om dere kan spise samme mat. Mange glemmer at ingen er like. 

Nå er jeg singel og bruker selv 5.000 - 5.500 på mat per måned. Mat er dyrt og jeg kan ikke spise hva som helst heller. Får brutalt forstoppelse og blir helt steingal og psykisk ubalansert av det i tillegg til det fysiske.

Man skal spise rundt 91 - 92 ganger i løpet av en måned (30,5 dager i snitt ca) og med mindre man veier sånn ca 45 - 55 kilo og kan spise som en liten fugl / papagøye, så er det helt på sin plass å bruke 55 - 60 kr per måltid i snitt. Mindre enn dette, blir bare helt latterlig. 

Med andre ord, ca 180 kr per dag. Det er faktisk mindre enn 1 av de 8 timene man arbeider per dag, så det skulle bare mangle at man bruker 1 av de 8 timene man jobber per dag på mat. Det jeg bruker og jeg mener etter å ha sett på alle prisene rundt som har steget de siste årene i butikkene, så er dette nesten et minimum å leve verdig av - og ikke gå rundt delvis sulten.

Anonymkode: b3dc8...292

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi setter av 5k i mnd,  da inkl. Dette husholdning

Anonymkode: ddad6...91f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sifo sitt budsjett: 

Screenshot_20180314-180248.png

Anonymkode: ddad6...91f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samboer og jeg bruker ca 3500kr hver måned, vi er begge veganere så mesteparten av maten vår er ganske billig. Bytter man ut kjøtt med linser, bønner og kikerter halverer man utgifter bare der

Anonymkode: 6c5c9...f0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

To personer, vet jeg ikke. Det er avhengig av om dere kan spise samme mat. Mange glemmer at ingen er like. 

Nå er jeg singel og bruker selv 5.000 - 5.500 på mat per måned. Mat er dyrt og jeg kan ikke spise hva som helst heller. Får brutalt forstoppelse og blir helt steingal og psykisk ubalansert av det i tillegg til det fysiske.

Man skal spise rundt 91 - 92 ganger i løpet av en måned (30,5 dager i snitt ca) og med mindre man veier sånn ca 45 - 55 kilo og kan spise som en liten fugl / papagøye, så er det helt på sin plass å bruke 55 - 60 kr per måltid i snitt. Mindre enn dette, blir bare helt latterlig. 

Med andre ord, ca 180 kr per dag. Det er faktisk mindre enn 1 av de 8 timene man arbeider per dag, så det skulle bare mangle at man bruker 1 av de 8 timene man jobber per dag på mat. Det jeg bruker og jeg mener etter å ha sett på alle prisene rundt som har steget de siste årene i butikkene, så er dette nesten et minimum å leve verdig av - og ikke gå rundt delvis sulten.

Anonymkode: b3dc8...292

Nei, vet du hva, en kan spise godt for 2000 - 2500 i måneden også. Det handler om å planlegge, og å følge med på tilbud. En trenger ikke å bruke ca. 180 kroner hver dag. Jeg bruker selv 2000 i måneden, og om noen hadde ment at jeg ikke "lever verdig" av den summen så hadde jeg ledd... ikke er det særlig vanskelig å holde matbudsjettet såpass lavt heller.

Anonymkode: b3725...bef

• Liker 2
Skrevet

Vi bruker 5-6000 per måned for tiden, og vi er to storspisere. 

Skrevet

Vanwkl

2 minutter siden, Ullvott skrev:

Vi bruker 5-6000 per måned for tiden, og vi er to storspisere. 

Hvordan er det mulig? Et måltid m kyllingbryst, indrefilet eller laks er vel ca 100 kroner i snitt. 4x100x30 er 12.000 for EN person i mnd. Er dere virkelig storspisere? 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, FrodeF said:

Vanwkl

Hvordan er det mulig? Et måltid m kyllingbryst, indrefilet eller laks er vel ca 100 kroner i snitt. 4x100x30 er 12.000 for EN person i mnd. Er dere virkelig storspisere? 

Huh?

• En pakke med tre kyllingfileter er 110,- på meny = 36 kroner i snitt.
  • Tre laksefileter koster 85,- på Meny = 28 kroner i snitt
  • Indrefilet blir en annen sak, men det finnes ikke akkurat så mange som spiser det flere ganger hver uke...

Når en slenger på litt karbohydrater og grønnsaker blir det litt mer, men det er langt fra 100 kroner i snitt. Også om en spiser dobbelt så mye klarer en å holde seg under 100 kroner. De fleste spiser vel noen dyrere middager hver uke, og noen billigere. Da går det gjerne litt opp i opp. I tillegg så sparer en fort mye ved å følge med på tilbud etc. Kjøper en f.eks. kylling på tilbud, og fryser ned, sparer en fort utrolig mye penger...

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, FrodeF said:

Vanwkl

Og hvorfor i alle dager har du ganget med fire?! Det er rimelig unormalt å spise fire middag per dag. De fleste spiser frokost, lunsj (som gjerne er middagsrester), middag og så gjerne noe til kvelds. Men ikke fire middager

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker 4700 i gjennomsnitt pr. måned på mat. Kjøper mye og fryser ned når det er tillbud, og varer nedsatt pga. dato. Kjøper nesten alltid den frukten og de grønnsakene som er på tilbud. Har et stort lager av mat, både tørr og frosset. Hadde nok brukt 6-7000 om jeg bare handlet uten å se på tilbudene.

Anonymkode: 68b75...59f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Før gikk jeg på butikken nesten hver dag. Siden i fjor sommer har jeg måttet legge om rutinene (ny jobb) og planlegge bedre. Vet at dette ikke er noen verdensnyhet, men jeg har altså halvert matbudsjettet uten særlige anstrengelser. Bruker nå ca 2500 kr i måneden på mat. 

Et matbudsjett handler naturligvis om hva og hvor mye man spiser, men det handler også om bevissthet og planmessighet. 

Anonymkode: 0cfdb...207

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg lurer på om noen vet hvor mye penger som er vanlig å sette av til to personer i månen. Jeg å samboeren skal dele utgiften på mat og skal sette opp en mat konto der vi setter over samme sum. Hvor mye er vanlig å sette av til sammen for to personer?

Anonymkode: 4a117...388

Ville begynt med å sette av 3000kr hver, og så se hvordan det går. 

Anonymkode: 68b75...59f

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, FrodeF skrev:

Vanwkl

Så har man mer enn ett måltid per dag da...

vi pleier å sette av 7000 til to personer, men må som regel supplere budsjettet. Vi spiser alle måltider av dette budsjettet, pakker med matpakke på jobb. Syntes ikke det er så dyrt...

Anonymkode: 16c80...266

Skrevet

Vi er studenter og bruker 3200 kroner i måneden kombinert.

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker 7000-8000 for to, inneholder endel farris og cola zero pluss alt av husholdningsvarer vi kjøper på samme butikk.  Vi spiser rein mat og lager mye fea bunnen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er 2 voksne og bruker 5000 pr. mnd, med ukesmenyer og handling èn gang i uka. Men denne kontoen går til alt av dagligvarer, så toalettpapir, oppvaskmiddel, tannkrem og slike ting er inkludert.  

Anonymkode: 2c938...8df

AnonymBruker
Skrevet

Vi ligger på 5500 per måned for alt av dagligvarer. 2 voksne og et barn på 9 år. 

Anonymkode: 5ac60...431

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...