AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #1 Skrevet 14. mars 2018 Pia er 1,60 m høy. En dag står hun ved siden av eiffeltårnet i Paris og kaster en skygge på 0,80 m. Hun skritter opp skyggen som tårnet kaster og finner at den er ca 150 m. Hvor høyt er eiffeltårnet? Anonymkode: c9f72...00a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #3 Skrevet 14. mars 2018 1 minutt siden, SnuskeLuska skrev: 160 :80=2 150x2=300 Takker! Kan du forklare fremgangsmåten slik at jeg skjønner det bedre?:-) Anonymkode: c9f72...00a
SnuskeLuska Skrevet 14. mars 2018 #4 Skrevet 14. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takker! Kan du forklare fremgangsmåten slik at jeg skjønner det bedre?:-) Anonymkode: c9f72...00a Du må finne differansen mellom høyde og skygge. Personen på 160cm kaster en 80 cm lang skygge. (160:80=2) differansen blir da 2, altså er skyggen halvparten så lang som høyden. Skyggen til Eiffeltårnet er ca. 150 meter lang. For å finne høyden må vi gange med differansen 2. (150x2=300). Eiffeltårnet er ca. 300 meter høyt. 2
Devilheart Skrevet 14. mars 2018 #5 Skrevet 14. mars 2018 Hva sier oppgaven om fremgangsmåte? Er logisk tankegang og forholdstall godt nok, eller må man bruke trigonometri? For sistnevnte må du bruke tangens til å finne vinkelen mellom høyden på personen og skyggen, og deretter bruke den vinkelen til å regne ut høyden på tårnet (motstående katet). Du får to rettvinklede og formlike trekanter som du må utnytte. Fikk samme svar naturligvis, men i matematikk er det som oftest bestemt hvordan man skal løse oppgavene. Anbefaler at du løser den trigonometrisk også, så ser læreren at du behersker flere metoder å løse oppgaver på. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #6 Skrevet 14. mars 2018 12 hours ago, Devilheart said: Hva sier oppgaven om fremgangsmåte? Er logisk tankegang og forholdstall godt nok, eller må man bruke trigonometri? For sistnevnte må du bruke tangens til å finne vinkelen mellom høyden på personen og skyggen, og deretter bruke den vinkelen til å regne ut høyden på tårnet (motstående katet). Du får to rettvinklede og formlike trekanter som du må utnytte. Fikk samme svar naturligvis, men i matematikk er det som oftest bestemt hvordan man skal løse oppgavene. Anbefaler at du løser den trigonometrisk også, så ser læreren at du behersker flere metoder å løse oppgaver på. Å løse trigonometrisk ligger på et ganske høyt nivå i matematikk. Dersom det i oppgaven ikke stiller krav til dette, holder det i massevis å regne ut på måten vist over. Det er heller ingenting i oppgaveteksten, slik TS skriver det, som tilsier at det skal løses trigonometrisk. Ser ikke helt at du kan se opplysninger som gjør dette mulig heller? Anonymkode: 7aa18...efc
Devilheart Skrevet 15. mars 2018 #7 Skrevet 15. mars 2018 (endret) ^^Stusser heller over dine kunnskaper hvis du faktisk syns det var på "høyt nivå". Elevene lærer om trekanter, vinkler og trigonometriske løsninger allerede i 1. klasse VGS. Som du ser stilte jeg noen spørsmål i forrige innlegg, og tilbød bare en alternativ løsning. For alt vi vet kan det være TS selv som ga meg den plussen også. Alt av opplysninger er gitt i teksten. Man må selvsagt forstå og lage seg bilde av det som blir skrevet. Helst skal man lage tegning/skisse på sånne oppgaver så man ser sammenhengen i ting. Skulle gjerne laget et skikkelig løsningsforslag bare for deg, men jeg har min egen mattetentamen jeg må foberede meg til. Anbefaler du leser deg opp på trekanter som er formlike. TS, hvis du er innom tråden, hadde det vært fint med mer info om hvilket løsning som er mest riktig for deg. Endret 15. mars 2018 av Devilheart
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #8 Skrevet 15. mars 2018 22 timer siden, SnuskeLuska skrev: Du må finne differansen mellom høyde og skygge. Personen på 160cm kaster en 80 cm lang skygge. (160:80=2) differansen blir da 2, altså er skyggen halvparten så lang som høyden. Skyggen til Eiffeltårnet er ca. 150 meter lang. For å finne høyden må vi gange med differansen 2. (150x2=300). Eiffeltårnet er ca. 300 meter høyt. Nei, nei, nei. Svaret er riktig, men begrepsbruken er helt feil. Differansen er noe annet, det er svaret i et subtraksjonsstykke (minus-stykke).Differansen mellom 160 og 80 er 80. 2 derimot er kvotienten. Eventuelt forholdstallet. Forholdet mellom størrelsene er her 2. Anonymkode: 4ca74...0fd 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #9 Skrevet 15. mars 2018 2 hours ago, Devilheart said: ^^Stusser heller over dine kunnskaper hvis du faktisk syns det var på "høyt nivå". Elevene lærer om trekanter, vinkler og trigonometriske løsninger allerede i 1. klasse VGS. Som du ser stilte jeg noen spørsmål i forrige innlegg, og tilbød bare en alternativ løsning. For alt vi vet kan det være TS selv som ga meg den plussen også. Alt av opplysninger er gitt i teksten. Man må selvsagt forstå og lage seg bilde av det som blir skrevet. Helst skal man lage tegning/skisse på sånne oppgaver så man ser sammenhengen i ting. Skulle gjerne laget et skikkelig løsningsforslag bare for deg, men jeg har min egen mattetentamen jeg må foberede meg til. Anbefaler du leser deg opp på trekanter som er formlike. TS, hvis du er innom tråden, hadde det vært fint med mer info om hvilket løsning som er mest riktig for deg. Formlike trekanter har jeg svært god greie på, tangens er litt for lenge siden jeg hadde og brukte. Uansett ligger trigonometri i T1, som innebærer at mange ikke er borti det i det hele tatt. Uavhengig av det er det lite hensiktsmessig og veldig tungvint å løse oppgaven på den måten. Anonymkode: 7aa18...efc
Devilheart Skrevet 15. mars 2018 #10 Skrevet 15. mars 2018 Ja, jeg ser poenget ditt også, og setter punktum nå. TS har fått svar, og får være opp til vedkommende å bruke den framgangsmåten som er riktig for oppgavens tilfelle. Ble ikke gitt noe feil info, så ser ikke hensikten å lage diskusjon av det. Ha en god helg da.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #11 Skrevet 15. mars 2018 6 minutter siden, Devilheart said: Ja, jeg ser poenget ditt også, og setter punktum nå. TS har fått svar, og får være opp til vedkommende å bruke den framgangsmåten som er riktig for oppgavens tilfelle. Ble ikke gitt noe feil info, så ser ikke hensikten å lage diskusjon av det. Ha en god helg da. Jeg var ikke egentlig ute etter å kverulere altså, jeg var nysgjerrig på hva jeg gikk glipp av av informasjon. Kommer til å lese meg opp og løse oppgaven litt skikkelig, tror jeg. Uansett, poenget mitt står: det enkle er ofte det beste. God helg. Anonymkode: 7aa18...efc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå